Tupakan myynnistä kertyy valtiolle verotuloja noin 600 miljoonaa euroa vuodessa. Samaan aikaan tupakoinnin aiheuttamat kustannukset ovat 1,5–2 miljardia euroa vuodessa
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tupakointi
minä en omalta kohdaltani ole erityisen kiinnostunut tukemaan tätä tapaa.
Tuo lause wikipediassa menee kokonaisuudessaan näin:
”Tupakan myynnistä kertyy valtiolle verotuloja noin 600 miljoonaa euroa vuodessa. Samaan aikaan tupakoinnin aiheuttamat kustannukset ovat 1,5–2 miljardia euroa vuodessa. Kustannuksia syntyy menetetyistä elinvuosista, sairauksien hoidosta, sairauspoissaoloista, sairauskorvauksista, tupakkataukojen aikana tekemättömästä työstä, tulipaloista, roskaamisesta ja tupakansavun rajaamisesta tupakointitiloihin."Lähdeviitteeksi tarjotaan terveyskirjaston linkkiä, joka ei toimi.
Olen jo vuosia yrittänyt löytää yhtään tutkimusta, joka tuon 2mrd euroa/vuosi kustannukset todistaisi. En ole toistaiseksi löytänyt. Koko 2mrd/ vuosi lähti jonkun proferssorin haastattelussa heittämästä mutusta, joka ilmeisesti tarpeeksi monta kertaa toistettuna kelpaa wikipediaankin. Ainoa iso menoerä tuossa listassa on mielestäni sairauksien hoito. Tosin tupakoitsijat maksavat isot kasat veroa valtion kassaan.
Menetetyt elinvuodet sitten. Eikös valtio päinvastoin säästä rahaa, kun ei tarvitse eläkettä maksaa niin paljoa? Tupakoitsija on siitä kelju tyyppi, että elää suunnilleen koko työuran verran, mutta aika pian eläkkeelle siirtymisen jälkeen kuolee.
Sairauspoissaolot. Ei ole mitään näyttöä esitetty siitä, että tupakoitsijat ottaisivat enemmän saikkua kun tupakoimattomat. Ja mitkä sairauskorvaukset?
Tupakkataukojen aikana tekemättömät työt. Täh? Entäs tupakkatauon aikana tehdyt työt? Tämä on kyllä eniten huutonaurua aiheuttava argumentti koko listassa. Muutenkin, tuo on enemmän yrityksen "menoerä" jos se nyt jotain on. Yritys voi, siinä missä kunta ja kaupunkikin, kieltää ylimääräiset tupakkatauot. Lakisääteiset tauot on erikseen. Niiden aikana tupakointi ei vaikuta yhtään mihinkään.
Tulipalot ja roskaaminen on kyllä ihan totta. Tosin nykyiset safetytupakit sammuvat itsekseen, jos on ollut ns. idle hetken aikaa, tulevaisuudessa ainakin tupakan aiheuttamien tulipalojen määrän luulisi laskevan. Ja olen minä nähnyt karkkiaskejakin maassa roskina. Eli jouduttaisi ne siivoamaan vaikka siellä ei tupakintumppeja olisikaan. Vai palkkaavatko kunnat ja valtio erikseen tupakkajätteen kerääjiä? Jos näin tekee, niin vika ei ole tupakoitsijoissa.
Tupakansavun rajaaminen tupakointitiloihin. Nämäkin on käsittääkseni suurimmaksi osaksi yritysten kustannuksia, ei veronmaksajien.
Eli siis en usko tuota kahden miljardin euron kustannusta veronmaksajille. En sitten millään.