Liigaan?
Sen verran kommenttia heitän tähän ketjuun, että itse olen livenä nähnyt liiganousua kärkkyvistä porukoista Jukurit ja Sportin pelaavan Jokipoikia vastaan. Jos vertaan niitä pelejä tällä kaudella näkemiini Kalpan peleihin, voin kyllä satavarmasti luvata, ettei ainakaan em. joukkueet pysty Kalpaa voittamaan ainakaan Kuopiossa, jos nyt ei tapahdu jotain ihan mullistavia avainpelaajien loukkaantumisia. Näiden mestis-joukkueiden peleissä tulee hirmuinen määrä virheitä, joista puoli-vahingossa aukeaa tilanteita suuntaan ja toiseen. Liigajoukkueiden pelaaminen on paljon varmempaa ja tarkempaa, niin myös Kalpalla, joka tosin tälläkin kaudella on liigan viimeisenä.
Tutoa en ole nähnyt muuta kuin ruudun välityksellä, mutta jo sen perusteella on kyllä sanottava, että ainoa joukkue, jonka voisin kuvitella haastavan realistisesti Kalpan, on Tuto. Tuton pelaaminen on mestiksen kurinalaisinta kiekkoa ja itse uskon kyllä Tuton voittavan tänä vuonna mestiksen. Jatkoajan arvioiden perusteella Tutolla on mestiksen parhaat yksilöt, se on sitten eri asia riittääkö se Kalpan hyvin liikkuvia ja taitavia yksilöitä vastaan (ennenkaikkea ketju Tuppurainen, Kiiskinen, Kauvosaari), joka kyllä ainakin Niiralan montun suuressa kaukalossa on melko hankala voitettava ja näinhän olisi tapahduttava ainakin kerran, mikäli nousta aikoo.
Myös muilta edellytyksiltään Tuto on ainoa liigakelpoinen joukkue, jos vertaillaan näitä kolmea nousua tavoittelevaa joukkuetta ja niiden edustamia paikkakuntia keskenään. Turussa on 175 000 asukasta, Vaasassa 57 000 ja Mikkelissä 46 000. Vaikkakin Turussa on jo TPS, jolla tietysti on valtava jalansija jääkiekossa, on Turun talousalue riittävän suuri myös toisen liigajoukkueen pyörittämiseen. Toki vertailu ei ole näin yksioikoista, minkä esim. Hämeenlinna ja Rauma pieninä paikkakuntina ovat todistaneet, tietenkin ratkaisevaa on saatavien tukijoiden määrä ja potentiaalinen yleisömäärä liigaa varten. Vaasassa yleisöä on ollut mestiksessä selvästi eniten, joten heillä siinä suhteessa on potentiaalia liigaan, kun taas Mikkelissä en usko olevan riittävää yleisön kiinnostusta liigaa kohtaan.
Mutta täältä Kuopion suunnasta toivon Tutolle (ja Aki Keinäselle) onnea ja menestystä tänään alkavaan liigajahtiin (ja toivotaan ettei ainakaan Sport voita mestistä)!