Tunkilla ollut jo käyttöä?

  • 245 755
  • 1 534

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
scholl kirjoitti:
Ja miksen pointtiin siitä, että koko talvi on rullattu kuitenkin asfaltilla niin siihen voisi juuri todeta sen, että tämä on yksi syy, miksi nastarenkaille pitäisi asettaa vero.

Joo, kyllä meidän taloudessa pärjättäisiin ihan hyvin kitkoillakin. Jos seuraavaksi sitten.
 

Veijari

Jäsen
Kitkoilla on vedelty koko talvi ja mennään vieläkin. Uskon että sieltä voi vielä tulla sellanen takatalven lumimyräkkä, että liikenteessä ollaan kesärenkailla ihmeissään. En siis vielä kehtaa lähteä vaihtamaan kesänakkeja alle.
 

scholl

Jäsen
Riippuu tietysti ajokilometreistä. Jos hirveästi ajaa näin lämpimillä keleillä niin itse olen kyllä sitä mieltä, että kitkat ikäänkuin sulavat alle. Lisäksi ajomukavuus kesärenkaisiin verrattuna on huono. Esim. kurveissa pehmeät talvirenkaat eivät oikein tunnu mukavilta.

Itse en usko mihinkään takatalveen ainakaan Helsingissä. Meteorologitkin ovat sanoneet uutislähetyksissä, että pitkän aikavälin ennusteet näyttävät lämmintä keliä.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
scholl kirjoitti:
Peräänkuuluttamani nastavero voi vielä toteutua sen takia, koska ihmiset eivät reagoi ja vaihda renkaitaan kelin mukaan, vaan tieten tahtoen jyräävät tiet puhki ja vaikuttavat negatiivisesti ilmanlaatuun.
Mitenkäs tämä "nastavero" asia käytännössä toimisi?!?

Huhtikuun alussa pääkaupunkiseudulla nastarenkaat alta pois? Ja missä menee tämä raja että missä saisi vielä tietyn päivämäärän jälkeen nastat alla ajaa? Aika vaikea tuollainenkin olisi toteuttaa..

Itseäni enemmän ärsyttää kun alkutalvesta pitää pihdata sitä renkaiden vaihtoa.. Talvi yllätti autoilijat...

Taidan itsekkin viikonloppuna kesärenkaat alle vaihtaa, en usko että enää takatalvea tulee, jos tulee niin sitten poljetaan pyörällä..
 

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Orman Mollis kirjoitti:
Mitenkäs tämä "nastavero" asia käytännössä toimisi?!?

Huhtikuun alussa pääkaupunkiseudulla nastarenkaat alta pois? Ja missä menee tämä raja että missä saisi vielä tietyn päivämäärän jälkeen nastat alla ajaa? Aika vaikea tuollainenkin olisi toteuttaa..
Jos tässä ei mitään vipua ollut niin scholl varmaan hakee tässä sitä, että nastarenkaiden käyttämisestä joutuisi maksamaan ylimääräisen veron olipa aika talvikaudesta mikä hyvänsä. Se on nimittäin totta, että nastat nostattaa tienpinnasta ihan järkyttävän määrän sitä asfalttipölyä. Vuositasolla puhutaan muistaakseni tonneista. Ja sitähän lähtee siis olipa talvinen sää tai ei, jos nastat on alla.

Tottakai turvallisuuden nimissä jokainen ajakoon kuitenkin niillä renkailla jotka tuntuvat parhaiten tarpeisiinsa sopivan.
 

scholl

Jäsen
Orman Mollis kirjoitti:
Mitenkäs tämä "nastavero" asia käytännössä toimisi?!?

Kun nastarengassatsin ostaisi niin siitä joutuisi maksamaan jonkun veron. On se sitten satanen tai joku muu summa. En ole sitä pohtinut. Pointti on vain se, ettei kuunnella Enskan ja Hanskin höpinöitä, vaan katsottaisiin henkilökohtaisesti peiliin ja pohdittaisiin sitä, että tarvitsenko minä nastarenkaat vai en. Tai ainakin pohdittaisiin pitääkö jokaisessa perheen autossa olla nastat.

Mitään muutosta ei tapahdu, jos nastoilla ajaminen ei ole kuluttajalle kalliimpaa. Itse olen pärjännyt kohta kymmenen vuotta ilman nastoja ilman mitään ongelmia. Suurin osa ei silti näytä pärjäävän. Edes kaupunkiliikenteessä.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
scholl kirjoitti:
Kun nastarengassatsin ostaisi niin siitä joutuisi maksamaan jonkun veron. On se sitten satanen tai joku muu summa. En ole sitä pohtinut. Pointti on vain se, ettei kuunnella Enskan ja Hanskin höpinöitä, vaan katsottaisiin henkilökohtaisesti peiliin ja pohdittaisiin sitä, että tarvitsenko minä nastarenkaat vai en. Tai ainakin pohdittaisiin pitääkö jokaisessa perheen autossa olla nastat.

Mitään muutosta ei tapahdu, jos nastoilla ajaminen ei ole kuluttajalle kalliimpaa. Itse olen pärjännyt kohta kymmenen vuotta ilman nastoja ilman mitään ongelmia. Suurin osa ei silti näytä pärjäävän. Edes kaupunkiliikenteessä.

Ei kuulosta minun korvaani järkevältä. Voisi toimia pääkaupunkiseudulla, mutta kun pohjoisemmaksi mennään niin nastat ovat paremmat, piste.

Jos otetaan myös huomioon asukkaat kehäkolmosen ulkopuolella, niin ei toimi.. Itse olen ajanut talven kitkoilla ja kolmisen talvea nastoilla joten oma mielipiteeni on aika selvä..
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Tosin kuten monasti on sanottu, niin etenkin risteysalueilla tienpinta jäätyy jarrutuskohdissa hyvin liukkaaksi, mutta nastarenkaat rouhivat jään rosoiseksi, jolloin kitkoillakin pärjää edes jotenkuten.

Toki nastarenkaita voidaan verottaa ja saada autoileva kansa ajamaan kitkoilla, mutta onkohan kukaan laskenut mitä se tekisi liikennekuolemille? Vaikka jokainen tietysti onkin keskivertoa parempi kuski ja osaa hämähäkkimiehen vaistollaan aistia tielle ryntäävät lapset, kolmion takaa eteen puskevat papat Microissaan ja metsistä eteen jolkottavat uljaat uroshirvet, niin meistä kaikki eivät voi olla keskivertoa parempia kuskeja kuten Sinä.

Kun keskivertokuskeja kuolee parikymmentä enemmän talvessa ja halvaantuu sellaiset neljäkymmentä, niin paljonko se maksaa yhteiskunnalle? Onko se enemmän vai vähemmän kuin kevään allergiset reaktiot?
 

scholl

Jäsen
Orman Mollis kirjoitti:
Ei kuulosta minun korvaani järkevältä. Voisi toimia pääkaupunkiseudulla, mutta kun pohjoisemmaksi mennään niin nastat ovat paremmat, piste.

Sitten pitää olla valmis maksamaan siitä, että ajaa paremmalla. Onhan paremmissa autoissakin korkeampi autovero kuin huonoimmissa. Ilman mitään ekologisia perusteluja.

Veikkaan että asfalttipöly aiheuttaa enemmän terveyshaittoja kuin kitkarenkaiden huonommat pito-ominaisuudet verrattuna nastoihin. Puhumattakaan tienpidolle aiheutuvat teidenkulumisesta aiheutuvat kustannukset.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Orman Mollis kirjoitti:
Ei kuulosta minun korvaani järkevältä. Voisi toimia pääkaupunkiseudulla, mutta kun pohjoisemmaksi mennään niin nastat ovat paremmat, piste.

Jos otetaan myös huomioon asukkaat kehäkolmosen ulkopuolella, niin ei toimi.

Päinvastoin, mitä pohjoisemmassa niin sitä paremmin kitkat toimivat. Esim. Lapissa nastat ovat aivan turhat koska tiet ovat lähes koko ajan lumessa, eivät jäässä ja lumessa nastat eivät auta yhtään.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
scholl kirjoitti:
Veikkaan että asfalttipöly aiheuttaa enemmän terveyshaittoja kuin kitkarenkaiden huonommat pito-ominaisuudet verrattuna nastoihin. Puhumattakaan tienpidolle aiheutuvat teidenkulumisesta aiheutuvat kustannukset.

Ihan turhaa kinaamista. Laitetaan nastarenkaisiin varoitustarrat niin se on sitten hyvin pitkälti siinä.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Daespoo kirjoitti:
Päinvastoin, mitä pohjoisemmassa niin sitä paremmin kitkat toimivat. Esim. Lapissa nastat ovat aivan turhat koska tiet ovat lähes koko ajan lumessa, eivät jäässä ja lumessa nastat eivät auta yhtään.

Ainakin näillä leveysasteilla olen itse todennut nastat paremmaksi, tiet eivät ole kokonaan sulia, mutta eivät niin lumessakaan etteikö jäiseen tiehen rengas tavoittaisi.

Paitselo kirjoitti:
Ihan turhaa kinaamista. Laitetaan nastarenkaisiin varoitustarrat niin se on sitten hyvin pitkälti siinä.

Niinpä, tietävätpähän ihmiset että saattavat liikenteessä joutua epäpuhtauksia haistelemaan..
 

scholl

Jäsen
Toinen vaihtoehto on esim. kieltää nastat kaupunkiliikenteessä tiettyinä aikoina kuten nyt. Tai vaatia niiltä nastaverotarra tuulilaseihin. Silloinhan ongelmat ratkeaisivat.

Nastat ovat erityisesti parempia jarrutuksissa. Ja yleensä on jo lähtenyt lapasesta, jos pitää kovasti jarruttaa. Huonoilla, kapeilla, liukkailla teillä kuten kutostie ovat sellaisia, missä paljon liikkuvat varmasti tarvitsevat nastoja. Samoin jyrkät ylämäet, jos ei ole nelivetoa. Sen sijaan etelän paljon suolatut päätiet ja kaupungit ovat paikkoja, missä ei nastoja tarvitse, vaikka olisi maailman huonoin kuski.

Jos haluaa varautua kaiken varalta niin ostaa lumiketjutkin lisäksi. Pitää kyllä muistaa se, että ei niilläkään saa ajaa koko ajan kuten ei pitäisi saada ajaa nastoillakaan. Mutta jos ajaa niin veroa vaan tassuun.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Olen schollin linjoilla, että kaikkia turvallisuuslaitteita tulisi verottaa kovimman mukaan. Ei kaikkeen voi varautua. Tai voi - mutta sitten pitää maksaa.

On esimerkiksi käsittämätöntä miksei valtio verota ESP-ajonvakautusjärjestelmiä tämän enempää.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
scholl kirjoitti:
Toinen vaihtoehto on esim. kieltää nastat kaupunkiliikenteessä tiettyinä aikoina kuten nyt. Tai vaatia niiltä nastaverotarra tuulilaseihin. Silloinhan ongelmat ratkeaisivat.

Nastat ovat erityisesti parempia jarrutuksissa. Ja yleensä on jo lähtenyt lapasesta, jos pitää kovasti jarruttaa. Huonoilla, kapeilla, liukkailla teillä kuten kutostie ovat sellaisia, missä paljon liikkuvat varmasti tarvitsevat nastoja. Samoin jyrkät ylämäet, jos ei ole nelivetoa. Sen sijaan etelän paljon suolatut päätiet ja kaupungit ovat paikkoja, missä ei nastoja tarvitse, vaikka olisi maailman huonoin kuski.
Tuo ensimmäinen ehdotuksesi voisi toimia, tosin se tarkka päivämäärä jolloin pitäisi nastat olla pois olisi vaikeampi päättää.. Ja olisiko tämä nastakielto kaupunki-, läänikohtainen, vai koko maan kattava? Mutta tuskin kukaan haluaisi enää verotarroja tuulilaseja koristamaan..

Tällaisilla keleillä olisi jo kesärenkaat käypää valuuttaa, kunhan ei mitään huhtikuun talvimyräkkää enää järjestäisi. Kuinkahan moni lähtisi kesärenkailla liukastelemaan?!?

Nastoilla on hyvät puolet, kitkoilla omansa, asuinpaikasta ja maustahan tuo riippuu..
 

HangoverFairy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Sunnuntaita odotellessa ja kun ei enää yöpakkasia enempää ole niin tunkkia alle vaan.

scholl kirjoitti:
Nastat ovat erityisesti parempia jarrutuksissa. Ja yleensä on jo lähtenyt lapasesta, jos pitää kovasti jarruttaa. Huonoilla, kapeilla, liukkailla teillä kuten kutostie ovat sellaisia, missä paljon liikkuvat varmasti tarvitsevat nastoja. Samoin jyrkät ylämäet, jos ei ole nelivetoa. Sen sijaan etelän paljon suolatut päätiet ja kaupungit ovat paikkoja, missä ei nastoja tarvitse, vaikka olisi maailman huonoin kuski.
Jaaha, et taida paljoa pääteiltä muualla liikkua, jos pidät kutostietä huonona ja kapeana.
No renkaat asuinpaikan ja tarpeen mukaan eli nastat.
 

scholl

Jäsen
HangoverFairy kirjoitti:
jos pidät kutostietä huonona ja kapeana.

Myönnettäköön etten ole ajanut siellä remontin jälkeen. Tai viimeksi ajoin silloin yksi kesä, kun pöllysi ihan sumeesti, kun paransivat tietä eli sen jälkeen en ole ajanut, mutta joskus olen joutunut ajamaan pimeässä monta kertaa pirullisessa kelissä Koskenkylä-Liljendal-Kouvola vai miten se tie meneekään ja siellä ei ollut piennarta ollenkaan, tien pinta aina liukas ja tie todella mutkainen. Jos joku väitti sitä hyväksi niin silloin juhakankkusen takapihan rallitie on moottoritie.

Lähinnä ajattelin kaupunkirajoituksia Helsingin keskustaan siis mitä tulee nastoihin. Pienemmissä kaupungeissa kuten vaikkapa Lahdessa tai Rovaniemellä on niin vähän liikennettä, ettei mikään tunnu missään.
 

Lukkoseppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Huhtikuun 4. päivä vaihdetaan kesäläskit alle, scoll tyyliin sormia likaamatta liikkeessä tottakai. Talvi meni pitkästä aikaa kitkoilla, helpotuksena Quattro Audi joka mennee kesärenkailla ojien välissä melkeinpä vuodenajasta riippumatta.

Go Porvarit, nastarenkaat verolle ja perintövero pois!
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Lauantaiaamuna pitäisi kesärenkaat vaihtaa alle, kun luottaa noihin sammakkomiehiin, jotka povaavat räntä-/lumisadetta tänne eteläänkin perjantaiaamuksi, ja silloin pitää lähteä kuitenkin aikaisin liikkeelle. Taisi kyllä ilmatieteenlaitoksen supertietokoneet sanoa samaa, että takatalveen saa vielä varautua aina eteläisintä Suomea myöten. Ei olisi millekkään paskalle räntäsateelle enää mitään tarvetta, mutta kun vielä kuitenkin ollaan maaliskuun puolella, niin onhan se aivan mahdollistakin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK,Nashville Predators ja Nurmijärven Kurra
Seuraava työvuoro vasta pääsiäisen jälkeen. Tuli vaihdettua kesärenkaat appiukon kanssa. Taisin säästää noin 20e, kun vaihdoin itse renkaat.
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
scholl kirjoitti:
Myönnettäköön etten ole ajanut siellä remontin jälkeen. Tai viimeksi ajoin silloin yksi kesä, kun pöllysi ihan sumeesti, kun paransivat tietä eli sen jälkeen en ole ajanut, mutta joskus olen joutunut ajamaan pimeässä monta kertaa pirullisessa kelissä Koskenkylä-Liljendal-Kouvola vai miten se tie meneekään ja siellä ei ollut piennarta ollenkaan, tien pinta aina liukas ja tie todella mutkainen. Jos joku väitti sitä hyväksi niin silloin juhakankkusen takapihan rallitie on moottoritie.

Ajelin ennen remonttia vuosien ajan lukuisia kertoja Koskenkylä-Kouvola -välin eri keleillä valoisalla ja pimeällä, eikä se mielestäni erityisen huono ja liukas ollut. Kyllä sitä ihan huoletta pystyi ajelemaan. Ei se tosin erityisen hyväkään ollut valtatieksi ja sen kunnostus valtatietä vastaavalle tasolle oli aiheellista.

Mitä itse ketjun aiheeseen tulee, niin suvikumit on jo vaihdettu (itse tottakai), vaikka aamuliukkautta on vielä odotettavissa.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Kyllä nykyisissä olosuhteissa nastarenkailla ajaminen on perusteetonta; mikäli ajaa paljon moottoriteillä (kuten allekirjoittanut), niin ajakaa niillä laadukkailla kitkoilla. Neliveto auttaa myös. On nimittäin teidän nastarenkailijoiden takia menossa TAAS tuulilasi vaihtoon!

Wagner kirjoitti:
Ajelin ennen remonttia vuosien ajan lukuisia kertoja Koskenkylä-Kouvola -välin eri keleillä valoisalla ja pimeällä, eikä se mielestäni erityisen huono ja liukas ollut. Kyllä sitä ihan huoletta pystyi ajelemaan. Ei se tosin erityisen hyväkään ollut valtatieksi ja sen kunnostus valtatietä vastaavalle tasolle oli aiheellista.

Mitä itse ketjun aiheeseen tulee, niin suvikumit on jo vaihdettu (itse tottakai), vaikka aamuliukkautta on vielä odotettavissa.

Mistä pätkästä te nyt puhutte? Juuri ajelin tiistaina Kouvolaan Helsingistä, enkä ole ajanut niin hyvillä teillä missään. Verrataan nyt vaikka maan suurimpaan vitsiin eli E4:een.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mikäli television sammakkomiesten ennustukset pitävät paikkansa niin ensi viikolla voi pelti rytistä (pk-seudulla) ihmisten kurvaillessa slikseillä pienessä lumisateessa. Mieli kyllä tekisi itsekin vaihtaa mutta renkaat pitäisi pestä eivätkä nuo sääennustukset kauheasti houkuttele vielä vaihtamaan.
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vaihdettu on kesäiset ja 25E siitä piti maksaa. Lämmintä on ja mukava ajella ikkuna auki jo näin maaliskuun lopullakin. :)
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Vaihdettu on, 10 euroa maksoin.
Lunta ilmeisesti tulee mutta kuinka paljon?

Jos vähän, niin se sulaa heti pois. Jännä nähdä miten käy.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös