Pitää pystyä. Itse olen tästä asiasta aika paljon kirjoittanut tällä palstalla. Mielestäni tässä asiassa vastuu on yksin HIFK:n oganisaatiolla. HIFK:ssa on täysin munattu mahdollisuus saada massat kokoontumaan samoihin katsomon osiin. Se on monta kertaa esim. megamatkoilla nähty, että mitä se meno voisi olla ja minkälainen potenttiaali olisi. Näissä asioissa pitäisi aina olla suuruudenhullu ja 100 hengen fanikatsomon sijaan lähteä siitä, että koko toinen pääty olisi yhtä fanikatsomoa. Suomalainen ihminen on vain sellainen, että liikkeelle saa kaksi asiaa massat ja alkoholi. Futiksen puolella kävin ihailemassa sitä touhua yhden (liian vähän) kerran viime kaudella. On saatu iso massa porukkaa sinne päätyyn ja ilmeisesti houkutin on halvat liput ja futispuolella on vielä sellainen yhdessä tekemisen meininki ja yhteisöllisyys mukana. Futispuolellakin HIFK:n pitää tehdä oikeita peliliikkeitä sen suhteen, että miten saadaan pidettyä seura tavallaan pienenä ja kuitenkin samalla kasvattaa budjettia ja jopa pelata jossain vaiheessa mestaruudesta. Kiekkopuolella HIFK on tavallaan kaupallisuudellaan kasvanut faniensa yläpuolelle.
Jotenkin toivonut, että Garden olisi se käännekohta, jolloin HIFK tekisi Suomessa täysin poikkeuksellisen ratkaisun, eli rakentaisi kylmän viileästi toiseen päätyyn kaiteellisen vähintään 1000 hengen seisomakatsomon ja tämän kummallekin puolelle vielä vähän halvempia istumapaikkoja faniryhmille. Nyt kun uutta hallia suunnitellaan, niin ei ainakaan voi vedota mihinkään rakenteellisiin ongelmiin, kuten nordiksella. Mallia pitäisi ottaa saksalaisista futiskatsomoista ja seveitsiläisistä kiekkokatsomoista. Myös tätä oluen nauttimismahdollisuutta katsomossa, jota on heitetty ilmoille, tervehtisin ilolla.
Itse kuulun tähän ryhmään, joka megamatkoilla yms. sulautuu siihen porukkaan. Nordiksella istun milloin missäkin. En oikeatsaan edes halua mennä sinne faniporukkaan mukaan, koska sehän tavallaan velvoittaa seisomaan ja kannustamaan. Haluan seurata ottelutapahtumani ilman ulkoista painetta siitä, että miten siellä pitää käyttäytyä. Iän myötä sitä vain haluaa enemmän keskittyä itse siihen peliin. Megamatkoilla se massa vain vetää mukaansa siihen touhuun. Samoin mestaruuskauden pudotuspeleissä, kun se pudotuspelien paine vain vie miehen mennessään ja ei pysty enää analyyttisesti seuraamaan. Väitän kuitenkin, että mikäli tuo fanikatsomo olisi isompi, niin ihmisten olsii sinne helpompi tulla ja hukkua massaan. Se kannattaminen tulisi sitten automaattisesti.