Re: Sananen agenteista
Viestin lähetti JHag
T.Ruudun asioita hoitava toimisto on alalla pitkään ollut ja varsin arvostettu. Emme voi varmasti tietää, mikä on pelaajan itsensä rooli tässäkin prosessissa. Pelaajahan agentin palkan tavallaan maksaa, joten hän voi myös halutessaan juoksuttaa agenttia monien tarjouksien perässä. Mene tiedä. Tässä tapauksessa minun on kuitenkinVAIKEA uskoa Ruudun agenttien ammattitaidottomuuteen tai ahneuteen. Itse asiassa en usko siihen.
Jos asiaa tarkemmin mietitään, niin "oikeat" jääkiekkopelaajat pelaavat jääkiekkoa ennen kaikkea rakkaudesta jääkiekkoon ja vasta sitten rahasta. Ja tiedän aivan varmasti, että myös TRuudun tapauksessa kyse on tästä. Hän pelaa jääkiekkoa siksi, että hän haluaa pelata jääkiekkoa ja kehittyä jääkiekkoilijana. Olen jopa varma, että TRuutu pelaisi jääkiekkoa, vaikka sitten joutuisi itse siitä maksamaan -;)
Hyvän agentin tunnistaa mielestäni siitä, että hän osaa hoitaa pelaajan asioita siihen malliin, että siitä hyötyvät viime kädessä kaikki osapuolet eli pelaaja, agentti itse ja pelaajan palkkaava seura. Kun nyt ruoditaan tätä Case TRuutua, alkaa ainakin itseltäni ymmärrys agenttien toimille loppua. Faktaa on se, että TRuutu on edelleen ilman omaa syytään vailla sopimusta. Faktaa on myös se, että ikäviä äänensävyjä on kuultu seurojen omistajia edustavilta tahoilta niin tuolla Amerikan puolessa kuin Suomessakin. Esimerkiksi HIFK että Jokerit ovat edustajiensa välityksellä suoraan sanottuna ilmaisseet tyrmistyksensä tämän Case TRuudun sopimusasioiden hoitamisesta.
En tarkoita suinkaan sitä, että pelaaja itse olisi pulmunen ja häntä edustavat agentit olisivat vain ahneita ja typeriä. Mutta kun tämä sopimusasioiden hoitaminen on nyt vaan jätetty ammattimaisiin käsiin ja hyvää toimistoon, niin peruskysymys ainakin mulle nousee esille siitä, että miten tällainen sotku voidaan saada yleensä aikaan?
TRuutun tehtävä on pelata jääkiekkoa ja hän haluaa todella sen tehdä. TRuutun agenttien tehtävä on taas hoitaa asiat siihen malliin, että heidän päämiehensä eli TRuutu voi ensin aloittaa harjoitukset jossakin seurassa jollakin mantereella mahdollisimman nopeasti ja pelata sitten sitä kautta jääkiekkoa myös tulevalla kaudella mahdollisimman tuloksekkaasti jo kauden alusta alkaen.
Ratkaisulla alkaa olemaan vähitellen kiire.