Turmion Kätilöt – Suomen oma Rammstein?

  • 11 695
  • 49

Pipolätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Dallas
Itselläkin menee jostain kumman syystä salimusiikkina. "Normaalissa elämässä" en tuota kuuntele, mutta salilla toimii erittäin hyvin. Lampaanperseet näille "kuka tätä paskaa kuuntelee"- jannuille. Ihmisiä on erilaisia ja niin on musiikkimakujakin. Joillekkin lätkäkin on "jotain vitun kumipalan perässä hiihtelyä".
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Miulle toimii kyllä todella hyvin. Töissä touhuillessa, taikka kotona siivotessa saa sopivan aggren päälle. Rouva äsken ostikin liput keikalle, jossa Amorphis pääesiintyjänä. Itse kyllä odotan lämppäriä enemmän.
 

mayra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slava Ukraini
Ihmiset, jotka eivät ole kiinnostuneet musiikista ollenkaan kuuntelevat Turmion Kätilöitä.

Toisin päin. Pitää olla kiinnostusta musiikkiin, että metallin ja konemusaelementtien yhdistäminen aukeaa. Suurena plussana on suomenkieliset sanoitukset. Synkkäähän se on, sitä ei käy kieltäminen, mutta toimii minulle. Kannattaa tsekata uusi levy, sieltä löytyy hienoja melodioitakin.

Aikuiset ihmiset pomppivat lavalla joku jeesusteippi rihmankiertämänä --

En ole itse niin pinnallinen, että artistien vaatteet tai vaatteiden puuttuminen olisi koskaan häirinnyt. Musa on itselle tärkeintä. Mutta jokainen tyylillään.
 

Fullhazard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Toisin päin. Pitää olla kiinnostusta musiikkiin, että metallin ja konemusaelementtien yhdistäminen aukeaa. Suurena plussana on suomenkieliset sanoitukset. Synkkäähän se on, sitä ei käy kieltäminen, mutta toimii minulle. Kannattaa tsekata uusi levy, sieltä löytyy hienoja melodioitakin.
Yksinkertaiset kappalerakenteet, yksinkertaiset riffit ja rytmit(eipä löydy ees hyviä fillejä rumpalin työkalupakista), yksinkertaiset melodiat jotka ovat harmonisesti erittäin köyhiä ja ovat suunniteltu olemaan "easy-to-ear" matskua. Turmion Kätilöissä ei ole mitään synkkää. Ihmiset, jotka kutsuu Turmion Kätilöitä metallibändiksi ei tiedä mitä on oikea metalli. Tähän kun yhdistetään äärimmäisen typeriät lyriikat ja gimmickit niin saadaan kyllä melkoista kummelimatskua aikaan, kuten @Pavlikovsky totesi.

Turmion Kätilöt saattaa toimia joillekin hyvänä gateway-bändinä metallimusiikkiin, mutta näen Turmion Kätilöt enemmänkin gateway-bändinä eurodanceen kuin metalliin. Ihmiset, jotka ovat vasta tutustumassa raskaaseen musiikkiin ansaitsevat parempaa kuin tämä kura.

En ole kuunnellut bändin uusinta levyä, mutta Pirun Nyrkki on tullut pariin kertaan kuunneltua enkä sieltä löytänyt mitään hyvää, ja yksittäisiä kappaleita olen joutunut kuuntelemaan muilta levyiltä.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kännissä ja läpällä tulee välillä kuunneltua. En ota yhtyettä vakavasti, mutta se tuskin on tarkoituskaan. Livenähän tuo on hyvin viihdyttävä.
 

mayra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slava Ukraini
Ihmiset, jotka kutsuu Turmion Kätilöitä metallibändiksi ei tiedä mitä on oikea metalli.

On hauskaa, miten erilaisia ihmiset ovat. Joillekin genrerajat on kaikki kaikessa. Itselleni musiikki itsessään ilman raja-aitoja on se suurin kiinnostuksenkohde.

Turmion Kätilöissä ei ole mitään synkkää. -- En ole kuunnellut bändin uusinta levyä

Niinpä niin. Kannattaa kuunnella se uusi levy. Sen sanoitukset ovat synkkiä. Toisaalta kyseessä ei välttämättä ole kurttuotsaisille soveltuva orkesteri eli voit jättää kuuntelemattakin.
 

KaljaVeikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
235, Karjala-lippis
Turmion Kätilöissä ei ole mitään synkkää. Ihmiset, jotka kutsuu Turmion Kätilöitä metallibändiksi ei tiedä mitä on oikea metalli.

Mulla kai on pakko kysyä offtopicin uhalla että mitäs se sellainen oikea metalli sitten on?
 

Fullhazard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
On hauskaa, miten erilaisia ihmiset ovat. Joillekin genrerajat on kaikki kaikessa. Itselleni musiikki itsessään ilman raja-aitoja on se suurin kiinnostuksenkohde.
En tässä meinannut, että TK ei ole metallia sen takia, koska ne yhdistää konemusiikin elementtejä.

Mulla kai on pakko kysyä offtopicin uhalla että mitäs se sellainen oikea metalli sitten on?
Oikeassa metallissa on monimutkaisempi kappalerakenne kuin TK:n biiseissä. Yksinkertaisempi metalli noudattaa toki myös jonkin sortin varsin yksinkertaista "säkeistö-kertsi" -kappalerakennetta, mutta säkeistöt ovat pitempiä ja ainakin jossain määrin ottavat vaikutteita progen ja klassisen musiikin kappalerakenteista vrt. mainstream pop ja rock.

Yleisesti ottaen se on erittäin tulkinnanvaraista mikä on metallia ja mikä ei. Omasta mielestäni osa heavy metalli bändeistä on enemmän hard rockia kuin metallia, vaikka metalliksi laskettaisiin. Sitten tullaan taas tähän ikuisuuskysymykseen; onko metalcore metallia? Osa bändestä on selvästi lähempänä thrashia ja/tai jöötteporia kuin mitään hardcorea. Osalla taas ei ole mitään hardcore-elementtejä, mutta sävellykset on niin yksinkertaisia ja popahtavia, ettei ole myöskään metallia. Menee enemmän tuonne pop-rock -puolelle.

TK:n biiseissä riffit ja rumpurytmi ei ole myöskään keskiössä. Metallissa rytmi, riffit, melodia ja soinnut etenee monimutkaisemmin vrt TK. TK:n biiseissä on elementtejä niim metallista, rockista kuin punkistakin, mutta kokonaisuudessaan se ei täytä metallin kriteereitä ainakaan sen perusteella mitä itse olen kuullut.

Metal-Archives.com toimii hyvänä suunnannäyttäjänä mikä on metallia ja mikä ei, mutta sieltä löytyy paljon bändejä, jotka ei mielestäni oo metallia sekä sieltä puutttuu paljon bändejä, jotka ovat mielestäni metallia.

Kaikki saa toki määrittää sen mikä on metallia niin ihan itse, ja itse kuuntelen myös paljon muita genrejä.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Ei ole metallia nähnytkään juu. Yhtyeen tarkoitus on edustaa ilmeisesti jonkinlaista ääripäätä ja kakofonia, jota yhtye luo, ei ole lokeroitavissa mihinkään. Se ei suinkaan kuitenkaan ole laadun tae. Huvittaa nämä ryhmät, jotka peittävät musiikillisen luomisvoimattomuutensa kaiken parodian ja näyttelemisen taakse. En usko, että ottavat itseään kovin vakavasti musiikin tekemiseen. Hupiryhmä.
 
Suosikkijoukkue
KK
Kyllä mulle on alkanut bändi uppoamaan enemmän ja enemmän. Ihan sama mikä genre, ihan sama vaikka olisikin yksinkertaista melodiaa, mutta välillä se uppoaa tietyssä mielentilassa. Keikalle pitäisi päästä. En kyllä ymmärrä miksi pitää dissata makua, kun sillä ei ole mitään vaikutusta mihinkään. En kyllä ymmärrä puolustajia, koska ei dissaajien päitä saa käännytettyä. Tosin sain pari VIP lippua olisko se ensimmäinen Rock The beach Hietalahdessa, niin vedin kaverin mukaan katsomaan Rammsteinia. No aluksi ei ollut innokas, mutta keikan jälkeen kiitteli, että "pakotin". Päästiin lippuinemme lähes eturiviin sivuportista juuri ennen keikkaa, jolla varmasti oli osuutta asiaan. Kilometrin päästä tuskin olisi ollut samanlaista meininkiä.
 

mayra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slava Ukraini
-- metallin ja konemusaelementtien yhdistäminen

Ihmiset, jotka kutsuu Turmion Kätilöitä metallibändiksi ei tiedä mitä on oikea metalli

Mulla kai on pakko kysyä offtopicin uhalla että mitäs se sellainen oikea metalli sitten on?

Ei ole metallia nähnytkään juu.

Tuosta minun lauseesta taisi lähteä tämä käsitteenmäärittely liikkeelle. Minusta Turmion Kätilöt yhdistelee metalli- ja konemusaelementtejä. Lisäksi soppaan lisätään ainakin iskelmää ja diskoa/technoa. Ei se mielestäni ole kovinkaan olennaista, mihin genreen se lopputulos sullotaan. Vapautukaa lokeroistanne, ihmiset.

Lätkä-Bongari Iso-E, mielipiteistähän juuri sopii väitellä, mistäs muusta sitten. Minulla kesti hyvän aikaa itseni aivopesu ennen kuin tämä orkesteri alkoi maistumaan. Alkuun se tuntui ehkä liian turboahdetulta. Niille, jotka eivät tykkää, alla uuden levyn kaksi avausraitaa. Sitten, kun ne on kuunnellut, niin saa arvostella, mutta ei ennen.

Verenperintö

Itseensäsekaantuja

Linkit vievät Internetissä toimivaan videopalvelu Youtubeen.
 

ace

Jäsen
Edelleen ihmettelen samaa kuin 12 vuotta sitten tuolla ekalla sivulla. Minusta ne bändit on aika tylsiä jotka vaan seisovat lavalla kuin kyrvät, ettei vaan kukaan pääse arvostelemaan uskottavuuden menetyksestä. Itselle livemusiikissa on kyse paljon muustakin kuin musiikista, se on showta saatana eikä mitään "kuka soittaa tarkimmin/uskottavuus pitää säilyä" jäykistelyä.

Toki showtakin on monenlaista ja ymmärrän hyvin ettei kaikille uppoa Kätilöiden meno, ei minullekkaan uppoa nykyartistien taustamusiikin tahdissa twerkkaus.

Musiikkipuolesta taas, ihan vitun sama mihin lokeroon mikäkin bändi laitetaan, hyvä musiikki on hyvää musiikkia. Siinäkin on monia makuja ja se kaikille suotakoon. En tiedä oletko arvon @Fullhazard oikeasti tuollainen rokkipoliisi, vai saiko tämä ketju analysoimaan tarkemmin, mutta anteeksi vain, tuollainen analysointi kuulostaa aika naurettavalta. Yksinkertaiset kappalerakenteet ja riffit my ass, oikea musiikki (rokki) tehdään kuitenkin kolmella soinnulla. Max neljällä.

Selkeästi olet kuitenkin musiikkimiehiä (itse en ole muuta kuin kova kuuntelemaan) ja arvostan tietämystäsi, mielipiteesi nyt vain hieman otti silmään.

Speggelin lähdön jälkeen en Kätilöitä ole vielä livenä nähnyt, toivottavasti pian tulisi mahdollisuus. Tässä ote viimeiseltä livekeikalta missä olin paikalla, onhan tää kova.

Turmion Kätilöt - Hades Kiitos 2004-2014 DVD

E: Rumpalista vielä, RunQ taiteilijanimeltään. Muutamat ammattilaiset ovat kertoneet että kova jätkä on kuitenkin vaikka fillejä ei juuri Kätilöiden biiseissä olekkaan, iskut tulee ajallaan ja rytmi on hallussa. Myönnän että tässä olen kuitenkin vain oman amatöörikorvan ja kuulopuheiden varassa.
 
Viimeksi muokattu:

Yellow Jester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
E: Rumpalista vielä, RunQ taiteilijanimeltään. Muutamat ammattilaiset ovat kertoneet että kova jätkä on kuitenkin vaikka fillejä ei juuri Kätilöiden biiseissä olekkaan, iskut tulee ajallaan ja rytmi on hallussa. Myönnän että tässä olen kuitenkin vain oman amatöörikorvan ja kuulopuheiden varassa.

Eikös RunQ ole bändin kosketinsoittaja?
 

ace

Jäsen
E: Rumpalista vielä, RunQ taiteilijanimeltään. Muutamat ammattilaiset ovat kertoneet että kova jätkä on kuitenkin vaikka fillejä ei juuri Kätilöiden biiseissä olekkaan, iskut tulee ajallaan ja rytmi on hallussa. Myönnän että tässä olen kuitenkin vain oman amatöörikorvan ja kuulopuheiden varassa.

Eikös RunQ ole bändin kosketinsoittaja?

Äh, on. DQ on rumpali. Kiitos korjauksesta.
 

Fullhazard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Yhtyeen erinomainen "Universal Satan" -levy on muuten ehdolla vuoden 2018 parhaan metallilevyn Emmaan. Täysin ansaitusti, sanoisin!

.

En tiedä miksi lainasit viestiäni tähän enkä edes tiedä miksi vastaan tähän. Kuuntelin tuon levyn pariin kertaan. Emma-gaala saa pitää metallin standardeina mitä tahansa, mutta minun standardien mukaan tuo ei ole metallilevy. Siellä oli muutama "thrash-riffi" ja keskitempo-groove, jotka nippanappa täyttää metallin kriteerit, mutta kokonaisuutena tuo ei täytä metallin kriteerejä alkuunkaan. Muutenkin nuo kappaleet on kirjoitettu iskelmä/humppa/eurodance-pohjalle ja metallielementtejä käytetään vain koristeena. Rytmitkään ei kuulostaneet metallilta alkuunkaan vaan ne eteni iskelmä/humppa/dubstep -tyyliin todella usein, vaikka välillä metallin puolelle mentiin.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Hmm... tuossa tuli tältä uutukaiselta nyt kolme eri näytettä, siis biisiä kuunneltua ja jonkinlainen ohkaisuus (onko se edes sana?) tulee ensimmäisenä mieleen. Kitara ja rumpuosastolla ei ole minkäänlaista raskautta aka. munaa, vaan ne on ilmeisen tietoisesti laitettu tukemaan tuota konemattoa, joka sekin on aika juustoa. Itse konepäänä tiedän, että noista parjatuista syntikoistakin saa aika helvetin massiivista ja rouheaa soundia ulos. Laulajalla on kyllä homma hallussa ja hienoja, tunnelmaa nostattavia voimakertsejä biiseissä. Siihen onko tämä metallia vai ei, en ota kantaa, vaikka genrettelystä tykkäänkin.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, Cogliano, RD
Ohhoh, täällähän on tällainenkin ketju! Eilen julkaistiin Infernossa laulajien haastattelu. Ajatusta olisi siis enemmän ulkomaille singahtaa.

Täällä ei kommentteja ole tästä uusimmasta levystä. Omalta osalta voin sanoa, että olin ihan tyytyväinen tuotokseen.
Mukavan konstailematonta settiä, jälleen kerran. Tuo Universal Satan ei samalla tavalla oikein iskenyt, mutta tältä Globan Warning levyltä nyt useampikin kappale jäi soittolistalle. Mielenkiintoista myös nähdä, miten musiikkivideollaan säväyttänyt 'Naitu' säväyttää livenä. Kappaleena ihan ok, mutta uskoisin livenä olevan kovaa valuuttaa ja nousevan isompiin sfääreihin.
 

Mostal0

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tää on kyllä hauska bändi. Aikanaan 2000-luvun alussa suurta massaa ärsyttävää industrialpörinää, nykyään kunnon mainstreamia ja sitä kuunnellut ikäluokka on aikuisia ja naurattaa aina kun perheenäidit ja -isät ovat lähdössä hevaamaan ja kattomaan vähän Turmion Kätilöitä. Mitään kapinallista tässä ei ole ollut 15 vuoteen.

Bändistä itestään senverran, että aikanaan ihan muutama toimiva ralli ja livenäkin toimi, mutta ei jaksaisi kyllä tänä päivänä kiinnostaa ellei nyt sattuisi vaikka festareilla sopivaan aikaan esiintymään.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olenko ainoa, jonka mielestä bandiä vei todella paljon alas toisen laulajan vaihtuminen Spellgothista nykyiseen Shag-U:hun? Itse nautin nimenomaan kontrastista, joka häpeämättömän popin ja Spellgothin voimallisen black metal -korinan välillä oli. Spellgothtilla on äänessä voimaa ja erottelevuutta, jota tämä musiikki kaipasi, koska pelkät sävellykset eivät loppuun asti kanna.

Sen sijaan nykyinen... Äänessä ei ole voimaa eikä kantavuutta, mistä syystä se muuttui välillä mielestäni todellakin kiljumiseksi niillä parilla keikalla, jotka häneltä olen nähnyt. Nythän taitaa olla, että osa lauluista vedetään puhtaasti, mikä ei todellakaan ollut se suunta mitä itse bändiltä kaipasin.

Raaka Peen ääni sijoittuu näiden kahden väliin.

No bändihän tuntuu viimeisten vuosien aikana kasvaneen todella paljon ja voi toki kysyä, mikä merkitys on sillä, että keulilta jokerimaskinen kaljamahainen BM-rääkyjä vaihtui nuorempaan.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Samoilla linjoilla. Varsinkin keikoilla kaipaan speggeliä, vaikka Saku Solin ihan ok rääkyjä on hänkin ja myös miehen Fear Of Domination proggis on ollut debyyttilevystään asti kuuntelussa. Kätilöissä Solin on mielestäni jotenkin HMV, siinä missä raaka peen ja spektaakkelin keskinäiset kemiat toimivat lavoilla hienosti.

Omasta mielestäni kaksi viimeisintä tuotosta ovat olleet selkeästi heikointa materiaalia, mitä kätilöt ovat ulos tuutanneet. Spinen aikaiset levyt ovat hyviä, mutta se todellinen kultakausi alkoi Osasto-A:n käynnistymisestä ja jatkui Universal Sataniin asti, olkoonkin, ettei Dance Paniquekaan ollut ehkä enää sitä rautaisinta jytkettä.

Noin kerta vuoteen tulee yleensä livenä nähtyä ja kaippa meikäläisen voi jonkinlaiseksi faniksi laskea. Shokeeraavaa ei Kätilöt ole olleet sitten alkuaikojen ja silloinkin lähinnä erinäisten lavatempausten takia (ruoskintaa, suihinottoa jne). Aikoinaan tuli hiukan petyttyä Turkkuseksissä lavashowhun, kun jäi aika pliisuksi, vaikka siellä olisi ollut puitteet toteuttaa vaikka ja mitä. Rehellistä junttidiskoahan Kätilöt on, eikä sitä tarvitse hävetä.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Samoilla linjoilla. Varsinkin keikoilla kaipaan speggeliä, vaikka Saku Solin ihan ok rääkyjä on hänkin ja myös miehen Fear Of Domination proggis on ollut debyyttilevystään asti kuuntelussa. Kätilöissä Solin on mielestäni jotenkin HMV, siinä missä raaka peen ja spektaakkelin keskinäiset kemiat toimivat lavoilla hienosti.

Jep. Ensimmäisen kerran näin vuonna 2004 Niskalauksen lämmitelijänä ja silloin taide meni ohi, mutta heti perään vuoden 2016 Tuskassa hieman sattumalta tuli vastaan. Ja nimenomaan vokalistien sanailu keikan aikana oli kaikkein viihdyttävintä. Sen jälkeen tulikin tarkemmin tutustuttua ja jonkun verran jäätyä koukkuun, joskin nimenoon vokaaleihin.

Näin vokalistin vaihtuessa bandi oli isosti tutkani alla, mistä syystä ensimmäinen keikka uudella solistilla olikin pettymys ja oma kiinnostus bändiin loppui aikalailla yhtä nopeasti kuin alkoikin.

Katsoin nyt kuitenkin tuoreemman livevedon (

) ja huomaan, että näköjään Saku on päässyt paljolti eroon maneerimaisesta kiljumisesta. Joskus vuonna 2017 hän kun tuntui venyttävän lauseitaan liian pitkälle, mihin ääni ei kantanut, ja osuutensa päättyivät mielestäni kauhean kuuloisesti. Nyt näköjään ei enää venytä ja muutenkin saanut voimaa, joten voisihan sitä mennä vaikka jossain vaiheessa uudemman kerran katsomaan.

Edit: jos jotain kiinnostaa, niin tarkoitan Saku kijumisella siis sitä, mikä yllä puskee läpi noin 3.45 - 4.05 välillä.
 
Viimeksi muokattu:

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse olen tämän bändin suhteen myöhäisherännäinen, oikeastaan vasta tässä kuluvan vuoden mittaan olen bändiin tutustunut lähemmin ja pitää sanoa, että diggaan aivan saatanasti. Rehellistä, mutta kuitenkin kieli syvällä poskessa tehtyä musiikkia, hyviä sanoituksia, tarttuvia sävelkulkuja ja juuri sopivasti diskomaustetta. Myöhäisherännäisyydestäni kertonee sekin etten edes ole pannut merkille, että toinen vokalisti on jossain vaiheessa vaihtunut ja esim. suosikkilevylläni Technodiktatorilla äänessä on vain puolikas nykyisestä laulajaduosta.

Mutta juu, tämä kyllä toimii lähes kaikissa mielentiloissa. Uusin levy on sekin oikein hyvä, vaikka vanhemmista ne mielestäni parhaat lätyt löytyvätkin. Yhtäältä harmittaa etten ole tätä bändiä noteerannut jo vuosia sitten, toisaalta sitten taas on äärimmäisen siistiä "löytää" bändi vasta tässä vaiheessa, kun ovat jo sen kymmenkunta levyä julkaisseet, kuunneltavaa riittää. Otin jokaiselta levyltä mielestäni parhaat biisit ja loin niistä Spotify-soittolistan joka soi lähes aina kun Kätilöitä kuuntelen. Toki joskus kuuntelen kokonaisia levyjäkin ihan jo siksi, että sieltä saattaa löytyä ja on löytynytkin uusia suosikkeja, jotka aiemmin ovat menneet ohi ilman sen kummempaa huomiota.
 

ace

Jäsen
Turmarit tekivät joskus Spinning keikan, jossa soittivat muistaakseni livenä ja mammat polkivat pyörää musiikin tahtiin. Mistä ihmeestä löydän tuon videon, You Tubessa se oli, mutta en löytänyt.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös