Tuska Open Air – keskustelua Tuska-festivaalista

  • 81 545
  • 514

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sleikku on kyllä yliarvostettu. Tasapaksua rässiä biisistä toiseen, mutta kaipa se on lopulta omasta ymmärryksestä kiinni. Kvelertak oli omaan korvaan selvästi päivän paras.

Kusilaarit toimivat kyllä. Suomalaisilla on erikoinen tapa muodostaa valtavia jonoja, vaikka pissittäviä laareja olisi liki kahden käden sormilla laskettuna.
Kvelertak oli minulle ainoastaan hieman etäisesti tuttu. Pari kaveria diggaavat bändistä levyltä ja olivat nähneet kaksi kertaa ja molemmilla kerroilla kuulemma ollut ihan paska. Nyt ilmeisesti eri laulaja kehissä kuin joskus aiemmin ja oli yksi festarien kovimpia mielestäni. Ei kuitenkaan kepittänyt Slayeria. Ei ollut enää sunnuntaille enää lippua, eikä sen väliä. Tuohon oli täydellistä päättää.
Näkikö kukaan Loudnessia eilen? Minkälainen oli, soittiko vanhoja biisejä?

Itsellä meni kokonaan ohi että ne oli Tuskassa, olisin saattanut päivälipun hommata.
Omaan makuun vähän valju settilista. In the Mirroria, Ashes in the Sky:ta sun muita omia suosikkeja jäin kaipaamaan. Nyt tuli aika vähän tylsäksi sen jälkeen, kun Heavy Chains oli keikan kolmantena biisinä vedetty. Ei se keikkana mikään huono noin muuten ollut.
 
Viimeksi muokattu:

Zeic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Sleikku on kyllä yliarvostettu. Tasapaksua rässiä biisistä toiseen, mutta kaipa se on lopulta omasta ymmärryksestä kiinni. Kvelertak oli omaan korvaan selvästi päivän paras.
.
Luulen ymmärtäväni mitä tarkoitat. Dynamiikkaa biisien välillä ei juuri ole. Meinasi minullakin jo kyllästyminen iskeä keikan aikana. Toisaalta bändin juttu on juuri se että ne vetää turpaan kokoajan, ei se olis sama bändi jos ne vetäis Metsäkukkia välillä.

Minulta kans pisteet Kvelertakille. Kova rokkibändi.
 

Fullhazard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Luulen ymmärtäväni mitä tarkoitat. Dynamiikkaa biisien välillä ei juuri ole. Meinasi minullakin jo kyllästyminen iskeä keikan aikana. Toisaalta bändin juttu on juuri se että ne vetää turpaan kokoajan, ei se olis sama bändi jos ne vetäis Metsäkukkia välillä.

Minulta kans pisteet Kvelertakille. Kova rokkibändi.
Slayerin levyt saattaa ottaa muutaman kuuntelukerran auetakseen niille, jotka ei oo tottuneet kuuntelemaan oikeita metalliriffejä.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Luulen ymmärtäväni mitä tarkoitat. Dynamiikkaa biisien välillä ei juuri ole. Meinasi minullakin jo kyllästyminen iskeä keikan aikana. Toisaalta bändin juttu on juuri se että ne vetää turpaan kokoajan, ei se olis sama bändi jos ne vetäis Metsäkukkia välillä.

Minulta kans pisteet Kvelertakille. Kova rokkibändi.

Mitä dynamiikkaa te sinne kaipaatte? Jotain kokeellista psykedeliaa? Jos mikään ei ole rikki, älä korjaa sitä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä dynamiikkaa te sinne kaipaatte? Jotain kokeellista psykedeliaa? Jos mikään ei ole rikki, älä korjaa sitä.
Eiköhän jonnet jotain räppijuttuja sinne kaipaa...
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Voi Jeesus mitä paskaa täälläkin saa lukea. Noh. Se on tämä Inflames ja fivefingerdeathpunch -sukupolvi tottunut vähän erilaiseen metalliin. Ei kai siinä. Radio rock jee jee.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sunnuntai oli ilmeisesti pari tuhatta henkeä vajaa loppuunmyyty, niin oliko sitten ratkaiseva ero siinä vai oliko ongelmista otettu opiksi, mutta en löytänyt järjestelyistä oikein mitään valitettavaa. Pian kahden jälkeen tosin turvatarkastusjono liikkui tuskallisen hitaasti, mutta ehti kuitenkin ensimmäisen keikan alkuun.

Kattilahallissa näin kaksi keikkaa (kuten itse asiassa kaikilla muillakin lavoilla). Dark Sarah'n aikana oli aika täyttä, mutta en kokenut paikkaa erityisen kuumaksi. Ainakaan kesäiseen Tavastiaan verraattuna. Soundeissa oli tosin ainakin alkuun toivomisen varaa, kun aluksi Heidi Parviaisen laulua ei tahtonut kuulla ollenkaan ja hieman myöhemmin JP Leppäluodon laulu katosi hetkeksi jonnekin, mutta loppua kohden parani selvästi. Palehørsen aikana oli aika väljää ainakin salin etupuolella.

Vessoissa, koppeihinkaan ei ollut minkäänlaista jonoa, tosin viimeisen kerran kävin ennen vähän Halestormia, niin voi tietysti olla että loppuillasta oli enemmän ryysistä.

Ei varmaan se ilmeisin päivä korkata Tuska, mutta kenties juuri siksi sen tein. Hellacoptersia, Halestormia ja Dark Sarah'a odotin eniten eikä mikään pettänyt. Hevisauruskin oli kova! Vielä mainitsemattomien lisäksi näin myös Leveragen, eikä siinäkään ollut valittamista. Mielenkiintoista kyllä, ainoa aikatauluyhteentörmäys tuli heti tuossa päivän aluksi, kun Kaiser olisi kiinnostanut myös. Eilen tosin vasta ensimmäisen kerran kuulin koko bändistä, mutta kolahti hyvin Spotify-testauksen perusteella. Kotimainen bändi kuitenkin, niin lienee helppo bongata jossain muualla.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Hah, makuasioita. Kaikki eivät pidä rässistä. Power Trip upposi kyllä.

Tämä ”jonne” tykkäsi ehdottomasti eniten Jinjeristä. Behemoth oli myös taattua laatua, muita väkeviä pumppuja olivat jo mainittu Kvelertak sekä Alien Weaponry ja Anthrax.

Jinjerin Tatjana Šmailjukia parempaa vokalistia saa hakea. Ei löydy ihan heti.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
oli ilmeisesti pari tuhatta henkeä vajaa loppuunmyyty, niin oliko sitten ratkaiseva ero siinä vai oliko ongelmista otettu opiksi, mutta en löytänyt järjestelyistä oikein mitään valitettavaa

Kyllähän ongelmat korjattiin aika hyvin jo lauantaiksi.

Sunnuntain plussasaldoksi jäi The Hellacopters, joka on yksi niistä bändistä, ettei harmita jäähyväiskiertueen olleen huijausta.
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Itse olin vai lauantain joten ilmeiset jonotusongelmat olivat poistuneet. Kaikkeen pääsi kohtuullisen nopeasti, paitsi ehkä merchijonoon jonka jätin siksi väliin. Sää oli pelättyä parempi ja oikeastaan juuri hyvä. Päiväni alkoi varsinaisesti Lost Societyllä, jonka tuore metalcorevaikutteinen single vähän jakoi mielipiteitä. Minulla luotto oli vahva ja sekin toimi hyvin kuten osasin epäillä. Muistan miettineeni että onpa hyvä fiilis olla takaisin "kotona".

Lauantain kattaus olisi voinut olla kiinnostavampikin (hitsi kun Power Trip oli eri päivänä) mutta näillä mentiin. Maj Karma oli epäillyt etukäteen ovatko he "tuskabändi" mutta yleisöä riitti heillekin. Olisin kaivannut settiin enemmän MKKK-osastoa mutta aika perus MK:ksi jäi. Jonkun Puumiekan vaikka olisi voinut korvata helposti tiukemmalla kipaleella. Kertaalleen Tuskassa nähty Kvelertak jäi taustamusaksi ruokailulle. Seuraavaksi tuli paremmin seurattua Delainia, joka oli minusta pirteä, vaikka toinen kissoista oli jättänyt bändin juuri edelliseen keikkaan. Ihan ok.

Kävi samoin kun perjantaina Anneken kanssa, Kattilahalli oli niin täyteen pakkautunut jengiä ettei haluttu enää ahtautua sekaan. Näistä miiinus Tuskan organisaatiolle.

Loudness. DeLiriums Orderin jälkeen meidän piti hetki ihmetellä Opethia (josta en tosin pidä) mutta huomattiin että jaahas tämä halli täyttyy niin jäätiin odottelemaan. Lämmin tunnelma, Samy Elbanna spiikkasi bändin sisään. Paikallaolijat taisivat kaikki olla bändin ystäviä, sen hyvin oli hitit hallussa. Hyvin epätuskamaisesti paikalla oli myös muutama pösilö tunkemassa viimeisenä eturiviin. Ruississa nämä. Bändi oli tiukkana, jossain tuoreehkossa tuubivideossa Minorun ääni ei ollut oikein kunnossa mutta nyt ei valittamista. Akira takuuvarma ja tukkakin taas kuin kasarilla. Uudet biisit olivat varmaan kaikille hieman vieraampia mutta yhtä hyviä kun jos olisivat ilmestyneet 30 vuotta sitten. Mulle Loudness oli dealbreaker että ostin lipun. MZA!

Ja kun Loudnessin katsoi loppuun, oli Slayer jo sen verran täynnä että kovin lähelle ei enää päässyt "etuilematta", josta en pidä. Tunnelma jäi minulle siltä osin vaisuksi, kaukaa ja lyhyenläntänä en oikein päässyt fiilikseen. Äkkiseltään edellinen jäähyväiskeikka oli parempi, paras näkemäni post-Hanneman keikoista. Arayan pitkät jäähyväiset koskettivat silti.

Järjestelyistä jäi hieman kaksijakoiset fiilikset. Anniskelualueettomuus hyvä mutta silloin 15000 on vaan vähän liikaa minusta. Vanhassa systeemissä brenuttelijat jäivät suosiolla karsinaansa ja muille jäi paremmin tilaa. Samoin siihen liittyen olen vähän sitä mieltä että ikäraja on huono juttu, junnut ajautuvat hunningolle kun eivät pääse mukaan. Joku jvg tulee ja vie. Levähdyskeitaita olisin myös kaivannut lisää, pohkeet huusivat hoosiannaa jossain vaiheessa iltaa. Penkit kun menivät anniskelualueen mukana. Skeittiparkissa hetki levähdettiin mutta se on vähän syrjässä. Sitä pientä viherkaistaletta Kattilahallin takana jäin minäkin kaipaamaan. Tuskinpa näitä silti lähdetään muuttamaan kun kerran tälläkin loppuun myytiin.
 
Viimeksi muokattu:

heavylutaa18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Seattle Kraken
Slayer on uusi Rolling Stones. Kaapissa rollareiden paita "last tour ever -89", kävin Slayeriä jo viime vuoden lopulla kattomassa vikaa kertaa Suomessa koskaan.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Slayer on uusi Rolling Stones. Kaapissa rollareiden paita "last tour ever -89", kävin Slayeriä jo viime vuoden lopulla kattomassa vikaa kertaa Suomessa koskaan.
Onko Rollarit todella joskus markkinoineet viimeistä kiertuetta ikinä?

Ainakaan Slayerin joulukuun keikkaa ei myyty viimeisenä Suomen keikkana.
 

heavylutaa18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Seattle Kraken
Onko Rollarit todella joskus markkinoineet viimeistä kiertuetta ikinä?

Ainakaan Slayerin joulukuun keikkaa ei myyty viimeisenä Suomen keikkana.
Näköjään samalla kiertueella edelleen mutta kyllä sitä siihen tyyliin mainostettiin että "joulukuussa mahdollisuus vielä nähdä Slayer Suomessa" jonka takia lipun hankin. Mutta eipä tuo nykyinen kokoonpano herätä enää tunteita yhtälailla ni eipä harmita juurikaan Tuskan keikan missaaminen. Joulukuussakin jo aika kesy.

Itseasiassa tää Tuskan keikka taisi tulla julki joulukuun keikan jälkeen, final tour muuttuikin final showksi seuraavaan kesään tai jotain vastaavaa.

Ja tuo eka oli läppä, Simpsoneista.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Samoin siihen liittyen olen vähän sitä mieltä että ikäraja on huono juttu, junnut ajautuvat hunningolle kun eivät pääse mukaan. Joku jvg tulee ja vie.

Tästä olen kyllä täysin samaa mieltä. Ainakin Helsingissä on todella nihkeästi mahdollisuuksia muutenkaan alle 18-vuotiaille päästä katsomaan keikkoja. Kun Tuskakin vietiin heiltä, niin ei ole hyvä juttu. Tuossa 13-15 vuoden iässä aika usein naulataan loppuelämän musiikkipolkua, ja jos siinä on oppaana Sanni ja Matula, niin ei hyvä heilu aikuisena.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Yleisöennätyksen tehneet täysikäiset vs. noin 100 lipun hankkinutta alaikäistä. You do the math boy! Pointtina siis se, että jos hevi ei kiinnosta, niin vika ei ole kyllä Tuskan uusissa järjestelyissä. Se kun ei vaan.. noh, kiinnosta. Tai sanotaan näin, että liekö peli jo siinä mitassa menetetty, että tarviiko Tuskan tuntea vastuunsa ihmistainten ohjaamisessa oikean musan pariin, jos toisessa vaakakupissa on isomman joukon palveleminen. :) Eipä näitä tosin kannata nyt näin kirjaimellisesti asettaa vastakkain.
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Eiköhän tuo olisi loppuun myyty joka tapauksessa. Ja ei, tuskin kukaan kuuntelee tai on kuuntelematta heviä tuskan järjestelyihin nojaten. Minusta ne 100 karvapäätä ovat silti tärkeitä. Siitä olen samaa mieltä että hevi ei ole suosiossa nuorison keskuudessa. Mutta kuten sanoin tämä ikäraja lienee tuleva käytäntö vastedes.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
No mutta sehän oli hyvä, että mm. Slayerin pastissi itsestään vielä sankalle yleisölle kelpasi. Minusta Tuskan ohjelma oli siinä mielessä juurikin hyvä, että kolmeen päivään löytyi jokaiselle jotakin.

Yleisöennätys, uusittujen järjestelyjen toimivuus sekä organisaation kyvykkyys reagoida suhteellisen pieniinkin puutteisiin nopealla aikataululla tarkoittanee, että pykälää isompaan sarjaan on nyt päästy, ensi vuonna jatketaan samalla sapluunalla ja ehkä sinne pykälää isompaa nimeä saadaan haalittua paikalle. Pääesiintyjiksi mielellään sitten jotain ajanmukaisia relevantteja poppoita.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Perjantaina oli tosiaan järjestelyissä vähän sanomista, muina päivinä ei mitään ongelmia - paitsi paitojen osalta. Jono oli koko viikonlopun luokkaa sairas. Harmi sinänsä kun ostettavaa näytti olevan, mutta ei noissa kukaan täysjärkinen jaksa yli viittä minuuttia seistä. Kattaus toimi. Perjantain kovin oli Swallow The Sun. Anthrax ja Amorphis vetivät hyvin myös. Dimmu ei oikein itselleni uponnut ja tuli lähdettyä hyvissä ajoin hakemaan teltasta hyvää tonttia. Hietalat ja Beastiet suosiolla bissehommissa. Lauantain kohokohtina Lost Society, Stam1na ja Slayer. Kvartelak oli positiivnen ylläri, Sick of it Alikin ihan hauska. Loudness oli tarkoitus katsastaa, mutta se kattilahalli oli todellakin pätsi, joten väliin jäi.
 

Zeic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Mitä dynamiikkaa te sinne kaipaatte? Jotain kokeellista psykedeliaa? Jos mikään ei ole rikki, älä korjaa sitä.
Gospelkuoro esimerkiksi laulamaan parin kertosäkeen taustalle tuomaan sopivaa ylhäisyyttä. Sitten muutama Kerry Kingin kitarasoolo korvataan nokkahuilu sooloilla. Petri Nygård voisi myös käydä räppäämässä pariin biisiin, sillä on laadukasta englanninkielistä materiaalia, maailman valloitus vois alkaa! Pariin biisiin vielä 8minuuttia pitkä haitarilla soitettu proge-intro niin ei kuulosta samalta pötköltä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
K O R N on kiinnitetty ensi kesän Tuska-festareiden pääesiintyjäksi.


- Tuskan lisäksi Korn nähdään kesällä myös yhtenä Provinssin pääesiintyjistä.
Jännä että pääesiintyjän keikka ei ole edes ainoa samana viikonloppuna Suomessa. Minua tämä ilmoitus ei saa ostamaan lippua Tuskaan, Korn ei kuulu mun juttuihin. Pitää odotella josko ne sen Mercyful Faten saisivat vaikka paikanpäälle.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Tuo Korn kuuluu kyllä itsellänikin sellaisiin artisteihin, joista en ole koskaan saanut mitään otetta. Joku räkäisyys siitä puuttuu.
 

Jarnan Rysty

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Eli käytännössä kun menee provinssiin saa soadin kaupan päälle tai toisinpäin. Mutta sama kun yllä ei oo oikein koskaan auennut mulle kornin musiikki
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Jännä että pääesiintyjän keikka ei ole edes ainoa samana viikonloppuna Suomessa. Minua tämä ilmoitus ei saa ostamaan lippua Tuskaan, Korn ei kuulu mun juttuihin. Pitää odotella josko ne sen Mercyful Faten saisivat vaikka paikanpäälle.

Eli käytännössä kun menee provinssiin saa soadin kaupan päälle tai toisinpäin. Mutta sama kun yllä ei oo oikein koskaan auennut mulle kornin musiikki

Korn on tosiaan lähes yliarvostetuinta kakkaa mitä musiikin historia tuntee, aika hassua että se ei näemmä täällä iske kenellekään. Miten minulla on sellainen mielikuva, että Kornin kuuntelijat tykkäävät yhtälailla siitä SOADista, joten aika moni varmaan siitä näkökulmasta valitsee sitten suosiolla ennemmin Provinssin kuin Tuskan

Ja tosiaan tuosta uudelleen aktivoituneesta Mercyful Fatesta tulee vielä kova kapina todennäköisimmin kait Tuskan ja Rockfestin välillä. Jotenkin nimittäin epäilisin, että bändi heittää Suomessa vain yhden festarikeikan..
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP

Children of Bodom soittaa siis klassikkoalbuminsa Hate Crew Deathroll kokonaisuudessaan ja tämä spesiaalikeikka on ainoa laatuaan tällä teemalla Suomessa ensi kesänä. Mukana uusina niminä Bodomin lisäksi mm. Insomnium.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös