(Turha) Levyraati

• 16 786
  • 480

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Nyt tulee kyllä poikkeuksellisen paljon vaihtoehtoja mieleen, että olisikohan sittenkin pitänyt valita se taikka tämä kappale. @Everton testasi kyllä jo Nick Caven pariin otteeseen, mutta silti olisi tehnyt mieli lähteä Henry Lee Lucaksella kokeilemaan. No, ehkä se olisi jo ollut kaikille turhankin tuttu? Entäs sitten Hiski Salomaan Iitin-Tiltu? Se olisi kyllä ehkä oikeesti pitänyt valita...

Macabrelta olisi löytynyt kokonainen LP lauluja eri sarjamurhaajista, punkin puolelta MDC:n John Wayne Was A Nazi, Advertsin Gary Gilmores Eyes, Reagania, Thatcheria, Putinia ym. poliitikkoja monilta bändeiltä jne.

Täytyy toivoa, että tämä ketju jatkuu, itsellä riittää elonpäiviä ja pahimmat dystooppiset tulevaisuuden skenaariot eivät toteudu, niin voi sitten jatkossa valita noita varastoon jääneitä :)
John Wayne Gacy
Onkohan joku tehnyt tästä sarjamurhaajasta piisin?

Edit: Mulla on muuten varma voittopiisi jos joskus saan itse taas kerran valita teeman tai joku tekee sopivan.

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Macabrelta olisi löytynyt kokonainen LP lauluja eri sarjamurhaajista, punkin puolelta MDC:n John Wayne Was A Nazi, Advertsin Gary Gilmores Eyes, Reagania, Thatcheria, Putinia ym. poliitikkoja monilta bändeiltä jne.

Mulla tuli vahvasti yhden bändin tuotanto mieleen. Mainitaan koodisanoiksi nyt vaikka "kirottu Iiro Viinanen", "Harri Holkeri" ja "Yrjö Pessi"...

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mä oisin teidän suosikkiakin voinut laittaa eli Sabatonia, White death tai Soldier of three armies. En edes tykkää bändistä paitsi noista kolmesta suomipiisistä.

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Eishaatana, @CuJo#31 tietää yhden piisin mikä ois ollut kowa tässä. Tule apuun Anja :D

Löytyy viestihistoriastani lähiaikoina. Tais olla Ruutuysissä.
Mun ketju niin vaihdan piisini lupaa kysymättä!!

kehveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tuosta Erzsébet Bathorysta on kyllä kans tehty aika huolella biisejä...Macabrekin näköjään coveroinut Venomin vetoa aiheesta

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Sielun Veljet - Emil Zatopek
6

Klassikkohan tämä on, mutta kritiikkiäkin irtoaa. Sanomahan tässä jää hieman ohkaiseksi. Epäselvää menoa kaikin puolin, tulee jopa Sleepy Sleepers mieleen tästä kohelluksesta. Pojilla ovat tainneet erinäiset huimausaineet olla biisinteon polttonaineena.

Sir Elwoodin hiljaiset värit - Elisa
7

Herkkä (ja surullinen) kappale, kertosäkeessä sentään vähän rävähtää. Turhan pitkäksi venytetty.

J.M.K.E. - Valentina
4

Täysin uusi tuttavuus itselleni. Etelänaapurin kaverit näköjään kyseessä. Eihän tästä oikein saanut kiinni. Sopivan mittainen kappale kuitenkin, siitä yksi lisäpiste.

Ghost - Elizabeth
Oma

Joan Baez - Here's To You
5

Joan Baez on tietenkin todellinen elävä legenda. Biisinä tämä on hänen mittavassa katalogissaan varsin keskinkertainen vaikka säveltäjänä on itse Ennio Morricone. Suorastaan junnaava ja jollain tasolla jopa maaninen.

Vesa-Matti Loiri - Vanhojapoikia viiksekkäitä
8

Legendaarisen biisintekijän legendaarinen kappale, joka taisi jopa aikoinaan pudota biisintekijän itsensä vetämänä Syksyn sävelen alkukarsintaan. Siihen nähden tällä kappaleella on todellinen klassikon asema suomalaisessa musiikkiuniversumissa.

Loirin vetämänä kappale saa uutta syvyyttä, vähintäänkin osittain tarina on varmasti esittäjälle aitoa elettyä elämää.

Midlake - Roscoe
5

Vähän kädenlämpöistä menoa omaan makuun. Eipä tästä oikein mitään jäänyt käteen.

The 69 Eyes - Brandon Lee
10

Brandon Lee taisi olla The Chairin ohella toinen niistä biiseistä, joka sai tätä bändiä aikoinaan kuuntelemaan. Brandon Leen tarina oli isänsä tavoin lyhyt ja loppu hyvin traaginen. The Crow lienee kovassa huudossa orkesterin pojilla.

Biisihän lähtee lentoon heti alusta saakka. Sama lento jatkuukin sitten koko kappaleen ajan. Bändin nykymeininki ei enää maistu, mutta onneksi on nämä vanhemmat klassikot. Blessed Be lienee edelleen omaan makuun se The Albumi.

Królówczana Smuga - Źurawinowy Wódu
3

Mitähän se @mikko600 on taas meidän päämme menoksi keksinyt? Eipä mies taaskaan pettänyt, aikamoista sekoilua saimme jälleen arvosteltavaksi. Taas voisi kysyä että mitähän vittua mä just kuuntelin (ja katselin)?

Tomi ja Mikko - Eläinrääkkäystä
9

Pääkkösten klassikosta veljesten(?) tuoreena uusioversiona uudeksi klassikoksi.

Anja Eerikäinenhän tuli useinkin apuun, jos eläimillä oli hätä. Kenestä uusi Anja ja kenestä uusi Hannu (Karpo)? Eläimillä ja ihmisillä on edelleenkin hätä!

kehveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Sielun Veljet - Emil Zatopek 5
-Aika monista Ismon tuotoksista kyllä pidän, mutta tässä kohtaa ollaan oltu kyllä suhteellisen väkevästi siellä taiteen puolella

Sir Elwoodin hiljaiset värit - Elisa 7
-En nyt muista tiedänkö tältä bändiltä ennestään muita kappaleita kuin sen kymmenen tikkua -biisin. Tämä ei tainnut olla mikään bailu-bändi, koska eihän tämäkään nyt mikään hilpeä kappale ollut. Sinällään hyvä suoritus, koska tällaisella aiheella sortuu aika helposti liiankin ylitsevuotavaan melodraamaan, mutta tässä oltiin onnistuttu pysymään kohtuudessa.

J.M.K.E. - Valentina 8
-Kun J.M.K.E. :ta aikoinaan kuuli ekan kerran, niin olihan sitä hieman yllättynyt, että näinkinkö voi punkkia soittaa, vaikka toki Kansanturvamusiikkikomissiot ym. oli jo tuttuja. Moniin muihin koukkuisempiin bändeihin verrattuna tämä kuitenkin iski lujempaa, vaikka aina välillä tuleekin se tunne, että olikos tuo mutka nyt tarpeen? Tämä kappale ei tee poikkeusta, välillä Villun laulu ja musiikki soljuvat korvasta sisään ja saavat ajattelemaan, että tämähän on ihan uskomattoman hienon kuuloinen, mutta sitten hypätäänkin jo melkein jatsiin ja aivot meinaa nyrjähtää.

Ghost - Elizabeth 7
-Tähän bändiin on pitänyt tutustua, kun siitä kuulee niin usein, mutta ei ole vielä ehtinyt. Laulu kipaisee välillä aika korkealle, mikä ei nyt näillä kuunteluilla vielä saanut minua voitettua puolelleen, mutta tuo musiikki kuulostaa jotenkin sille, että tällehän se tästä aiheesta kirjoitetun kappaleen pitääkin kuulostaa. Ei kyllä mitenkään tylsää ja vahvasti plussan puolella.

-Oma valinta

Vesa-Matti Loiri - Vanhojapoikia viiksekkäitä 7
-Joskus Loirin tulkinta on itselleni vähän liian suurta, mutta tässä se kyllä tekee kappaleesta paremman. Tätä jouduttiin koulussa laulamaan aika usein ja muutama muukin ammoinen versio kuulosti omaan korvaan aika heikoille, mutta tämä nyt tosiaan puhalsi vallan uutta elämää lauluun.

Midlake - Roscoe 7
-Itselle täysin uusi bändi ja musiikillisesti pidin tästä! Joku Neil Young tuli välillä mieleen. Laulaja ei kuitenkaan ehkä ihan yltänyt musiikin tasolle? Ei mitenkään ärsyttänyt, mutta kun musiikissa tuli aina välillä mukavia yllätyksiä, niin laulu ei niitä samalla tavalla tarjonnut

The 69 Eyes - Brandon Lee 7
-Tästäpäs olikin aikaa, kun oli viimeksi kuullut. No, silloin joskus kuuli AIKA usein ja koska ne kuuntelukerrat eivät olleet kovin omavalintaisia, niin ehkä siinä pientä yliannostusta tuli. Mitään sen kummempaa valittamisen aihetta ei kyllä löydy

Królówczana Smuga - Źurawinowy Wódu 3
-Tämä olisi kyllä ollut parempi ilman musiikkivideota, pelkkä musta ruutu vain kehiin. Musiikillisesti tässä ilmeisesti liikuttiin munista hirtttäytymistä edeltävässä ajassa tai sitten reilusti tapahtuman jälkeen? Tai ainakaan itselle tuo musiikki ei tuonut mieleen kulkusista riippumista tai sitä pientä jälkijomottelua, mitä voisi olla tiedossa. Loppuun sellainen korkealta ja kovaa korvia(tai kulkusia)riipova kakofonia jäi puuttumaan?

Tomi ja Mikko - Eläinrääkkäystä 5
-Alkuperäinen kappale ei mikään oma suosikki (mutta ei inhokkikaan), eikä tämäkään nyt mitään merkittävää uutta lisää tuo. Menee pari kertaa, mutta voi sen jälkeen alkaa ärsyttämäänkin (koska taustalla niin paljon alkuperäisen pakkokuuntelua)?

Tincat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Carolina Hurricanes
Tää oli kyl mulle vaikee kierros :D

Sielun Veljet - Emil Zatopek 2
- Ei oo mun juttu.

- Oma biisi

J.M.K.E. - Valentina 1
- En kyl saanu tästäkää mitään irti.

Ghost - Elizabeth 2
- En oo ikinä oikee tykänny Ghostista eikä tämäkää biisi iskeny yhtää.

Joan Baez - Here's To You 2
- Mitä ny tästäkää sanois. Ei aiheuta suurempia tunteita.

Vesa-Matti Loiri - Vanhojapoikia viiksekkäitä 3
- Vaikee kierros kyl mulle ku mikää biisi ei oikee nappaa :D vaik Loiri on legendaarinen niin hänen musiikki ei oo kyl yhtään mun juttu.

Midlake - Roscoe 4
- Edellisten biisien jälkeen tää kuulostaa jopa hyvältä. En kyl kuuntelis välttämättä itse.

The 69 Eyes - Brandon Lee 10
- Oi vanha 69 eyes lämmittää mieltä aina. Aikoinaa tuli paljon kuunneltua Blessed be ja Paris kills levyjä.

Królówczana Smuga - Źurawinowy Wódu 1
- Mitäs helvettiä tämä oli.

Tomi ja Mikko - Eläinrääkkäystä 1
- CoFilla ois irronnut kymppi mut tää on hirveetä kuraa, sori vaa.

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
- CoFilla ois irronnut kymppi mut tää on hirveetä kuraa, sori vaa.
COF liian helppo niin piti kamuja vähän laittaa esille. Kiitti vaa :D

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli

Oma.

Sir Elwoodin hiljaiset värit - Elisa 1

- Jotkuthan tätä bändiä kehuvat ja Juha Lehdessä on kuulemma sitä jotain. Mutta kun mun mielestä ei vaan ole yhtään mitään. Löysää tekotaiteellista skeidaa. Joskus muinoin näin muutaman biisin ajan jossain festareilla ja ei se sen parempaa ollut silloinkaan. Tässäkään biisissä ei tapahdu yhtään mitään kiinnostavaa. Melkein kuusi minuuttia hukkaan heitettyä aikaa.

J.M.K.E. - Valentina 6

- Tere Perestroikahan oli aikoinaan merkkiteos ja Villu Tammella on luonnollisesti ansionsa maansa musiikkiskenessä. Tämä kyseinen biisi ei kuitenkaan oikein lähtenyt missään vaiheessa kunnolla, joten ei kuulu orkesterin parempaan osastoon siltä osin. Oli kuitenkin varsin miellyttävää kuunneltavaa tuon edellisen hötön jälkeen.

Ghost - Elizabeth 1

- Jaa, sellaista tähän väliin. Mikähän tämänkin biisin tarkoitus on? Ei ainakaan mulle avaudu, miljoonaan kertaan kuullun tuntuinen riffi, vähän tiluttelua, jo ennestään tiedossa ollut heikko laulaja. En ole koskaan ymmärtänyt alkuunkaan tämänkään pumpun suosiota. Yksi piste, kun ilmeisesti nollaakaan ei voi antaa.

Joan Baez - Here's To You 8

- Joan Baez, Baezin Joan, legenda omassa genressään. Selkeästi paras tähän mennessä kuulluista. Onhan hänellä niitä timanttisempiakin biisejä, mutta toimiihan tämäkin oikein hyvin. Jää helposti korvamadoksi jo ensimmäisellä kuuntelulla.

Vesa-Matti Loiri - Vanhojapoikia viiksekkäitä 4

- Uuno Turhapuron näyttelijä, jota en ole koskaan ymmärtänyt laulajana ollenkaan. Kuulemma on karismaa vaikka muille jakaa, mutta ei se mun korviin ole koskaan kuulunut tai näkynyt laulajan roolissa, eikä kuulu tälläkään kertaa. Bändi toimii hyvin, joten siitä pisteet.

Midlake - Roscoe 7

- Yllättävän hyvältähän tämä kuulostaa, johtuu varmaan noista edeltäjistä. Genre ei ole ihan mun pala kakkua, mutta jollain oudolla tavalla tämä viehättää ja onhan tässä ihan selvästi kuitenkin saatua aikaiseksi toimiva biisi. Skittasoundi toimii mun korvaan.

The 69 Eyes - Brandon Lee 2

- Tämän bändin kaksi ensimmäistä levyähän olivat oikein hyvää rockia, mutta sitten alkoi alamäki ja pohjakosketuksen etsiskely. Jyrki sanoi allekirjoittaneelle joskus 1980-luvun lopulla, ettei hän pistä jalkaansa muuta kuin nahkaa ja kumia. No, pääasiassa noin, koska oli sillä joskus farkutkin. No, tää on sitä samaa kuonaa, jota ovat sittemmin tehneet ja tuo teennäinen laulutyyli ei uppoa pätkän vertaa. Muutenkin sävellyksenä ja toteutuksena aivan tyhjänpäiväinen.

Królówczana Smuga - Źurawinowy Wódu 1

- Sillä lailla. Mitähän helvettiä mä just kuuntelin? Tästä mä en ymmärtänyt yhtään mitään, eikä johdu pelkästään lyriikoista. Ei tähän voi oikein edes sanoa mitään.

- En mä tästäkään tajua, miksi tää on tehty tai miksi tätä joku vapaaehtoisesti kuuntelee. Olevinaan välillä hakataan kovempaakin, mutta ei tossa ole munaa saati voimaa ollenkaan. Jos paukutetaan, paukutetaan sitten kunnolla. Muutenkaan nämä mitkä lie metalliräpit eivät ole uponneet koskaan. Ehkä tääkin naurattaa jotain ensimmäisen minuutin ajan, mutta mun kohdalla sitä ei tapahdu.

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivaa hajontaa arvostelussa, suurin osa ykkösiä tai kakkosia.

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Sielun Veljet - Emil Zatopek 1
- Liian taidetta eurodancerin makuun

Sir Elwoodin hiljaiset värit - Elisa 6
- Vähän salainen suosikki. Ihan kiva. Monipuolista musisointia.

J.M.K.E. - Valentina 5
- Mitä tämä oli? Olen hämmentynyt.

Ghost - Elizabeth 2
- Taidetta ei minun makuuni.

Joan Baez - Here's To You 6
- Nätti pläjäys. Ei muuta.

Vesa-Matti Loiri - Vanhojapoikia viiksekkäitä 7
-Juujuu, Loiri!

Midlake - Roscoe 7
- Ikinä kuullut ennen. Toimi!

The 69 Eyes - Brandon Lee X
-oma

Królówczana Smuga - Źurawinowy Wódu 5
- Ei ollut pahinta @mikko600 kuten viime biisikään. Musiikimakumne yhdistyy?

Tomi ja Mikko - Eläinrääkkäystä 2
- Alkuperäinen on klassikko. Tämä ei.

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
Sielun Veljet - Emil Zatopek 2
- Rouhea basso. Kuulostaa, että pojat soittaa blueskaavaa (väärin) ja joku rockabilly asia on ollut pinnalla, sitä sitten apinoidaan. Tuo kiekaisu laulussa EI kuulosta hyvältä kuin harvoilla. Ilmeisesti suomirokin alkuaikoja, mutta liian nuorena henkilönä tämä ei herätä edes nostalgiatunteita. Paskempaakin on kuitenkin kuultu.

Sir Elwoodin hiljaiset värit - Elisa 8
- Keskiolutjatsia, määrittelivät he itsensä. Ei ehkä tyypillisintä Sir Elwoodia, mutta se ei välttämättä ole negatiivinen asia. Nämä toimivat parhaiten, kun ne ottaa pieninä tarinoina, joita tässä meidän ympärillä pyörii huomaamatta kaiken aikaa. Mahtava piano tuossa "lumisadetta" -kohdassa, olisiko jopa 2 raitaa päällekkäin, ja siitä nousu aina vaaralliseen saksofonisooloon. Tällä kertaa toimi, edes jotenkin. Ehkä vähän melodramaattinen, mutta aina mieluummin vähän yli kuin ali.

J.M.K.E. - Valentina 4
- Onko tämä sitten Eestirokkia? Vähän niin kuin tuo Siekkarit, mutta parempi. Toki tämä taitaa olla studioversio. Pojat keksineet kaikkia riffejä ja jutskia ja sitten soittaneet ne peräkkäin. C-osa(?) toi hymyn huulille. Propsit myös täysin konsensuksen vastaisesta loppusoinnusta. Ei hyvä, muttei ihan paskakaan. Ilman C-osaa ja loppusointua 3, nyt 4.

Ghost - Elizabeth 2
- Hyvin usein jotenkin valju olo tulee Ghostista. Tässä varsinkin laulu hyvin munatonta ja haaleaa. Falsetit niiiin varovaisia ja hentoja. Onko nyt yritetty tehdä hevibiisistä poppia? Pitäisi päättää ollaanko herkkiä vai raakoja. Molemmat onnistuvat myös yhtäaikaa, mutta vain harvoilta. Eikö tässä pitäisi kaikua koko ajan ennemmin sellainen vähän psykedeelinen maisema? Heikko.

Joan Baez - Here's To You 5
- Tämä on jostakin tuttu, mutta en saa päähän mistä, ehkä lapsuudesta. Hieno melodia, köörien esiintuonti haparoi aluksi tuoden tarpeetonta kakofoniaa, mutta suoristuu sitten kun kaikki äänet pääsee käyntiin. Sitten se loppuukin. Sellainen kiva luritus, joka jää kesken.

Vesa-Matti Loiri - Vanhojapoikia viiksekkäitä 10
- Tämä Lenni-Kallen(?) piano intro osuu aina hyvin. Loiri on tässä vielä äänen puolesta ok vedossa. Sanoituksissa sanoma ei ole vanhentunut pätkääkään, oli edellä aikaansa aikoinaan. C-osaan nousussa odottelin kliseistä särökitaraa, mutta voimaa saatiin ilmankin, mahtavaa! Hieno sävellys, sanoitus ja sovitus.

Midlake - Roscoe
- Oma

The 69 Eyes - Brandon Lee 4
- Alun delay kitara on hieno. Tämä oli varmaan sitä prime time 69 Eyesiä. Aina näissä tulee se tunne, että joku gootti narisee korvaan jotain sellaista ASMR-jargonia. Sen lisäksi, että tuossa laulussa ei ole yhtään voimaa, niin tuo koko äänimaisema on saatu jotenkin ärsyttävän terävän diskanttiseksi, niin kuin kuuntelisi pirtin pöydän keskelle asetetusta kännykästä. Aikaansa edellä siis tämäkin! Parhaimmillaan tämä ei ollut paljoa keskinkertaista huonompaa.

Królówczana Smuga - Źurawinowy Wódu 5
- Toimii ehkä paremmin ilman visuaalista ärsykettä. Oikeaan mielentilaan voisi toimia jonkinlaisena stimulanttina, mutta nyt jäi vähän etäiseksi. Vähän liikaa tapahtumia tyylilajiin suhteutettuna. Silti aivan tasapainoinen annos outoilua.

- Onko tämä cover vai uusi versio huumorimusiikista? Joka tapauksessa, uudelleen kerrotut huonot vitsit ovat vielä huonompia.

Viimeksi muokattu:

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
En tiedä, jaksaako kukaan lukea perusteluitani edes vähää alusta, mutta koska on kiva höpötellä vaikka itsekseen, niin aion jatkaa. Tällä kertaa otan tieteellisen arvosteluni lähestymiskohdaksi filosofisen väitteen, sosiaalisen kognitiivisen käyttäytymistieteen itseoppineen professori V. Lavin "jokainen ihminen on laulun arvoinen". Onko?

Satupekka on nelinkertainen olympiavoittaja ja suuri fennomaani. Jos joku urheilija ansaitsee laulun, niin hän. Eli kyllä. Epäilen kuitenkin, että ei välttämättä olisi osannut arvostaa tätä nimenomaista nimikkokappaletta. Sielun Veljet on kaikkien aikojen parhaita suomalaisyhtyeitä ja tämä esikoislevynsä on monella tapaa merkittävä. Tosin ei välttämättä kappaleiden tai musiikin suhteen, vaan ennemminkin ravisteluna, joka tuotti sitten myöhemmin jotain. Tämähän on ihan silkkaa lapsenmurhaa, Ismon piti saada purettua brutaalisti kaikki entinen ja Hassisen Koneen pop-suosio sisältään. Onnistui siinä hienosti. Mutta ei tämä mikään kuuntelunautinto tosiaan ole. 3

Elisan karu tarina on ehdottomasti kertomisen arvoinen ja Juha Lehti osaa sen myös kertoa. En tiedä, kuka Elisa on, mutta minun on helppo uskoa tämän kappaleen myötä, että hän ainakin voisi olla todellinen henkilö. Ja siis laulun arvoinen. Sir Elwood on myös kuuntelemisen arvoinen bändi, mutta minulla se menee enemmän kategoriaan "tykkään bändistä ajatuksena, mutten niinkään sen musiikista". Lehden tekstit voisivat olla ihan yhtä hyvin runoja kuin lyriikkaa, mutta ilmaisumuodoksi nyt vaan on valikoitunut tämä. Ja musiikillisesti pitää antaa propsit siitä, että bändin musa ja soundi on aina hyvin omaleimaisen tunnistettavaa. Voisin kuvitella, että heitäkin on houkuteltu tekemään "helpompaa" kamaa, mutta ovat pitäneet oman linjansa. Mulle tulee kokonaisuudesta mieleen, että onko tämä jopa suomalaismusiikiksi liian synkkää ja masentavaa? Se olisi melkoinen saavutus. 5

J.M.K.E. - Valentina

Valentina Tereškova ensimmäisenä naisena avaruudessa on ehdottomasti laulun arvoinen. Sen sijaan Valentina Tereškova Venäjän duuman yhtenä putinistina on ennemminkin toisen L-kirjaimella alkavan kuin laulun arvoinen... Dilemma, mutta onneksi en joudu antamaan pisteitä, koska oli oma biisivalintani.

Ghost - Elizabeth
Elizabeth Báthorysta on tosiaan tehty laulu jos toinenkin. Mutta eiköhän noita tarinoita riitä vielä toiseenkin mokomaan, jos legendat murhaamiensa tyttöjen kokonaismäärästä pitävät edes alkuunsa paikkansa. Neitsyiden veressä kylpemisestä nyt puhumattakaan. Oman aikansa Queen of Fuckin' Everything ja olisi saattanut olla psykiatrista hoitoa ja prozacia vailla hän. Ghost-yhtyeen joistain kappaleista olen tykännyt ja se mysteeriys toimi aluksi tosi hienosti. Mutta sitten jossain vaiheessa verhot alkoi avautua ja ilmeisesti pääherra Ghost on jonnin verran mulukku mies. Sen saisi anteeksi, jos tekisi yhtä kovia biisejä kuin vaikka Morrissey tai Danzig, mutta ihan sille tasolle ei ruåttin poika yllä. Tämä on ensikuultemalta aika laiskan oloinen Sabbath-pastissi ja melodia ärsytti minua suuresti. Annoin kuitenkin vielä uuden mahdollisuuden ja kolmannella kuuntelukerralla ei ärsyttänyt enää niin pahasti. En kuitenkaan hirveästi tykännyt. Mutta ei oo häpeä saada samat pisteet kuin Ismo. 3

Hyvä, että oli Wikipedia-linkki mukana, koska ihan vieraita henkilöitä olivat he ainakin minulle. Mutta kyllä marttyyrit, oikeusmurhien uhrit ja vakaumuksensa puolesta uhrautuneet ovat aina niitä ihan ykkösiä, kun mietitään kenestä lauluja pitäisi tehdä. Itsellä oli nimittäin ekana ajatuksena etsiä kappale Arndt Pekurisesta, jota henkilökohtaisesti pidän rohkeampana ihmisenä kuin vaikkapa Simo Häyhää. Sacco ja Vanzetti ansaitsevat muutakin kuin laulun. Kappale taas, no jaa, ei ollut ihan minun makuuni. Joan Baezin miellän naispuoliseksi Bob Dylaniksi. Ei tosin honota, joten ei ole yhtä ärsyttävä. Mutta tällainen laulelmahan tämä oli. Aiheesta huolimatta jäi harmi kyllä yhdentekeväksi. Shitter Limitedille olisin antanut enempi, tämä saa vain 3

Sen verran olen Junnun tuotantoon perehtynyt, että tiedän että tämä kappalehan kertoo siis ihan oikeasta, todellisesta henkilöstä. Norppien ystävä ja luonnonsuojelija on aivan totaalisesti laulun arvoinen. Tällä viikolla törmäsin toisenlaiseenkin Saimaan kyljessä asuvaan ukkeliin. Haukkui kaikki nuoret, koska eivät harrasta samoja juttuja (kuten esim. kalastaminen) kuin mitä joskus ennen muinoin ihmiset ovat tykänneet harrastaa. Ja sitten laittoi sen Saimaannorpan syyksi. Että ei kukaan viitsi enää kalastaa, kun kaikenmaailman norppien takia ei saa verkkojakaan laittaa ihan minne ikinä haluaa ja milloin vaan. Olisi tehnyt mieli sanoa rumasti, mutta en viitsinyt, kun oli kuitenkin ikäihminen kyseessä. Hyvä muistutus kuitenkin siitä, miksi en yleensä viihdy lappeenrantalaisten seurassa. Mutta sitten kappaleeseen. Minulla on sekä Vainioon että Loiriin ristiriitainen suhde - ja ristiriitaisiahan he olivat ihmisinäkin. Vainio teki paljon paskaa liukuhihnalta, riimitteli ja sanoitti melkoisia junttibiisejä. Ison pojan lauluja vietiin kuitenkin yläasteella Levyraatiin, koskaan ei ehditty kuunnella yhtäkään kappaletta loppuun asti. Tässä nyt on ihan hieno sanoitus, mutta biisinä en ole koskaan tällaisesta humpasta tykännyt. Enkä ole tykännyt koskaan myöskään Loirista laulajana, vaikka muuten mahtava taiteilija ja monilahjakkuus olikin. Tylysti 1.

Midlake - Roscoe
Tämä Roscoe taitaa nyt olla kertojankin mielestä mielikuvitushenkilö, jos oikein ymmärsin kappaleen tarinan. Mutta voihan mielikuvitushenkilökin olla laulun arvoinen. Esimerkiksi joulupukista ja kaiken maailman uskonnollisista heeboista on vaikka kuinka paljon biisejä. Bändin nimen olen joskus kuullut, mutta en ainakaan tietääkseni ole tutustunut heidän musiikkiinsa aiemmin. Ekana kuulosti siltä, että kyse on aika perinteisestä jenkkiläisestä college-slacker-musasta. Mutta joku tässä veti kuitenkin nopeasti mukaansa. Oli oikein miellyttävä yllätys. Hyvin tenhoava, tarinallinen kappale, jossa oli jotain kotoisan kaihoisaa. Video tuki vielä fiilistä entisestään. Aina kiva, kun yllättyy tässä levyraadissa jostain biisistä ihan totaalisesti. 9

Kyllä oli nuoremmankin Leen tarina niin traaginen, että se laulun ansaitsee. Ja voisiko sopivampaa laulua hänelle olla kuin tämä, epäilen. Mulla on vähän käänteinen suhde 69 Eyesiin kuin monella muulla raatilaisella. Minulle tämä kappale nimittäin assioituu ennemminkin jonkun loppuun kuin alkuun. 69 Eyes oli pirun kova katurokkibändi silloin kun rokkia soittivat vain luupäisimmät hylkiöt. Jollain festarin pikkulavalla katsomassa oli mun lisäksi varmaan vain kymmenkunta ihmistä, mutta bändi veti silti ihan 100% lasissa. Wasting The Dawn levy tarkoitti sitä tulevaa muutosta, mitä itse Miettinenkin oli pelännyt ja varoitellut "kunhan ette ala heviä soittamaan". Se oli kyllä vielä tarpeeksi friikki levy ja helvetin hyvä plättä. Blessed Be -levyn ostin kyllä kanssa vielä, mutta siihen jäi sitten minulta bändin kuuntelu. Vai olisiko Paris Kills vielä sitten joskus lähtenyt divarista tai kirpparilta halvalla mukaan? Meni siis minun makuuni liian radiopopiksi bändin kappaleet. Toki siinä genressä sitten esimerkiksi juuri tämä Brandon Lee on oikeinkin loistava tekele - vielä paremmasta The Chairista puhumattakaan. Bändiä olen joka tapauksessa sympannyt koko ajan ja toivonut heille vain kaikkea hyvää. Vähän yllättäen löysin itseni toissa kesänä myös heidän keikaltaan ja puin siellä nyrkkiä ilmaan melkein tippa linssissä. 8

Jos toinen näkee niin paljon vaivaa, että hirttää ittensä munistaan, niin kyllä laulu on vähintä mitä voi muut tehdä hänelle. Arvostan ja hyväksyn. Hirveän tutun oloinen esitys. Oliko tämä Puolan euroviisuedustajana vasta ihan äsken, vai sotkenko nyt vaan johonkin muuhun? Minun on kyllä nyt aika vaikea nähdä tätä musiikkiesityksenä. Mutta muistatteko, kun Ylellä oli vielä tapana näyttää kaikenlaisia lyhyitä yleishyödyllisiä tietoiskuja ohjelmiensa välissä? Tämä olisi voinut olla sellainen Karpalovodkan valmistusohje puolalaisittain olisi ainakin juurikin tuollainen yleishyödyllinen ja kansaa sivistävä aihe. 1

Olen eläinten ja eläinsuojelun ystävä. Joten Anja Eerikäinen on ehdottomasti ansainnut laulun. Mutta miten mulla on sellainen kuva, että tässä kappaleessa oltaisiin kuitenkin ennemminkin irvailtu Anjalle kuin osoitettu kunniaa? Voi tietysti olla, etten vaan tajua turkulaisuutta. Varmaan kuitenkin juuri Pääkkösten ansiosta ymmärsin aikoinaan jo lapsena, että turkulaisten huumorin ei ole tarkoituskaan naurattaa muita kuin turkulaisia. En muista varmuudella, että mitä tykkäsin aikoinaan tuosta alkuperäisbiisistä. Luultavasti se oli ekoilla kuuntelukerroilla hauska, varsinkin, kun oli Anja-niminen iäkkäämpi sukulainen. Mutta aika varma olen siitä, että muuttui hyvin nopeasti ärsyttäväksi ja kuluneeksi vitsiksi. Toisin kuin Raptori, jonka kappaleita kuunneltiin kovastikin. En kyllä rehellisesti ymmärrä yhtään, että miksi joku haluaisi tehdä coverin tästä kappaleesta. Tai vielä vähemmän, että miksi joku sitten tätä coveria kuuntelisi. Mutta kyllä tämä versio taisi kuitenkin olla vähempi ärsyttävä kuin se alkuperäinen. 3

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olen eläinten ja eläinsuojelun ystävä. Joten Anja Eerikäinen on ehdottomasti ansainnut laulun. Mutta miten mulla on sellainen kuva, että tässä kappaleessa oltaisiin kuitenkin ennemminkin irvailtu Anjalle kuin osoitettu kunniaa? Voi tietysti olla, etten vaan tajua turkulaisuutta. Varmaan kuitenkin juuri Pääkkösten ansiosta ymmärsin aikoinaan jo lapsena, että turkulaisten huumorin ei ole tarkoituskaan naurattaa muita kuin turkulaisia. En muista varmuudella, että mitä tykkäsin aikoinaan tuosta alkuperäisbiisistä. Luultavasti se oli ekoilla kuuntelukerroilla hauska, varsinkin, kun oli Anja-niminen iäkkäämpi sukulainen. Mutta aika varma olen siitä, että muuttui hyvin nopeasti ärsyttäväksi ja kuluneeksi vitsiksi. Toisin kuin Raptori, jonka kappaleita kuunneltiin kovastikin. En kyllä rehellisesti ymmärrä yhtään, että miksi joku haluaisi tehdä coverin tästä kappaleesta. Tai vielä vähemmän, että miksi joku sitten tätä coveria kuuntelisi. Mutta kyllä tämä versio taisi kuitenkin olla vähempi ärsyttävä kuin se alkuperäinen. 3
Älä sekoita turkulaisuutta tähän!!

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Älä sekoita turkulaisuutta tähän!!

Tomista ja Mikosta emt onko mistään kotoisin, mutta paha olla sekoittamatta Turkua tähän koska a) Pääkköset ja b) Anja Eerikäinen. Vähän sama jos Ressu Redford laulaisi balladin Juhani Tammisesta ja Ilkka Kanervasta ja joku väittäisi, että ei tää Turkuun nyt liity millään tapaa, nää jutut on ihan tuolta toiselt puolelt jokkee!

KaljaVeikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
235, Karjala-lippis
2

9

J.M.K.E. - Valentina
4

Ghost - Elizabeth
5

8

-

Midlake - Roscoe
7

8

3

2

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Nyt näyttää hyvältä. Meikän valinta pärjää yllättävän hyvin.

Olisi seuraava aihe sopivasti mielessä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy