Tunnelma HIFK:n kotiotteluissa ja siihen liittyvät asiat

  • 1 083 787
  • 4 627

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Pelsuilla oli viime syksynä vielä lisämausteena se täysin moukkamainen otteluisäntä , joka alkuspiikisssään
naureskeli ja ivaili meidän sen hetken vaikeuksille, todella epäkunnioittavaa käytöstä vastustajaa kohtaan.

Eikä kuulemma ollut ensimmäinen kerta kun sama kaveri käyttäytyi tuolla tavalla, siitä taisi tulla
paljon palautetta jopa Pelsujenkin kannattajilta, ja seuraavassa Pelsut-IFK matsissa tämä sama pelle ei ollut
hommissa. Onneksi tuollainen touhu ei ole koskaan kuulunut Nordiksen etiketteihin millään tavalla.
Tämä on yksi asia, jossa vain yksi tapa toimia on oikein. Vierasjoukkuetta kunnioitetaan kuten myös heidän kannattajiaan. Olen itse toisessa lajissa ollut paljon kuuluttajana ja viimeinen asia, jota voisin tehdä on vinoilla vastustajalle, vaikka joskus mieli tekisikin. Jo pelkästään vastustajan sisääntulobiisin kohdalla voi hiukan etsiä yhteyttä, mutta sekin pitää tehdä kunnioittaen. Muistan vuosia takaperin, kun eräskin seura soitti jossain vaiheessa biisiä Mikä on kun ei taidot riitä, niin valtava myötähäpeä syntyi seuran puolesta.

Omia nostetaan ylös, luodaan tunnelmaa ja kannustetaan, vastustajia kunnioitetaan. Hyvä ottelu tarvitsee kaksi joukkuetta. Yleisöltä voi tulla psyykkiä vierasjoukkueille, mutta se onkin täysin toinen asia.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Yksi merkittävä muutos on fanikatsomon rumpu, se oli aikoinaan täysin bannattu juttu
joka oli vahvasti profiloitunut pöndelle, sitä oltaisiin silloin ysärillä pidetty lähes tulkoon
pyhäinhäväistyksenä. Espoolaiselle rumpalille naureskeltiin, ja Jyväskyläläisten
sotilasparaatia muistuttavaa rummuttelua kauhisteltiin. Muistan olleeni joskus tyyliin
99-00 kaudella Jyskälässä, ja mietittiin että voi saatana näitä pöndejä kun ne jaksaa sitä
paukuttelua joka ikisen sekunnin koko matsin aikana.

Olen skriivannut tästä ennenkin, mutta koska olen itsekin keski-ikäinen ja dementiaa lähestyvä niin toistan itseäni:
Rumpu on aivan 100% Jyväskylää edelleen, ei siitä mihinkään pääse. Pystyn elämään sen asian kanssa, että Nordiksellakin sitä päristellään. Mutta kun nyt tuli puheeksi.

Nordikselle kuuluu legenda-osaston rock. Mikä on sitten tilanne kun joskus sieltä muutetaan, jää nähtäväksi. Varmasti jonkinlaista uudistumista tarvitaan, pitää toivoa että tämä IFK:hon yhdistetty tyylitaju pysyy muutoksessa mukana.

Mä en oo ikinä ymmärtänyt tätä lätkärap-skeneä mutta nuoremmille se varmasti on samanlainen itsestäänselvyys kun mun ikäluokille AC/DC yms. hardrock jonka varmasti moni (vielä) yhdistää lätkämatsiin.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Setämiehenä hassunhauskat pusukamerat tai ohjeistetut aallon nostatuksen aiheuttaa kalmanväreitä. Omaan makuun musiikki uppoaa hyvin, mutten muutamaa suomiräpin helmeäkään vierastaisi. Itse pitäisin lätkän tiukasti keskiössä, mutta nuorison liikuntaa motivoimaan pitäisin seuran muiden lajien esittelyitä useamman kerran vuodessa. hREDSillä vois olla vakiständi.

Tampereella lihapullat on hyviä, mutta katsomoon ei voi mennä kuulosuojaimitta. Kouvolan ja Mikkelin aidossa maalaisuudessa on jotain sympaattista. Länsirannikko on junttilaa, ja lahtelaisten kaljanmyyntirajoitukset käsittämättömiä. Ylipäätään en oikein muuta tunnistettavaa eroa löydä, kuin porilaiset nahkatakin tunkemassa vieraskannattajien iholle, ja musiikin, missä ei hävitä yhdellekään hallille. Hyvä Micke ja DJ!
 

R.P.M. 12 000

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ottelutapahtuma uudistettiin kokonaisuudessaan 1990-luvun puolivälissä. Ja sen jälkeen on tullut uusi voittobiisi ja uusi mediakuutio noin 10 vuotta sitten sekä cheerleadereiden poistaminen.

Eli: kyllä paatuneimman koff-fock-miehen mielessä on voinut joskus vilahtaa, että jotain voisi tehdä.

Ja kyllä sen voisi tehdä myös kaikkea murskaamatta. Koska valoa ja meininkiä ei uusien hallien tapaan ole mahdollista saada, soittolista on se johon nyt helpoiten voisi saada uudistusta. Ja sen voisi tietysti tehdä genreen kuuluvasti: nyt siihen kuuluvia uusia biiseja ei juuri tuoda mukaan, eikä ne vanhatkaan ole kovin innovatiivisia. Silloin kun Uuge loi soittolistan, se oli räätälöity siihen aikaan ja myös ottelun pelitapahtumiin sopivaksi. Nyt niitä biisejä soitellaan vaan korvat kiinni automaationa samalta listalta. Onko sinne uusia tullut Uugen listan ulkopuolelta kuin Elle Kingin mainio biisi?

Jos totta puhutaan, HIFK kaipaisi "musiikkipäällikköä", joka voisi vaikka keikkaluonteisesti uudistaa koko homman, alkaen jäälletulobiiseistä ja näistä jäähybiiseistä ja vastaavista. Mutta huolellisesti.

Toisaalta: onhan siinä historian suuruutta, että Pepe, Ruuttu ja Caloun ovat joranneet samaan tahtiin jäällä kuin Heiskanen, Taponen ja Jäky.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Kyllä biisilista on vaihtunut moneen kertaan, mutta kun sen tekee biisi kerrallaan, niin muutos on huomaamaton. Klassikot on ja pysyy. Toi on vanha listaus, mutta antaa hieman vihiä siitä, paljonko biisit ovat vaihtuneet.

 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Tämä on yksi asia, jossa vain yksi tapa toimia on oikein. Vierasjoukkuetta kunnioitetaan kuten myös heidän kannattajiaan. Olen itse toisessa lajissa ollut paljon kuuluttajana ja viimeinen asia, jota voisin tehdä on vinoilla vastustajalle, vaikka joskus mieli tekisikin. Jo pelkästään vastustajan sisääntulobiisin kohdalla voi hiukan etsiä yhteyttä, mutta sekin pitää tehdä kunnioittaen. Muistan vuosia takaperin, kun eräskin seura soitti jossain vaiheessa biisiä Mikä on kun ei taidot riitä, niin valtava myötähäpeä syntyi seuran puolesta.
Mieleen tulee väistämättä myös Jaffalassa esitetty videoclippi jossa Koffin tölkki rusennetaan, ja
Aake Kalliala sanoo jotain tyyliin " Muuperi Muuperi, onko se edes suomalainen ? ".

Siinä oli ala-arvoista meininkiä koko rahalla, ja vielä suomenruotsalaisen hepun silloin omistaman
seuran toimesta. Varmaan upposi hienosti siihen heidän peruskannattajakuntaan, mutta aika
kyseenalaista touhua. En tainnut käydä kun pari kertaa paikallismatsissa ratapihalla, enkä maksanut
itse lippua kummallakaan kerralla, eikä tuollaista touhua kyllä halunnutkaan rahoittaa.
 

R.P.M. 12 000

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itsellä tästä sama fiilis, mutta taitaa vain ajan muutos ja kova kilpailu ihmisten vapaa-ajasta ajaa siihen, että oheistemppuja vaaditaan ja tarvitaan. Varsinkaan kun pelin evoluution myötä mitään "aina sattuu ja tapahtuu"-markkinointiakaan ei voi enää käyttää.

Toisaalta paljon jo uudistaisi se, että me kannattajat itse aktivoituisimme ja toisaalta sallisimme katsomossa kaikenlaisen erilaisen. Enkä puhu hassuista peruukeista, koska en usko, että ne olisivat tulossa HIFK:n halliin.

Sen sijaan on kuvaavaa se, että aina kesän futiskauden jälkeen on jo vuosien ajan ollut tapana, että ekoissa peleissä on aidosti seisovassa fanikatsomossa kova meno: siellä on uusia tosinuoria katsojia, joilla on isoja lippuja ja hyvät bileet päällä. Älämölöä ja sekoilua.

Sitten tulee aina se komento: me fabut täällä takana halutaan kuitenkin istua ja noitten HIFK-lippujen takaa ei näe - liput pois. Ja voisitteko mieluummin katsoa niitä puhelimianne kuin häröillä. Lopputulos on, että "tap-tap-tap", ja nuorille räätälöity edullinen katsomo on vähävaraisten geriatrikkojen (oma viitekehykseni) kokoontumispaikka.

Jotenkin katsomossa on vaan asenne on kuin aukiolla, jossa penkkeihin on pultattu piikkejä, että niillä ei skeitattaisi tai kauppakeskuksessa, jossa soitetaan klassista, että nuoret eivät tulisi. Tai siteeraten klassikko: kun nuori tulee hifk:n matsiin niin parempi on kuin nuori ei tulisi ollenkaan. Itse peräänkuulutan suvaitsevaisuutta. Nuoret on nuoria, eikä heidän kuulu käyttäytyä yhtä hillitysti ja arvokkaasti kuin klubitakki päällä edustavan seniorikansalaisen. Kyllä he siitä sitten oppivat ja siirtyvät sinne rauhallisemmalle puolelle aikanaan.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Jotenkin katsomossa on vaan asenne on kuin aukiolla, jossa penkkeihin on pultattu piikkejä, että niillä ei skeitattaisi tai kauppakeskuksessa, jossa soitetaan klassista, että nuoret eivät tulisi. Tai siteeraten klassikko: kun nuori tulee hifk:n matsiin niin parempi on kuin nuori ei tulisi ollenkaan. Itse peräänkuulutan suvaitsevaisuutta. Nuoret on nuoria, eikä heidän kuulu käyttäytyä yhtä hillitysti ja arvokkaasti kuin klubitakki päällä edustavan seniorikansalaisen. Kyllä he siitä sitten oppivat ja siirtyvät sinne rauhallisemmalle puolelle aikanaan.
Ja pitää ennen kaikkea muistaa se jatkumo, milläs se IFK pysyy vuosikymmenestä toiseen pystyssä
jos ei tule nuoria joista syntyy aktiivisia kannattajia ? Kiertokulun pitää ehdottomasti pyöriä lippujen
heilutuksesta fabu-osastolle. Kun itse oli nuori ei vielä ollut tällaista Kingit-tyylistä toimintaa, mutta
juuri sellainen on äärimmäisen tärkeää.
 

McBean

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Noutajat, Scarborough FC
Hyviä pointteja edellä tuotu esiin. Mahdollinen kehittäminen pitäisi tehdä IFK:lle sopivalla tyylillä. Eli ei hassucämeille, läpsyttimille ynnä muille vastaaville härpäkkeille.

Mutta toisaalta, ei pidä jumittaa siihenkään ajatukseen, että nykyisyys olisi historian päätepiste.

Mainittu jatkuvuus ja uusien fanien houkuttelu kausikorttilaisiksi on todella tärkeää.

Uusiutuminen, mutta tietyn IFK:laisuuden säilyttäminen on haastava yhtälö. Toivottavasti tähän on officella osaajia.

Sitten joskus valmistuva Garden on mahdollisuus ja uhka ottelutapahtuman suhteen.
Toivottavasti edes Buli vapautetaan temmeltämään ennen sitä.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Uusiutuminen, mutta tietyn IFK:laisuuden säilyttäminen on haastava yhtälö. Toivottavasti tähän on officella osaajia.
Ja on myös ehdottomasti huomioitava se monipuolisuus, kun meillä on useampia lajeja. Se on
ehdoton rikkaus jota kovin monella muulla seuralla ei ole lyödä pöytään, eikä varsinkaan siinä
mittakaavassa kun mitä meillä on.
 

McBean

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Noutajat, Scarborough FC
Ja on myös ehdottomasti huomioitava se monipuolisuus, kun meillä on useampia lajeja. Se on
ehdoton rikkaus jota kovin monella muulla seuralla ei ole lyödä pöytään, eikä varsinkaan siinä
mittakaavassa kun mitä meillä on.
Tätä olen kaivannut näkevän enemmänkin. Tuntuu, että nykyisellään kiekkopuoli on aika erillään muista IFK:n jaostoista. Tuntumalta aiemmin yhteistyötä esim. futiksen kanssa oli enemmän.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Sen sijaan on kuvaavaa se, että aina kesän futiskauden jälkeen on jo vuosien ajan ollut tapana, että ekoissa peleissä on aidosti seisovassa fanikatsomossa kova meno: siellä on uusia tosinuoria katsojia, joilla on isoja lippuja ja hyvät bileet päällä. Älämölöä ja sekoilua.
Ne fudispuolen nuoret jäbät on kyllä aivan mahtavia. Veikkausliiganoususta asti olen istunut Klackenissa, ja tyytyväisenä seurannut. Siellä on tulevaisuutta.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Tätä olen kaivannut näkevän enemmänkin. Tuntuu, että nykyisellään kiekkopuoli on aika erillään muista IFK:n jaostoista. Tuntumalta aiemmin yhteistyötä esim. futiksen kanssa oli enemmän.
Joo, se on vähän oma saarekkeensa, mäkin olen ihmetellyt miksei voimia voi yhdistää enemmän
Fudiksessa nyt on ollut niitä himmeitä kuvioita, mutta jos se nyt hiljalleen alkaisi paranemaan.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Fudiksessa nyt on ollut niitä himmeitä kuvioita, mutta jos se nyt hiljalleen alkaisi paranemaan.
Nyt näyttää paremmalta kun pitkään aikaan, silti olen varovainen, mutta viime kauden edeltävään aikaan verrattuna ollaan aivan eri levelillä. Rahat alkoi silloin olemaan loppu ennen liiga-avausta, nyt ollaan lähinnä julkaistu uusia sponsseja ja työntekijöitä. Joukkue toki on avoin kortti, mutta taustat ovat paremmin kondiksessa.
 

Keskikalja

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, CHICAGO BLACKHAWKS, Liverpool, Real Madrid
Mutta vetovoima kehen? Tällainen keski-ikäistyvä elinikäispatu kuten allekirjoittanut on nykymenoon ihan tyytyväinen, mutta vetääkö nostalgia, Nordiksen patina ja nykykiekon kliinisyys nuorempiin sukupolviin?

Minäkin keski-ikäinen patu olen ihan tyytyväinen nykymeininkiin. Tosin mirkut vois tulla takaisin joraa portaille. Ja tämä ilman mitään perverssioita.
Mutta toisaalta pitäisihän sen nuoremman sukupolven joka edes jotenkin IFK:sta kiinnostuu tietää että IFK ja rokki kulkee käsikädessä.
Muuten voi kai sitten tulla mitä hömppää tahansa kunhan rokki soi ja laidat paukkuu. ( Viimeisessä lauseessa sitten sitä kuuluisaa pilkettä silmäkulmassa)
 

R.P.M. 12 000

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näin kai harhoja, mutta hallissa oli vastapäätä fanikatsomoa joku oravamaskotti? Puku oli suoraan pilailupuodista. Mikä homma? Missä se buli oli, jos joku orava (!) oli päästetty sinne?
 
Suosikkijoukkue
HIFK kundit & gimmat & Buli; Kerava Shakers
Näin kai harhoja, mutta hallissa oli vastapäätä fanikatsomoa joku oravamaskotti? Puku oli suoraan pilailupuodista. Mikä homma? Missä se buli oli, jos joku orava (!) oli päästetty sinne?
Ehkä KOP tekee paluuta? Tosi on!- Not…
 

McBean

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Noutajat, Scarborough FC
Näin kai harhoja, mutta hallissa oli vastapäätä fanikatsomoa joku oravamaskotti?
Aulassa oli Pihlajalinnan kettuhahmo kikkailemassa ennen matsia.

Hallilla on pyörinyt kaiken maailman Muumeja, kettuja ja luistelevia burgereita - ja silti Buli pidetään piilossa kauden tärkeimmillä hetkillä.
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Aulassa oli Pihlajalinnan kettuhahmo kikkailemassa ennen matsia.
Sinänsä ihan osuvaa, koska lääkärin apua moni kannattajista tarvinnee. Itse ainakin mieluusti purkaisin IFK:n kannatamiseen liittyviä tunnetiloja turvallisesti psykiatrin sohvalla.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Isometsän hornankattila taitaa olla tällä hetkellä ilman kattoa, kun Ässien kippari huudatti kotiyleisöä. Videoclippien perusteella Porissa oli kova meno päällä. Nyt on toisen punaisen perheen vuoro todistaa jälleen kerran, että IFK:lla on Suomen parhaat fanit.

Itse en valitettavasti pääse paikalle ainakaan kahteen ensimmäiseen kotiotteluun, mutta toivon, että Nordiksella on sellainen huutomyrsky, että raumalaisten korvat soivat vielä vappunakin. Tietysti joukkueen on ansaittava kannatus, mutta jos kotiyleisö kannustaa omiaan raivoisasti heti avauskiekon tippumisesta lähtien niin, että Nordiksen katto pomppii ylös alas, Peltosen suojatit tuskin kehtaavat pelata huonosti.

Tsemii Röda!
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä biisilista on vaihtunut moneen kertaan, mutta kun sen tekee biisi kerrallaan, niin muutos on huomaamaton. Klassikot on ja pysyy. Toi on vanha listaus, mutta antaa hieman vihiä siitä, paljonko biisit ovat vaihtuneet.


Just näin. Esim näistä viime vuosien uutuuksista Gaslight Anthem ja Biffy Clyro ovat päässee kohtuullisen vakituiseen soittoon. Kyllähän menevää ja jäähalliin sopivaa rokkia tehdään kaiken aikaa erittäin hyvällä otteella ja hyvä että sitä myös otetaan soittoon.
 

Stratman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ottelutapahtuma uudistettiin kokonaisuudessaan 1990-luvun puolivälissä. Ja sen jälkeen on tullut uusi voittobiisi ja uusi mediakuutio noin 10 vuotta sitten sekä cheerleadereiden poistaminen.

Eli: kyllä paatuneimman koff-fock-miehen mielessä on voinut joskus vilahtaa, että jotain voisi tehdä.

Ja kyllä sen voisi tehdä myös kaikkea murskaamatta. Koska valoa ja meininkiä ei uusien hallien tapaan ole mahdollista saada, soittolista on se johon nyt helpoiten voisi saada uudistusta. Ja sen voisi tietysti tehdä genreen kuuluvasti: nyt siihen kuuluvia uusia biiseja ei juuri tuoda mukaan, eikä ne vanhatkaan ole kovin innovatiivisia. Silloin kun Uuge loi soittolistan, se oli räätälöity siihen aikaan ja myös ottelun pelitapahtumiin sopivaksi. Nyt niitä biisejä soitellaan vaan korvat kiinni automaationa samalta listalta. Onko sinne uusia tullut Uugen listan ulkopuolelta kuin Elle Kingin mainio biisi?

Jos totta puhutaan, HIFK kaipaisi "musiikkipäällikköä", joka voisi vaikka keikkaluonteisesti uudistaa koko homman, alkaen jäälletulobiiseistä ja näistä jäähybiiseistä ja vastaavista. Mutta huolellisesti.

Toisaalta: onhan siinä historian suuruutta, että Pepe, Ruuttu ja Caloun ovat joranneet samaan tahtiin jäällä kuin Heiskanen, Taponen ja Jäky.

Mitäs Uuge muuten puuhailee nykyään? Reilut 20v sitten oli se Koffin lätkäsivusto, jonne Uuge kirjoittelu jorinoitaan. Välillä sai kyllä olla aikamoinen ajatustenlukija, että olisi ymmärtänyt mitä hän yritti kertoa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: MJ64
Suosikkijoukkue
HIFK kundit & gimmat & Buli; Kerava Shakers
Just näin. Esim näistä viime vuosien uutuuksista Gaslight Anthem ja Biffy Clyro ovat päässee kohtuullisen vakituiseen soittoon. Kyllähän menevää ja jäähalliin sopivaa rokkia tehdään kaiken aikaa erittäin hyvällä otteella ja hyvä että sitä myös otetaan soittoon.
Itse soisin että soittolistaan lisättäisiin myös Francinen ”Keep your head up”
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä saattaa tulla teille kaikille järkytyksenä, mutta siellä on ollut ainakin yksi räppikappale soittolistalla mukana jo pidemmän aikaa. Nimittäin tämä:


Toivottavasti en pilannut päiväänne ja voitte jatkossakin nauttia myös mainoskatkomusiikista otteluissa.

Kyllä sitä biisilistaa uudistetaan jatkuvasti, mutta tunnelman ehdoilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös