Jatketaanpa kaasuun liittyvällä aiheella. LNG:n markkinat ovat muutamina viime vuosina kasvaneet merkittävästi ja kun Suomikin parhaillaan suunnittelee nesteytetyn maakaasun terminaalia useaankin paikkaan, julkisuudessa on mainittu mm. Inkoo, Porvoo, Turku ja Tornio, niin laitetaanpa tällä kertaa turhaa tietoa liittyen nesteytettyyn maakaasuun.
Viime vuoden tilastoja ei tullut vastaan, mutta ohessa vuoden 2011 suurimmat LNG:n viejät ja tuojat.
LNG Exports by country, 2011
Koodi:
Exporter MT (million tons)
1. Qatar 75.5
2. Malaysia 25.0
3. Indonesia 21.4
4. Australia 19.2
5. Nigeria 18.7
6. Trinidad 13.9
7. Algeria 12.6
8. Russia 10.5
9. Oman 7.9
10. Brunei 6.8
16. Norway 2.9
Qatarin osuus oli melkein kolmasosa koko maailman viennistä.
LNG Importers by country, 2011
Koodi:
Importer MT (million tons)
1. Japan 78.8
2. Korea 35.8
3. UK 18.6
4. Spain 17.1
5. China 12.8
6. India 12.7
7. Taiwan 12.2
8. France 10.7
9. Italy 6.4
10. US 5.9
12. Belgium 4.5
Japanin ja E-Korean tuonti kattoi melkein 50% koko LNG:n tuonnista 2011.
Niin kuin listoista näkee, niin esimerkiksi Venäjä on aika pieni pelaaja LNG:n puolella, vaikka on maailman suurin maakaasun viejä. LNG-markkinoiden kasvaessa myös Venäjä on kuitenkin herännyt ja suunnittelee nyt useaakin uutta LNG-laitosta lähinnä Japaniin, E-Koreaan ja Intiaan suuntautuvaa vientiä ajatellen. Viime aikojen juttujen mukaan Gazprom suunnittelee uuden laitoksen rakentamista Vladivostokin alueelle ja Rosneft puolestaan joko Sahalinin saarelle tai Khabarovskin alueelle. Mikäli hankkeet lähtevät ajallaan käyntiin, niin laitosten pitäisi olla käynnissä jo vuosikymmenen jälkimmäisellä puoliskolla. Myös Mustallemerelle kaavaillaan LNG-terminaalia, mutta hanke on aika alkuvaiheessa. Kaikkein merkittävin Venäjän LNG projekteista on kuitenkin Yamalin suunnalla, jonne Venäjä rakentaa parhaillaan Sabettan satamaa. Sataman valmistumisen jälkeen alkaa LNG-terminaalin rakentaminen. Suunnitelmien mukaan Sabetasta toimitettaisiin LNG:tä ympäri vuoden, mutta vain noin 5 kuukauden ajan Aasian markkinoille Beringinsalmen kautta. Sabetasta olisi tarkoitus toimittaa LNG:tä aina E-Amerikkaa myöten.
Venäjän toistaiseksi ainut LNG:n vientiterminaali sijaitsee Sahalinin saarella. Suurin osa Venäjän LNG:stä menee Japaniin. Kiinakin ostaa LNG:tä, mm. Australiasta ja Qatarista, mutta Venäjä ei oikein halua LNG:tä myydä Kiinaan, koska katsoo, että niiden kannalta putkiyhteys ja sen myötä saatava useamman vuosikymmenen kattava sopimus on kannattavampi. Venäjä ja Kiina ovat neuvotelleet maakaasuputkesta jo varmaan vuosikymmenen, mutta maat eivät ole vieläkään päässeet sopimukseen kaasun hinnasta. Kiinalla on jo putkilinja, joka tuo niille maakaasua K-Aasian maista ja maa ei ole ainakaan toistaiseksi ollut kiinnostunut maksamaan Venäjälle korkeampaa hintaa kuin mitä maksaa K-Aasian maille nykyisin. Venäjä taas ei ole ainakaan toistaiseksi ollut kiinnostunut myymään Kiinaan halvemmalla kuin mitä myy Eurooppaan. Toistaiseksi Venäjä ei ole ollut kiinnostunut myymään LNG:tä myöskään Eurooppaan, koska LNG tavallaan kilpailisi niiden putkikaasun kanssa. Koska pohjoista reittiä myöten LNG:tä ei voi kuljettaa kuin korkeintaan puoli vuotta Aasian suuntaan, niin todennäköisesti Venäjä tulee jossain vaiheessa toimittamaan LNG:tä myös Eurooppaan. Tämä lienee todennäköistä varsinkin siinä tapauksessa, että Rosneft ja Novatek saavat lähitulevaisuudessa nesteytetyn maakaasun vientioikeuden, mikä lienee todennäköistä. Toistaiseksi yhtiöt tarvitsevat Gazpromin kumppaniksi LNG:n vientiin.
Mainitaan vielä, että markkinoiden kasvua silmällä pitäen Gazprom on ostamassa Israelin Tamarin kaasukentän koko vientiin menevän LNG:n. Osaksi varmaan sen takia, että merkittävä LNG:n tuotanto Euroopan lähialueilla olisi uhka niiden omalle putkikaasun myynnille. Mutta luonnollisesti osaksi myöskin sen takia, että LNG:n markkinat ovat merkittävässä kasvussa ja yksinoikeus Tamarin kentän tuotantoon tarjosi oivan keinon kasvattaa yrityksen osuutta LNG:n markkinoilla. Tamarin kentän tuotannon on tarkoitus alkaa 4-5 vuoden sisällä ja arvioiden mukaan LNG myytäisiin siis lähinnä Aasiaan ei Eurooppaan. Lähitulevaisuudessa LNG markkinoiden odotetaan kasvavan merkittävästi ja sitä silmällä pitäen uusia suuria vientiterminaaleja ollaan rakentamassa Venäjän lisäksi myös mm. Qatariin ja Australiaan.