Turmion Kätilöt – Suomen oma Rammstein?

  • 11 683
  • 49

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
2004 ilmaantui Suomen musiikkikartalle uusi tulokas nimeltään Turmion Kätilöt. Jo alusta asti oli melko selvää, että kyseinen yhtye tulisi herättämään tuntemuksia puolesta toiseen eikä yhtye kuuluisi niihin joista voi sanoa 'ihan jees'. Siitä joko pitää tai ei pidä. Musiikillisesti porukka ei tarjoa mitään uutta ja ottaa vaikutteita vähintäänkin selkeästi Rammsteinilta. Tässäkin on yksi syy miksi osa ei kätilöitä voi sietää.

11.11.2005 Turmion Kätilöt nousi sitten tuulipukukansankin tietoisuuten johtuen Räntämetallissa tapahtuneesta välikohtauksesta. Vierailijoina mukana olleesta Igorin porukasta kaksi ihmistä harrasti suuseksiä lavalla ja paikalla olleet lapset joutuivat sitä todistamaan. Luonnollisesti tästä leimattiin koko yhtye iltapäivälehdistön toimesta. Yhtye itse otti asiaan kantaa omilla sivuillaan ja lupasivat ettei jatkossa lavalla tapahdu mitään siveetöntä. Yksi 'parhaista' kommenteista tuli Maria Guzeninan toimesta : Hyvä kysymys kuuluukin, mikä musta möykky on jäänyt lapsuudesta näiden hyypiöiden sisälle, kun heidän on moista sontaa levitettävä maailmaa saastuttamaan. Säälittävää. Jokaisella on oikeus mielipiteeseen ja veikkaankin, että minä voisin todeta samaa lähes jokaisesta artistista josta Guzenina itse pitää.

Musiikillisestihan kätilöt ei tosiaan mitään uutta tarjoa ja ottaa todella rankasti vaikutteita Rammsteinilta mutta ainakin meikäläiseen tämä jostain syystä uppoaa. Yksinkertaista konemetallia ryyditettynä (minun mielestäni) hauskoilla sanoituksilla saa hyvälle tuulelle. Keväällä 2006 pitäisi ilmestyä uusi levy ja silloin nähdään jatkavatko kätilöt samalla linjalla vai tapahtuuko muutoksia.

Imperiumin puolella todettiin osuvasti seuraavasti :

"Kalle, miksi sulla bilsan läksyvihko niitattuna reiteen?"
"No kun viikonloppuna oli ne Turmion Kätilöt soittamassa täällä ja nekin niittaili juttuja kehoonsa."

Uskallatko sinä tunnustaa pitäväsi Turmion Kätilöistä vai olenko minä ainoa joka jatkoajassa kehtaa pitää levyä esillä?
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
vision kirjoitti:
Jo alusta asti oli melko selvää, että kyseinen yhtye tulisi herättämään tuntemuksia puolesta toiseen eikä yhtye kuuluisi niihin joista voi sanoa 'ihan jees'.
Ikävä kyllä minun on todettava, että mielestäni tämä pumppu on juurikin "ihan jees". Näin ne livenä viime kesänä Wanaja-festeillä. Ihan hauskaa kohkaamistahan tuo, musiikkikin on sen verran toimivaa ettei korviin satu. Kuitenkin minulle vain livebändi, levyä tuskin jaksaisin pitkään kuunnella.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Nousukkaat

Niin, itse luultavasti alan kiinnostumaan ko. bändistä sitten, kunhan ensin pörräävät muutaman vuoden keikoilla ja pukkaavat edes toisen levyn.

Tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että bändillä on ainakin toimiva markkinointikoneisto. Tai sanotaanko aktiivinen.

Tyypillinen tzzadilaisbändi.

Täältä tähän
 
Viimeksi muokattu:

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Kyllä Katilöiden debyyttilevy hyllystä löytyy ja onhan se mainiota musiikkia kun ei ota turhan vakavasti. Sanoitukset ovat mainioita, samoja juttuja toki kuin Rammsteinilla mutta jostain syystä äidinkielellä ne tuntuvat vielä astetta "ronskimmilta".
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kätilöitä kyllä kuuntelee sen biisin pari silloin tällöin. Menee huumorina, jos mieli on sen verran kiero ja musta, että ei ota kaikenlaisia juttuja tosissaan, jotka voisi helposti yhdistää kansallissosialismiin ja saatananpalvontaankin.

En diggaa, mutta en vihaakaan. Tämä on vain parin kovemmantason muusikon kevyt (hymmm) sivuprojekti, jossa eivät ota itseänsäkään ihan liian tosissaan.

Eihän tämä kylmäksikään voi jättää, sen verran raakaa ja brutaalia menoa. Syvällisyys on kaukana, mutta ei sitä tosiaan menoon haetakaan. Livenä kuulemma varsin mainio, jos ei tosiaan ole sitä kukkahattua päässä.

Arvioisin, että musiikkina ala-arvoista, mutta meininkinä hyvää tai jopa erinomaista.
 

Mulli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Virmanen & Hjallis akseli, Jokerit, Avs.
Ei voi muuta sanoa ku TÄYTTÄ schaissea koko bändi. Mutta tämä on vain minun mielipiteeni ja sillä selvä.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Paskaa, shokkiarvo on kaikki kaikessa, show:n tarkoitus peitellä mitäänsanomatonta biisimateriaalia. Ei mitään omaa uutta annettavaa. Ja se "TK"-logo on käytännössä suoraan nussittu ainoalta oikealta Tk:lta.
 

scholl

Jäsen
Mielestäni Turmion Kätilöissä ja Rammsteinissa ei ole missään määrin tai muodossa mitään samaa.

Rammsteinissa on ihan hauskat sanat ja vaikka se onkin vähän rankempaa musiikkia niin jonkinlaista osaamista taustalla varmasti on. Kuitenkin sanoitus on se, mikä siinä hommassa on se juttu.

Turmion Kätilöt puolestaan on melkoista örveltämistä mihin sisältyy mm. sukka munassa ja muuten alasti uskovaisten vanhusten bussissa juoksentelua ja kaikkea muuta merkillistä touhua. Likaista porukkaa, lävistyksiä ja sairasta showta. Musiikki on huutamista, mistä ei saa mitään selvää. Lähipiirissäni on henkilöitä, jotka ovat sanoisinko suhteellisen lähellä tuota bändiä, joten kun ei kritiikki maistu niin on turha kuten siinä toisessa ketjussa tulla itkemään siitä, etteikö scholl tietäisi mitä Turmion Kätilöt on. Sen verran paljon ko. moskaa on tullut sekä nähtyä että kuultua.

Tosiaan Rammsteiniin vertaaminen on sama kun vertaisi Pavarottia ja Jope Ruonansuuta.

EDIT: Onhan se toki huvittavaa katsoa, kun jopa selvinpäin olevat musiikinkuuntelijat huutavat teurastajabiisiä vaikkapa autoa ajaessaan
 
Viimeksi muokattu:

Borgie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Hyvää materiaaliahan tuo, varsinkin "kärsi" biisi on suorastaan loistava. Uutta levyä olen hieman kullut jo etukäteen, ja täytyy todeta, että pojat ovat siirtyneet hieman vähemmän rankempaan, sanoisinko teknohtavaan/popahtavaan suuntaan.
 

Alonzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues
Mulli kirjoitti:
Ei voi muuta sanoa ku TÄYTTÄ schaissea koko bändi. Mutta tämä on vain minun mielipiteeni ja sillä selvä.

Täysin samaa mieltä. Ei jumalauta mitä örinäpaskaa. Joskus olen kai jonkun ko. "bändin" mainoksen nähnyt ja siinä mustaan lateksiin pukeutuneet (miehet?) örisivät jotain aivan käsittämätöntä. Ei voi muuta sanoa kun että täyttä paskaa!
 

Bauer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool
Eipäs vertailla tälläistä retkuetta sentään itse Rammsteiniin. Rammstein on maailmanluokan bändi, jonka jokainen muusikko on raskaan sarjan ammattilainen kun taas Turmion kätilöt joidenkin savolaisten metallimiesten hiukan turhan paljon paisunut läppä. Ei minulla sinänsä mitään Turmion kätilöitä vastaan ole, mutta jotenkin itselle Turmion kätilöt on sellainen bändi jota on vaikeaa ottaa vakavasti.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
scholl kirjoitti:
Turmion Kätilöt puolestaan on melkoista örveltämistä mihin sisältyy mm. sukka munassa ja muuten alasti uskovaisten vanhusten bussissa juoksentelua ja kaikkea muuta merkillistä touhua. Likaista porukkaa, lävistyksiä ja sairasta showta.
Ostamassani levyssä ei juosta sukka munassa tai muutenkaan alasti eikä levyä ole myöskään lävistetty. Sisältää ihan hauskaa musiikkia. Voi olla hyvä etten ole porukkaa koskaan livenä nähnyt, levystä tykkään mutta voi olla että liveshow aiheuttaisi jotain antipatioita.

Tule vaan katsomaan kun ajelen selvinpäin autolla ja kuuntelen Kätilöitä jos haluat huvittua. Ei ole minulta pois.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Bauer kirjoitti:
...kun taas Turmion kätilöt joidenkin savolaisten metallimiesten hiukan turhan paljon paisunut läppä.
Turmion Kätilöiden jäsenet on soittaneet ja soittavat edelleen myös ihan "vakavastiotettavemmissakin" hevibändeissä ja ainakin eräs Kätilöiden jäsenistä bändissä, jota voidaan suomalaisen metallimusiikin yhtenä merkittävimpänä. Että ei ne välttämättä siellä ole mitään taitamattomia kavereita, mutta tämä nyt on vain tälläinen sivuprojekti, joka totta kyllä, kasvoi ehkä isommaksi suosioksi mitä herrat osasivat arvatakaan.

Mutta sehän ei ole tyhmä joka myy, vaan...
 

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
Mielipide: Ei nappaa, ei sitten yhtään.

Enempää en taida perustella, sillä äiti opetti, että jos ei ole mitään kaunista sanottavaa, ei pidä sanoa mitään. Olen siis hiljaa.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Mää olen itse keksinyt tälle TK:n edustamalle musiikille ÄIJÄ!!-musiikki käsitteen. Mielestäni se kuvaa erittäin hyvin tätä.

Koneiden ja metallin yhdistelmä toimii huikeasti TK:n osittain humoristisella otteella. Ryyppymusiikkina mitä parhainta, ja MC Raaka Peen sekä DJ Vastapallon asenne on huikea!

Scooterin pojat laskevat yhdeksi idolikseen, siitä propseja. Huomatkaa "4 Käskyä" kappale, jossa on niin scootermainen kohta kuin olla ja voi.
 

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Täyttä paskaa. Mutta enpä juuri tykkää Rammsteinistakaan joka sekin tosin on hyvää tähän verrattuna.
 

ace

Jäsen
Loistava bändi!! Hitaasti sytyin, mutta kun vihdoin näin ekaa kertaa livenä Jyväskylän Bar 68:ssa, lämpenin täysillä. Eikä se johtunut munasillaan heiluvasta Speggelistä.

En ymmärrä näitä "ei tätä voi ottaa tosissaan" perusteluita. Miks vitussa jokainen "hyvä" bändi pitää voida ottaa tosissaan?? Tätä samaa jauhetaan jokaisen massasta poikkeavan yhyeen kohdalla. Onko sellainen bändi hyvä, joka tekee kaiken viimeisen päälle täydellisesti ja joka ei tee mitään hassua tai hölmöä ettei vain uskottavuus mene? Ei minusta, mutta jokaisella olkoon oikeus mielipiteeseensä.

Tänne sitä jallua, hui hai!
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
ÖH en näistä vertailuista/rinnastuksista juurikaan perusta mutta kyllä mun mielestä kotimaisista pumpuista Ruoska on enemmän Rammstein tyylinen kuin Turmion Kätilöt.

Turmion Kätilöiden jutut eivät meikäläiselle jostain syystä kolahda, muutama biisi on toiminut ensimmäisellä kuuntelukerralla mutta ei enää seuraavilla. Lavashow:kaan ei jaksanut innostaa kun ensimmäisen setin puoliväliin.Toisaalta makuja ja mielipiteitä on monia joten ihan sama, kyllä maailmaan musiikkia mahtuu ja Kätilöt on kieltämättä ansiokkaasti kehittäneet omaa juttuaan, propsit siitä


EDIT: ace:lla tuossa yllä oli mun mielestä hyvä pointti tuosta livesetin viimeisen päälle toteuttamisesta. Henkilökohtaisesti kierrän kaikki bändit jotka vetävät lavalla totaalisen kliinisen setin kuin koneet (esim. Neljä Ruusua oli tästä "hyvä" esimerkki) helvetin kaukaa. Mun mielestä livesetin pitää kuullostaa tietyllä tavalla erilaiselle kuin studiossa kuukausitolkulla hiotut ja viikkotolkulla masteroidut cd-julkaisut.
 
Viimeksi muokattu:

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Öh, ei ole Suomen Rammstein. Melkoisen köyhä pumppu, jolla ei juurikaan ole omaa annettavaa. Katsotaan 2011 uudestaan - jos joku heidät muistaa vielä silloin niin sitten otetaan asia totta kai uuteen harkintaan.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Nyt eletään armon vuotta 2018 ja tämä kyseinen bändi porskuttaa edelleen ja jopa siinä määrin vahvasti, että uusin levynsä meni virallisen listan kärkeen tässä pari viikkoa sitten. Itse en ole ostanut ainuttakaan heidän levyään, mutta silloin tällöin Spotifysta kuunnellut. Nyt kuitenkin tämä uusin levy Universal Satan vaikutti sen verran kovalta tuotokselta omaan korvaan, että taidan lähituntien aikana ostaa sen ensimmäisen levyn.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Kuunteleeko joku näitä tosissaan? Hienoa parodiaa. Aikuiset ihmiset pomppivat lavalla joku jeesusteippi rihmankiertämänä ja lauletaan jotain navanalus-lauluja. Pitäähän meillä kummeli-osastoakin olla tarjolla musaskenessä.
 

KaljaVeikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
235, Karjala-lippis
Kuunteleeko joku näitä tosissaan? Hienoa parodiaa. Aikuiset ihmiset pomppivat lavalla joku jeesusteippi rihmankiertämänä ja lauletaan jotain navanalus-lauluja. Pitäähän meillä kummeli-osastoakin olla tarjolla musaskenessä.

Minä kuuntelen. Naama vakavana ja välillä irvessä. Kätilöt on pitkäaikainen musikaalinen suosikkini, jotenkin vain tämä diskon, rytinän ja kieron huumorin yhdistelmä toimii niin pirun hyvin meikälle. Uusin levy on hieman erilainen kuin aiemmat mutta on se kyllä äärimmäisen hieno teos. Ymmärrän täysin kun jotkut ei tästä tykkää mutta sepä on heidän oikeutensa. Kumivaate on periaate!
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Kuunteleeko joku näitä tosissaan? Hienoa parodiaa. Aikuiset ihmiset pomppivat lavalla joku jeesusteippi rihmankiertämänä ja lauletaan jotain navanalus-lauluja. Pitäähän meillä kummeli-osastoakin olla tarjolla musaskenessä.

Häh? Parasta mitä maailmalla on tarjota on jääkiekko ja turmion kätilöt.
 

Fullhazard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kuunteleeko joku näitä tosissaan?
Ei. Tämä on pelkkä festareiden läppäbändi. Ihmiset, jotka eivät ole kiinnostuneet musiikista ollenkaan kuuntelevat Turmion Kätilöitä. Näiden tyyppien on kuitenkin käytävä se yksi bändi katsomassa, koska ovat festareille tulleet. Turmion Kätilöt on ehdottomasti top-5 paskimmat bändit kategoriassani.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Kuunteleeko joku näitä tosissaan?
Minä tunnen montakin musiikkia harrastavaa ihmistä, jotka kuuntelevat Kätilöitä ja käyvät heidän keikoillaan. Tuskin he pelkästään huumoriarvon vuoksi Kätilöitä ovat vuosien ajan fanittaneet.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös