Tuska Open Air – keskustelua Tuska-festivaalista

  • 81 075
  • 514

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
High on Fire? Nyt alkoi kiinnostamaan. En kyllä ajatellut hommasta mitään maksaa.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo

Children of Bodom soittaa siis klassikkoalbuminsa Hate Crew Deathroll kokonaisuudessaan ja tämä spesiaalikeikka on ainoa laatuaan tällä teemalla Suomessa ensi kesänä. Mukana uusina niminä Bodomin lisäksi mm. Insomnium.

CoB on toki itsessään väsynyttäkin väsyneempi Tuska-esiintyjä, mutta spesiaalikeikan puitteissa sitä nyt sitten näemmä perustellaan. Aika jännä valinta bändiltä tosin soittaa tuo HCDR, koska nimenomaan FtR täyttää ensi vuonna 20 vuotta. En sitä sano, HCDR on bändin likimain paras levy, mutta en vielä yksin sen takia lippua kuitenkaan hanki

Nyt on muuten nopea julkaisutahti, lokakuun puolivälissä on jo karvan alle neljäsosa bändeistä kasassa, ja vieläpä kaksi pääesiintyjää (sillä onhan Bodom nyt kait aika todennäköinen sellainen). Tällä hetkellä ei tarvitse mennä..
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt on muuten nopea julkaisutahti, lokakuun puolivälissä on jo karvan alle neljäsosa bändeistä kasassa, ja vieläpä kaksi pääesiintyjää (sillä onhan Bodom nyt kait aika todennäköinen sellainen). Tällä hetkellä ei tarvitse mennä..
Ei vieläkään Mercyful Fate... Oisko niin että joku toinen festari sai sen, vai eikö ole tulossakaan Suomeen. Mutta sama mulla, tämän hetken line-up ei saa ostamaan lippua
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Ei vieläkään Mercyful Fate... Oisko niin että joku toinen festari sai sen, vai eikö ole tulossakaan Suomeen. Mutta sama mulla, tämän hetken line-up ei saa ostamaan lippua

Mercyful Fate on sellainen mitä varmasti moni kyttää bändin uuden aktivoitumisen ja ensi kesälle luvatun kiertueen puitteissa. Se ei varmasti tule kuin pääesiintyjäksi jos tulee, ja jos tuossa nyt on jo kaksi pääesiintyjäslottia mennyt, niin vaikeaksi menee. Voi hyvin olla, että vaikkapa Rockfest nappaa sen.. uskoisin nyt kuitenkin, että sen yhden keikan Suomessa heittävät ensi kesänä
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä tuo tieto että Gojira on yksi kolmesta pääesiintyjästä tulevassa Tuskassa tarkoittanee ettei Mercyful Fate sinne ole tulossa. Eli kun pääesiintyjät ovat Gojira, KISS ja Korn, niin jääpä tältä heavy-mieheltä ensi kesän kekkerit väliin.
 

Petros

Jäsen
Suosikkijoukkue
42 Stars
Kyllä tuo tieto että Gojira on yksi kolmesta pääesiintyjästä tulevassa Tuskassa tarkoittanee ettei Mercyful Fate sinne ole tulossa. Eli kun pääesiintyjät ovat Gojira, KISS ja Korn, niin jääpä tältä heavy-mieheltä ensi kesän kekkerit väliin.
Vieläkö pellebändien ykkönen kiss pyörii tulevanakin kesänä keikkalavoilla. Voi tsiisus.

Gene Simmons on täys persläpi, eikä yllättävää että raha kelpaa kyllä kun edelleen porukka menee pellejä katsoon.
Riipii lisää massia kassaan.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
KISS ei varmastikaan tosiaan Tuskaan ole tulossa, siitä toisessa ketjussa myös puhuttiin, on liian iso bändi sinne. Siltikin, vaikka taiteellinen taso on romahtanut..

Sen sijaan kyllä tässä muutoin täytyy alkaa painaa paniikkinappulaa Tuskan suhteen, koska taas sama pääesiintyjä kuin toissavuonna, ja vieläpä tuollainen mitättömyys mikä Gojira on. Ja sitten kun huomioidaan, että siellä on nyt jo rivibändien seassa sama yhtye mikä juuri viime vuonna oli (Jinjer), niin kyllä tässä organisaatio alkaa osoittaa vakavia romahduksen merkkejä.. kyllähän epätoivon multihuipentuma on se, että sama tusinabändi on festareilla kahtena vuonna peräkkäin
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Mikähän Tuskan on ajanut noin "tuskaiseen" tilaan, että melkeinpä kaikki kunnianhimo on kadonnut tekemisestä? Tai ehkä hieman kärjistetty kommentti tuo, mutta jotenkin tämä Provinssi/ Tuska samojen bändien kierrätys tuntuu vähän väsyneeltä + muu. Toisaalta jos kireässä kilpailutilanteessa myy loppuun osan päivistä, niin ehkä radiorock-yleisö on vallannut asiakasmassan, eikä mitään tuntemattomia wanhan liiton thrash-suuruuksia death metallista, tai powerista puhumattakaan tarvi raahata mestoille, ainakaan line-uppia dominoimaan.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tilastokeskuksen musaselvityksen perusteella tämänhetkinen nuoriso diggaa poppia, räppiä, hiphoppia, edm:ää ja inhoaa rockia, metallia. Rockin ja metallin kuluttajia ovat enimmäkseen 30-50v miehet ja he taas eivät kaipaa juurikaan uutta, vaan vanhaa ja tuttua menneiltä vuosikymmeniltä. Siksi niiden samojen bändien kierrättäminen kannattaa ja uusien tuominen on ainaista riskibisnestä.

 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
niin kyllä tässä organisaatio alkaa osoittaa vakavia romahduksen merkkejä.. kyllähän epätoivon multihuipentuma on se, että sama tusinabändi on festareilla kahtena vuonna peräkkäin
Olikohan Impaled Nazarene jotain 10 vuotta putkeen esiintymässä Tuskassa alussa. Ja paljonko Suomessa on kysyntää Dark Angelille yms. Bisnestähän tossa pitäisi tehdä ja rahaa kääriä, ettei firma mene konkurssiin. Tankardia olin katsomassa Tuskassa taannoin ja ei siinä mitään massiivista yleisöryntäystä ollut. Nuoremman polven rässifaneja ja humoristisella otteella tehdyn musiikin ystäviä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
KISS ei varmastikaan tosiaan Tuskaan ole tulossa, siitä toisessa ketjussa myös puhuttiin, on liian iso bändi sinne.
Aika näyttää, mutta tuota "liian iso bändi sinne" en kyllä purematta niele. Ei nuo bändin jo julkistetut keikkapaikat mitään massiivisia vaikuta olevan. Joku Copenhell taitaa olla ihan samaa kokoluokkaa kuin Tuskakin ja Norjassakin ne esiintyy jollain Telia-areenaakin pienemmällä jalkapalloareenalla.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikähän Tuskan on ajanut noin "tuskaiseen" tilaan, että melkeinpä kaikki kunnianhimo on kadonnut tekemisestä? Tai ehkä hieman kärjistetty kommentti tuo, mutta jotenkin tämä Provinssi/ Tuska samojen bändien kierrätys tuntuu vähän väsyneeltä + muu.
Tämä kyllä harmittaa.. Tuo Gojiran kiinnittäminen johtui varmaan siitä että piti saada pian korvaaja Children of Bodomin peruutettua. Mutta kertoo kyllä siitä että kunnianhimo ei ole mikään tekijä lineupin kasaamisessa. No, netin huhumylly pyörittää tarinaa Pearl Jamin keikasta naapurimaassa tuolle ajankohdalle, joten Tuska jäisi varmaan jokatapauksessa mulla väliin.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tilastokeskuksen musaselvityksen perusteella tämänhetkinen nuoriso diggaa poppia, räppiä, hiphoppia, edm:ää ja inhoaa rockia, metallia. Rockin ja metallin kuluttajia ovat enimmäkseen 30-50v miehet ja he taas eivät kaipaa juurikaan uutta, vaan vanhaa ja tuttua menneiltä vuosikymmeniltä. Siksi niiden samojen bändien kierrättäminen kannattaa ja uusien tuominen on ainaista riskibisnestä.


Nuoriso kuuntelee paskaa musaa, hyi helvetti. Mutta ainahan ne vanhemmat sukupolvet ovat olleet tätä mieltä. Nyt kun on vain itse siirtynyt siitä nuoriso-osastosta pikemminkin keski-ikää lähestyvien osastoon, niin tuntuu oudolta. On outoa, että meillä on nuoriso, joka vitut välittää siitä mitä vanhemmat kuuntelevat, vaan päättää itse. Mutta näinhän se on aina mennyt. Eivät ne meikäläisenkään vanhemmat varmaan hirveästi jostain Mötley Crüestä diganneet, ja mitä sillä oli väliä, ei mitään.

Noin yleisesti huolestuttaa se, että perinteisillä soittimilla tehty musiikki ei ole kovassa huudossa nuorison parissa. Kaikki on tuollaista sielutonta puhelaulua ja ähinää, jossa on yksinkertaiset muoviset taustat ja laulua korjaillaan jollain vitun autotunella, kun enää ei tarvitse osata laulaa, riittää että on isot kumitissit tai tulee jostain ghetosta, jossa on tottunut väistelemään luoteja. Tämä huoli on toki ollut esillä jo useamman vuosikymmenen, mutta mielestäni se on nyt ajankohtaisempi kuin koskaan.

Tuskahan on sinänsä ollut lähes aikaansa edellä, sillä metalli ja rock siirtyvät yhä enemmän valtavirrasta lähemmäs marginaalia. Ei niistä nyt toki ihan mitään harvojen herkkua tule, mutta ehkä hyvä vertailukohta olisi klasari. Olen sanonut monta kertaa, että rock on uusi klasari, ja metallille voisin olettaa käyvän samoin.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo

Pannaan nyt vaikka tänne, että oletusarvojen mukaisesti KISS ei siis tule Tuskaan, vaan heittää viimeisen Suomen keikkansa Hartwallilla. Tosin jostain syystä se on sitten täsmälleen päällekkäin Tuskan (ja tietysti myös Provinssin) kanssa..

EDIT: tokihan KISS on niin iso bändi, ettei sille valita keikkapäivämäärää sillä perusteella, onko jossain Suomessa jotain isoja festareita samaan aikaan menossa vai ei. Mutta varmaan moni on nyt aikalailla kusisen valinnan edessä
 
Viimeksi muokattu:

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Aika pommi että Faith No More Tuskaan. Muita lisäyksiä Baroness, Symphony X ja Oranssi Pazuzu.

Pitää sanoa että vähän kaksijakoiset fiilikset tästä valinnasta festivaalin kannalta. Bändistä olen tykännyt Introducen ajoista lähtien, mutta mielummin olisin mennyt omalle jäähalli/stadionkeikalle. Ja eihän tuo nyt metallia ole ollut missään vaiheessa. Voin jo kuvitella miten puolet porukasta tulee vain sitä katsomaan varttia ennen.

Nyt sitten pitäisi päättää odotteleeko lisää artisteja vai ostaako ennakkolipun kolmelle päivälle. Muu kattaus on minun makuuni heikko tässä vaiheessa.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Aika pommi että Faith No More Tuskaan. Muita lisäyksiä Baroness, Symphony X ja Oranssi Pazuzu.

Pitää sanoa että vähän kaksijakoiset fiilikset tästä valinnasta festivaalin kannalta. Bändistä olen tykännyt Introducen ajoista lähtien, mutta mielummin olisin mennyt omalle jäähalli/stadionkeikalle. Ja eihän tuo nyt metallia ole ollut missään vaiheessa. Voin jo kuvitella miten puolet porukasta tulee vain sitä katsomaan varttia ennen.

Nyt sitten pitäisi päättää odotteleeko lisää artisteja vai ostaako ennakkolipun kolmelle päivälle. Muu kattaus on minun makuuni heikko tässä vaiheessa.

No eikös vastaus ole aika helppo: odotat ensi vuoden puolelle, ja ostat sitten vain päivälipun sille päivälle jolloin FNM on pääesiintyjänä, jos kerran muu kattaus on heikko

Tuskalle pisteet siitä, että nyt on ainakin jossain määrin erilaista kattausta tähän asti. Ei tosin minun makuuni yhtään, mutta ainakin erilaista. Itse asiassa tuossa joukossa ole yhtäkään sellaista bändiä minkä haluaisin nähdä edes sillä tavalla, että voin katsoa samaan hintaan jos olen paikalla. En kerta kaikkiaan jaksaisi katsella mitään noista, ei vaan mielenkiinto riitä..

Ainakin puolet on muuten jenkkibändejä, ja vain kaksi kotimaista.. 2/3 bändeistä puuttuu yhtä, mutta nyt jo näyttää kohtuu selviöltä ettei Tuskaan tarvitse ensi kesänä mennä
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Erittäin säästeliäästi kotimaassa keikkaileva Oranssi Pazuzu tehnee ilmeisesti festarikeikkoja kesällä ja omasta klubikeikasta lienee turha haaveilla. Noh, festit kesällä on realismia, että siinä mielessä ei auta valittaa. Pitää nyt katsoa ja suunnitella.
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
No eikös vastaus ole aika helppo: odotat ensi vuoden puolelle, ja ostat sitten vain päivälipun sille päivälle jolloin FNM on pääesiintyjänä, jos kerran muu kattaus on heikko

Pelkään että FNM on niin iso nimi että myydään loppuun "ennen aikojaan". Olisi nyt edes se Kunkku julkistettu niin voisi yhden päivän ottaa vaikka kaupan päällisiksi jos ei muuta.

Ja siis minä haluaisin defaulttina käydä aina lempifestarillani, mutta en jos homma on mallia "Amorphis pääesiintyjänä". Nykyisestä kattauksesta kiinnostaa lähinnä lisäksi Vltimas ja Midnight mutta kakkoskoriahan nuo auttamatta ovat. Oranssi Pazuzu pitänee ottaa viimein haltuun, muistaakseni hieman haastavaa settiä..
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sehän on ihan totta, että nykyajan nuoriso kuuntelee ihan ripulia.

Täytyy tosin nostaa hattua systerin vanhimmalle tytölle joka on hurahtanut heviin. Se oli meidän mukana Rockfesteillakin vaikka ei ollut ikää - siellä se istu alueen ulkopuolella puussa kattomassa bändejä.

Tuskassa olin kerran ja näin Slayerin, Dimmun ja Carcassin. Siinä oli kyllä mieltänostattava viikonloppu. Faith No More olisi kyllä mahtava nähdä, mutta taitaa meikäläinen silti löytyä Rockfesteilta tänä kesänä.
 

Bajsligan

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mulle Tuska on aina ollut "jokaiselle jotakin" -festivaali, ja hyvä sellainen. Viime vuonna tosin itselle kiinnostavat bändit oli vähissä, mutta toivottavasti vielä julkaisemattomat esiintyjät nostavat kokonaisuuden takavuosien tasolle. Tässä minun Tuska line up -reseptini: yksi norjalainen BM-bändi, yksi ruotsalainen DM-bändi, yksi Bay Area -thrashbändi, yksi metallinen goottibändi, yksi teutonihevibändi, yksi pitkän linjan HC-bändi jne. ja pääesiintyjinä ainakin yhtenä päivänä ns. vanhat sedät, jotka osaavat hommansa. Lisäksi Tuskassa on joka vuosi ollut ainakin yksi uusi tuttavuus tai nouseva tähti, joka on kolahtanut lujaa. Tällaisia bändejä ovat itselle olleet ainakin Ranger, Kvelertak ja Carpenter Brut.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tuska ilmeisesti yrittää houkutella minuakin. Viime vuonna oli Hellacopters ja nyt on Faith No More. Molemmat toki nähtyjä. Yleensä olen pysytellyt Tuskan artistikattauksesta vähintään muutaman kilometrin päässä.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Jaahas.

Pukki toi kolmen päivän lipun Tuskaan. Tuntuu kyllä semihevimiehelle vähän liian heviltä setiltä. Mutta se sunnuntai on kyllä huikea.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Amon Amarth... joo, ei tarvitse perjantaina Tuskaan mennä. Sunnuntaille Devin Townsend, no ihan jees, sitä voi kuunnella Faith No Morea odotellessa, lauantaina voisi käydä juopottelemassa ja muissa sosiaalisissa merkeissä, kun ei montaa kymppiä tarvitse päivälipun hintaan lisätä, ja voi Gojiran ja Mokoman ainakin katsoakin.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuska ilmeisesti yrittää houkutella minuakin. Viime vuonna oli Hellacopters ja nyt on Faith No More. Molemmat toki nähtyjä. Yleensä olen pysytellyt Tuskan artistikattauksesta vähintään muutaman kilometrin päässä.

Sama homma. Jos myytäisiin yhden päivän lippuja, menisin sunnuntaina. Parhaillaan harkitsen kuitenkin 3 pvän lippua. Ja jos menen mestoille, laitan ihan vain piruilun vuoksi valkoisen tai vaaleanpunaisen paidan päälle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös