Takavuosina monta kertaa yritin tätä bändiä kuunnella, ja yhtä monta kertaa ihmettelin kuka tuollaista teknopimputuksen ja metallin epäpyhää liittoa jaksaa kuunnella ja miksi.
Sitten pihin miehen spotify pakkosoitatti minulle muistaakseni BRHGtä kuunnellessa biisiä "Revi minut auki" ja se sitten iskikin kovaa. Menevä ralli, jonka sanatkin sopivat jotenkin erinomaisesti tuolloin käynnissä olleeseen taloprojektiin. Siitä tuli minulle varsinainen voimabiisi. Sinä iltana kun olin saanut talolle käyttöönottoluvan, istuin kolme tuntia saunassa viskipullon kanssa tuota raitaa luukuttaen. Saattoi muutama kyynelkin vierähtää siinä lauteilla istuessa. Vieläkin yksi merkityksellisimmistä biiseistä itselleni.
Tuosta sitten alkoikin bändin hyvin intensiivinen kuuntelu ja pari kertaa jo keikallakin tullut käytyä. Jännä kuinka yksi biisi voi muuttaa käsityksen bändistä noin täydellisesti. Sama tapahtui aikanaan Mokoman kanssa, kun festareilla kuulin Valapaton ensimmäistä kertaa.
Pari viimeisintä levyä; Global Warning ja Omen X ovat ehkäpä omat suosikit bändin tuotannosta kokonaisuutena. Nämä uusimman levyn ensimmäiset julkaisut eivät ole vielä ihan uponneet, mutta ehkä ajan kanssa. Odotukset uudelle levylle ovat kuitenkin korkealla!