Tunkilla ollut jo käyttöä?

  • 245 689
  • 1 534

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Joo on, vaihdoin vaimolle kesäkiekot autoon, mutta itselle ei vielä uskaltanut, kun voi noita yöpakkasia vielä tulla.
 

Blasph

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Kyllä sai Mitsukin eilen illalla alleen kesäkumit, vaikka olisi noilla hiukan kulahtaneilla nastoillakin vielä voinut rapsutella. Vähän voi olla Kuopion seudulla riskirajoilla yöpakkasten suhteen, mutta olkoon nyt vain.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
2 nostokertaa, yksi edestä ja yksi takaa

Jäykkä alusta on kätevä myös renkaanvaihdossa. Veljenkin autossa, kun tunkkaa etupyörän ilmaan, niin myös takarenkaan pystyy vaihtamaan samalta puolelta samalla kertaa. Ja sama homma toisella puolella; näin vältytään siltä turhalta pumppaamiselta.

Ja tosiaan, aika vähän enää on nastarenkaita liikenteessä. Onkohan se päivä muuten tarkalleen tämä, koska jotkut pelkäävät edelleen takatalvea, eivätkä uskalla vaihtaa renkaita. Ja onhan jossain vielä lumikasojakin. :)
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Onkohan se päivä muuten tarkalleen tämä, koska jotkut pelkäävät edelleen takatalvea, eivätkä uskalla vaihtaa renkaita. Ja onhan jossain vielä lumikasojakin. :)

Aamulla töihin ajellessa Porista Kullaalle auton mittari näytti paria astetta pakkasta ja tie oli paikoittain jäässä, itse en vaihda vielä tällä viikolla.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Aamulla töihin ajellessa Porista Kullaalle auton mittari näytti paria astetta pakkasta ja tie oli paikoittain jäässä, itse en vaihda vielä tällä viikolla.

Joo, kyllä Tampereellakin oli aamulla ihan vähän pakkasen puolella, mutta ei kuulemma ollut yhtään liukas. Eikä pitäisikään olla, kun asfaltti oli ihan kuiva. Mutta joo, eihän tässä mitään väittelyä pitänyt saada aikaiseksi, kunhan vaan keleistä puhutaan. Näillä näkymin keskiviikko-torstai yölle on luvattu -5 astetta. Ei onneksi näytä satelevan mitään silloin, eikä sitä ympäröivinä päivinä.
 

julle-jr

Jäsen
Aamulla töihin ajellessa Porista Kullaalle auton mittari näytti paria astetta pakkasta ja tie oli paikoittain jäässä, itse en vaihda vielä tällä viikolla.
Ensi viikolla pitää ajaa ensin Tampereelle ja siitä vielä loppuviikoksi Jyväskylään, joten ehkä varmuuden vuoksi jätän vielä kitkarenkaat alle. Alun perin ajattelin vaihtaa renkaat huomenna, koska uskon jääkelien olevan Helsingissä ohi. Täytynee katsoa ensi viikon alussa vaihtaako ennen reissua vai ei.

Kitkarengas on muuten aika kummallinen sana. Onko sen vastakohta kitkaton rengas?
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Ja tosiaan, aika vähän enää on nastarenkaita liikenteessä. Onkohan se päivä muuten tarkalleen tämä, koska jotkut pelkäävät edelleen takatalvea, eivätkä uskalla vaihtaa renkaita. Ja onhan jossain vielä lumikasojakin. :)
Tein tossa eilen tutkimusta lenkiltä tullessani, ja urheilupuiston lähellä kolmen korttelin matkalla ~80 % autoista, jotka olivat parkissa, oli nastarenkaat alla.
 

Teukka Teräs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät Rangers
Eilen satoi täällä pohjoisessa hiukan lunta mutta ei sitä riittänyt maahan asti. Tänään otin tunkin reippaaseen käteen ja vaihdoin kesägummit alle. Ensi viikko vapaata töistä muuten ei olisi kyllä vielä uskaltanut vaihtaa. Pitänee kuitenkin alkaa surffailemaan nettisivuja, että löytäis uudet ihanat hienot aluvanteet ja renkaat mukavaan hintaan.

edit. Ja luntahan satoi sitten koko iltapäivän lisää.
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Kitkarengas on muuten aika kummallinen sana. Onko sen vastakohta kitkaton rengas?

Ihmettelen kanssa sitä sanaa. Oikea sanahan on kai nastaton talvirengas tai yleisesti vain talvirengas.

Mielestäni pitäisi poliisin olla tarkkana nastarenkaiden käyttökiellon kanssa. Pääsiäisen jälkeinen maanantai ja sillä sipuli. Jos ei uskalla ajaa niin ostakoon välikelin renkaat. Tiet ovat muutenkin nyt niin huonossa kunnossa, että nastat rouhivat kyllä ne rikki.

Itse en ole vielä kesärenkaita vaihdattanut. Olin reissussa ja nyt sitten fyysisen rasituksen takia vähän väsyttänyt tällä viikolla. Faktahan on tietysti se, että jos on selvästi lämpimämpää kuin 5 astetta niin kyllähän tuo kitkarengas tavallaan sulaa alle. Alkuviikosta pitää homma hoitaa pois.

Olisi kätevä sellainen Speden rauhanpuolustajat järjestö. Kävisi vain ns. opettamassa nastarenkailla ajajia.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Muutama päivä sitten tuli vaihdettua. Aika paljon mukavammin rullaa asfaltilla, kun ei nastat enää rapise. No onpahan tämäkin taas hoidettu pois alta.
 
Suosikkijoukkue
HIFK,Nashville Predators ja Nurmijärven Kurra
Ammattimiehet vaihtoivat autooni kesäkumit perjantaina alle. Siistiä ja turvallista. Hoidon hinta 25e. Säästyipä tuo raha ainakin oluen ostosta.
 
No ny se sitten oli pakko vaihtaa. Aamulla pitää lähteä liikenteeseen, saattaapi olla liukasta. Hetken pähkäilin vaihdattaako, vai vaihtaa itse, mutta ajallisesti vertailu kääntyi omatoimisuuden puoleen.

Renkaiden haku varastosta, ajo vaihtopisteelle, jonotus ja kesäkiekkojen palautus varastoon kaikkine ajeluineen olisi taatusti vienyt enemmän aikaa kuin tuo reipas 45 minuutin jumppa omin toimin. Samallapa tuli tsekattua jarrulevyt ja -palat.


Ajankohta tuntuu aikaiselta, mutta keskimäärin kun tuolla kärryllä aika vähän ajetaan, niin sama se on kummilla kiekoilla auto pihalla seisoo.
 

scholl

Jäsen
Vaihdatin kahteen autoon tänään. Ei tarvitse sitten yrittää saada niitä aikoja, kun on pahin sesonki päällä, joten ajoissa tällä kertaa. Lisäksi jossainhan sanottiin joskus, että kitkarengas olisi parempi kuin kesärengas silloin, kun tien lämpötila on alle 6C.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Pakko sanoa, että olen aika pettynyt elämäni ensimmäisten kitkarenkaiden kestävyyteen. Continental ContiVikingContact 5:set olivat sitten entiset kahden talven jälkeen ja jouduin vastentahtoisesti hankkimaan uuden kierroksen renkaita.

Kitkarenkaita en enää tahtonut. Valitsin sitten hätäpäissäni ryssä-Nokialaiset eli Nordman 4:t jotka ovat siis venäjällä tehty Hakkapeliitta 4:n muottiin. Tosin niissä ei ole Hakkapeliitta 4:sta tuttuja kulmikkaita nastoja vaan ihan norminastat.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jaa, raportoidaan nyt sitten, eli kakkosautoon tuli vaihdettua talvikiekot alle.
Ryhdyin persaukiseksi ja ostin joltain äijältä vähänkäytetyn parin koreankumeja vanteilla, kun sattuivat olemaan oikealla jaolla yms ja samankokoiset kuin eräässä nurkkiin lojumaan jääneessä sarjassa, josta yksi kumi oli rungosta rikki. Säästinpä siis taas ja vaarannan oman ja muiden tiellä liikkujien turvallisuuden sekasarjallani. Sulovileniyden kruunasi vielä se, että jouduin tuosta nurkkiin pyörimään jääneestä parista hiomaan 0,5mm keskireikää isommaksi kun selkeästi rüsselsheimilainen ja wolfsburgilainen insinööri olivat päättäneet yhdessä vittuilla persaukisille.
Ei tärärärrää silti pahasti.

Ykkösautoon ehkä ensi viikonloppuna hakat alle, täytyy kysyä vielä forecalta.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Viime lauantaina vaihdatettu. Kilosta löytyy paja joka tekee ilman ajanvarausta, jonon mukaan. 30 euroa alumiinivanteilla maksoi tuo.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Perjantaina vaihdoin molempiin autoihin nastarenkaat, kun säätiedotus lupaili lumisadetta ja pakkasta useammaksi päiväksi. Onko millaisia kokemuksia Nordman 4-merkkisistä nastarenkaista? Laitoin sellaiset tuohon halpaan japsiin, joka työauton virkaa hoitaa. En viitsinyt alle tonnin autoon sijoittaa kovin suurta summaa, enkä pinnoitettuja enää koskaan osta.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Reissuja tiedossa Keski-Suomeen pitemmäksi aikaa, joten ajattelin heittää talvirenkaat alle.
Vinkkejä pääkaupunkiseudulla lauantaina auki olevista rengasliikkeistä, kiitos.
 

scholl

Jäsen
Sakot kaikille, jotka ajavat nastoilla ennen joulukuuta. Itse en kyllä vaihdata autoon vielä kitkojakaan. Itseasiassa moottoripyöräkeli vielä menossa.Ei ole jäätä, eikä lunta, mitä nyt muutamia lehtiä asfaltilla.

Edellä esitettiin kysymykseen niin Nordman on käsittääkseni vanhanmallinen Hakkapeliitta, jota tehdään Venäjällä.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Itse vaihdan kitkat alle huomenna. Vihdoinkin. Ovat mukavammat kuin kesäkumit ja lisäksi paljon hiljaisemmatkin.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Huomenna vaihdan itse talvikiekot (tai tarkemmin sanoen vaihdatutan, koska taloyhtiön pihassa on niin heikosti tilaa etten ala siinä itse äheltämään), tuskin on mitenkään liian aikaista. Ajan kuitenkin päivittäin kohtuullisen pitkää työmatkaakin. Suvikumeista on sitä paitsi kaksi jo sakkokunnossa kulutuspinnan suhteen, joten pelkkä vesiliirron vaara alkaa olla olemassa.. täytyykin talven aikana muistaa ostaa uudet kesärenkaat, veronpalautuksille tuli siis taas käyttöä :D
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Itse vaihdoin nastat alle jo tuossa viikko sitten.
 

Pörö

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Suutarin lapset ilman kenkiä... Isä on autonasentaja, joten minä saan talvirenkaat kärryyn kun tulee ensimmäiset lumet. Näin se on mennyt lähes joka syksy. Ihan sama juttu kun katsastus lähestyy, viikkoa ennen määräpäivää sitä autoa hieman silmäillään ja sitten tulee kiire.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös