Turhan tiedon -ketju

  • 670 281
  • 3 254

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kuha 21 hakkaa tuon merien Pendolinon 100-0. Korkeintaan miinan painoksi kelpaa Suomen laivastoon.

Kuha 21 on legendaarinen purkki. Itsekin siellä aikoinaan neppailin ensin varusmiehenä ja sitten duunissa.
 

Hanskaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
sm-liiga.fi
Wikipediassa Boikotti artikkelissa kohdasta kuuluisia boikotteja löytyy HIFK fanien boikotti The Penaa vastaan.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365 ja Real Madrid
Kanadassa, jääkiekon emämaassa, Olympialaisten avajaisissa seitsemän (7) maan lipun kantaja oli jääkiekkoilija, mutta heistä ei pelaa NHL:ssä. Ihmeellistä eikö totta?

Suomi: Ville Peltonen
Valko-Venäjä: Oleg Antonenko
Venäjä: Aleksei Morozov
Tshekki: Jaromir Jagr
Ruotsi: Peter Forsberg
Slovakia: Zigmund Palffy
Norja: Tommy Jakobsen
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365 ja Real Madrid
Johtunee siitä, että NHL oli vielä käynnissä avajaisten aikana.

Totta, mutta kun tuota nimilistaa katsoo niin eihän noista ole paljon nokan koputtamista. Toki joku Ovechkin olisi voinut olla lippua kantamassa, mutta muita en oikein keksi... Ville, Jagr, Fobba ja Palffy ovat aika selkeitä valintoja. Jakobsenista en osaa sanoa enkä Antonenkosta.
 

TKH

Jäsen
Intia näkyy valmistautuvan ajoissa uusiin lentotukialuksiinsa, koska ne tilasivat jo aikaisemmin ostamiensa yhdeksän Ka-31 helikopterin lisäksi 5 uutta kopteria. Ka-31 on eräänlainen AWACS-kopteri. Noin periaatteessa kopteri on tarkoitettu lähinnä lentotukialuksien ja mahdollisesten helikopteritukialusten käyttöön, mutta Intia käyttää kopteria paitsi hävittäjiltä käsin, niin myös maalta käsin.

Kiinan asetilaukset Venäjältä ovat olleet laskussa viime aikoina, mutta viime vuonna Kiina tilasi yhdeksän Ka-28 ASW-kopteria sekä yhdeksän Ka-31 kopteria Venäjältä. Ilmeisesti Kiinan omien koptereiden kehitys ei ole aivan toivotunlaista ollut ja Kiinan valmisteilla oleviin uusiin hävittäjiin sekä Varyagiin tulee Kamovin kopterit.
 

TKH

Jäsen
Kamovista voisi turhana tietona mainita myö sen, että se on ollut jostain 1950-luvulta lähtien ainut helikopterivalmistaja, joka käyttää koptereissaan kahta vastakkaisiin suuntiin pyörivää roottoria, jotka eliminoivat tarpeen peräroottorille.

Tulevaisuudessa vastaavia saattavat osata rakentaa muutkin. Mm. Sikorsky on tehnyt useampiakin testaus koptereita 1960-luvulta lähtien. Uusin niistä on Sikorsky X2, joka teki ensilennon toissa vuonna.
 

TKH

Jäsen
Esimerkiksi nyt rakenteilla olevan Kolkata -luokan hävittäjän (Project 15A) jatkokehitelmä (Project 15B), joka tullaa ilmeisesti varustamaan hypersoonisella Brahmos II:lla. Brahmos II on tosin vielä kehittelyvaiheessa, mutta niin on aluksetkin.

Jatketaan vielä turhalla tiedolla Intiasta ja niiden merivoimista. Brahmos II näyttäisi edistyvän aika lupaavasti ja voi hyvin olla, että se on valmis sarjatuotantoon jo 2013. Testeissä saavutettu Mach 5,3 kuulostaa erittäin lupaavalta tässä vaiheessa, vaikkakin virallinen tavoite linee lähempänä Mach 7:ä kuin Mach 5:ttä. Ohesta voi lukea Brahmoksen viime vuoden onnistuneesta testistä sekä ohjuksesta yleisesti.
http://www.brahmos.com/pressRelease.php?id=3

BrahMos II is a hypersonic cruise missile that has been lab tested with a speed of 5.26 Mach making it the fastest cruise missile in the world. BrahMos II is expected to be ready by 2013-14 and will arm the Project 15B destroyers of the Indian Navy.

Mainitaan vielä, että Brahmosta (siis ykköstä) tullaan testamaan ensi kesänä Itämerellä. Ohjus tullaan laukaisemaan Yantarin telakalla Kaliningradissa rakenteilla olevasta Intian uudesta Talwar -luokan fregatista.
 

TKH

Jäsen
Vastaavia itsenäiseksi pyrkiviä alueita löytyy muitakin kuten vaikkapa Moldovasta itsenäiseksi pyrkivä Transnistria.

Transnistria ylittänee uutiskynnyksen tämän ilmoituksen myötä laajemmaltikin. Lieköhän se oli ainut tarkoituskin.

Transdnestr would deploy elements of a Russian missile defense system if Moscow asked it to, the leader of the unrecognized Moldovan republic signaled on Monday.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Katanpää, joka on ensimmäinen Suomen tilaamista kolmesta miinantorjunta-aluksesta, pitäisi olla piahkoin hyvin pitkälti valmis sikäli kun valmistaja aikoo aluksen aikataulussa merivoimille luovuttaa. Katanpää pitäisi luovuttaa tänä kesänä ja kaksi muuta alusta 2011 ja 2012. Ohessa kuva Suomen uudesta laivasta.
http://tietokannat.mil.fi/data/3113/3.jpg

Mito -luokan alukset tulevat olemaan 52,5 metriä pitkiä ja uppoumaltaan vajaat 700 tonnia. Aseistukseksi aluksiin tulee Boforsin 40 mm Mk3 tykki sekä miinojen etsintään ja tuhoamiseen tarvittavaa välineistöä, mm. Ruotsista tilatut AUV:t.

Aika hauska yksityiskohta koskien kyseisiä aluksia:

Puolustusvoimien sivuilta lainattua:

"Aluskalusto on hankittu kotimaisilta telakoilta, millä on ollut merkittävä vaikutus telakoittemme tilauskantaan ja alan työllisyyteen."

Tämän jälkeen hypätään sitten uutiseen koskien noita uusia purkkeja:

Italia kuuluu Suomeen?

En kyllä voi tajuta, miksi puolustusvoimille tilataan laivoja Italiasta. Onhan se tietysti toisaalta ihan mukava tilata laivoja Italian valtion osittain kustantamana, mutta siltikin omasta takaa meillä olisi vähintään samalla tasolla olevia tuotantopaikkoja.
 

TKH

Jäsen
Italia kuuluu Suomeen?

En kyllä voi tajuta, miksi puolustusvoimille tilataan laivoja Italiasta. Onhan se tietysti toisaalta ihan mukava tilata laivoja Italian valtion osittain kustantamana, mutta siltikin omasta takaa meillä olisi vähintään samalla tasolla olevia tuotantopaikkoja.

Itsekin tuon linkitetyn artikkelin viime kesänä luin. Kyllä linkissä ollut perustelu minusta ihan pätevä on.

"Intermarinen vahvuutena oli alusta alkaen aikaisempi kokemus lähes 40 miinantorjunta-aluksen rakentamisesta 1980-luvulta lähtien. Telakan tarjoama laivakonsepti yhdistettynä kumppaninsa saksalaisen Atlas Elektronikin integroimaan taistelujärjestelmään etsintä-, luokittelu- ja tuhoamissensorien osalta oli jo tarjousvaiheessa erottunut kokonaissuorituskyvyn osalta muista vaihtoehdoista."
 

TKH

Jäsen
Merivoimista puheen ollen, mainitaan turhana tietona alustavat suunnitelmat seuraavan sukupolven taistelualuksesta.

"Tulevaisuuden suunnitelmista kaukaisena ja kauneimpana siintää seuraavan sukupolven taistelualus, jonka esiselvitystyö on parhaillaan käynnissä.
- Alus tulee olemaan huomattavasti suurempi kuin nykyiset ohjusveneet, ja sitä voi käyttää pidempiaikaiseen merilläoloon. Alus rakennetaan yhteensopivaksi kansainvälisiin tehtäviin, Vanhamäki kertoo. "
http://www.mil.fi/ruotuvaki/?action=read_page&pid=116&aid=1916

Eli Korvettihan se siis tulee olemaan. Siinä on parempi sitten olla myös hangaari helikopterille, eikä pelkästään laskeutumisalustaa. Puhumattakaan siitä ettei olisi kumpaakaan. Ruotsi (Visby luokka) lienee vahvin vaihtoehto maaksi josta vaatimukset täyttävän aluksen voisi tilata suoraan, mutta saapa nähdä. Vielähän ne ehtii haudata koko hankkeen ennen kuin se on edes kunnolla alkanut.
 

TKH

Jäsen
Monenlaisista ongelmista ja viivytyksistä kärsinyt Galileo satelliittipaikannusjärjestelmän pitäisi nyky arvioiden mukaan olla valmis vuoteen 2014 mennessä. Ensimmäinen satelliitti pitäisi olla avaruudessa tämän vuoden loppuun mennessä.

Galileon lisäksi vireillä on pari muutakin satelliittipaikannusjärjestelmää, joiden pitäisi olla ainakin osittain käytössä muutamien seuraavien vuosien aikana. Venäjällä on oma Glonass järjestelmänsä, jota ne ovat viime vuosina täydentäneet uusilla satelliiteilla. Tätä nykyä parikymmentä satelliittia on avaruudessa. Maailmanlaajuinen järjestelmä ei vielä ole, mutta mahdollisesti jo vuoden lopussa pitäisi olla.

Alunperin Kiinan piti liittyä Galileo hankkeeseen, mutta Kiina päätti lopulta kehittää oman Compass -järjestelmän, johon toisinaan myös Beidou-2 -järjestelmänä viitataan. Kiina on jo pari ensimmäistä satelliittia lähettänyt avaruuteen ja seuraavien vuosien aikana tarkoituksena on saada nostettua satelliitien määrä reiluun kymmeneen, jolloin järjestelmä kattaa suuren osan Aasiaa. Täysin valmiina järjestelmään kuuluu yli 30 satelliittia ja koko järjestelmän on tarkoitus olla valmiina viimeistään 2018-2020.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Merivoimista puheen ollen, mainitaan turhana tietona alustavat suunnitelmat seuraavan sukupolven taistelualuksesta.

"Tulevaisuuden suunnitelmista kaukaisena ja kauneimpana siintää seuraavan sukupolven taistelualus, jonka esiselvitystyö on parhaillaan käynnissä.
- Alus tulee olemaan huomattavasti suurempi kuin nykyiset ohjusveneet, ja sitä voi käyttää pidempiaikaiseen merilläoloon. Alus rakennetaan yhteensopivaksi kansainvälisiin tehtäviin, Vanhamäki kertoo. "
http://www.mil.fi/ruotuvaki/?action=read_page&pid=116&aid=1916

Eli Korvettihan se siis tulee olemaan. Siinä on parempi sitten olla myös hangaari helikopterille, eikä pelkästään laskeutumisalustaa. Puhumattakaan siitä ettei olisi kumpaakaan. Ruotsi (Visby luokka) lienee vahvin vaihtoehto maaksi josta vaatimukset täyttävän aluksen voisi tilata suoraan, mutta saapa nähdä. Vielähän ne ehtii haudata koko hankkeen ennen kuin se on edes kunnolla alkanut.

Jos tosiaan aikomuksena on tulevaisuudessa osallistua kiinteämminkin kv. merioperaatioihin kansainvälisessä yhteistyössä niin kyllähän tuolloin aluksen tulisi olla mainitsemasi korvetti. Ja parasta tosiaan olisi jos se olisi varustettu helikoptereiden laskeutumisalustalla hangaareineen, koska se kuitenkin lisäisi olennaisesti aluksen kykyä toimia kv. operaatioissa/-yhteistyössä. Nyt käytössä olevista aluksista Visby -luokka olisi parhaimpiin kuuluva vaihtoehto mutta jää sitten nähtäväksi hankitaanko alus (tai jopa alukset) Ruotsista vai tehdäänkö kiinteämpää yhteistyötä suoraan NATO-maan kanssa. Tosin tällä hetkellä yhdenkään Eurooppalaisen NATO-maan merivoimiin ei näytä kuuluvan korvettia, jota voi verrata Visby -luokan aluksiin, ja tuleeko olemaankaan koska tällä hetkellä Eurooppalaisten NATO-maiden modernimmat korvetit löytyvät Italiasta (pikaisen selaus globalsecurity.org -sivuille), Fulgosi -luokan aluksista, jotka eivät minusta aseistuksen puolesta vastaavat vaatimuksia ja ne voivat muutoinkin olla sitten Suomen tarpeisiin jo hivenen liian suuria: 1520 tn (full load). Itse kyllä ja kääntyisin Visby -luokan aluksien puoleen.

vlad.
 

TKH

Jäsen
Ja parasta tosiaan olisi jos se olisi varustettu helikoptereiden laskeutumisalustalla hangaareineen, koska se kuitenkin lisäisi olennaisesti aluksen kykyä toimia kv. operaatioissa/-yhteistyössä.

Eurooppalaisten NATO-maiden modernimmat korvetit löytyvät Italiasta (pikaisen selaus globalsecurity.org -sivuille), Fulgosi -luokan aluksista, jotka eivät minusta aseistuksen puolesta vastaavat vaatimuksia ja ne voivat muutoinkin olla sitten Suomen tarpeisiin jo hivenen liian suuria: 1520 tn (full load). Itse kyllä ja kääntyisin Visby -luokan aluksien puoleen.

Ei kansainväliseen operaatioon oikein kannata lähettää alusta, ellei siinä minimissään ole helikopterin laskeutumisalustaa. Käytännössä pitäisi olla kopteri ja hangaari. Ei Fulgosi -luokka minusta mitenkään liian suuri ole, ei se nyt niin kovin paljon miinalaivoja suurempi ole. Uppoumaltaan alukset ovat ihan samassa sarjassa, mutta korvetit on pidempiä.

Noin yleisesti ottaen sanoisin, että Visby -luokka soveltuisi paremmin merivoimille, mutta Fulgosi -luokka soveltuisi Visbyä paremmin Somalian kaltaisiin operaatioihin. Normaalisti Visby -luokassa ei ole hangaaria ja vaikka sen siihen halutessaan saisikin, niin aiheuttaisi se turhan paljon kompromisseja muualla. Se taas tekisi aluksesta liian epäkäytännöllisen. Suomen merialueilla tai Itämerellä yleensä partioidessa hangaaria tuskin tarvitsee vaan laskeutumisalusta riittää hyvin. Fulgosi -luokan aluksessa taas pystyisi pitämään NH-90 kopteria kansainvälisissä operaatioissa ja vaikka aluksessa tuskin kopteria normaalikäytössä tarvitsisikaan, niin voisi kopterista olla hyötyä pelastustehtävissä. Noin periaatteessa mikäli Suomi hankkisi Fulgosi -luokan korvetin, niin pitäisi siihen ilman muuta ostaa myös ASW-kopteri. Tämä olisi Suomelle tosin kokonaan uusi aluevaltaus, mutta muutoin aluksen hankkimisesta ei otettaisi kaikkea hyötyä irti. Kansainvälisiin tehtäviin ASW-kopterin voisi sitten vaihtaa niihin tehtäviin paremmin sopivaan NH-90:iin. Mikäli Suomi ostaisi Visby -luokan aluksen, niin ASW-kopterin hankinta ei ole tarpeen.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ei kansainväliseen operaatioon oikein kannata lähettää alusta, ellei siinä minimissään ole helikopterin laskeutumisalustaa. Käytännössä pitäisi olla kopteri ja hangaari. Ei Fulgosi -luokka minusta mitenkään liian suuri ole, ei se nyt niin kovin paljon miinalaivoja suurempi ole. Uppoumaltaan alukset ovat ihan samassa sarjassa, mutta korvetit on pidempiä.

Joo ei se miinalaivoihin verrattuna liian suuri ole, jos asiaa tältä osin tarkastelee. Kv. operaatioiden kannalta helikopterin laskeutumisalusta (ja mieluiten hangaari) on tarpeen. Toisaalta sitten tarkastelisiko Suomi valintatilanteessa aseistusta, mikä Fulgosi -luokan aluksissa on suht' yksipuolinen eli 1x 76 mm Otobreda ja 2x 1x 25 mm Otobreda. Tietty jos alukseen saisi sijoitettua "modulipaketin" it-ohjuksia niin tilanne muuttuisi olennaisesti paremmaksi. Fulgosiin verrattuna Visbyn arsenaali on monipuolisempi ja huomattavasti monikäyttöisempi (Visby.)

Kyse on tietty valinnoista, mitä asettaa etusijalle. Jos tarkoitus on ulottaa operaatiot esim. Somaliaan saakka, helikoptereiden laskeutusmisalusta hangaareinen on tärkeä, vastaavasti Itämerellä operoitaessa Visbyn kaltainen alus ollee huomattavasti kätevämpi. Kummassakin on varmasti puolensa, tällä hetkellä itse kuitenkin kääntyisin Visbyn puoleen, niin kauan kun ei tarkkaa tietoa ole siitä mikä operointialue kaikkiaan tulee olemaan. Ja ei ole tietoa siitä missä laajuudessa kv.yhteistyötä mahdollisesti alushankinnan kanssa tullaan tekemään.

vlad.
 

TKH

Jäsen
Toisaalta sitten tarkastelisiko Suomi valintatilanteessa aseistusta, mikä Fulgosi -luokan aluksissa on suht' yksipuolinen eli 1x 76 mm Otobreda ja 2x 1x 25 mm Otobreda. Tietty jos alukseen saisi sijoitettua "modulipaketin" it-ohjuksia niin tilanne muuttuisi olennaisesti paremmaksi. Fulgosiin verrattuna Visbyn arsenaali on monipuolisempi ja huomattavasti monikäyttöisempi (Visby.)

Niin, ei alus tuolla aseistuksella Suomelle luonnollisesti sovi. Kyllähän Suomen seuraavasta taistelualuksestakin pitää ohjuksia löytyä. Mieluummin sekä merimaaliohjuksia että IT-ohjuksia ja mahdollista suto-aseistustakin pitäisi harkita. Italiahan ei aluksesta ole varsinaista "taistelualusta" halunnutkaan vaan lähinnä valvonta- ja partioaluksen, jonka takia siinä ei ole ohjusaseistusta ollenkaan. Suomen tilanne on aivan toinen ja varmastikin valmistaja Suomen niin halutessa muokkaa siitä Suomen käyttöön soveltuvan. En usko, että se mitenkään ongelma olisi, mutta luonnollisesti kalliimpi ratkaisu italialainen laiva olisi.

Kyse on tietty valinnoista, mitä asettaa etusijalle. Jos tarkoitus on ulottaa operaatiot esim. Somaliaan saakka, helikoptereiden laskeutusmisalusta hangaareinen on tärkeä, vastaavasti Itämerellä operoitaessa Visbyn kaltainen alus ollee huomattavasti kätevämpi. Kummassakin on varmasti puolensa, tällä hetkellä itse kuitenkin kääntyisin Visbyn puoleen, niin kauan kun ei tarkkaa tietoa ole siitä mikä operointialue kaikkiaan tulee olemaan. Ja ei ole tietoa siitä missä laajuudessa kv.yhteistyötä mahdollisesti alushankinnan kanssa tullaan tekemään.

Noin lähtökohtaisesti liikkeelle täytyy lähteä merivoimien tarpeista ja niiden täyttämisestä. Tähän Visby luokka lienee paras. Tämän jälkeen otetaan sitten huomioon muiden esittämät "toiveet" soveltumisesta kansainvälisiin tehtäviin ja katsotaan mihinkä annettu rahoitus parhaimmillaan riittää. Kansainvälisiä tehtäviä ajatellen Visby on hiukan liian pieni. Globalsecurity näköjään väittää, että Visbyssä olisi hangaari, mutta ei siinä kylläkään ole. Siihen alunperin se kyllä suunniteltiin/haluttiin, mutta Kockums joutui siitä erinäisten ongelmien ja epämukavuuksien takia luopumaan. Mikäli Suomi asettaa tai on asettanut seuraavan sukupolven aluksen vaatimukseksi hangaarin olemassaolon kansainvälisten operaatioiden takia, joka on mahdollista että näin on käynyt, niin sitten se käytännössä sulkisi nykyisen Visbyn pois mahdollisten aluksien joukosta. Tällöin katseet täytyisi sitten suunnata muualle Eurooppaan, mutta uusia "sopivan kokoisia" korvetteja ei sielläkään montaa ole. Saksalainen Braunschweig -luokkaa voisi harkita, siinä on hangaari ja muutoinkin alus soveltuisi oikein hyvin kansainvälisiin operaatioihin. Alusluokka on kyllä jo aika iso, se on uppoumaltaan 1850 tonnia. Aluksesta löytyy IT-ohjukset sekä RBS-15 ohjukset ja on kykenevä myös miinoitustehtäviin, joten alus olisi kyllä monipuolinen.

Noin omana veikkauksena sanoisin, että haeuttu alus tullee olemaan pienimmillään Visby kokoluokkaa eli noin 70 metriä pitkä ja uppoumaltaan noin 700 tonnia ja suurimmillaan luokkaa 90 metriä ja 1800 tonnia. Mikäli jostakin löytyisi uusi Korvetti malli joka osuu puoliväliin (noin 80 metriä ja jotain 1000-1200 tonnia) ja sisältää helikopterin hangaarin, niin siinä olisi sopiva alus. Soveltuisi hyvin merivoimien tarpeisiin sekä tarvittaessa myös kansainvälisiin tehtäviin.
 

TKH

Jäsen
Vuonna 2004 indokiinantiikeristä omaksi alalajikseen erotettu malakantiikeri (Panthera tigris jacksoni) on saanut latinankielisen nimensä vuosikymmeniä tiikereiden suojelun hyväksi töitä tehteen Peter Jacksonin mukaan. Lienee turha mainita, että kyseinen Jackson ei ohjannut Taru sormusten herra -trilogiaa. Turhana tietona ko. tiikerin nimestä voisi mainita myös sen, että Malesiassa tiikeri tunnetaan ihan virallisestikin Panthera tigris malayensis lajina, mutta Malesian vastustuksesta huolimatta aluksi ehdotettu jacksoni alalajin nimi jäi voimaan muualla maailmassa. Tosin jälkimmäistä "malesialaista" nimeä käytetään nykyään aika yleisesti muuallakin.
 

TKH

Jäsen
Jos joku jatkoaikalainen sattuu harrastamaan sotalaivojen bongausta tai sotalaivat muuten kiinnostaa, niin kannattaa suunnata ensi syksynä Turkuun. Suomi nimittäin isännöi Northern Coasts -harjoitusta 10.9 - 24.9. Kaikki harjoitukseen osallistuvat laivat kokoontuvat Turkuun ennen harjoitusten alkamista ja yleensä laivat ovat saapuneet ja lähteneet vähän niin kuin laivastoparaatissa. Harjoitukseen osallistuu kaikkiaan noin 50 sotalaivaa noin kymmenestä maasta. Lentotukialuksia tai edes hävittäjiä ei kannata odottaa näkevänsä, mutta eiköhän joukossa joku fregatti ole. Myös Ruotsi osallistuu harjoitukseen ja Visby luokan korvetti saattaisi olla mukana harjoituksessa. Osallistuvat alukset varmistuvat kuitenkin vasta kesällä.
 

TKH

Jäsen
"This year, the participation of companies has increased by around 40% compared to last year. It is heartening to note that 38 official delegations, including 14 ministerial delegations are attending DefExpo 2010," defense minister AK Antony said while inaugurating the exhibition on Monday.

Major participants are from USA, UK, Russia, Austria, Czech Republic, Finland,... jne.

Tänään päättyvässä Intian puolustusvälinenäyttelyssä käy kova kuhina kun maailman suurimmat aseiden valmistajat ja eri maiden ministerit lobbaavat tuotteitaan yhdelle suurimmista aseiden ostajasta. Mukana menossa yhtenä "suurena näyttelyyn osallistuvana" maana on siis myös Suomi. Aikaisemmin vilkaisin mitä suomalaisia yrityksiä tuonne lähtee, eikä sinne silloin ollut ilmoittautunut kuin Environics. Eikä siellä varmastikaan muita ole paikalla. Jostain syystä Patriaa ja muutamaa muuta suomalaista alan potentiaalista yritystä ei Aasian markkinat kiinnosta. Patria saattaa tosin näyttelyssä jotenkin näkyä myös EADS:n kautta, joka on luonnollisesti mukana isolla osastolla.
 

TKH

Jäsen
Gazpromin kaasuputkihankkeet näyttäisi olevan myötätuulessa. Sekä Nord Stream putkihanke että myös South Stream hanke edistyvät viime aikojen uutisten valossa aika hyvin. Viime aikoina kaikki South Stream hankkeen kannalta oleelliset valtiot, eli Bulgaria, Kreikka ja Unkari, ovat näyttämässä hankkeelle vihreää valoa. Kroatian kanssa neuvottelut ovat edelleen käynnissä, mutta tuskin hanke ainakaan Kroatiaan kaatuu. Putken rakennustyöt saattavat alkaa jo syksyllä.

EU:n kaavaileman Nabucco putken rakennustyöt oli tarkoitus aloittaa 2011, mutta hanke on jossain määrin vaikeuksissa ja sen kohtalo selvinnee lopullisesti kesällä. Venäjä ja Kiina ehtivät Azerbaidzanin kaasukentille ennen EU:ta ja varasivat alueen tuotannosta osan. Vaikka putken rakennustyöt alkaisivatkin aikataulussa, niin on hiukan epäselvää riittääkö alueella tuotantoa myös EU:n tarpeisiin. On epäilty, että EU:n osuus alueen kaasuntuotannosta jäisi hankkeen kustannuksiin nähden liian alhaiseksi.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Linnavuori on arkeologinen termi, joka tarkoittaa korkean ja jyrkkärinteisen mäen tai harjun päälle rakennettua muinaista puolustusvarustusta.

Avautui, että jos joskus haluan syystä, tai toisesta muutta sukunimeä, olkoot uusi sukunimeni Linnavuori.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös