Menee jankkaamiseksi, mutta ota kantaa asian ytimeen : miksi tuomareita ei saa arvostella ? Jos 10.000 ihmistä näkee tuomarin töpeksivän, niin miksi ottelussa (kärsivänä) osapuolena oleva henkilö ei saa sanoa mielipidettään ilman, että häntä rangaistaan ? Ihan kun Golden AWe ei haluaisi ymmärtää mitä tarkoitan ? Onko kaapissasi raidallinen paita ?
Itsellä kaapissa on raidallinen paita ja ainakin minua vituttaa tuo toiminta jossa palautteelle ei anneta mitään mahdollisuutta. Tuomareiden kesken ei tuomareita saa arvostella, omia ei saa haukkua vaikka aihetta kuinka olisi. Itse tästä olen pukukopissa saanut kerran jos pari noottia kouluttajalta kun keskustelu on mennyt huonosti vihellettyihin peleihin. Eli jo omassa porukassa virheistä puhuminen, ihan vain omankin toiminnan kehitykseksi, on kiellettyä.
Oikein mieltä kutkuttaa ajatus, että pelien jälkeen olisi mahdollista keskustella esimerkiksi erotuomaritarkkailijan kanssa pelitilanteista. Keskustelu voisi olla ihan asiallistakin. Tämänhän voisi toteuttaa vaikka niinkin, että medialla olisi oikeus kutsua tarkkailija pelin jälkeen haastateltavaksi, valmentajien ohella. Kyllähän välillä tarkkailijoilta on kommentteja saatukin, mutta vain valitettavan harvoin.
Nyt lainattavaan sitaatiin liittyen; miten voi viheltää sm-liigassa jos ei erota koukkaamista kiinnipitämisestä, viheltää mailan nostamiset, mutta ei kampitusta jne jne jne. Ketään tuskin yllätti, että Rönn vihelsi taas yhden jäähyn puhtaasti sillä perusteella että Nordlund piteli rannettaan ja tiputti hanskat tuskissaan. On se kyllä säälittävää kun ei vihelletä teoista vaan seurauksista!
Räikein tilanne, missä Rönn teki virheen oli Sammalkankaan "rikkoessa" Haatajaa läpiajotilanteessa. Naurettava koukkausjäähy jäi kuitenkin Mika Toivolan sääittävän rankkarivaatimuksen varjoon. Vaikka Haataja onkin IS sm-liigassa tähtipelaaja, kai sitä saa silti TAKLATA kylkeen?
Aina ei Liigaan pääse pätevimmät kaverit. Ylhäällä päätetään tietyistä kavereista, että ne on ajettava Liigaan tietyssä ajassa, muuten putoaa myös Mestis-ringistä. Olen kuullut muutamalta Mestis-kunkulta, että heille on kerrottu suoraan että nyt pitäisi Liigaan päästä ja jos sitä ei tapahdu, niin turha sitten tosiaan Mestistäkään viheltää. No, tämähän johtaa siihen, että Mestikseen tulee kokeneiden kavereiden tilalle sitten nuoria kavereita, taso laskee sielläkin ja tottahan se heijastuu Liigaan.
Esimerkkinä voidaan pitää Tom Laaksosta joka taisi ensimmäisenä tuomarointivuotenaan loppukaudesta Mestistä. Ei siksi että olisi ansainnut paikkansa siellä, vaan koska ylhäällä oli päätetty, että entisenä pelimiehenä Tomppa pitää pian Liigaan saada. Ja mitä tästäkin seurasi. Ja samanlaista kohtelua on Salmisellekkin tarjoiltu. Nopeasti vain Liigaan.
Tiedän paljon ukkoja, joilla kiinnostus puhaltamiseen alkaa olla kovinkin vähäistä, johtuen juuri liiton päässä tapahtuvasta hyvä veli-järjestelmästä. Ei hyvä.