Tunkilla ollut jo käyttöä?

  • 254 017
  • 1 554

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Väsyneet Kädet kirjoitti:
Ainakin Tampereen seudulle on povattu puolentoista viikon päähän muutaman päivän lumi/räntäsateita, ja melki kympin pakkasia öisin. Eli talvirenkaat vielä alla.

Mikä firma noin kauas ennustaa ja millä laitteilla? Ilmatieteen Laitos ja Foreca eivät ainakaan anna tietääkseni kuin viiden vuorokauden ennusteita.

Kesärenkaat alla toista viikkoa.

Ps. Enpäs tajunnutkaan että ne on nastoja mitkä kolahtelee tuulilasiin. Ajattelin vaan että onpas ollut viime aikoina paska tsägä kun useamman kerran tullut kivi tuulilasiin. Ja kyllä niitä tulee ajoit sitten miten tahansa.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
SergeiK kirjoitti:
Kannattaa olla melko tarkkana millaiselle tunkille sitä käyttöä kaavailee:

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/...vät+kestä+kesärenkaiden+vaihtoa/1135226238446

No onpas kivasti yleistetty juttu, vaikka kyseinen ongelma koskee nimenomaan Ford Mondeon rimpulatunkkeja. Muuten olen sitä mieltä, että on suorastaan RIKOLLISTA TOUHUA laittaa autoon varusteita jotka saatavat olla todella vaarallisia. Homma on näköjään luisumassa siihen suuntaan, että jokaisesta pienemmästäkin työstä on varattava aika merkkihuoltoon.
Huomasinkin just että tuulilasin pesunestesäiliöstä on neste päässyt lopahtamaan - täytynee tilata aika merkkihuollosta säiliön täyttöä varten, koska ei siihen perhanan korkkiin uskalla maallikko mennä koskemaan, voi vielä takuu laueta sen takia. Tai oikeastaan pitäisi kai koko vidun kiesi vaihtaa, koska huomasin tuhkakupin olevan täynnä karkkipapereita - eihän tuollaisella koslalla voi enää ihminen ajaa.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Hieman epäilen, että näissä tapauksissa missä tunkki on pettänyt auton alta, niin tunkin käytössä on tapahtunut ajattelemattomuus virhe, ja koko toinen puoli on nostettu ilmaan, kun olisi pitänyt nostaa kulma kerrallaan ylös ja näin saada tunkin päällä makaava paino putoamaan reilusti alle puoleen siitä, mitä se on, kun nostaa koko puolen kerralla ylös.
Ihminen on tunnesti hieman laiska luonteeltaan, ja sitten kun vielä keksii omasta mielestään kelpo konstin säästää aikaa ja vaivaa, niin vahinkohan siinä sattuu.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Vinkki kaikille renkaan vaihtajille: hakekaa Biltemasta tai Motonetistä parin kympin hallitunkki, sillä nostaa helposti auton ilmaan keulasta tai perästä ja tunkkaus jää minimiin. Lisäksi vielä pari pukkia jolla auto pysyy turvallisesti ilmassa niin renkaiden vaihto helpottuu paljon. Autojen omilla tunkeilla menee helposti 30min enemmän renkaiden vaihto-operaatioon.
 

FinJeevel_86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, NHL, Liigakarsinnat
Aeroman kirjoitti:
Hieman epäilen, että näissä tapauksissa missä tunkki on pettänyt auton alta, niin tunkin käytössä on tapahtunut ajattelemattomuus virhe, ja koko toinen puoli on nostettu ilmaan, kun olisi pitänyt nostaa kulma kerrallaan ylös ja näin saada tunkin päällä makaava paino putoamaan reilusti alle puoleen siitä, mitä se on, kun nostaa koko puolen kerralla ylös.
Ihminen on tunnesti hieman laiska luonteeltaan, ja sitten kun vielä keksii omasta mielestään kelpo konstin säästää aikaa ja vaivaa, niin vahinkohan siinä sattuu.

Meillä korkkas kaksi Fordin tunkkia, molempia käytettiin ekaa kertaa. Focuksen levy kieroks ja vaihtoon. Voin sanoa ettei Fordin tunkkien hajoaminen ole käyttäjästä kiinni.
 

Brunberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyynärpäätaklaus
Daespoo kirjoitti:
Vinkki kaikille renkaan vaihtajille: hakekaa Biltemasta tai Motonetistä parin kympin hallitunkki, sillä nostaa helposti auton ilmaan keulasta tai perästä ja tunkkaus jää minimiin. Lisäksi vielä pari pukkia jolla auto pysyy turvallisesti ilmassa niin renkaiden vaihto helpottuu paljon. Autojen omilla tunkeilla menee helposti 30min enemmän renkaiden vaihto-operaatioon.

Tänään vaihdoin traktoriin renkaat kunnon hallitunkin ka mutterimopon avustuksella, taisi se 30min mennä aikaa kun putsasin samalla sellaisella teräsharjalaikalla tasot navasta ja vanteesta, ettei käy ravistamaan.
 

batman83

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo, tunkkia käytin tänään 225/40/18 renkaita yritin auton alle. Raapi ihan vitusti. Huomenna sitten rengasliike heittää alle 215/35/18 renkaat. Ei pitäisi raapia. Kehä on yli 30mm pienempi. Huomenna sitten kesäaikaan.

Edit: Osuiskohan se rengaskoko kohta kohilleen..
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kesänakit on ollut alla jo yli viikon. Olisi voinut vaihtaa jo aikaisemminkin, mutta ei jaksanut...
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Kesärenkaat tosiaan alla, nyt tulossa muutaman yön mittainen pakkasjakso.
Kun näyttää miinusta (-4) niin sademäärä nolla. Kun näyttä pientä lämpöä (+4) niin jonkin verran sadetta.

Isoja teitähän tässä vain ajelisin niin kaipahan tässä uskaltaa.
 

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
FinJeevel_86 kirjoitti:
Meillä korkkas kaksi Fordin tunkkia, molempia käytettiin ekaa kertaa. Focuksen levy kieroks ja vaihtoon. Voin sanoa ettei Fordin tunkkien hajoaminen ole käyttäjästä kiinni.

Sehän tässä on mielenkiintoista, että kun rengasta ei Mondeon tunkilla pysty vaihtamaan edes hyvissä olosuhteissa, niin miten Fordin väki kuvittelee vaihdon onnistuvan tosi paikan tullen. Ohjekirjassa varmaan lukee: "Ennen renkaan puhkeamista varmista, että auto on kovalla vaakasuoralla tasaisella alustalla" tai "suosittelemme renkaan puhkeamista ainoastaan valtuutetuissa huoltoliikkeissä"
 

Lukkoseppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nokia vs. Good Year

Nyt on kesärenkaat alla, mutta tulihan melkoinen pettymys taas kesäkumeilla kurvaillessa. Kuvittelin että rengasmelu vaimentuisi entisestäänkin, mutta ensimmäisellä perstuntumalla totesin että renkaiden pörinä perkele lisääntyi. Talvirenkaat on Nokian RSi (kitkat) ja kesärenkaat Good Year Hydragrip, molemmat kokoa 205/55 R16. Voiko olla että kesäpyörät ovat kovat ja meluisammat näin nollakeleillä vai onko tiet talven rouhimisen jäljiltä ylikarkeassa kunnossa johon kesärenkaat reagoivat. Muistelen että kesän lopulla auto oli hiljaisempi. Molemmat rengassetit ovat kulutusmittarien mukaan 6-8mm välisellä alueella urasyvyydeltään joten siinäkään ei ole merkittävää eroa. Toinen juttu jonka huomasin on se että ohjaus on paikallaan ja hitaassa ajossa nyt paljon jäykempi, sen kyllä ymmärrän mutta äänen lisääntymistä en.
 

Veijari

Jäsen
Lukkoseppä kirjoitti:
Kuvittelin että rengasmelu vaimentuisi entisestäänkin, mutta ensimmäisellä perstuntumalla totesin että renkaiden pörinä perkele lisääntyi.

Kitkarenkaat ovat pehmeämpää kumiseosta kuin kesärenkaat, siksi monasti myös hiljaisemmat.
En tunne GY Hydragrippejä, ovatko miten äänekkäät verrattuna muihin premium renkaisiin.
 

struumax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät ja HIFK
Piti se arvata. Tänä aamuna rykäisin alle kesägummit ja nyt ripottelee lunta taivaalta ja pakkasta luvataan (-6) yöksi. Kunhan ei pahemmin kastelisi teitä, mutta tietäähän tuon miten käy...ihan hienoa aamua lupailee tämä.
 

Veijari

Jäsen
Tänään vaihtui kesänakit alle. Toivottavasti 4mm:n kulutuspinta riittää tälle kesälle, sen verran näytti enää pintaa olevan.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
4mm riittää hyvin kunhan malttaa rankkasateella tiputtaa nopeuttaan. Urien syvyydellä ei ole mitään väliä edes kostealla asvaltilla, niiden ainoa tehtävähän on syrjäyttää vettä renkaan alta niin ettei se nouse vesikerroksen päälle. Jos tie on kostea niin vettä ei ole niin paljoa että urilla olisi väliä.

Mutta sateella pitää olla tarkkana.
 

Andrei

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Samoin tänään tuli laitettua alle. 4:n millimetrin kaiverrus oli vielä selvästi näkyvissä, joten noillahan ajelee vielä hyvin...
 

scholl

Jäsen
Itse olen ajatellut, että tunkilla ei ole ilmeisesti mitään väliä. Pääsiäinen on mennyt ajat sitten. Ulkona on 20 lämmintä ja silti suurin osa ajaa nastarenkailla edelleen.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Tänään vaihdoin isäukon autoon renkaat. Mikäs siinä, ei nyt mitään juhlaa mutta eipä tuohon näin nuorena ole pahemmin ehtinyt kyllästymäänkään.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Ajattelin vaihtaa kesärenkaat aikaisintaan viikon päästä menopelini alle. Tällä viikolla on taivaalta tullut vettä, räntää, lunta käpyjä ja ym. paskaa aivan riittävästi. Aikaisin aamulla kun töihin täytyy omalla autolla lähteä, niin kesärenkailla olisi useampana aamuna jäänyt töihin lähtemättä. Ensi viikon puolivälissä näyttäisi oleva taas kerran tulossa takatalvi lumisateiden myötä.

Joten en vaihda vielä viikkoon kesärenkaita.
 

hätrikki ||

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Anaheim Ducks
Tänään (siis eilen) tuli pistettyä kesätassut alle. Oli kiva huomata taas, miten rapinan äänet häipyi. Continentalin EcoContit toista raundia alkamassa, ihan passelit ainakin piskuiseen Golfiin.

Oli muuten ensimmäinen kerta kun ominavuin sain onnistuneesti vaihdettua, tämän piuhan takaa taitaa löytyä oikea Kihviän mies.
(http://www.youtube.com/watch?v=Ru3-GkMeuzE Huuliveikoista Rakentaja-Rane ja Arska)
 

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Joo, kesärenkaat meni alle eilen (siis lauantaina). Rapinassa ei ole mitään eroa, rengasääni luultavasti vain kasvaa kun vaihtoi kitkoista kesäkumeihin. No, tulipahan vaihdettua nekin perkeleet.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Yksi sana: kitkarenkaat.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
JHag kirjoitti:
Yksi sana: kitkarenkaat.

Ei hyvä ympärivuotiseen käyttöön. Turhan pehmeäksi vetää helteillä.

Edit. Tosin kaikista mukavimmat ja hiljaisimmat renkaat ajella noin 9kk vuodesta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös