Tuotemerkistä käsitteeksi

  • 6 638
  • 59

ihmelaama

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
dali kirjoitti:
bläkkändekker oo melkoinen käsite kaikkien autotallinikkareiden keskuudessa?
Nojoo... ja monitoimityökalu (!?!) on yhtä kuin Leathermanni, vaikka se ei itse Leatherman olisikaan.

Sunnuntai Hesari = pituusmitta = noin alle 5cm, joka ei mahdu F1 auton ja ratavallin väliin Monacon GP-radan lähtösuoralle toiseksi viimeisestä shikaanista kiihdytettäessä.

edit: kieltomuotoja ja sanajärjestys
 

JanJ

Jäsen
Oliko kolajuoma-käsitettä ennen Coca-Colan keksimistä?

Iltasanomissa oli taannoin pilapiirros, missä oppilas koitti kurkkia toisen oppilaan koepaperia, ja opettaja ojensi että "ei googleteta".

Vanhan kansan sanonta perperi tulee vanhoista burberry-takeista, joita oli armeijakäytössäkin aikanaan. Siis ennen kuin siitä tuli ex-juppimerkki, nykyinen futishuligaanimerkki.

Drop'n forget tuli taas kiintoavaimissa lukevasta Drop Forged-tekstistä.
Moottorisahoista sanottiin että "homelite laulaa" vaikka ois minkämerkkinen saha.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
JanJ kirjoitti:
Oliko kolajuoma-käsitettä ennen Coca-Colan keksimistä?
Juuri meinasin tuota tulla sanomaan. Useimpia (Pepsiä lukuunottamatta) colajuomia kutsutaan cokikseksi, vaikka kaikki tietää sen olevan peräisin siitä yhdestä tietystä firmasta.

Ehkä olisi oikeammin puhua juovansa colaa kuin cokista. Coke taitaa olla Coca-Cola Companyn tavaramerkki.

Tosin, kuka oikeasti välittää.
 

BBT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Djurgårdens IF
Kylmäaineista kuulee yleensä käytettävän nimeä Freon, joka taasen on DuPont:in tuotemerkki...
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ameriikoissa puhutaan bubble wrapista kun tarkoitetaan kuplamuovia, vaikka Bubble Wrap on Sealed Air Corporationin tuotemerkki.
 

scholl

Jäsen
sa
Ted Raikas kirjoitti:
Juuri meinasin tuota tulla sanomaan. Useimpia (Pepsiä lukuunottamatta) colajuomia kutsutaan cokikseksi, vaikka kaikki tietää sen olevan peräisin siitä yhdestä tietystä firmasta.

Ehkä olisi oikeammin puhua juovansa colaa kuin cokista. Coke taitaa olla Coca-Cola Companyn tavaramerkki.

Tosin, kuka oikeasti välittää.

itse en ole kyllä koskaan kuullut kenenkään sanovan juovan cokista, jos ei cokista juo, vaan jotain toista colajuomaa. Suomessa tulee tilattua aina cokista ja joskus tarjoilija sanoo: meillä on vain pepsiä. Ulkomailla sen sijaan tulee aina tilattua cola ja se on sitten cokista tai pepsiä.
 
Nykyäänhän kaikkea helposti paskaksi menevää sanotaan "Sekundaksi" tai "Sekundatuotteiksi".

Mutta eikös "Sekunda" ole joskus ollutkin ihan oikea tuotemerkki? Näin muistaisin jostain lukeneeni/kuulleni.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
scholl kirjoitti:
itse en ole kyllä koskaan kuullut kenenkään sanovan juovan cokista, jos ei cokista juo, vaan jotain toista colajuomaa.
Näin on. Sama kun puhuisi Jaffasta vaikka haluaakin Muumi-limpparia. Kyllä cokis on aina ollut itselläni Coca-Cola, enkä ole kenenkään muunkaan kuullut puhuvan "cokiksesta" tarkoittaessaan esim. Pepsiä tai vaikka Jolly Colaa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
scholl kirjoitti:
itse en ole kyllä koskaan kuullut kenenkään sanovan juovan cokista, jos ei cokista juo, vaan jotain toista colajuomaa.

En tiedä johtuuko sitten murrealuiesta vai mistä mutta kyllä minä olen kuullut varsin monien puhuvan "cokiksesta" vaikka tarkoittavat vain yleisesti kolajuomia, varsinkin vanhemmalle väelle likimain kaikki kolajuomat ovat cokiksia pl. ehkäpä Pepsi.

Minulle Coca-Cola on cokista (tai kokista), Pepsi Cola pepsiä ja muut "litkuja" joita en suuhuni laita.

vlad.
 

St. Pat

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, NUFC, Les Canadiens
Lähes kaikkia tietokoneita kutsutaan PC-nimellä. Alunperin Personal Computer oli IBM:n tuotemerkki.
 

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Cube kirjoitti:
Burana on kanssa yksi. Harvoin sitä särkylääkkeistä puhutaan särkylääkkeinä tai muilla tuotenimillä. Buranaa sitä otetaan, vaikka oikeasti kyseessä olisi esim. Ibusal. Itse olen tosin yrittänyt tästä irrottautua.

Mitä oli, kun ei ollut Buranaa? Ei ollut Buranaa!!

Onkos tää Burana kuinka uusi tuote, mä muistan, että ainakin vielä 80-luvulla ei puhuttu buranoista yleisesti kun tarkoitettiin särkylääkettä, vaan aspiriinista tai disperiinistä.

Mut näähän saattaa mennä ihan sen mukaan, mitä kenenkin lääkekaapeista löytyy.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
scholl kirjoitti:
itse en ole kyllä koskaan kuullut kenenkään sanovan juovan cokista, jos ei cokista juo, vaan jotain toista colajuomaa. Suomessa tulee tilattua aina cokista ja joskus tarjoilija sanoo: meillä on vain pepsiä. Ulkomailla sen sijaan tulee aina tilattua cola ja se on sitten cokista tai pepsiä.
Kyllähän asia on niin, että illalla haetaan ärrältä joku hyvä kuva ja vedetään sitä katsellessa sipsiä ja juodaan kolaa.

Minua ärsyttää suunnattomasti kun en oikein tiedä, että miten ilmaisisin tallentavalla dvd-vempeleellä tallenetut ohjelmat. Kun ei ne enää mene mihinkään nauhalle tai narulle tms. ja joku "tallensin levylle" kuulostaa ihan liian pröystäilevältä.

Keksikää nyt pian joku toimiva sana, että saan rauhassa nukkua yöni!
 

jokainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPL
Diasetyylimorfiinista käytetään yleensä Bayer-lääketehtaan tuotenimestä peräisin olevaa nimitystä heroiini. UNIX on alunperin tuotemerkki. Lekaharkon joku jo mainitsikin, samaan sarjaan voisi laittaa lekasoran.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
scholl kirjoitti:
mikä ihmeen kuva?
Asiaa jo sinulle ihan oikein valaistiinkin. Kyse on tosiaan vuokraelokuvasta, jota sopii kutsua ihan vain kuvaksi. Itse suosin jotain Titanicia tai mitä vaan missä on Leonardo DiCaprio, sekä pakettia nessua.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Rontti kirjoitti:
Asiaa jo sinulle ihan oikein valaistiinkin. Kyse on tosiaan vuokraelokuvasta, jota sopii kutsua ihan vain kuvaksi.

Eläkkeellä olevat mummot käyttävät tuota ilmaisua, kun puhutaan elokuvasta.
 

jeijjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Sharks
Tupakkatuotteista kaikki savukepaperit ovat rizloja ja savukesuodattimet ovat venttejä. Siis sätkätarvikkeet.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Hyviä esimerkkejä on löytynyt. Raksoilla kaikki poravasarat on tosiaankin hiltejä. Aikoinaan ne tosin olivat ihan oikeastikin. Naulamista puhutaan kyllä paslodejen lisäksi sencoina, varmaan alueesta riippuen. Lisäksi pienoisporakoneet on usein yhtä kuin dremel, puuliitokset tehdään lamelloina ja kääntöpytäsahat on eluja.

Jofa taisi olla myös aikoinaan melkoinen synonyymi lätkäkypärille.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Eräänlainen tuotemerkki ovat myös roolihahmot. Joku onnekas on hannuhanhi. Voimakas, eteenpäin vammoista piittaamaton eteenpäin rynnivä henkilö on rambo.

Joskus puukäsityötunneilta jäi mieleen mitattaessa käytetty mauseri. Taitaa olla myös jonkun firman tuotemerkki? Fairy on tiskinpesuaineen synonyymi, ainakin Suomessa.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kun baarissa tilaan drinkin nimeltä Kossu-Battery, tarkoittaa se yleensä Koskenkorvaa, johon sekoitetaan jotain energiajuomaa. Kun tilatessani mainitsen Batteryn, se näyttää olevan yleisnimitys muillekin energiajuomille. Kossun sekaan joissain baareissa liruu myös Red Bullia tai ED´iä tuolla samalla tilausnimikkeellä. Mutta eikös tuo Battery ollut se ihka ensimmäinen tämän sortin juoma Suomessa kun ne tulivat markkinoille joskus 90-luvun loppupuolella?
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllä ensimmäinen energiajuoma Suomessa oli Vitanova. On muuten myynnissä edelleen ja maku yhtä pistämätön kuin 70-luvulla. Ja jos joku alkaa Mauseria heiluttelemaan, niin kyllä silloin on muut asiat kuin mittauspuuhat mielessä...
 

Rocco

Jäsen
Lawless kirjoitti:
Onko tuo tosiaan "to fexed"? Luulisi, että "to fedex" olisi paljon järkevämpi verbi.

Joo, ja kirjoitusvirheitä sanotaan typo:ksi. Tämä oli siis typo.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Schwalbe kirjoitti:
Ja jos joku alkaa Mauseria heiluttelemaan, niin kyllä silloin on muut asiat kuin mittauspuuhat mielessä...

Totta. Eiköhän työntömitan kutsumanimi ole tullut juurikin siitä, että se on malliltaan tuon pitkäpiippuisen sukulaisia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös