Amenra - A solitary reign
Yllättävää. Taisin saada ainakin osasta Mikon valitseman biisin sanoista selvää. Videosta ja kappaleen tunnelmastakin saisi kyllä jo pelkästään kiinni. Alku on hautajaismainen, mutta biisin käynnistyessä suru, tuska ja kaiho käyvät vielä konkreettisemmiksi. Ei mitään muuta negatiivista sanottavaa kuin se, että tällaiselle punkkarille kaikki yli kolmen minuutin on yleensä liikaa. Oli vähän vaikeuksia jaksaa keskittyä koko kappaleen ajan. Silti
9.
Marja Mattlar - Lintu
Veli
@kehveli vei tämän nenäni edestä. Sama biisi - ja nimen omaan Mattlarin esittämänä - tuli minullekin nimittäin ekana mieleen, kun luin annetun teeman. Niskalaukauksen versio sopii paremmin omaan musiikkimakuuni, mutta onhan tämä alkuperäisversio kauniimpi ja koskettavampi. Pelkistetyssä tuotannossa upea teksti ja tarina nousee myös vahvemmin esille.
10
Claymore - The Unquiet Grave
Kappaleen alusta tulee mieleen joku suomalaisyhtye, mutta en nyt vaan keksi että mikä. Säkkipillit tulee sitten yllätyksenä. Tällainen hyvin traditionaalisen kansanlaulun kuuloinen kappale, mikä on toteutettu hillitysti, mutta ihan tyylikkäästi. Liekö jopa oikeastikin joku ikivanha kappale, sanoituksista ainakin voisi päätellä niin. Ei tässäkään mitään huonoa ole, mutta ei mielestäni mitään erityistäkään. Soljuu taustamusiikkina, mutta en valitsisi soimaan varta vasten uudestaan.
7
Sentenced - Rain comes falling down
Ehkä mä tykkään enemmän Sentencedistä yhtyeenä kuin varsinaisesti sen musiikista. Tässä tykkään bridgen ja kertosäkeen murinasta, mutta muuten jää jotenkin vähän vaisuksi.
7
Nick Cave And The Bad Seeds - I Need You
Oma.
Swallow the sun - Songs from the north
Tässä on aika monta red flagia.
Hevibändin balladi [ X ]
Mies- ja naislaulaja [ X ]
Suomea ja englantia [ X ]
Sinällään kyllä hyvin tehty ja kaunis kappale, mutta ei uppoa minulle.
5
Laineen Kasperi - Jäbä
Räppi ei ole mun juttu, mutta luulen osaavani arvioida siitäkin kolme eri juttua. Flow'n, lyriikat ja biitit. Laineen Kasperi on ennalta minulle parhaiten tuttu
tästä kappaleesta, jonka video näyttää siltä kun se olisi käppäilemässä meille kylään. Lyriikat on tässäkin biisissä nykyistä urbaania runoutta. Flow on vaivattoman ja luonnollisen kuuloista. Biiteissä ja kaikuhuutoinen aika sama äänimaailma kuin tuossa Kouvola-biisissäkin.
7
VERIDIA feat. Amy Lee - I'll Never Be Ready
"Alkuvuodatus" oli tässä nyt kyllä paljon koskettavampi kuin itse kappale. Selvästi tärkeä kappale artistille itselleen hänelle rakkaasta ihmisestä. Oiskohan studioversio parempi, tästä livevedosta tuli vähän joku kevätjuhlaesitys nyt valitettavasti mieleen. Sori vaan Breeze, sun biisi jää tälläkin kertaa listallani hännille.
4
Timo Rautiainen & Trio Niskalaukaus - Elegia
Tykkään kovasti sekä Niskalaukauksesta että Martikaisesta. Mutta en ihan niin paljon heistä yhdessä, kuten jo Lumessakahlaajienkin kohdalla kirjoitin. Tästä biisistä tulisi helposti vähän huumorifibat, jos ei tietäisi, että on tositarina. Voin hyvin kuvitella tuon äitinsä kanssa Pohjois-Karjalassa asuvan aikamiespojan. Ei läheskään parasta niskalaakia minun makuuni, mutta niskalaakia joka tapauksessa.
8
Ismo Alanko - Hetki Hautausmaalla
Harvalla suomalaisartistilla riittää rahkeet näin pelkistettyyn toteutukseen. Ei ole kyllä jäänyt minullekaan muistiin minään Alanko-klassikkona. Nyt kun kuuntelin, niin tuli mieleen toinen Alanko-tulkinta, eli
tämä biisi. Vähän ehkä epäreiluakin verrata siihen, mutta en voi mitään. Ismo yltää nyt vain keskikastiin.
7
Oli muuten parhaat arvosanat mitä olen antanut, nyt ei ollut yhtään kappaletta, mitä olisi joutunut kuuntelemaan väkisin ja hampaat irvessä.