Tunnelma halleissa

  • 61 804
  • 201

jkkis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Varmasti pitävät paikkansa, mutta että Lahessa hyvä tunnelma? Mielestäni hallissa on kyllä suurimman osan ajasta täysin hiljaista.. Peukku ääriliikkeellä, että pitävät edes vähän meteliä hallissa.

Yleisesti ylivoimissa ja maalintullessa kyllä taputetaa ja kannustetaa, mutta muuten on aika nihkeetä.

Mun mielestä Suomessa sais olla enemmän semmosta "jalkapallo" -tyylistä kannustusta (enemmän laulua, viirejä, lippuja, lappuja jne). Saksassa, sveitsissä ja ruotsissa kannustetaan mielestäni hyvällä tavalla.
 

Papa Lazarou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Varmasti pitävät paikkansa, mutta että Lahessa hyvä tunnelma? Mielestäni hallissa on kyllä suurimman osan ajasta täysin hiljaista.. Peukku ääriliikkeellä, että pitävät edes vähän meteliä hallissa.
Tunnelma ei ole sama kuin meteli. Eli meteliä lisäämällä ei saa välttämättä lisää tunnelmaa (Latvian MM-kisossa käyneet voivat varmaan yhtyä tähän).
Mun mielestä Suomessa sais olla enemmän semmosta "jalkapallo" -tyylistä kannustusta (enemmän laulua, viirejä, lippuja, lappuja jne). Saksassa, sveitsissä ja ruotsissa kannustetaan mielestäni hyvällä tavalla.
No eipäs. Mulle jääkiekko on se pääasia. Menen katsomaan kuinka joukkueet iskevät yhteen. Mua ei kiinnosta pätkääkään tifot tai huiskat. Show on jäällä, ei katsomossa. Toki muut saa huutaa ja mesoa, mutta turha huudella muiden passiivisudesta. En toki tarkoita että jkkis olisi tätä tehnyt viestissään.

Jippo on mielestääni siinä, että kasvottomat joukkueet ja tylsät pelit eivät nosta tunnetta. Tunnetason nousu taas kirvoittaa sitä älämölöä. Porin hopeavuoden huuma nousi kiihkeästä pelistä. Tuskin porilaisia olisi 0 - 0 nyhjäämisien jälkeen huvittanut hillua ja mesoa. Meteli metelin vuoksi on turhaa, meteli pelin kuumuuden vuoksi ei. Jääkiekko tarvitsee seuraikoneja ja kunnollisia pelejä. Lauantain tv-peli oli esimerkki hyvästä ottelusta ilman turhia koiruuksia.
 

Incarnation

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, PoPa
Jääkiekossa, kuten lähes kaikessa muussakin urheilussa, katsojien ja pelaajien välillä vallitsee vuorovaikutus. Yleensähän tämä ilmenee siten, että pelaajien tunnetason ollessa kova myös katsomossa tunnetaso nousee. Tämä toimii myös päinvastoin. Olen ehkä lapsellisen sinisilmäinen uskoessani, että voin auttaa kannattamaani joukkuetta enemmän osallistumalla peliin kannustamalla, kuin olemalla hiljaa paikallani. Haluan kuitenkin käyttää hyväksi tuota pelaajien ja katsojien välistä vuorovaikutussuhdetta ja näyttää kentälle, että "tehkää te homma siellä kaukalossa, niin minä teen hommani täällä katsomossa".

Joka tapauksessa ihmettelen hieman, että mitä järkeä on kannattaa jotain joukkuetta, jos ei halua näyttää sitä ulospäin kuin korkeintaan pitämällä seuransa lippalakkia päässään. Olen todennut, että suurin osa meistä suomalaisista kuuluu tähän ryhmään ainakin toistaiseksi. Ehkä asiat muuttuvat vielä tulevaisuudessa?

Loppuun haluaisin vielä laittaa muutaman linkin ruotsalaisen jääkiekkoseuran Leksands IF:n kannattajayhdistyksen sivuille, joilta löytyy kuvia otteluissa tehdyistä tifoista. Kuka voi väittää, että tämän kaltainen katsomokulttuuri ei herättäisi otteluissa positiivisia fiiliksiä eikä kelpaisi meille Suomeen?
http://www.superstars.nu/index.php?LVLC=2156
http://www.superstars.nu/index.php?LVLC=2134
http://www.superstars.nu/index.php?LVLC=1670

Edit. nimimerkki Papa Lazaroulle sanon vielä, että kyllä ainakin mulle se show on sekä katsomossa että kentällä. Koko ottelutapahtuma sisääntuloineen, taukomakkaroineen, kannattamisineen ja pelaamisineen tulisi ottaa yhtenä kokonaisuutena.
 

JiiGeePee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Pallo & Raha
Tunnelma ei ole sama kuin meteli. Eli meteliä lisäämällä ei saa välttämättä lisää tunnelmaa (Latvian MM-kisossa käyneet voivat varmaan yhtyä tähän).

No eipäs. Mulle jääkiekko on se pääasia. Menen katsomaan kuinka joukkueet iskevät yhteen. Mua ei kiinnosta pätkääkään tifot tai huiskat. Show on jäällä, ei katsomossa. Toki muut saa huutaa ja mesoa, mutta turha huudella muiden passiivisudesta. En toki tarkoita että jkkis olisi tätä tehnyt viestissään.

Jippo on mielestääni siinä, että kasvottomat joukkueet ja tylsät pelit eivät nosta tunnetta. Tunnetason nousu taas kirvoittaa sitä älämölöä. Porin hopeavuoden huuma nousi kiihkeästä pelistä. Tuskin porilaisia olisi 0 - 0 nyhjäämisien jälkeen huvittanut hillua ja mesoa. Meteli metelin vuoksi on turhaa, meteli pelin kuumuuden vuoksi ei. Jääkiekko tarvitsee seuraikoneja ja kunnollisia pelejä. Lauantain tv-peli oli esimerkki hyvästä ottelusta ilman turhia koiruuksia.

Juuri näin. Vieraspaikkakuntalaisilla on vielä paljon opittavaa, että pääsevät samalle tasolle, kuin millä tamperelaisen jääkiekon seuraajat ovat olleet jo ammoisista ajoista. Peliä pitää seurata keskittyneesti, eikä herpaannuttaa otettaan turhiin hömpänpömppiin. Tuomarille voi huutaa ja viheltää, sekä maalia voi juhlia taputtamalla käsiä rytmikkäästi yhteen. "Läheltä piti" -tilanteiden yhteydessä pitää olla tarkkana eih-huutojen kanssa, ettei missaa mahdollista jatkotilannetta.
 

Papa Lazarou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Rivien välistä pystyy lukemaan, että et kehtaa kannustaa omaa joukkuettasi näyttävästi. Ihan ymmärrettävää, olet ilmeisesti myös suomalainen?
Ei kyse ole kehtaamisesta. Kyllä kunnon play-off väännössä itsekin intoudun mesoamaan. Miksi minä haluaisin kenellekään mitään näyttää? Ihme metroseksuaaliajan vouhotusta. Jos et ole esillä, et ole olemassa? Paikkakunnalla tai joukkkeella ei ole merkitystä. Osa jengistä vain haluaa seurata peliä omassa rauhassaan. Sallittakoot se heille. Kulttuuri-läppä on syvältä perseestä. Ajat muuttuuu, osa kannatajista sen mukana. Mua ei kiinnosta soihdut yms. Enkä välitä paskaakaan vaikka olisinkin ajastani jäljessä. Kulttuuri -termillä yritetään turhan usein perustella omia kiksien aiheuttajia. Joo. Taidanpa mennä vessaan harrastamaan kehonkulttuuria.

Niin. Ja kun puhutaan yleisökadosta, niin luuletteko tosiaan että yleisön järjestämä show auttaa asiaa. Luulen että asia on päinvastoin. Kuka hullu tuo mukuloitaan keskelle hulinaa. Mukuloiden mukana menetetään tulevaisuuden teinit jne.

Totta on että yleisö on vuorovaikutuksessa pelaajien kanssa. Haisee vaan jotenkin päälleliimatulta tuollainen "ammattimainen" kannustus. Ei se "Tappara ö ö ö" -kannatus ehkä nokkeluudellaan hurmaa, mutta tuntuu jotenkin oikeammalta kuin jotkin helvetin chantit.
 

MacLean10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Terveet pelaajat, Espoo Blues
Ei kyse ole kehtaamisesta. Kyllä kunnon play-off väännössä itsekin intoudun mesoamaan.
Laitat oikein kasvomaalaukset ja peruukin päähän?

Haisee vaan jotenkin päälleliimatulta tuollainen "ammattimainen" kannustus.
Tähän en viitsi edes ottaa kantaa. Sen verran tyhmä lause oli.

Ei se "Tappara ö ö ö" -kannatus ehkä nokkeluudellaan hurmaa, mutta tuntuu jotenkin oikeammalta kuin jotkin helvetin chantit.
Niin. Istutaan, läpsytellään, huudetaan janarimaisia huutoja vastustajille, ollaan ilman paitaa, vedetään letkajenkkaa, laitetaan kasvomaalauksia ja pidetään hassunhauskaa peruukkia päässä? Urama ainakin arvostaa -b

Jos ei ymmärretä "ammattimaisen" (:D) kannustuksen päälle, niin onhan se ikävää.
 
Viimeksi muokattu:

Papa Lazarou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Laitat oikein kasvomaalaukset ja peruukin päähän?
Heh. Älä viitsi alentaa keskustelua enää tätä alemmas. En tapaa kantaa rekvisiittaa mukanani. Onko tosiaan niin, ettei tifo-miesten ja "janarien" väliin mahdu mitään? Etkö tosiaan tunne ketään, joka hyvän matsin aikana innostuu kannustamaan, mutta useimmiten istuu hissukseen seuraamassa peliä?
Tähän en viitsi edes ottaa kantaa. Sen verran tyhmä lause oli.
Miten sitten erotat janari-huutelun ja kulttuurin tekemisen toisistaan? Eikö tuo ajamasi kulttuuri vaadi nimenomaan valmistelua ja suunnitelmallisuutta? Ei ne lainausmerkit turhaan siinä olleet. Päälleliimattu olo tulee juuri siitä itsekorostamisen tarpeesta. Katsokaa nyt kaikki kun me tehdään kulttuuria! Ei nyt ehdi kun on peli menossa...
Niin. Istutaan, läpsytellään, huudetaan janarimaisia huutoja vastustajille, ollaan ilman paitaa, vedetään letkajenkkaa, laitetaan kasvomaalauksia ja pidetään hassunhauskaa peruukkia päässä? Urama ainakin arvostaa -b
No en kyllä tiedä mistä nuo peruukit ja letkajenkat tähän vedit. Luurankoja kaapissa?
Jos ei ymmärretä "ammattimaisen" (:D) kannustuksen päälle, niin onhan se ikävää.
Naaah. Ei teidän puuhat minua kiinnosta niin kauan kun saan rauhasa pelejä seurata. Tee kuten tykkäät. Tässä oli puhe tunnelmasta, kannustus tuottaa vain pienen osan siitä. Mielestäni paras tunnelma tulee hyvän pelin ja sitä seuraavien yleisöreaktioiden summasta. Ja tietysti niistä hodareista yms.
 

KingNothing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jotenkin tulee väkisinkin sellainen fiilis että porukka jakautuu aika jyrkästi kahteen eri osaan tässä kannustusjutussa. Toiset ei ymmärrä kun tollot suomalaiset ei käsitä mitään asiallisesta ja hienosta ja oikeasta kannustuskulttuurista ja toiset taas ei ymmärrä miksi ihmeessä pitää laulaa hienoja lauluja ja tanssia läpi ottelun. Itse kuulun juntteihin tässä asiassa. En vain jaksa edes ajatella hyppiväni puolta erää tasajalkaa lauleskellen samalla kivoja lauluja ja samalla pitäis vielä keretä seuraamaan peliä. Käyn sitten vaikka keskiviikkona lenkillä mielummin mp3- soittimen kanssa ja hoidan sen liikunnan ja laulun siellä.

Mitä hallien tunnelmaan tulee niin hyvin moni sanoo että ennen oli halleissa tunnelmaa, nykyään ne on kirkkoja yms. Nyt käsi ylös se joka muistaa ennen hyvän tunnelman ollessa hallissa osallistuneensa tifoihin, chanteihin tms. mitä lienet ovatkaan. Ei se hallin yleistunnelma tifoilla yms. synny, auttaa varmasti omalta osaltaan mutta kyllä minun mielestä hyvä tunnelma syntyy niillä perinteisillä konsteilla, intohimosta peliä kohtaan eikä intohimosta kannattamista kohtaan. Ei kiekkojoukkueen kannattaminen pitäisi olla mikään älytön suoritus vaan paras kannatus ja tunnelma syntyy spontaanisti hetkessä jään tapahtumien ohjaamana.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Naapuri puhuu asiaa. Otetaan sen verran kommpausta…

Laitat oikein kasvomaalaukset ja peruukin päähän?

No en tietenkään, vaan eläydyn spontaanisti hetkeen. En valmistaudu esiintymään.

Siinä on pieni ero, eikö?

Aivan vapaasti ne, jotka haluavat valmistautua esiintymään, saavat niin tehdä, mutta on aivan turha mesota niille, joita kiinnosta peli siellä kaukalossa, että eivät kannusta. He (me) ovat siellä viihdekuluttajina siinä kuin peruukkipäiset laulajatkin.

Kummankaan käytös ei ole toiselta pois, molemmat ovat lippunsa maksaneet ja kuluttavat jääkiekkoviihdettä kuten heille sopii.

Jos ei ymmärretä "ammattimaisen" (:D) kannustuksen päälle, niin onhan se ikävää.

Noin niikun showbisneksessä leipänsä joskus tehneenä en ehkä ihan puhuisi ammattimaisesta edes lainausmerkeissä. Keskinkertaista huonommalla rytmitajulla varustettua porukkaa, joka on oppinut muutaman yksinkertaisen laulun . . Itse jättäisin shown teon niille, joille siitä maksetaankin, eli tässä tapauksessa joukkueille.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Keskustelun taso vajosi niin alas, että päätän lopettaa omalta osaltani sen tähän. Näin se on nähtävä.

ai se vajoisi, kun kantaasi ei yhdytä täydestä rinnasta ja lippuja heilutellen.

no maailma on ikävä kyllä sellainen, että kaikki eivät ole samaa mieltä, ja ikävä kyllä vastakkaisiin mielipiteisiinkin löytyy yleensä aika päteviä perusteluja.

Kannattaisi hyväksyä, niin ei tule paha mieli...
 

Happis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Huuhkajat, Liverpool FC
Saattaa tulla jollekin yllätyksenä, mutta ei se laulaminen ja pelin seuraaminen samaan aikaan niin ylivoimaisen vaikeata ole. Tai ei ainakaan pitäisi olla. Sen olen kuitenkin huomannut, että perinteisissä suomalaisissa kossukänneissä se on vaikeaa. Olen siis asettunut teidän asemaanne, koittakaa tekin joskus meidän asemaamme ja yllättykää.
 

Daenboudian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Jos lista käännettäisiin ympäri, luulisin että Turkuhalli olisi aika lähellä kärkeä. Olen käynyt tällä kaudella katsomassa joka pelin ja tähän mennessä on ollut ainoastaan yksi peli, jossa on ollut "hyvä" (Turun mittakaavassa) tunnelma. Ja sehän oli tässä eräänä launantaina pelattu Kärpät-peli. Lisäksi ollut toinen melko hyvä-tunnelmainen peli, Jokerit-matsi alkukaudella, sekin tunnelma syntyi pääasiassa Jokerifanien tuella.

Sissiryhmä kyllä siellä laulaa ja kovin yrittää, mutta ei vajaa 20 hengen porukka paljoa ääntä saa tai tunnelmaa kohotettua lähes 12 000 katsojan hallissa...

Turussa eletään nyt pientä jalkapallobuumia, ja uskallan väittää että Kupittaalla fc tps:n matsista sitä tunnelmaa löytynee jo enemmän kuin kiekon puolelta.
 

Incarnation

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, PoPa
Jotenkin tulee väkisinkin sellainen fiilis että porukka jakautuu aika jyrkästi kahteen eri osaan tässä kannustusjutussa.

Näin se valitettavasti on. Sitten kun koittaa jotain uutta tai hieman tavallisuudesta poikkeavaa väärässä seurassa, niin tulee heti häirikön, kusipään ja ehkä myös huligaanin leima otsaan. Tähän riittää jo pelkästään se, että menee istumaan johonkin normaaleja ihmisiä täynnä olevaan katsomoon ja huutaa jossain hiljaisessa kohdassa suosikkijoukkueensa nimen ja taputtaa pari kertaa rytmikkäästi. Reaktiot kanssaihmisiltä ovat luokkaa "kuka sen teki?", "saatana, mä seuraan peliä" ja "meidän kissakin häpee sua". Joskus on tullut tuo virhe tehtyä ja tullut ihmeteltyä miksi ihmiset tulevat katsomaan jääkiekkoa ilman korvatulppia, jos ihan tuollaista perinteistäkään kannattamista ei voi hyväksyä.

Olisihan se nyt liikaa vaadittu, jos pitäisi jotain lauluja kuunnella. Tai vaikka katsoa toisten kovalla vaivalla tekemiä tifoja! Mitä lapsetkin sanoisivat! Ihmiset kaikkoavat jäähalleista kun joku yrittää nostaa laskevaa tunnelmaa ja jäljelle jäävät jäähallissakävijät (erityisesti nuoret) turmeltuvat. Mihin tämä maailma on menossa, kun jotkut uskaltavat jo näyttää julkisesti intohimonsa?

Käyn sitten vaikka keskiviikkona lenkillä mielummin mp3- soittimen kanssa ja hoidan sen liikunnan ja laulun siellä.

Noniin! Hyvä! Kaloreja polttamassa ja lauluääntä treenamassa mäkin siellä jäähallilla käyn aina. Voiko makkaraa syödä lainkaan ottelussa, kun sen homman voi tehdä myös kotona?
Hyvin kyllä vedät lenkkeilyn ja mp3-soittimen mukana laulamisen samaan nippuun jääkiekkojoukkueen kannattamisen kanssa.

Ei se hallin yleistunnelma tifoilla yms. synny, auttaa varmasti omalta osaltaan mutta kyllä minun mielestä hyvä tunnelma syntyy niillä perinteisillä konsteilla, intohimosta peliä kohtaan eikä intohimosta kannattamista kohtaan.

Kyllä meikäläisellä ainakin alkoi sydän hakata ihan eri tahtiin esim. Ässien juhlapelissä syksyllä "40 vuotta hulluutta"-tifon ollessa komeimmillaan ja ihan pelkkä heiluvien punaisten lippujen, huivien yms. muodostaman massan näkeminen kotipeleissä saa minussa aikaan virtapiikin. En ainakaan omalta osaltani voi siis allekirjoittaa väitettäsi, että katsomokulttuuri ei voi sytyttää.

Perinteiset konstit? Pystytkö hieman kertomaan mitä ne ovat? Pelkkää "Ässät klap klap klap"-huutoa (ei sillä, että siinä olisi jotain vikaa)? Samalla voisit vaikka kertoa, että missä menee laulun ja huudon raja, jotta kukaan perinteisen linjan kannattaja ei vahingossakaan laulaisi.

Ei kiekkojoukkueen kannattaminen pitäisi olla mikään älytön suoritus vaan paras kannatus ja tunnelma syntyy spontaanisti hetkessä jään tapahtumien ohjaamana.

Mielestäni pelaajien ei aina tarvitse olla se aloitteentekijä tunnelmanluonnissa, kuten ilmeisesti sinun mielestäsi pitää. Miksei kannattajat voi yhtä hyvin pyrkiä sytyttämään pelaajia kannatuksella, jos peli ei tunnu kulkevan?
 

Daenboudian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
No, suomalaisia kun ollaan kaikki ja suomalaiset eivät perinteisesti ole kovin vapautuneita niin tuskin ihan lähiaikoina syntyy sellaista että kaikki uskaltaisivat kannustaa spontaanisti, häpeämättä. Nyt kun niin tekee, saa jatkuvasti miettiä, mitä muut mahtaavat tuumia sinusta...
 

TeeVee

Jäsen
Hesari uutisoi loppuillasta tällaisesta.

HS.fi kirjoitti:
Jääkiekon SM-liiga on huolestunut järjestyshäiriöistä katsomoissa. Liiga hakee sisäministeriöltä lupaa alkaa selvittää katsomohäiriköiden henkilöyksiä, jotta seurat voisivat estää heidän pääsynsä otteluihin.

Kyse on erityisestä poliisivaltuudesta, jollaisia sisäministeriö ei ole aiemmin myöntänyt urheilupiireille eikä urheiluväki ole sellaisia siltä tiettävästi hakenutkaan.
 

Papa Lazarou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No, suomalaisia kun ollaan kaikki ja suomalaiset eivät perinteisesti ole kovin vapautuneita niin tuskin ihan lähiaikoina syntyy sellaista että kaikki uskaltaisivat kannustaa spontaanisti, häpeämättä. Nyt kun niin tekee, saa jatkuvasti miettiä, mitä muut mahtaavat tuumia sinusta...
Äh. Surkeaa jos tämä menee taas tähän poteroiden kaivamiseen. Ääripäiden väliin mahtuu pirusti eri tapoja kannustaa/kannattaa joukkueita. Yritetään nyt päästä tästä pellet hilluu / juntit ei kehtaa / kossulasien läpi katsellaan -jaottelusta eroon. Se tuskin pitää paikkansa kovinkaan moneen. Juntit ei kehtaa on todella halpa yleistys. Joo. Juntit ei kehtaa suudella vaimoaankaan julkisella paikalla. Saati sitten laulaa chantteja. Ei halua vs. ei kehtaa. Kumpaan kategoriaan luulet suurimman osan hiljaa istujista kuuluvan. Sama tietysti pätee pellet hilluu -yleistykseen.

Pointti on ainakin minulla siinä, että samaan halliin mahtuu kumpikin porukka. Kunhan eivät häiritse toisiaan. Senkus laulatte ja heilutatte lapujanne. Ei ole minulta pois. Turvallisuusriskejä tuskin Hakametsässä isommin esiintyy jatkossakaan. Eli ainoaksi minua rissaavaksi asiaksi jää tämä me olemme oikeassa -asenne. Kulttuuri ratsuna karnevaalikansa opastaa muita kuinka otteluissa pitäisi olla. Paska tunnelma, kun pukupellet ei tuu mukaan chantteihin? Minulle on ihan turha tulla kertomaan kuinka pitäisi käyttäytyä. Osaan kyllä itsekin päättää omaan pirtaani sopivan käytöksen. Ja uskokaa tai älkää On muitakin käsityksiä hyvästä tunnelmasta kuin että se koostuu helvetillisestä metelistä ja lappumerestä. Äänimainonnan lisääntyminen ja lihisten laadun heikentyminen on mielestäni suurempi syy huonoon tunnelmaan kuin hiljaa istuvat pukupellet. Ja luonnollisesti runkkiksen matsien liika määrä.

Ja vielä tarkennuksena. En minä ole tifo/chantti -puhastelua kieltämässä tai tuomitsemassa. Siitä vaan. Ei siitä isommin haittaakaan ole.
 

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Mitä hallien tunnelmaan tulee niin hyvin moni sanoo että ennen oli halleissa tunnelmaa, nykyään ne on kirkkoja yms. Nyt käsi ylös se joka muistaa ennen hyvän tunnelman ollessa hallissa osallistuneensa tifoihin, chanteihin tms. mitä lienet ovatkaan.
Olen monelta osin samaa mieltä kanssasi, mutta jatketaan tästä hieman. Hornankattiloita oli muutama vuosikymmen takaperin monta, nykyään ei taida olla juuri yhtään. Tifo/ultrakulttuurin rantautuminen Suomeen johtui nimenomaan siitä, että monissa halleissa oltiin pudottu kauas "kulta-ajoista", joista tuntuu paikkakunnalla kuin paikkakunnalla olevan kauan.

Mitä tapahtui? Muuttuiko kulttuuri hallin ulkopuolella? En tiedä vastausta. Joka tapauksessa, emme me hilluvat ja laulavat pellet tulleet korvaamaan vanhaa hyvää hornankattilakulttuuria - me tulimme täyttämään tyhjiön.
 

axe

Jäsen
Ketjun otsikossa puhutaan tunnelmasta, mutta viestit onkin sitten vaan väittelyä siitä mikä on paras tapa pitää meteliä. Papa Lazarouhan tuossa asiasta jo mainitsikin.

Mikään chäntti, mikään rummutus, mikään kangasväritaide-esittely, mikään Jossun lysti on -laulu eikä mikään paperisilpun heittely ikinä tule korvaamaan sitä aitoa itsestään syntyvää sähköistä tunnelmaa, mikä parhaissa peleissä syntyy halliin kuin halliin. Jääkiekko ja sen tunnelma on parasta silloin kun tekisi mieli huutaa ja kannustaa - oli valittu metodi mikä tahansa - mutta kun ei vain yksinkertaisesti huomaa tehdä niin koska jännittää niin pelitapahtumien mukana. Näkökenttä supistuu kapeaan sektoriin kiekon ja tilanteen ympärille ja muu katsomo ja halli häipyvät näkökentän reunoilla mustaan usvaan, kannustushuutokin vaan jumittuu kurkkuun ja purkautuu lopulta ihan spontaanina reaktiona riippuen siitä mihin se huipputilanne kulloinkin päättyy.

Surkuttaa oikein ajatella, että jotkut pitävät parempana seurata enemmän sitä mitä muut siellä katsomossa samaan aikaan tekevät.

Mutta myönnettäköön että runkosarjaan mahtuu kyllä jokunen peli, johon sitä tunnelmaa ei vain millään saa aikaan kun pelikin on pelkkää läpyttelyä. Taitaa kuitenkin olla myös niin, ettei sitä tunnelmaa saa sellaisiin peleihin väkisin kannettua vaikka millä keinolla yrittäisi. Hienoa, että ihmiset jaksavat silti yrittää. Ikävää, että he suuttuvat ja haukkuvat muut lyttyyn kun eivät mahdottomassa tehtävässään onnistu.
 

Upeutta. Teksti kuin omasta kynästä, mikäli osaisin ilmaista.

Kyllähän se on hienoa, että fanitoimintakin "ammattimaistuu" ja yritetään organisoida enemmän ja isompia asioita kuin aiemmin. Itsestäni ei siihen ole enkä usko, että koskaan on. Syy siihen on oikeastaan axen tekstissä. Peli kiinnostaa niin paljon enemmän kuin mikään mitä katsomossa voi tehdä. Tokihan joskus unettaa eikä itseään saa sellaiseen tunnelmaan, mitä lätkäottelu yleensä vaatii. Kuitenkin mahtavaa on elää sitä peliä samaan aikaan.

Enkä tarkoita sitä, että tifojen tekijät jne. eivät olisi yhtä lailla mukana pelissä. Itse vain en kykene toimimaan samalla, kun peli tempaa mukaansa. Ääntä lähtee kyllä.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
he's got 'em

Pienenä sivuohuomiona että Helsingin Jäähallissa HIFK:n matseissa soivat SM-liigan selkeästi parhaat musiikit. Kun biiseinä paukkuu Van Halenin ykköslevyn vähemmän tunnettuja kappaleita useampi, ja The Who:ta ja kumppaneita siihen päälle, niin ei ole kahta sanaa musiikkisuosikeista. Kyseisessä hallissa liput maksavat maltaita mutta kun on varakas herrasmies jolla on suhteita, kuten minä, ei paljon tunnu perseessä.

HPK:lla taas paras lipunhinnat/paikat-suhde. SM-liigan finaaleissakin pääsi aikanaan keskelle hinnalla jolla ei kaikissa halleissa pääse kuin ehkä seisomaan.

Raksilasta toki parhaat muistot vieraissa Jaffalassa ratkenneen SM-kullan ohella, mutta samaa tunnelmaa ei aina saa aikaiseksi enää. Maha täynnä makiaa Oolusa.
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Jaa eikö tämmöiselle aiheelle ole omaa topiccia edes?

Hesari uutisoi loppuillasta tällaisesta.

Aamulla hesarin hätäpäissään luin, niin ei tuo liigan ehdotelma nyt ole _mikään_ ratkaisu tähän ongelmaan (jota ei kyllä mielestäni vielä ongelmaksi voi kutsua).

Ensinnä ainakin saisi olla muuallakin ihan oikeat järkkärit, kuten on ainakin Espoossa ja Ilmalassa (onkos muualla, ei tule nyt juuri mieleen?). Nämä makkarapalkalla olevat puolijumalat eivät aínakaan edesauta "fanien hyvää käytöstä", päinvastoin.
Provosoituvat sekä prosoivat, sellainen mielikuva jäänyt todella monesta hallista. Mukaanlukien Raksila (kun kärppälasien takaa tässä kirjoitellaan).
Okei, no myös ihan hyviä makkarapalkalla oleviakin, ja kyllä varmasti näiden "ammattilaisten" joukkoonkin mahtuu kaikenlaista tallaajaa.

Yhteiset pelisäännöt pitäisi myös faniporukoiden kesken, lahden porukkahan pisti liigalle pitkän litanian kehitysehdotuksia, mitään vastauksia ei kai liigalta ole aiheeseen vielä tullut. Muutakuin "katsotaan"?
Nämä pelisäännöt kun ensin saataisiin sovittua, olisi ehkä helpompi "valvoa koko hommaa" ja samalla nämä lieveilmiöt erottuisvat selkeämmin ja niihin voisi helpommin suoraan puuttua kun yhteisiä sääntöjä ei noudateta.

Nollatoleranssiinhan ei koskaan päästä, aina sattuu ja tapahtuu, niinku pittääki. Mut joku roti tottakai pitää olla.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Mitenkä määritellään sponttaanikannatus? Onko joukkue klap klap klap sitä? Entä onko vitun homo nuija huudot sitä? Onko chantit? onko hypiminen ja etc sitä? Kaikki kannatus on opittua. On ihan selvä, että sellaisille, joka ovat koko ikänsä korkeintaa joukkueen nimeä huutaneet, niin kynnys vähänkään monimutkaisempaan chantiin lähteä mukaan korkeampi. Toisaalta nyt alkaa olla jo niitä naperoita katsomossa, jolle chantit ovat ihan luonteva tapa kannustaa. Niile on ollut alusta asti selvää, että katsomossa myös lauletaan. Mutta esim futiksessa Turussa on paljon niitä, joilla chantit ovat luontevin tapa kannustaa omaa joukkuetta.

Silti hyvin olennaista on juuri se, että tärkeintä ei ole koko halli lähtee mukaan johonkin mukaan johonkin kannatukseen vaan, se että yleisesti tunnelma saadaan hyvällä tasolle. On suhteellisen vaikeaa saada yritysvieraat aitiosta edes peruskannatuksiin mukaan oli kyse sitten finaalista tai marraskuisesta tiistain tv-pelistä. Se että siellä katsomossa on muutakin ääntä kuin se huuto ei ole pois tunnelmasta vaan lisä siihen.
 

Rafael

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Bristol City
Mitenkä määritellään sponttaanikannatus? Onko joukkue klap klap klap sitä? Entä onko vitun homo nuija huudot sitä? Onko chantit? onko hypiminen ja etc sitä? Kaikki kannatus on opittua.


Tässä ja axen tekstissä piilee se totuuden siemen. Axe ymmärtääkseni viittaa enemmänkin yksilötasolla tuohon spontaaniin kannatukseen. Se spontaani "mikäliekannatusolioikeataiei" tulee spontaanisti sitten kun on sen aika. Riippuu tuosta opitusta tavasta ja siitä mikä tuntuu hyvältä ja oikealta. Esim. joku Liverpoolin kannattaja nousee hurmiossa ylös, nostaa kaulahuivinsa ilmaan ja alkaa laulaa yhtä luontevasti, mitä pitkän linjan suomalainen kannattaja yhtyy joukkue klap klap klap-meininkiin.

Totta on se, että kuten kaikessa muussakin, niin myös katsomokulttuurissa meininki muuttuu uuden sukupolven myötä. Uusia asioita omaksutaan ja aiemmin hävettävästä asiasta tulee suosittua ja coolia. Mielestäni tämä "ultrien" ja muiden vastaavien ryhmien naureskelu joillekin peruukeille yms. on ns. vitunaikaista, koska fakta on, että ne ovat olleet yhtälailla, mitä neonvärit kasariluvulla. Mutta myöskään toisinpäin asia ei toimi, koska on täysin selvää, että ns. "eurooppalainen" kannattajakulttuuri ajautuu eittämättä suomalaisiin katsomoihin yhä tiiviimmin tulevaisuudessa. Tällöin myös vanhan liiton kannattajan tulee todellakin hyväksyä se hyppivä "pelle"/sadat "pellet" siellä katsomossa. Koska ajan saatossa oma näkökulma asioihin saattaa käydä hieman yksinäiseksi.

Todellakin ihmetyttää tämä radikaali kahtia jakautuminen. Toiset ovat juntteja peruukkipäitä ja toiset sitten hyppiviä riitaa haastavia hihhuleita. Ketään ei kiinnosta se fakta, että molempia yhdistää valtava intohimo omaa jengiä kohtaan.


Fanikatsomoiden rakenne toisaalta sorsii tällä hetkellä todella pahasti tätä katsomokulttuurin räikeää kahtia jakautumista. On täysin selvää, että jos toinen haluaa istua ja kannattaa vanhan liiton meiningillä ja toinen haluaa heittää pienet chantit seisaaltaan, niin aika montaa silloin katsomossa vituttaa. Tähän ongelmaan on oikeastaan kaksi vaihtoehtoa. Joko fanikatsomot muutetaan paikoittamattomiksi seisomakatsomoiksi tai sitten "uusi väki" joutuu soluttautumaan ja rakentamaan "uutta katsomoa" johonkin mattimeikäläisten sekaan. Ja sekös sitten aiheuttaa pahennusta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös