Mainos

Turhan tiedon -ketju

  • 672 675
  • 3 256

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
JYP taitaa olla sm-liigan kaljuin joukkue. Tuossa kun kokoonpanoja katselin, niin 6 tai 7 jyppiläistä voi nutipääksi kutsua.
Dufvan määräys. Ei tule näyttöpaikkaa maajoukkueessa jos ei ole päävalmentajan hiustyyliä.
 

Kersakovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, AFC(NFL)
Dufvan määräys. Ei tule näyttöpaikkaa maajoukkueessa jos ei ole päävalmentajan hiustyyliä.

Montako kaljupäätä pitää olla, että voidaan alkaa puhumaan "valmentajan näköisestä joukkueesta"? Tällähän RD jo olevinaan vitsailikin jossain vaiheessa, mutta todellisuudessa kyseessä taisikin olla rivien väliin piilotettu käsky. Viimeistään kesällä sitten pelaajien kanssa yhteinen käynti optikolla.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Dufvan määräys. Ei tule näyttöpaikkaa maajoukkueessa jos ei ole päävalmentajan hiustyyliä.
JYPille ykkösketjuksi Thornton - Pasanen - Pasanen. Siis jos herrat vielä eläisivät. Eli Thorntonin Pete (alias Dana Elcar), Pasasen Veijo (alias Pelle Hermanni) ja Pasasen Pertti (alias Spede). Jumalauta, että olis luovuutta, älyä ja huumoria kentällä, eikä tukkaa nimeksikään.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ranska on tehnyt kaupat Venäjän kanssa ja myynyt maalle Mistral -luokan maihinnousu ja helikopteritukialuksen: uutinen. Lisäkauppojakin voi olla tiedossa koska Venäjä haluaisi ostaa kolme alusta lisää.

vlad.
 

TKH

Jäsen
Tähdet ja avaruus lehdessä oli sopivaa tietoa tähän ketjuun.

Universumin arvot nyt (suluissa epävarmuusrajat):
Ikä 13,75 miljardia vuotta (+/-0,11 miljardia vuotta)
Koostumuksesta pimeää energiaa 72,8 prosenttia (+/- 1,5 prosenttiyksikköä)
Pimeää ainetta 22,7 prosenttia (+/-1,4 prosenttiyksikköä)
Tavallista ainetta 4,56 prosenttia (+/- 0,16 prosenttiyksikköä)
http://www.avaruus.fi/uutiset/kosmo...kaikkeuden-vakiot-maaritettiin-uudelleen.html
 

TKH

Jäsen
Ranska on tehnyt kaupat Venäjän kanssa ja myynyt maalle Mistral -luokan maihinnousu ja helikopteritukialuksen: uutinen. Lisäkauppojakin voi olla tiedossa koska Venäjä haluaisi ostaa kolme alusta lisää.

Niin, kauppojahan ei vielä ole kuitenkaan tehty, Ranska vain ilmoitti ettei periaatteellisia esteitä neuvotteluille ja kaupoille ole.

Hiukan omituinen kauppa mikäli toteutuu. Venäjän merivoimat ei ole innoissaan mahdollisesta kaupasta ja myös telakkateollisuus vastustaa kauppaa voimakkaasti. Laivasto pelkää kalliin kaupan syövän paljon tarpeellisempien uusien aluksien (fregatit, hävittäjät, sukellusveneet) rakentamiseen varattuja varoja sekä peruuttavan/viivästyttävän useiden alusluokkien kipeästi tarvitsemia peruskorjauksia ja modernisointeja.

Venäjä on muuten laittanut niiden ainoan edelleen nimellisesti vahvuudessa olevan suuremman Ivan Rogov luokan maihinnousualuksen/helikopteritukialuksen myyntiin. Laivastolla ei ollut ollut mitään käyttöä 1990 valmistuneelle 10 000 tonnin Mitrofan Moskalenkolle ja alus ei ollut käytännössä käynyt merellä juuri koskaan. Nyt se on siis myynnissä ja tilalle Venäjä meinaa hankkia jopa 4 kaksi kertaa suurempaa alusta. Lisäksi Venäjä rakennuttaa pienempää noin 6 000 tonnin Ivan Gren -luokkaa, jonka ensimmäinen alus pitäisi valmistua 2012.
 
Viimeksi muokattu:

TKH

Jäsen
20 000 tonnin helikopteritukialuksista/maihinnousualuksista puheen olleen mainittakoon turhana tietona sekin, että alustavien tietojen/huhujen mukaan Kiina tulee lähettämään niiden uuden (ja ainoan) type 071:n eli Kunlun Shanin Somalian reissulle ensi kesänä. Kyseinen alus saattaa tällöin näkyä esim. aluetta koskevissa uutiskuvissa. Kiina on halunnut suurempaa roolia alueen operaatioissa ja ensi kesänä Kiina tulee todennäköisesti johtamaan yhtä monikansallista alusosastoa ja type 071 tulee olemaan osaston johtoalus.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Niin, kauppojahan ei vielä ole kuitenkaan tehty, Ranska vain ilmoitti ettei periaatteellisia esteitä neuvotteluille ja kaupoille ole.

Saisinko linkkiä tähän, koska HS:n uutisen mukaan:

"Ranskan presidentti Nicolas Sarkozy hyväksyi sota-aluskaupan kuukausia kestäneiden keskustelujen jälkeen.

Kauppahintaa ei ole paljastettu. Mistral-luokan aluksen hinnaksi arvioidaan 300-500 miljoonaa euroa. Alun perin yhtä laivaa pyytänyt Venäjä haluaisi ostaa vielä kolme alusta lisää, ja Ranska harkitsee pyyntöä.
"

Tästä voi kyllä varsin hyvin päätellä, että Sarkozy on hyväksynyt kaupat (yksi alus) ja että kauppahintaa ei ole paljastettu. Aiheesta uutisoitiin jokunen kuukausi aiemmin ja tuolloin tilanne oli vielä auki, tuolloin neuvotteluja käytiin ja tutkittiin sitä, että onko periaatteellisia esteitä kauppojen suorittamiselle.

Niin Ivan Rogov alusten tekniikkahan on auttamatta vanhanaikaista, ne perustuvat alkujaan 70-luvun tekniikkaan ja olisivat nykyaikaisessa sodankäynnissä vanhanaikaisia. Lisäksi Venäjä haluaa uudistaa merivoimiaan, analyytikkojen mukaan maalla ei ole tätänykyä tietotaitoa rakentaa itse moderneja raskaita maihinnousu-/helikopteritukialuksia, joten tässä syy ryhtyminen kaupantekoon Ranskan kanssa.

Se on sitten toinen asia missä määrin jopa neljän aluksen hankinta syö varoja merivoimien muulta uudisohjelmalta, varmasti näin tulee käymään jos kaikki neljä alusta tullaan hankkimaan. Onko seurauksena se, että sukellusveneet ja fregatit ja hävittäjät kärsivät ja niiden hankintaohjelmaa riisutaan vain tietääkö Mistral-tyypin hankinta sitä, että tulevien lentotukialusten hankintaa lykätään tai niitä ei hankita suunniteltua määrää (tai jopa laisinkaan). Toisaalta moderni merisodankäynti maihinnousuineen vaatii tehokkaita aluksia, jollaisia Venäjällä ei tätänykyä ole, (Mirofan Moskalenko on liian vanhanaikainen tähän toimintaan jos se olisi aktiivipalveluksessa). Ivan Gren -luokan alukset tulevat olemaan moderneja mutta katsotaanko Venäjällä, että merivoimat tarvitsevat modernia sodankäyntiä varten myös suurempia maihinnousutukialuksia, sellaisia joiden valmistamiseen tällä hetkellä tietotaitoa ei ole. Toteutuessaan Mistral-luokan aluksen hankinta on mielenkiintoinen siirto, yhden tai useamman kyseisen alustyypin lisäksi jos (kun) Venäjä rakennuttaa useamman Ivan Gren -luokan aluksen (yksi rakenteilla, vielä neljä suunniteltu hankittavaksi) niin merivoimien operatiivinen toimintakyky on aivan toistaluokkaa kuin tänäpäivänä. Tuolloin Venäjän merivoimat voivat suorittaa laajoja maihinnousuoperaatioita missä tahansa maailmankolkassa.

vlad.

edit: "Although Defense Secretary Robert Gates told French officials during his visit to Paris on 8 February 2010, that U.S. was “concerned” about the sale, U.S. officials accompanying him said there is little if anything the United States could do to block the deal, adding that “a sale of the Mistral to the Russian Navy did not pose a major problem.” The same day, the deal was granted by France's DGA. If agreed by the Russian counterpart, it would be the first major arms deal between Russia and the Western world since World War II." (www.en.wikipedia.org. Mistral -alusluokkaa käsittelevä sivu). Ranskalaiset osalta homma näemmä ok, sen sijaan venäläisen kauppakumppanin hyväksyntää odotetaan.
 
Viimeksi muokattu:

ferro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, NY Rangers, Liverpool, 49ers
Venäjä on muuten laittanut niiden ainoan edelleen nimellisesti vahvuudessa olevan suuremman Ivan Rogov luokan maihinnousualuksen/helikopteritukialuksen myyntiin. Laivastolla ei ollut ollut mitään käyttöä 1990 valmistuneelle 10 000 tonnin Mitrofan Moskalenkolle ja alus ei ollut käytännössä käynyt merellä juuri koskaan.

Paljonkohan siitä joutuisi maksamaan? Haluaisin hiukan kyykyttää mökkinaapuria...
 

TKH

Jäsen
Ranskalaiset osalta homma näemmä ok, sen sijaan venäläisen kauppakumppanin hyväksyntää odotetaan.

Niin, helmikuussa virallista hyväksyntää kaupalle odotetaan. Se ei tosin tarkoita sitä että se tulisi. Aikaisemmin sitä odotettiin vuoden loppuun mennessä, mutta mitään ei kuulunut. Sitten se siirrettiin helmikuun loppuun. Niin kuin aikaisemmin sanoin, niin kaavailtu kauppa on herättänyt voimakasta vastustusta niin merivoimissa kuin myös telakoiden taholta ja kauppa saattaa kariutuakin vielä.

Niin Ivan Rogov alusten tekniikkahan on auttamatta vanhanaikaista, ne perustuvat alkujaan 70-luvun tekniikkaan ja olisivat nykyaikaisessa sodankäynnissä vanhanaikaisia. Lisäksi Venäjä haluaa uudistaa merivoimiaan, analyytikkojen mukaan maalla ei ole tätänykyä tietotaitoa rakentaa itse moderneja raskaita maihinnousu-/helikopteritukialuksia, joten tässä syy ryhtyminen kaupantekoon Ranskan kanssa.

Niin, maihinnousualuksissa nyt ei hirveästi tekniikka tarvita jotta siitä saadaan tehtävään varsin hyvin soveltuva alus. Pointi oli kuitenkin se, että aikaisemmin edes yhdelle pätevälle alukselle ei löytynyt minkäänlaisia tehtäviä tai käyttöä ja sen annettiin ruostua ilman että se merellä kävi koskaan. Nyt ne sitten aikoo hankkia vastaavia moninkertaisen määrän. Olen kyllä nähnyt "analyytikoiden" jutut ja niissä ei järkeä juuri ole. Kauppaa haluavien venäläisten tahojen tilaamien "analyysien" tarkoitus oli vain yrittää puolustella kauppaa edes jonkinlaisilla "argumenteilla", jottei se näyttäisi aivan järjettömältä. Todellisuudessa kauppaa ei takuulla voi perustella millään "merivoimien uudistamisella".

Toisaalta moderni merisodankäynti maihinnousuineen vaatii tehokkaita aluksia, jollaisia Venäjällä ei tätänykyä ole.

Toteutuessaan Mistral-luokan aluksen hankinta on mielenkiintoinen siirto, yhden tai useamman kyseisen alustyypin lisäksi jos (kun) Venäjä rakennuttaa useamman Ivan Gren -luokan aluksen (yksi rakenteilla, vielä neljä suunniteltu hankittavaksi) niin merivoimien operatiivinen toimintakyky on aivan toistaluokkaa kuin tänäpäivänä. Tuolloin Venäjän merivoimat voivat suorittaa laajoja maihinnousuoperaatioita missä tahansa maailmankolkassa.

Mihinkäs olisit Venäjänä tekemässä maihinnousua lähitulevaisuudessa? Mihin Venäjä tarvii 4 suurta maihinnousualusta? Somalian edustalla partiointiin? Kuriilien puolustamiseen? Kilpajuoksu pohjoisen luonnonvaroihin saattaa jossain vaiheessa olla kiivastakin, mutta eiköhän siihen nyt vielä sen verran kauan mene, että mahdollisesti Venäjän nyt hankkimilla aluksilla sinne joukkoja tuskin kuljetetaan. Vaikka kuka sitä tietää, tähän Venäjä kai sitten varautuu koska muuten en keksi aluksille yhtään mitään järkevää käyttöä.
 

TKH

Jäsen
Paljonkohan siitä joutuisi maksamaan? Haluaisin hiukan kyykyttää mökkinaapuria...

Olisit ostanut puolustusvoimien huutokaupasta syöksyveneen. Näitä oli myynnissä muutama vuosi sitten. Kyllä siinä naapuri olisi ihmeissään kun olisit ensin savuttanut naapurin rannan ja sitten tehnyt maihinnousun syöksyveneellä. Tai varmaan se pelkkä savutusoperaatiokin olisi ajanut asian.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Las Vegasissa on noin 130.000 hotellihuonetta.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Mihinkäs olisit Venäjänä tekemässä maihinnousua lähitulevaisuudessa? Mihin Venäjä tarvii 4 suurta maihinnousualusta? Somalian edustalla partiointiin? Kuriilien puolustamiseen? Kilpajuoksu pohjoisen luonnonvaroihin saattaa jossain vaiheessa olla kiivastakin, mutta eiköhän siihen nyt vielä sen verran kauan mene, että mahdollisesti Venäjän nyt hankkimilla aluksilla sinne joukkoja tuskin kuljetetaan. Vaikka kuka sitä tietää, tähän Venäjä kai sitten varautuu koska muuten en keksi aluksille yhtään mitään järkevää käyttöä.

Et liene tutustunut tarkemmin Venäjän sotilasdoktriiniin, jossa ilmaistaan varsin selkeästi se, että Venäjällä on intressejä puolustettavina muillakin kuin rannikkoalueilla ja se aikoo vahvistaa laivastoaan siten, että se on kilpailukykyinen muiden maiden laivastoihin verrattuna. Tällä hetkellä moderneja yksiköitä on vielä aivan liian vähän, lisäksi telakkojen kapasiteetti alkaa olla rajallinen, joten tämäkin kenties puoltaa sitä, että ryhdytään ostamaan aluksia ulkomailta silloin kun se on mahdollista. Tällä hetkellä telakoilla on valmistella useita sukellusveneitä, fregatteja, korvetteja sekä muita aluksia merivoimille. Lisäksi ulkomaille tilatut alukset vähentävät olennaisella tavalla Venäjän telakoiden kapasiteettia rakentaa aluksia Venäjän laivastolle.

Georgian sodan seurauksena kritisoitiin osaltaan sitä ettei Mustanmeren laivastolla ollut kapasiteettia suorittaa todella tehokasta maihinnousua Georgiaan. Mistral -luokan alus toisi tällaisen mahdollisuuden jos vastaava tilanne tulisi kohdalle. Sen kapasiteetti on moninkertainen verrattuna Ropucha- tai vanhempiin Tapir (Alligator) -luokan aluksiin. Tapir'it ovat käytännössä reserviin siirrettynä tänä päivänä vaikka niistä viisi (?) onkin edelleen operatiivisessa kunnossa.

Huomioitavaa onkin se, että kalustohankinnoilla Venäjä katsoo tulevaan. Siihen ei kuulu ruostuva Ivan Rogov -luokan alus, ja tulevaisuuteen katsova Venäjä katsoo, että sen merivoimilla on oltava samanlainen kapasiteetti kuin esim. Yhdysvalloilla (joihin alusmäärää ei voi verrata koska heillä on yksin vastaavia aluksia yli kymmenen kpl), Briteillä, Ranskalla, Kiinalla etc. Se on tietty eri asia hankkisiko Venäjä yhden vai jopa sen kolme tai neljä alusta.

vlad.
 

TKH

Jäsen
Et liene tutustunut tarkemmin Venäjän sotilasdoktriiniin, jossa ilmaistaan varsin selkeästi se, että Venäjällä on intressejä puolustettavina muillakin kuin rannikkoalueilla ja se aikoo vahvistaa laivastoaan siten, että se on kilpailukykyinen muiden maiden laivastoihin verrattuna.

Niin, sekä Venäjän että usean muun maan armeijat ja laivastot kuuluvat kyllä yleissivistykseni piiriin. Ja ei Venäjällä maihinnousun kannalta "meri-intressejä" suuremmin ole kuin pohjoisessa. Tässähän ei luonnollisesti ole kyse siitä etteikö Venäjän kannata laivastoa modernisoida, eikä edes siitä kannattaako helikopteritukialuksia yleensä hankkia, vaan siitä missä tärkeysjärjestyksessä aluskantaa kannattaisi uudistaa. Eli viime kädessä siitä, mihin käytettävissä olevat varat kannattaisi tällä hetkellä sijoittaa. Venäjän laivasto ei ole saanut uusia hävittäjiä 20 vuoteen yhtä ainutta ja uusia fregatteja ei ole tullut kuin yksi ja senkin rakentaminen aloitettiin jo 1990-luvulla. Se vain valmistui vasta viime vuonna. Tilanteessa jossa hävittäjien ja fregattien keski-ikä on ties kuinka korkea ei taktisesti ajatellen yksinkertaisesti ole mitään järkeä sijoittaa 2 miljardia joihinkin maihinnousualuksiin. Nyt hankittavilla uusilla helikopteritukialuksilla ei olisi pienintäkään merkitystä lähitulevaisuuden vähänkään suuremmassa konfliktissa kun Venäjällä ei olisi edes kalustoa kunnolla suojata "maihinnousuaan". Vähänkään vakavammassa maihinnousussa Mistralien suojana pitäisi olla suto-fregatteja, IT-fregatteja jne. mutta kun niitä ei taida tulevaisuudessa enää olla. Suurin osa Udaloy:sta, Sovremennyistä sun muista ei ole käytössä enää 2020 jälkeen jota aikaa ajatellen Mistral kauppaa nyt tehdään. Millä niitä aluksia meinataan maihinnousussa suojata? Muutamilla tuolloin valmiina olevilla Gorshkoveilla ja jollain kahdella Neustrashimy:llä sekä jäljellä olevilla 1980-luvun aluksilla vai. Kyllähän Venäjällä on meneillään useita mielenkiintoisia laivaprojekteja, mutta niiden toteutumisesta (ollenkaan tai suunnitellussa määrin) on toistaiseksi vaikea sanoa. Kuka tietää mitä Venäjä suunnittelee, mutta strategisesti ajatellen parempi olisi ollut panostaa samat varat käyttökelpoisten aluksien peruskorjaukseen ja modernisointiin sekä uusien fregattien ja hävittäjien rakentamiseen. Pienemmät Georgian tapauksen kaltaiset jutut voi tulevaisuudessa hoitaa helposti muutamalla Ivan Gren -luokan aluksella. Niihin ei Mistralia tarvitse.

Tällä hetkellä moderneja yksiköitä on vielä aivan liian vähän, lisäksi telakkojen kapasiteetti alkaa olla rajallinen, joten tämäkin kenties puoltaa sitä, että ryhdytään ostamaan aluksia ulkomailta silloin kun se on mahdollista. Tällä hetkellä telakoilla on valmistella useita sukellusveneitä, fregatteja, korvetteja sekä muita aluksia merivoimille. Lisäksi ulkomaille tilatut alukset vähentävät olennaisella tavalla Venäjän telakoiden kapasiteettia rakentaa aluksia Venäjän laivastolle.

Niin, Venäjä on saanut aluksia viime vuosina hyvin kaupaksi, viimeisimmäksi kuusi sukellusvenettä Vietnamiin. Mainittujen seikkojen lisäksi sukellusveneiden ja isompien laivojen peruskorjaukset työllistävät telakoita vielä pitkän aikaa, ainakin jos Venäjällä on laittaa peruskorjauksiin varoja. Kyse ei olekaan siitä, etteikö ulkomailta voisi tai kannattaisi ostaa sotalaivoja, vaan siitä mitä sotalaivoja sieltä kannattaisi ostaa. Mikäli sopiva myyjä olisi, niin kyllä Venäjälle varmaan fregatit kelpaisi. Neljä 20 000 tonnin maihinnousualusta on järkevyyden ja tarpeellisuuden kannalta sitten kokonaan eri asia.
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Niin, sekä Venäjän että usean muun maan armeijat ja laivastot kuuluvat kyllä yleissivistykseni piiriin. Ja ei Venäjällä maihinnousun kannalta "meri-intressejä" suuremmin ole kuin pohjoisessa. Tässähän ei luonnollisesti ole kyse siitä etteikö Venäjän kannata laivastoa modernisoida, eikä edes siitä kannattaako helikopteritukialuksia yleensä hankkia, vaan siitä missä tärkeysjärjestyksessä aluskantaa kannattaisi uudistaa. Eli viime kädessä siitä, mihin käytettävissä olevat varat kannattaisi tällä hetkellä sijoittaa. Venäjän laivasto ei ole saanut uusia hävittäjiä 20 vuoteen yhtä ainutta ja uusia fregatteja ei ole tullut kuin yksi ja senkin rakentaminen aloitettiin jo 1990-luvulla. Se vain valmistui vasta viime vuonna. Tilanteessa jossa hävittäjien ja fregattien keski-ikä on ties kuinka korkea ei taktisesti ajatellen yksinkertaisesti ole mitään järkeä sijoittaa 2 miljardia joihinkin maihinnousualuksiin. Nyt hankittavilla uusilla helikopteritukialuksilla ei olisi pienintäkään merkitystä lähitulevaisuuden vähänkään suuremmassa konfliktissa kun Venäjällä ei olisi edes kalustoa kunnolla suojata "maihinnousuaan". Vähänkään vakavammassa maihinnousussa Mistralien suojana pitäisi olla suto-fregatteja, IT-frefatteja jne. mutta kun niitä ei taida tulevaisuudessa enää olla. Suurin osa Udaloy:sta, Sovremennyistä sun muista ei ole käytössä enää 2020 jälkeen jota aikaa ajatellen Mistral kauppaa nyt tehdään. Millä niitä aluksia meinataan maihinnousussa suojata? Muutamilla tuolloin valmiina olevilla Gorshkoveilla ja jollain kahdella Neustrashimy:llä sekä jäljellä olevilla 1980-luvun aluksilla vai. Kyllähän Venäjällä on meneillään useita mielenkiintoisia laivaprojekteja, mutta niiden toteutumisesta (ollenkaan tai suunnitellussa määrin) on toistaiseksi vaikea sanoa. Kuka tietää mitä Venäjä suunnittelee, mutta strategisesti ajatellen parempi olisi ollut panostaa samat varat käyttökelpoisten aluksien peruskorjaukseen ja modernisointiin sekä uusien fregattien ja hävittäjien rakentamiseen. Pienemmät Georgian tapauksen kaltaiset jutut voi tulevaisuudessa hoitaa helposti muutamalla Ivan Gren -luokan aluksella. Niihin ei Mistralia tarvitse.

Ei suoranaisen maihinnousun mutta intressejä on osoittaa muille, että Venäjällä on potentiaalia suojella intressejään maailman kaikilla merillä ja jos/(kun) maihinnousuoperaatioihin mahdollisesti ryhdytään siihen ei riitä muutaman Ivan Gren -luokan aluksen kapasiteetti. Tarvitaan myös aluksia jotka voivat toimia laajamittaisen operaation HQ-aluksena, mahdollisena sairaala-aluksena tms. Monikäyttöinen helikopteritukialus sopii tällaiseen tehtävään mainiosti ja kun Venäjällä on tällainen (tällaisia) aluksia, tarkoittaisi se sitä, että Kuznetsoviin voidaan sijoittaa täysimäärä lentokoneita sen sijaan, että kapasiteettia tarvitsee uhrata helikoptereihin. Joita on käytetty ja käytetään hyvin laajalti maihinnousuoperaatioissa nykyään. Tämä puute näkyi mm. Georgian kriisin aikana. Venäjän Mustanmeren laivaston operatiivinen kyky suoriutua laajasta maihinnoususta oli lähes olematon. Siinä missä Mistral -luokan alus kykenisi hoitamaan tehtävän noin tunnissa meni Mustanmeren laivaston yksiköiltä aikaa lähes vuorokausi. Ero on huomattava ja vaikka aivastolla olisi ollut käytössä Ivan Gren -luokan aluksia vastaavaan suoriutukseen ei oltaisi päästy.

Venäjä on myös astunut uuteen aikakauteen alussuunnittelun saralla. Projekt 20380 Stereguschyy -alukset ovat ensimmäisiä häive-teknologiaa osin hyödyntäviä suurempia pinta-aluksia laivastolla (niitä ennen samaa teknologiaa hyödynnettiin osin Astrakhan -luokan aluksissa). Lisäksi Stereguschyy't voidaan varustaa eri tehtäviä varten sopivalla aseistuksella, aseistus on modulaarinen joiltain osin. Tarvittaessa alus voi toimia suto-aluksena, tarvittaessa varustaa pitkän kantaman it-ohjuksin etc. Nyt aluksia on valmiina yksi, testiajolla tällä hetkellä. Rakenteilla on kaksi ja kaikkiaan aluksia on tarkoitus valmistaa merivoimille 19 kpl. On tietenkin mahdollista, että (jos/kun) Mistral -luokan aluksia hankitaan, joudutaan tekemään karsintaa muilta osin. Mainitsemiasi Gorshkovejakin on tarkoitus valmistaa kaikkiaan vajaat parikymmentä kappaletta. Tällä hetkellä ensimmäinen alusluokan alus on koeajo-vaiheessa. Toinen on rakenteilla ja lisää tulossa. Eli nämä alukset muiden aluksien (myös vanhempien) kanssa tulevat tulevaisuudessa muodostamaan rungon Venäjän merivoimien laivasto-osastoihin.

Lisätään vielä se, että käytännössä minulle on sama hankkiiko Venäjä Mistral -luokan aluksia vai tyytyykö kaikkiaan viiteen Ivan Gren -luokan alukseen, jotka varmasti riittävät jos Venäjän tarkoituksena on toimia lähellä kotivesiä. Venäjällä kuitenkin ainakin osin on tehty linjauksia siihen suuntaan, että maan on kyettävä operaatioihin laajemmallakin alueella ja tuolloin merivoimat tarvitsevat myös maihinnousuoperaatioita varten varsinaisen tukialuksen.

Venäjä seuraa näiltä osin muiden maiden mallia, aiemmin luettelemieni maiden lisäksi esim. Espanja, Etelä-Korea ja Japani varustautuvat modernein maihinnousu-/helikopteritukialuksin. Ehkäpä hullua touhua pidemmän päälle mutta Venäjä ilmeisesti haluaa olla mukana tässä varustelukilvassa jottei joku päivä huomaa jääneensä auttamatta alakynteen eikä kykene valvomaan intressejään kuin rannikkovesillä.

vlad.
 

TKH

Jäsen
Ei suoranaisen maihinnousun mutta intressejä on osoittaa muille, että Venäjällä on potentiaalia suojella intressejään maailman kaikilla merillä

Kyllä, mutta perinteisesti siihen on riittänyt Kirovin, Kuznetsovin tai Slavojen lähettäminen. En nyt äkkiseltään keksi skenaariota missä Venäjän edut olisivat siinä määrin uhattuna, että suuri maihinnousu olisi tarpeen. Ilmeisesti ainakin joku Venäjällä kuitenkin osaa.

Venäjä on myös astunut uuteen aikakauteen alussuunnittelun saralla. Projekt 20380 Stereguschyy -alukset ovat ensimmäisiä häive-teknologiaa osin hyödyntäviä suurempia pinta-aluksia laivastolla (niitä ennen samaa teknologiaa hyödynnettiin osin Astrakhan -luokan aluksissa). Lisäksi Stereguschyy't voidaan varustaa eri tehtäviä varten sopivalla aseistuksella, aseistus on modulaarinen joiltain osin. Tarvittaessa alus voi toimia suto-aluksena, tarvittaessa varustaa pitkän kantaman it-ohjuksin etc.

Ne on korvetteja ja korvettaja ei käytetä avomeri operaatioissa. Itämerelle ja Mustallemerelle sekä varmaan tarvittaessa myös Välimerellä tapahtuvaan operointiin ne sopii ihan hyvin, mutta ei niitä tulla käyttämään muualla, koska ne ei sovellu valtamerillä tapahtuvaan operointiin.

Perinteisesti Venäjän pintalaivaston tehtävänä on ollut lähinnä tuhota vihollisen merimaalit ja etenkin lentotukialus-saattueet. Ei Venäjän laivaston päätehtävät tästä ole juurikaan muuttuneet. Tämän takia tuntuu kummalliselta strategialta hankkia suuria ja kalliita maihinnousualuksia tilanteessa, jossa merivoimien kyky tuhota vihollisen pintamaaleja on oleellisesti heikentynyt viime aikoina. Varsinkin kun tilanne ei oleellisesti tule lähitulevaisuudessa paranemaankaan. Sinänsä se nyt on yksi ja sama mitä hankkivat tai hankkivatko mitään, mutta mielenkiintoistahan eri maiden puolustusvälinehankintoja ja niiden strategiaa on seurata.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ne on korvetteja ja korvettaja ei käytetä avomeri operaatioissa. Itämerelle ja Mustallemerelle sekä varmaan tarvittaessa myös Välimerellä tapahtuvaan operointiin ne sopii ihan hyvin, mutta ei niitä tulla käyttämään muualla, koska ne ei sovellu valtamerillä tapahtuvaan operointiin.

Vaikka kyseessä onkin korvetti niin nykyään raja on häilyvämpi sen suhteen millaisissa olosuhteissa aluksia käytetään, esim. Somalian "merirosvo-operaatiossa" on mukana myös korvetteja (mikäli oikein muistan niin ruotsalaiset ja tanskalaiset ottavat/ottivat operaatioon osaa juuri korveteilla) ja vastaaviin "puoli-valtameri" tai valtamerellisiin operaatioihin Venäjän toiminta myös tähtää ja tällaisiin operaatioihin myös Stereguschyy't sopivat mainiosti. Joten en laisinkaan pidä ihmeellisenä sitä, että vaikka Venäjä intressejä suojellessaan vaikkapa Pohjoisella-Atlantilla, Tyynellä valtamerellä tai muilla alueilla turvautuisi laivasto-osastoissaan myös Stereguschyy'hin. Puhumattakaan sitten mainitsemistasi merialueista.

Tietenkin se on loppujen lopuksi eri asia onko järkeä hankkia vallitsevassa tilanteessa Mistral -luokan aluksia vai olisiko viisasta tyytyä operoimaan kevyemmillä laivasto-osastoilla ja panostaa omaan alustuotantoon. Maihinnousuissa sitten tukeutua Ivan Gren'ien kuljetuskapasiteettiin. No, mielenkiintoinen tulevaisuus kuitenkin tullee olemaan Venäjän (ja muiden maiden) varustelun suhteen.

vlad.

edit: Se on totta, että mikäli Venäjä muuttaa toimintastrategiaansa merivoimien suhteen niin se eroaa kyllä siitä millainen se oli Neuvostoliiton aikana. Tällainen muutos vaatii kyllä huomattavian investointeja ja onko siihen varaa (ja onko se järkevää) jää nähtäväksi.
 
Viimeksi muokattu:

TKH

Jäsen
Vaikka kyseessä onkin korvetti niin nykyään raja on häilyvämpi sen suhteen millaisissa olosuhteissa aluksia käytetään, esim. Somalian "merirosvo-operaatiossa" on mukana myös korvetteja (mikäli oikein muistan niin ruotsalaiset ja tanskalaiset ottavat/ottivat operaatioon osaa juuri korveteilla) ja vastaaviin "puoli-valtameri" tai valtamerellisiin operaatioihin Venäjän toiminta myös tähtää ja tällaisiin operaatioihin myös Stereguschyy't sopivat mainiosti. Joten en laisinkaan pidä ihmeellisenä sitä, että vaikka Venäjä intressejä suojellessaan vaikkapa Pohjoisella-Atlantilla, Tyynellä valtamerellä tai muilla alueilla turvautuisi laivasto-osastoissaan myös Stereguschyy'hin. Puhumattakaan sitten mainitsemistasi merialueista.

Niin, siis Tanskahan lähetti HDMS Absalonin, joka on siis fregatti. Itseasiassa se on luokituksena lähempänä hävittäjää kuin korvettia. Tanskalaiset ovat tehneet aluksen reissusta dokkarinkin, jonka olen nähnyt. Hieno alushan se on.

Noin periaatteessa Venäjä myy korvetteja eräänlaisena pikku fregattina (Gepard luokka), mutta ei ne itse niitä käytä siihen tarkoitukseen. Ne vain myyvät niitä "pienemmille" valtioille. Mailla joilla ei ole fregatteja ja jotka voivat turvautua muiden maiden tukialuksiin operaatioalueella (Ruotsi) voivat ehkä pärjätä jonkin aikaa modatulla korvetilla Somalian kaltaisissa operaatioissa, mutta suurvallat eivät tule korvetteja käyttämään missään valtameri operaatioissa, paitsi ehkä sitten jos muut alukset on loppu.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Charlie Chaplinin tytär Geraldine näytteli Richard Attenborough'n vuonna 1992 ohjaamassa Chaplin-elämäkertaelokuvassa Charlien äitiä, eli omaa isoäitiään.
 

TKH

Jäsen
Mikäli sopiva myyjä olisi, niin kyllä Venäjälle varmaan fregatit kelpaisi.

Lisätään tähän liittyen vielä sen verran turhaa tietoa, että Yanukovych kun nyt näyttää Venäjän kannalta presidentiltä, jonka kanssa pystyy neuvottelemaan, niin en yllättyisi vaikka Yanukovych saisi viimeisen Slavan myytyä Venäjälle seuraavan 1-2 vuoden aikana. Ukraina on keskeneräisestä risteilijästä yrittänyt päästä eroon jo pitkän aikaa, mutta Venäjä ei ollut kiinnostunut Yushchenkon kanssa asioista neuvottelemaan. Nyt kun Yanukovych ehti Venäjän kannalta positiiviseen sävyyn kommentoida Sevastopolin mahdollista jatkoa, niin eiköhän Ukraina yritä lähitulevaisuudessa myös Slavaa kaupata Venäjälle. Venäjää neljäs Slava varmastikin kiinnostaisi jos hintapyyntö ei liikoja ole. Tämä huolimatta siitä, että alus on keskeneräinen ja tarvitsee modernisointia.

"There is a possibility to finish the [Ukraina missile] cruiser jointly with Russia... Provided there is a relevant political decision between Ukraine and Russia this issue will be solved," Yanukovych said when visiting the shipyard.
 

TKH

Jäsen
Katanpää, joka on ensimmäinen Suomen tilaamista kolmesta miinantorjunta-aluksesta, pitäisi olla piahkoin hyvin pitkälti valmis sikäli kun valmistaja aikoo aluksen aikataulussa merivoimille luovuttaa. Katanpää pitäisi luovuttaa tänä kesänä ja kaksi muuta alusta 2011 ja 2012. Ohessa kuva Suomen uudesta laivasta.
http://tietokannat.mil.fi/data/3113/3.jpg

Mito -luokan alukset tulevat olemaan 52,5 metriä pitkiä ja uppoumaltaan vajaat 700 tonnia. Aseistukseksi aluksiin tulee Boforsin 40 mm Mk3 tykki sekä miinojen etsintään ja tuhoamiseen tarvittavaa välineistöä, mm. Ruotsista tilatut AUV:t.
 
Katanpää, joka on ensimmäinen Suomen tilaamista kolmesta miinantorjunta-aluksesta, pitäisi olla piahkoin hyvin pitkälti valmis sikäli kun valmistaja aikoo aluksen aikataulussa merivoimille luovuttaa. Katanpää pitäisi luovuttaa tänä kesänä ja kaksi muuta alusta 2011 ja 2012. Ohessa kuva Suomen uudesta laivasta.
http://tietokannat.mil.fi/data/3113/3.jpg

Mito -luokan alukset tulevat olemaan 52,5 metriä pitkiä ja uppoumaltaan vajaat 700 tonnia. Aseistukseksi aluksiin tulee Boforsin 40 mm Mk3 tykki sekä miinojen etsintään ja tuhoamiseen tarvittavaa välineistöä, mm. Ruotsista tilatut AUV:t.
Kuha 21 hakkaa tuon merien Pendolinon 100-0. Korkeintaan miinan painoksi kelpaa Suomen laivastoon.

Enkä ole yhtään katkerä etten itse ehtinyt kyseiselle purkille. Tullaankohan noi MiTot muuten tuntemaan Katanpää -luokan aluksina?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös