TÄH! Mitä sää Artsi nyt hourit? Voit rauhassa penkoa läpi minun toistakymmentä vuotta vanhat kirjoitukset nykypäivään ja tuoda sieltä epäkohdat esille. Mielestäni olen edelleen pyrkinyt perustelemaan kirjoitukseni (kts vaikka talouskirjoitukseni, siellä on jopa helpotettu sisälukua laittamalla asiat jäsennellen ranskalaisin viivoin). Yritän myös kirjoittaa asioista paljon etukäteen. Ja onko siinä nyt pahaa, jos mainitsee mitä Gysbersin agentti sanoi? Eikö sen voi katsoa myös hyvänäkin huhuna, että Gysbers oli halukas jatkamaan Ilveksessä?
Mitä tulee Laakson miinuksiin, niin kävin äsken kirjoituksiani läpi ja yritin löytää olenko kirjoittanut hänen miinuksistaan paljon. Mainitsin, että hän otti avausmatsissa kaksi miinusta (fakta), mutta samassa yhteydessä kehuin Greenin peliä. Mainitsin myös alkukaudesta, että meidän alaketjut eivät ole tehneet maaleja, mutta olivat selkeästi miinuksella (fakta). Nyt on viidesosa kaudesta pelattu ja alaketjujen (3 ja 4 ketju) panos hyökkäyspäähän on ollut todella vaatimatonta. Taitaa olla jopa jonkinlainen ennätys liigatasolla. Kirjoitin myös alkukaudesta, että Laakson osaa käy sääliksi, kun joutuu pelaamaan Välimaan ja Moision kanssa. Nyt kun ketjussa on monipuolinen Sandell - joka puolustaa hyvin ja hoitaa pelintekemisen - niin Laakson ei tarvitse murehtia kaikesta.
Kangasniemen ja Laakson vertailu on osittain turhaa. Kanki pelasi pakkinakin ja miinukset painottuivat loppukauteen, kun koko Ilveksen peli lässähti. Lisäksi hintatasoltaan puhutaan täysin eri kalibeerin pelaajasta. Näitä pitää nähdä paketteina tyyliin Laakso, Riekkinen, Välimaa, Salmela vs Korhonen, Kangasniemi, Gysbers/Kantola. On täysin luonnollista, että, jos rahaa laitetaan toiseen suuntaan enemmän, niin se on toisesta suunnasta pois. Tähän aikaan vuosi sitten, kun johdimme liigaa Ilveksellä oli erinomainen 3-4 ketju Flynn-Kangasniemi-Korhonen. Mutta nämä asiat ovat mennyttä ja nyt mennään näillä.
Voit Artsi vertailla meidän kirjoituksia vuosien varrelta. Molempien kirjoituksista on jälki ja helposti löydettävissä. Voit sieltä laskeskella jälkikäteen, kuinka paljon itse olet osunut oikeaan ja vertailla minun vastaaviin kirjoituksiin. Viimeinen näkemysero taisi olla Hurtubisesta. Itse kirjoitin alkukaudesta Hurtubisen maaleista huolimatta, että kaveri on täysin hukassa ja Sandellin kenttä pelaa käytännössä koko ajan alivoimalla. Ja näinhän siinä sitten kävi, että joulukoristeita ei tarvinnut ottaa mukaan. Hänestäkin kirjoitin (ilmeisesti sinun mukaan huhuna), että Ruotsissa pelejä seuraava totesi, että ei muista Hurtubisea positiivisessa mielessä. Samoin täysin hieman toppuutella, että Saku Salmela ei välttämättä ole vuoden pakkitulokas. Aaikoinaan jouduin vääntämään teikäläisen kanssa siitä kumpi on kovempi pelimies Sami Sandell vai Matti Uusivirta. Ennustin tuolloin, että Uusivirta ei tule tekemään edes niitä pisteitä, joita Sandell oli tehnyt siihen asti. Itse kehuit Uusivirtaa illasta toiseen.
Ja itse asiaan.
Peluuttaminen on alkukaudesta muuttunut radikaalisti, kun Polakista ollaan saamassa se kuuluttamani palloittelukaveri Sandellille. Alkukaudesta esim Riekkinen pelasi enemmän kuin Sandell, mutta tänään Riekkisen peliaika oli lähes 10 minsaa ykkösen peliaiakahirmuja vähemmän. Samoin Välimaan peliaika puolittui. Ykkönen ei tosin kestä näin kovia peliaikoja, kun pelataan tiiviimmällä tahdilla ja sieltä alaketjuista on pakko tulla hiljalleen tukea. Meillähän ykkönen painii vielä useasti vastustajan ykköstä vastaan, vaikka olisi vaihtoetu.