TV-lupatarkastajat

  • 29 133
  • 154

Shelter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
1Timer kirjoitti:
Juu juu totta kai kerataan, mutta kerataanko se niin, etta ennen ei kanavia nay ennen kun maksaa, vai kerataanko se niin (kun Suomessa), etta maksaa kuka maksaa, kanavat nakyy silti??

Muistaakseni ainakin Norjassa on sellainen käytäntö, että televisiolupamaksun maksamalla saa käyttöön laitteen, joka avaa paikallisen "Ylen" kanavat näkyviin. Jos et halua katsoa näitä kanavia, ei sinun tarvitse myöskään maksaa lupamaksua.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Vertaan tata nyt varsin yleiseen malliin, joka oli kaytossa esim Belgiassa: pelkkaa lumisadetta TVsta nakyy, kunnes lupa on maksettu.

Ja nainhan sen pitaiskin olla.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
SR kirjoitti:
Muutama vuosi sitten näin lehdessä vertailun tv-maksujen suuruudesta ja tuolloin Islannissa taisi olla ylivoimaisesti suurin maksu.
Eikös Suomen maksu ollut vielä verraten halpa kun vertailtiin juuri noihin kyseisiin maihin? Ei halvin, mutta paljon kalliimpiakin löytyi. 1Timerin mainitsema Belgian malli sopisi hyvin. Ehkä digitelevisio tuo sen tullessaan.
 

.jarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
TV-luvasta

En nyt jaksanut avata uutta aihetta, mutta tämä mielestäni mahtuu hyvin tähän.

Tuli tuossa päivänä eräänä mieleeni, kun katselin erästä olli-pekkaa. (digiboksi, saa nimensä Olli-Pekka Heinosesta joka runttasi viestintäministerinä koko digiboksisetin läpi)

Mitenkäs nyt, kun ensi vuonna (yeah right .... ) analogiset lähetykset loppuvat. Pitääkö sen jälkeen maksaa tv-lupa vaikka on televisio. Nimittäin analoginen televisio. Eihän sillä saa enää mitään kanavia näkyviin. Nykyäänkinhän on tuo joku momentti tuossa että mikäli televisiosta on deaktivoitu viritin on se vapautettu tv-maksun puitteista. Nythän digitv:n myötä ainoastaan digiboksin omistajat saavat kanavat näkyviin. Ja turha saivarrella että joissain tv:ssä on sisällä ja digiboksi, se ei ole nyt tässä kohtaa olennaista.

Lyödäänkö kuinka paljon vetoa että näin ei kuitenkaan tapahdu. "Sulla on televisio" - "Niin mutta sillä ei voi katsoa televisiota kun ei ole digiboksia" ... Ah mitä riitoja odotankaan tv-maksutarkastajan kanssa. Tähän taloon nimittäin ei digiboksia tule. Ei vielä pitkään aikaan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
.jarska kirjoitti:
Lyödäänkö kuinka paljon vetoa että näin ei kuitenkaan tapahdu.

Ei tapahdu, ei koska tälläkin hetkellä kyse on siitä, että "televisio on vähäisillä toimenpiteillä käyttöön otettavissa". Siitä voidaan keskustella onko 40 euron olli-pekka (minkä hintaisia tusinaboksit varmasti joskus kohta ovat) enää vähäinen toimenpide. Tukien varassa eläville ei varmasti ole, palkansaajille oikeasti on, mutta he väittävät, että ei ole.
 

Carlos

Jäsen
.jarska kirjoitti:
Tähän taloon nimittäin ei digiboksia tule. Ei vielä pitkään aikaan.

Asiaan varsinaisesti liittymättä, ei tule meillekään. Ja en usko että analogiset lähetykset loppuvat vielä ensi vuonna. Turhaa rahan haaskausta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Carlos kirjoitti:
Asiaan varsinaisesti liittymättä, ei tule meillekään. Ja en usko että analogiset lähetykset loppuvat vielä ensi vuonna. Turhaa rahan haaskausta.
Samaa mieltä että analogisten lähetysten jatkaminen olisi turhaa rahan haaskausta. Ja vielä helvetin kallista sellaista.
 

Carlos

Jäsen
dana77 kirjoitti:
Samaa mieltä että analogisten lähetysten jatkaminen olisi turhaa rahan haaskausta. Ja vielä helvetin kallista sellaista.

Tarkoitin sitä että tikipoxit on rahan haaskausta. Kukaan ei ole vieläkään onnistunut kertomaan minulle mitä lisäarvoa niistä saa? Näkee jotain whatever-uutisia 24h vuorokaudessa? Näkee jonkun helvetin mäkihyppykilpailun suorana? Näkee jonkun toudella kiinnostavan keskusteluohjelman? Jos joku osaa kertoa miksi välttämättä ko. poxin tarvitsen, otan tietoa kiitollisena vastaan.

Siihen asti, itseäni ei jaksa kiinnostaa. Sitten kun on pakko, pitää kai hankkia tikipoxi.
 

raisu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicäns
Carlos kirjoitti:
Tarkoitin sitä että tikipoxit on rahan haaskausta.
Analogiset lähetykset pitäisi lopettaa jo suunniteltua aiemmin, järjetöntä rahan haaskausta lähettää molempia niin pitkään samanaikaisesti.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Suuri toive olisi, että tämä Digitaalinen tv toisi mukanaan sen kivan vaihtoehdon, että YLE olisi vapaaehtoinen valinta. Jättäisin nimittäin suosiolla pois nämä kanavat ja alati nousevan 200€ vuosimaksun. Niitä tärkeimpiä urheilutapahtumia kuitenkin aina jossain näkisi ja voipa olla, että ei YLE:llä olisi niihin varaakaan enään. Siitä tullaankin siihen, että ei YLE:stä koskaan tulla tekemään vapaaehtoista.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Jos YLE/Liikenne ja viestintäministeriö olisi viisaita (yeah right!) he antaisivat tämän vuoden lupamaksusta esim. 50€ alennuksen digiboksin oston yhteydessä, tämän avulla periaatteessa kaikki saavat digiboksin talouteensa ja analoginen verkko voidaan lopettaa samantien.

Kahden verkon ylläpito on hölmöläisten hommaa ja analogisista kanavista vapautuvat taajuudet voidaan käyttää lisäkanavia/mobiili-tv:tä varten.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Carlos kirjoitti:
Kukaan ei ole vieläkään onnistunut kertomaan minulle mitä lisäarvoa niistä saa? Näkee jotain whatever-uutisia 24h vuorokaudessa? Näkee jonkun helvetin mäkihyppykilpailun suorana? Näkee jonkun toudella kiinnostavan keskusteluohjelman? Jos joku osaa kertoa miksi välttämättä ko. poxin tarvitsen, otan tietoa kiitollisena vastaan.
Jos mietin omaa tilannettani, niin ostaisin digi-boksin jo pelkästään paremman kuvan & äänen ja niiden parin lisäkanavankin takia. Ihan Ylenkin tarjonnasta on kivempi katsoa Olympialaisista Ruotsi-Tsekki peliä kuin jotain pilvenpolttaja-pipopäiden mäenlaskua. Halpa kertainvestointi, josta ei ole jatkuvia kustannuksia (ja jonka joutuu jossain vaiheessa hankkimaan väistämättä muutenkin). Lisäksi myöskään Canal plussan katselu ei onnistuisi ilman boksia.

Itseasiassa boksin hankkimisesta valittaminen kuulostaa minusta samalta kuin aikoinaan käyty NMT - GSM väittely - täsmälleen samasta asiastahan on oikeastaan kysekin. Toki on aina ihmisiä (kuten isoäitini) joille 18 tuumainen mustavalkoinen tv riittää ja heillä on siihen oikeus.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Carlos kirjoitti:
Tarkoitin sitä että tikipoxit on rahan haaskausta. Kukaan ei ole vieläkään onnistunut kertomaan minulle mitä lisäarvoa niistä saa?

Itselle boksin osto tuli pakolliseksi muuton yhteydessä kun ei muuten näe Conania. Canalilla oli samalla tarjous boksista avauksen yhteydessä niin sieltähän sen sitten sai. Parani samalla vanhan Thomsonin kuvakin kertaheitolla.
 

zore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Columbus Blue Jackets
Carlos kirjoitti:
Tarkoitin sitä että tikipoxit on rahan haaskausta. Kukaan ei ole vieläkään onnistunut kertomaan minulle mitä lisäarvoa niistä saa?
No minkä kukin lisäarvoksi katsoo. Minulle riittävä hankintaan viettelevä lisäarvo oli Urheilukanava (golf ja muu urheilu, mm. jääkiekko) sekä Canal+ (NHL, SM-Liiga ja elokuvat), joita ei ilman tikitalkpoxia pysty katsomaan. Syksyllä tuli "pantua" ja aika paljon lisäarvoa olen saanut, en ole katunut päivääkään.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tuossa pohdittiin, että pitääkö maksaa tv-maksu nyt kun Canal+ on aloittanut kiekkostriimit.

-----------

2.2. Q: Tarvitseeko mikrotietokoneen käytöstä ilmoittaa?

A: Mikrotietokoneesta, jossa on ns. TV-kortti tai, jolla voidaan muulla tavalla vastaanottaa televisiolähetyksiä, pitää ilmoittaa. Kuitenkin yksi ilmoitus perhettä kohti riittää.

(TV-maksuhallinto)

-----------

Tuohan on täysin yksiselitteinen. Jokaisen yhtään uudemman tietokoneenomistajan kenellä on laajakaista tulee maksaa tv-maksu, koska siinä on tv-lähetysten vastaanottovalmius.
 

Carlos

Jäsen
zore kirjoitti:
No minkä kukin lisäarvoksi katsoo. Minulle riittävä hankintaan viettelevä lisäarvo oli Urheilukanava (golf ja muu urheilu, mm. jääkiekko) sekä Canal+ (NHL, SM-Liiga ja elokuvat), joita ei ilman tikitalkpoxia pysty katsomaan.

Duoda... mulla ainakin näkyy Urheilukanava ihan ilman tikipoxiakin, samoin aika monta muuta kanavaa. Joku myöskin kertoi että tikipoxin kanssa teksti-tv:stä tulee "supernopea", ja kuinka ollakaan, teksti-tv:ni on jo supernopea. Kuvanlaatu on myöskin jo erinomainen, ja edelleen ilman tikipoxia. Tarkoittaako tämä sitä että en tarvitse ollenkaan mitään tikipoxia????
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
pernaveikko kirjoitti:
2.2. Q: Tarvitseeko mikrotietokoneen käytöstä ilmoittaa?

A: Mikrotietokoneesta, jossa on ns. TV-kortti tai, jolla voidaan muulla tavalla vastaanottaa televisiolähetyksiä, pitää ilmoittaa. Kuitenkin yksi ilmoitus perhettä kohti riittää.

(TV-maksuhallinto)

Tuohan on täysin yksiselitteinen. Jokaisen yhtään uudemman tietokoneenomistajan kenellä on laajakaista tulee maksaa tv-maksu, koska siinä on tv-lähetysten vastaanottovalmius.
"...jolla voidaan vastaanottaa televisiolähetyksiä." Ihan mutulla sanoisin että nettistriimit eivät ole televisiolähetyksiä vaan nettilähetyksiä. Mutta jos homma noin menee kuin sanoit niin kohta leivänpaahtimestakin pitää maksaa TV-lupa.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Carlos kirjoitti:
Duoda... mulla ainakin näkyy Urheilukanava ihan ilman tikipoxiakin, samoin aika monta muuta kanavaa. Joku myöskin kertoi että tikipoxin kanssa teksti-tv:stä tulee "supernopea", ja kuinka ollakaan, teksti-tv:ni on jo supernopea. Kuvanlaatu on myöskin jo erinomainen, ja edelleen ilman tikipoxia. Tarkoittaako tämä sitä että en tarvitse ollenkaan mitään tikipoxia????

Kyllä se tarkoittaa sitä, että sinä et tee tikilootalla hevonvittua. Et edes silloin, kun analogiset lähetykset loppuvat.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
vintsukka kirjoitti:
Ihan mutulla sanoisin että nettistriimit eivät ole televisiolähetyksiä vaan nettilähetyksiä.

Eihän ne teknisesti olekaan samanlaisia kuin televisiolähetykset, mutta lopputulos on käytännössä sama.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Pääsinpäs tänään omistamaan lupatarkastajaa oikein kunnolla! Katsoin Frendejä DVD:ltä kun ovikello soi ja ääni kuului varmasti kovaa käytävään. Keskustelu meni jotenkin näin:

tarkastaja: "Terve. Kannattaa ottaa lupa tuolle telkkarille kun tuolla pauhaa."
vintsukka: "Ei kun mä kattelen tietokoneella DVD:tä."
tarkastaja: "Jaa. Mutta siinähän on silloin viritin."
vintsukka: "Juu ei ole kun ihan tietokoneen DVD-asemalla kattelen."
tarkastaja: "No voinko tulla sisään katsomaan kuinka se on?"
vintsukka: "En mä kyllä taida päästää."
tarkastaja: Mutta kun mua kiinnostaa miten se toimii."
vintsukka: "No jos ihan tosissas sanot olevas lupatarkastaja etkä tiedä mitä luvan piiriin kuuluu niin kannattais varmaan ottaa selvää ennen kuin menet soittelemaan ihmisten ovikelloja. Kirjastosta löytyy varmaan alan kirjallisuutta."

Ja ovi kiinni. Pudotti äijä vielä lappunsa postiluukusta muttei muuta viitsinyt tehdä.

Ja mainitaan nyt sitten tässä samalla varoituksen sana että tarkastajan on havaittu liikkuvan Tampereen Hervannassa. Ärsytettäessä vaarallinen.
 

Habs16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa
Äsken kävi ovella lupatarkastaja. Olin koneella ja töllö ei ollut onneksi päällä, jos vaikka ois kuunnellut oven läpi. Kysyi vaan onko lupa-asiat kunnossa? Sanoin että mihin sitä lupaa tarttee kun ei ole televisiotakaan. Lähti kiltisti sitten jatkamaan matkaa.
Vähän arvelinkin että saattaa olla tarkastaja, koska ulko-ovessa on summeri ja tämä kaveri soitti kämpän oven ovikelloa.
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
vintsukka kirjoitti:
...Ja mainitaan nyt sitten tässä samalla varoituksen sana että tarkastajan on havaittu liikkuvan Tampereen Hervannassa. Ärsytettäessä vaarallinen.
Tulisipa nyt tännekin päin, niin voisin vakuuttaa, ettei toosaa ole. Sen jälkeen voisin hankkia telkun hetkeksi jaliksen MM-kisoja varten ilman, että tarvitsisi pelätä lupatarkastajaa..Heh.
 

Tumba

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK
Täälläkin kävi lupatarkastaja. Sanoin, että minulla on lupa kunnossa, mutta Vintsukalla ja Habs16:lla ei ole. Sain ilmiantopalkkiona "hauskimmat mainokset" DVD:n Sämpy Laineen nimmarilla. Siis sen telkkarissakin olleen Sämpyn! Mitä lupatarkastaja tekisi, jos sanoisi ettei lupaa ole, ja esillä olisi vain vanha romu, jota ei itse jaksaisi heivata. Ottaisiko se romun kainaloon tyytyväisenä, ja lätkäisisi jonkun rikemaksun, jonka voisi sitten voimassa olevan luvan kanssa kumota? TV-lupa on muuten maksettu.
 

laredo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sipoon Wolf, Malaga, Barcelona, työväen ampujat
Parranpärinästä...

En nyt filosofoi tv-luvan oikeudellisuudesta.

Itse en Suomessa asuessani koskaan lupaa hankkinut, (15 vuotta säästin siis lupamaksun), jos siellä verohelvetissä voi joistain maksuista välttyä niin ok.

Pitääkö sitä perkeleen ovea avata tuntemattomille. En koskaan avaa, ei siellä kuitenkaan tule Britney Spearsin näköinen nainen hinkumaan jakopään tiivistettä. Jos avaat oven tietämättä keitä siellä on, vaihtoehdot ovat seuraavat:

- pummeja tai spurguja
- kännissä oleva "ystävä"
- jehovan todistaja
- kaupustelija
- tv-luvan tarkastaja
- poliisi
- naapuri joka valittaa jostain

Eli siis: älä avaa!

Mitä taas itse lupamaksuun tulee, maksakoon nuo hölmöt keskiluokkaiset jotka muutenkin pitävät maan pystyssä.

Kuka voisi laskea mikä on säästetty raha taloudessa jos mies asuu 18-65 -vuotiaaksi saakka maksamatta tv-lupamaksua.
47 vuotta n.200 euroa sijoitettuna osakesäästötiliin ja eläkevuosiksi aika sievoinen summa tuhlattavaksi.

Mulle ihan sama noitten moralisoitsijoiden mielipiteet. Maksakoot jos haluaa. Tyhmä maksaa!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös