Näin aamutuimaan syväanalyysia tuomaritoiminnasta, materiaalina 1. finaali. Tuomarina oli, kuten kaikki tietävät, mr Favorin.
Ensinnä käsittelyyn pelaajien filmaaminen. On trendikästä pohtia syitä ja seurauksia, ja tuo tapa sopii tähänkin asiaan. Filmaaminen on seurausta. Meillä on tähän kaksi erinomaista näytettä.
1. Louhin jäähy ajassa 0.39, syy laitataklaus. Taklaus oli kova ja tyly, eikä Forrest varmaankaan filmannut. Tämä sopii esimerkiksi kuitenkin siksi, että tuomarin käsi nousi vasta, kun huomattiin, että Forrest jäi jäähän. Mikäli olisi pystynyt jatkamaan normaalisti kulmavääntöä, tuskin olisi tullut jäähyä.
2. Astashenkon jäähy ajassa 17.43, syy poikittainen maila. Tästä olen samaa mieltä kuin Timeoutin toimittaja, Forsbackaa sattui varmaan enemmän itse taklaus, kuin Astan poikkari. Mutta jos ei olisi jäänyt jäähän, olisiko Favorin kysynyt linjatuomarilta mitä tapahtui?
JA:n maallikkoraporttien perusteella voisi olla näytteenä vielä Nickersonin huitomisjäähy ajassa 30.03, mutta itse en nähnyt tuota.
Siis, jos ei nyt ihan filmaus, niin ainakin liioittelu kannattaa. Sillä saa vastustajalle jäähyjä sellaisista tilanteista joista jäähy kuuluukin tulla, mutta tuomari ei noteeraa. Pellehypyt yms. ovat tuomittavia, mutta en minä esim. Forsbackaa osaa moittia siitä, että liioitteli sen verran, että kiinnitti tuomarin huomion. Muuten olisi Astashenko selvinnyt ilman jäähyä.
Toisena asiana otan esille seuraavaa. Jos ette ole vielä näin tehnyt, niin laittakaapa seuraavassa pelissä ihan leikkimielinen veikkaus pystyyn, että kumpi joukkue saa seuraavan jäähyn. On muuten aika hemmetisti helpompaa kuin pitkäveto. Tästäkin kaksi näytettä.
1. Nickersonin jäähy ajassa 3.36, syy kiinnipitäminen. Tilannetta en kertaa, koska kaikkihan sen näkivät. Jäähy oli kuitenkin ilmiselvä, koska a) HPK:n jäähy oli vähän aikaisemmin loppunut ja b) Sprukts oli laukaisupaikassa ja kaatui Nickersonin ollessa vieressä. Nykyliigassa ei rikkeellä sinänsä ole niin paljon merkitystä, jos kohdat a ja b täyttyvät.
2. Astashenkon jäähy ajassa 51.45, syy kampitus. Tähän syyt: a) HPK maalin johdossa, n. 10 minuuttia peliä jäljellä ja Ässien pitäisi aloittaa "kiri" ja b) kiekollisella pelaajalla kova vauhti ja kaatuu vastustajan ollessa vieressä. Samat sävelet, syyt a ja b täyttyvät lähes joka pelissä, ja seuraukset ovat aina samat. Jäähy johdossa olevalle. Takaa-ajava joukkue sen sijaan saa rikkoa enemmän.
Tällaisiin jäähyihin ovat syynä tuomareiden pyrkimys "oikeudenmukaisuuteen" ja pelin ratkaisemisen välttämiseen. Sen tietää, että jos antaa toiselle joukkueelle, joka vielä on takaa-ajoasemassa, vaikka kaksi tai kolme jäähyä peräkkäin, niin shittiä tulee. Ja eihän se kivaa ole, kun moititaan.
Parannuskeinot. 1. Toivon, että ensi kaudella palataan kahteen päätuomariin. 2. Näen unia ammattituomareista SM-liigassa. 3. Kulttuurin muutos. Tuomarit pitää hyväksyä osaksi sitä show'ta, jota kaukalossa tehdään, eikä vain sen show'n potentiaalisiksi pilaajiksi. Syyt tappioon pitää löytää muualta, kuin tuomarista. Otetaan mallia Doug Sheddenistä.