Tunkilla ollut jo käyttöä?

  • 246 219
  • 1 534

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No joo. Vaihdan itse mieluummin ne renkaat vartissa kun vien auton johonkin rengaspuljuun sesonkiaikana. Nyt jouduin asioimaan kyseisenlaisessa puljussa ostamassa uudet talvirenkaat. Tiskin takana istui kyllästyneen oloinen paikan pomo joka siellä kokista juoden yritti samalla jotain murista. Onneksi tiesin jo etukäteen mitkä renkaat haluan. Aluksi ehdotti sitä että tuon sitten auton ensi viikolla ja he vaihtavat samalla nämä renkaat.

Ilmoitin että otan ne suoraan mieluummin mukaan ja vaihdan itse. Siitä kyseinen kaljupää veti jenkkikaapin nenäänsä ja vittuili vielä jotain. Sovittiin että menen hakemaan renkaat samana päivänä klo. 15 pois.

Noh.. Jo ajaessa hiukan kolmen jälkeen pelipaikalle, mielessäni oli että vittu varmaan ovat renkaat samassa paikassa mihin ne jätin. Ja kyllä niin olivat. Siitä sitten menin kysäisemään herra isoherralta että mitä vittua. Se joi taas kokista tiskin takana eikä edes muistanut että olin käynyt aiemmin. Käski sitten mennä halliin sanomaan että pistäkääs noi mun renkaat nyt kuntoon.

Menin sitten äärimmäisen vittuuntuneena hallin puolelle jossa kolme amista(varmaan jotain kiireapulaisia) vaihtelivat renkaita. Näiltä jannuilta herui todella hyvää palvelua vaikka olivat varmaan koko aamun siellä lattialla möyrineet. Puoli tuntia ja sain renkaani. Sinäkin aikana tämä "pomo" kävi siinä jotain vittuilemassa.

Paska paikka vaikka amikset olivatkin asiansa osaavia.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Faijan autoon vaihdoin eilen pyörät ja alkoi kyllä ottamaan päähän. Ulkona tuulessa ja tuiveruksessa, paskoilla vehkeillä ja ukon vieressä kannustaessa... Reilu puoli tuntia meni, mutta nyt on isän turvallista ajella ja se on tärkeintä.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Schwalbe kirjoitti:
Skooda? Hävettääkö yhtään ajella sillä?

Terveisin: Kateellinen teini

Ei hävetä ollenkaan. Olen aina halunnut, että oman auton 'sukulaisen' bongatessa liikenteestä reaktio on aito 'hei tolla on samanlainen kuin meikäläisellä'.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
vision kirjoitti:
Olen aina halunnut, että oman auton 'sukulaisen' bongatessa liikenteestä reaktio on aito 'hei tolla on samanlainen kuin meikäläisellä'.

Tästä en kyllä tajunnut hittojakaan, mutta ei se mitään! Otetaan taas! Sunnuntaina voidaan sitten ratkoa Stadin ykkösyys, hurrit on meidän takana kuitenkin!
 

RtSn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Florida Panthers
Daespoo kirjoitti:
En usko että mistään saat renkaiden pesua, tasapainoitusta, varastointia ja siis vaihtoa 20€, normaalihinta lienee vähintään 50€.
Asian tarkastettuani Oulussa taitaa normaalihinta olla juuri tuo hieman alta 100€/vuosi, 50€/kausi.

Taisi olla tuo 20€ joku kampanjahässäkkä - ainakin Oulussa.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
RtSn kirjoitti:
Asian tarkastettuani Oulussa taitaa normaalihinta olla juuri tuo hieman alta 100€/vuosi, 50€/kausi.

Taisi olla tuo 20€ joku kampanjahässäkkä - ainakin Oulussa.

Kuten tuonne rengasketjuun kirjoitin, niin Vianorin hinta oli ainakin eilen 95 €.
En tiedä onko vuosi- vai kausihinta. mutta eipä siellä eilenkään ollut muita kuin työsuhdeautoilijoita.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Schwalbe kirjoitti:
Tästä en kyllä tajunnut hittojakaan, mutta ei se mitään! Otetaan taas! Sunnuntaina voidaan sitten ratkoa Stadin ykkösyys, hurrit on meidän takana kuitenkin!

Sitä tarkoitin, että on kiva kun oma auto ei löydy top kympistä rekisteröityjen joukosta vaan samanlaisen bongaaminen liikenteestä aiheuttaa tuo edellämainitun reaktion.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Vianor taitaa olla se kallein mesta, asiakaskunta koostuu pääasiassa leasing-autoista ja vastaavista joissa firmat maksaa vaihdon.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
vision kirjoitti:
Sitä tarkoitin, että on kiva kun oma auto ei löydy top kympistä rekisteröityjen joukosta vaan samanlaisen bongaaminen liikenteestä aiheuttaa tuo edellämainitun reaktion.

Aah... Mutta tämähän koskee 90 prosenttia autoilijoista. Mitä fiilistelemistä siinä on?

Joo ja tunkilla on ollut käyttöä. Jaappanilaisten orkkis-tunkeilla olen homman hoitanut viimeiset 15 vuotta, ja ilman ongelmia. Ehkä tunkki kertoo myös auton laadusta jotain?

Mun mielestä renkaiden vaihto on lähinnä ihan nastaa hyötyliikuntaa. Samalla tulee katsottua hieman auton yleiskuntoa mm. jarrujen ja mahdollisten maali- ja ruostevaurioiden osalta. Lopuksi vaan Bilteman kompuralla paineet kohdalleen, ja taas on säästetty useampi kymppi asuntolainaa varten, sitä onkin vielä jäljellä aika lailla... Kompura on muuten näyttänyt aina samat lukemat kuin huoltoaseman ilmapiste, että siitäs saatte, Bilteman dissaajat.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Jape kirjoitti:
Alkaa olla vaarallista touhua. Vaihdoin viime syksynä sukulaiseni autoon tuon ikäiset talvikiekot ja niissä oli jo vaarallisen näköisiä halkeamia sivuilla. Kulutuspintaa oli vielä reippaasti, mutta enpä itse uskaltais sen ikäsillä renkailla ajaa. Kumi haurastuu ajan myötä huomattavasti.
Kitkarenkaat myös menettävät käytännön pitokykyä ajan myötä kun kumi kovettuu. Nastarenkaiden pitokyvyn muutos ei ole yhtä suuri.
Pakkohan tähän on vielä vastata. Nyt alla uudenkarheat Nokian Hakkapeliitta neloset.
 

scholl

Jäsen
No tänään sitten vaihtui renkaat 1. autoon. En mä nyt itse asiassa tiedä olisiko ollut välttämätön pakko. Suht mukavasti pääsin sohjossa lumisateessa etenemään kesärenkaillakin.

Huomenna samaan rengasliikkeeseen toisen auton kanssa.
 

Iceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Tänään tuli vaihdatettua nastat alle. Sesonki alkaa olla ilmeisen ohi, ensimmäisestä rengasliikkeestä johon soitin sanottiin että vaihdetaan samantien - ei ole ruuhkaa.

Vilkkaasti liikennöidyt tiet olivat täysin ajokuntoisia koko ajan vaikka välillä tuli lunta reippaasti ja jonkun verran pakastikin mutta ajattelin nyt viimein vaihtaa kun epäilen että seuraavaa plussakeliä saadaan odotella aika pitkään....
 

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
Mulla ois kyssä.

Tänään vaihdoin nastat alle. Laitoin takarenkaina käytetyt kumet eteen ja etupyörät taakse, kun on etuvetoinen auto ja eturenkaat näyttivät hieman kuluneilta tai oikeastaan niissä oli enemmän soraa. Ajattelin että tällä vaihdolla saa paremman pidon..

Onko tällä vaihdolla mitään negatiivisia seurauksia? Renkaina mulla on Continental Vikingit.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
No virallinen suositus kesärenkaillahan on että ehdottomasti paremmat renkaat taakse sen vuoksi ettei takapää lähde irti esim. sateisella moottoritiellä koska sen jälkeen auto on noin 95% todennäköisyydellä poikittain ja ei enään kontrolloitavissa.

Talvirenkaissa teen itse samoin kuin sinä, liikkeellelähdön ja pysähtymisen takia paremmat eteen (ja tasaisemman kulumisen turvaamiseksi). Riskit ovat tosin samat kuin kesänakeilla mutta hyödyt huomattavasti isommat, kesällähän liikkeellelähtö ja pysähtyminen eivät ole ongelmia.
 

peno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Madness!
ozo kirjoitti:
Onko tällä vaihdolla mitään negatiivisia seurauksia? Renkaina mulla on Continental Vikingit.

Perse saattaa lähteä alta, ja etuvetoisella on tunnetusti vittumaista mennä linkussa. Tosin ei välttämättä puske mutkissa niin helposti ja lähtee liikkeelle paremmin.
 

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
Kiitos selvennyksestä.

Tälläinen vinkki löytyi:



6. Ilmanpaineet talvirenkaissa

Kylmä ilma laskee renkaiden ilmanpainetta noin 0,1 baria/ -10 astetta. Pohjolan talviolosuhteissa kannattaakin käyttää 0,2 - 0,3 baria korkeampia paineita kuin kesärenkaissa. Autonvalmistajat antavat suosituksensa kesärenkaille lämpimimpiin olosuhteisiin. Kun tarkistat ilmanpaineita muista ottaa huomioon autosi kuormitus. Ilmanpaineilla viimeistelet autosi ajo-ominaisuudet.

Lähde: http://www.rengasmarket.fi/page?pageId=33
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
ozo hyvä, laita AINA parempikuntoisemmat renkaat taakse huolimatta siitä missä ne ovat viimeksi pyörineet. Näin saatat välttyä ikäviltä tilanteilta talviliikenteessä. Toki jos tassut ovat kaikki tasalaatuisia, niin käyttämäsi kierrätys on suotavaa, varsinkin jos sen ylettää myös takakontissa olevaan vararenkaaseen, kuluvathan nuo silloin tasaisemmin kaikki. Pidä silti huoli, että mahdollisesti mainittu oikea pyörimissuunta säilyy!
 

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
ozo hyvä, laita AINA parempikuntoisemmat renkaat taakse huolimatta siitä missä ne ovat viimeksi pyörineet. Näin saatat välttyä ikäviltä tilanteilta talviliikenteessä. Toki jos tassut ovat kaikki tasalaatuisia, niin käyttämäsi kierrätys on suotavaa, varsinkin jos sen ylettää myös takakontissa olevaan vararenkaaseen, kuluvathan nuo silloin tasaisemmin kaikki. Pidä silti huoli, että mahdollisesti mainittu oikea pyörimissuunta säilyy!

Mun renkaissa ei ole rotation-juttua, joten pyörimissuunnalla ei varmaan ole suurta merkitystä. Eturenkaat ei ollut paljon kuluneemmat kuin takarenkaat, pikkaisen vain ja niissä oli enemmän soraa...

Toivotaan parasta.

Edit: Tälläinen löytyi:
"- Minulla on neljä rengasta joista kaksi on kuluneempia kuin toiset, kummat näistä asennan etu- ja kummat takarenkaiksi?

Väittelyn aiheena tämä on niinikään hyvin yleinen ja keskustelu menee nopeasti 'omien esimerkkien' kirjoitteluksi. Nyrkkisääntö on se että paremmat, vähemmän kuluneet renkaat tulee aina asentaa taakse; syitä on monia ja ne kaikki perustuvat siihen tosiasiaan että takarenkaiden menettäessä pidon yllättäen on auton palauttaminen hallintaan vaikeampaa kuin jos pidon menettävät eturenkaat, pystyakselinsa ympäri pyörivä auto ei ole käytännössä katsoen ohjattavissa juuri ollenkaan ja törmääminen sivuttain on erittäin paljon vaarallisempaa kuin törmääminen keula edellä. Misinformaation tyypillisin ilmentymä on väite että eturenkaat "ohjaavat", mikä pitää paikkansa vain jos käytettävissä on taka-akselin sivuttaispidon tuoma tukimomentti, perusedellytyksenä auton kulkusuunnan hallittuun muuttamiseen.

Tästä kuitenkin on poikkeuksia. Jos ero renkaiden kuluneisuudessa on pieni ja autolla on tapana kuluttaa eturenkaita nopeammin kuin takarenkaita niin mitään estettä parempien renkaiden asentamiseksi eteen ei ole. Myöskään kesärenkailla tämä ei ole niin kriittinen asia kuin talvirenkailla koska asfaltilla pitoa on yleensäkin enemmän kuin lumella tai jäällä. Etu- ja takarenkaiden pidon ero tulee jokatapauksessa pitää suhteellisen pienenä.

Tärkein muistettava asia kuitenkin on se että loppuunkuluneet renkaat kuuluvat kierrätykseen tai veneen ja laiturin väliin, eivät missään tapauksessa auton alle.
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Nastojen ropinaa

Ulkona on 16 astetta harva se päivä, aurinko paistaa, ihmiset viihtyvät terasseilla ja bikineitä näkyy. Sitten kun lähdet liikenteeseen tai lenkille niin huomaat, että suurimmalla osalla nastat ropisevat. Siis mitä ihmettä, onko kyseessä kuin Neuvostoliiton politbyroo eli ei pystytä reagoimaan vuoden sisäisiin asioihin. Pitäisi olla ehdottomasti vastaavat miehet kuin ne hukkumisen estävät hemmot mustissa. Menisivät ja repisivät nastamiehet autoistaan ulos.

Tänä talvena ei ole ollut yhtäkään päivää tai yötä pääkaupunkiseudulla, jolloin olisi ollut oikein liukasta. Kitkoilla pärjää yleensä ja tänä talvena ei ole ollut epäilystäkään asiasta. Itse asiassa 90% talvipäivistä olisi pärjännyt kesärenkailla. Se tosin ei ole sallittua, mutta jokatapauksessa nyt on lämmin ja keväistä ja juhannus on kohta kulman takana ja ihmisten on pakko jyrätä nastoilla.

Peräänkuuluttamani nastavero voi vielä toteutua sen takia, koska ihmiset eivät reagoi ja vaihda renkaitaan kelin mukaan, vaan tieten tahtoen jyräävät tiet puhki ja vaikuttavat negatiivisesti ilmanlaatuun.

Paras esimerkki asiasta oli 3v sitten viikko vapun jälkeen Turussa näkemäni poliisin mustamaija, joka ajoi Hamburger Börsin ohi nastarenkailla. Silloin oli yli 25C lämmintä ja istuttiin terassilla.

Uskomatonta!
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Tuskin se viikko pari enää asfalttia/nastoja sen kummemmin syö, kun koko talvi on kuitenkin tuota paria viikkoa lukuunottamatta rullattu asfaltilla.

Kyllä viime viikolla vielä oli aamulla kadut jäässä, ainakin Tapiolan alueella.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
scholl kirjoitti:
Peräänkuuluttamani nastavero voi vielä toteutua sen takia, koska ihmiset eivät reagoi ja vaihda renkaitaan kelin mukaan, vaan tieten tahtoen jyräävät tiet puhki ja vaikuttavat negatiivisesti ilmanlaatuun.

Niin, viime viikolla oli Stadissa todellakin jo "kesä". Sitten viikonloppuna ajelin Orivedelle ja siellä ajelin umpijäisiä kinttupolkuja hankien keskellä. Nyt ajelen taas täällä Stadin "kesässä", mutta loppuviikosta lähden ajamaan syrjäiselle mökille, syrjäisiä metsäteitä Kuusamoon. Oikeinko tosissasi ehdottelet, että minun olisi nyt jo parin viikon kuluessa pitänyt useamman kerran vaihdella edes takas nastarenkaista kesärenkaisiin - kesärenkaista nastarenkaisiin - nastarenkaista kesärenkaisiin - kesärenkaista nastarenkaisiin... jne. "kelin mukaan"? Hä?
 

scholl

Jäsen
Aika harva ajaa Kuusamoon niinkuin sinä. Suurin osa ei aja kuin kaupunkiajoa.

Ja miksen pointtiin siitä, että koko talvi on rullattu kuitenkin asfaltilla niin siihen voisi juuri todeta sen, että tämä on yksi syy, miksi nastarenkaille pitäisi asettaa vero.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös