Tunkilla ollut jo käyttöä?

  • 245 766
  • 1 534

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Talvirenkaat laitetaan alle aikaisintaan ensi viikonloppuna. Jos olisi kitkarenkaat niin voisi laittaa jo silloin, mutta nastoilla ei viitsi rapistella paljailla teillä turhan paljoa liikaa. Se on noilla renkailla sitten viimeinen talvi edessä, seuraavana talvena on joko uudet renkaat tai kokonaan uusi auto (ja siinäkin tietty uudet renkaat, ei noita mitkä nyt on).
 

Veijari

Jäsen
Joo, kun 5 vrk:n sääennustetta katsoo niin ei mitään kiirettä ainakaan vielä tämän viikon aikana talvirenkaiden kanssa. Kattellaan uudelleen ensi viikon puolella.

Uudet talvirenkaatkin pitäisi hankkia. Kitkat meinaan alle laitattaa.
 

JimmyMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pittsburgh Penguins
Jokeritar kirjoitti:
Nastarenkaat on vaihdettu tänään alle, itse vaihdoin. Viime yönä oli satanut pari senttiä lunta ja koko ajan sataa lisää!
Jep. Onneksi tuli vaihdettua jo viikko sitten. Oulun korkeudella eilen tuli lunta, nyt on pakkasta ja tiet liukkaina. Penkoille johtavien jarrutusjälkien perusteella talvi on yllättänyt autoilijat täällä pohjoisessakin.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Varasinpa juuri ajan ko. operaatiolle. Mieluummin maksan amiksen viiksivallulle vitosen vaihdosta kuin venäytän selkäni tuon kanssa. Sitäpaitsi, saavatpahan harjoitusta.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Perjantaina tuli vaihdettua. Säiden puolesta Savossa pärjäisi edelleenkin kesänakeilla, mutta kun tuli käytyä tuolla maaseudulla niin vaihto kävi ajankohtaiseksi. Ennen olen vaihdattanut liikkeessä, mutta nyt tein homman itse kun käytössä oli halli, pulttipyssy ja kunnon tunkki.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
JimmyMac kirjoitti:
Oulun korkeudella eilen tuli lunta, nyt on pakkasta ja tiet liukkaina. Penkoille johtavien jarrutusjälkien perusteella talvi on yllättänyt autoilijat täällä pohjoisessakin.

Yllätti tosiaankin. Tarkoitus oli vaihtaa nastat alle tällä viikolla, mutta toissayönä rysähti lumi maahan ja auto jäi tyttökaverin luo parkkiin. Pitänee viedä talvirenkaat auton luo. Tulisi nyt kunnon vesikelit niin pääsisi vähemmällä.
 

scholl

Jäsen
Itselläni on vielä sellainen usko tai toive säiden suhteen, että kuukauden pärjäisi vielä kesärenkailla. Tai talvirenkaathan voi vaihdattaa, jos lämpötila menee pysyvästi alle vitoseen, koska en ole nastoilla teitä pilaamassa ja talvirenkaassa on kesärenkaita parempi pito kylmällä, mutta olennaisempaa on se, etten haluaisi moottoripyöräilykautta liian aikaisin keskeyttää (eikä loskakelitkään innosta). Sen takia pitäkää ne lumet lapissa nyt ainakin jouluun saakka.
 

komisario

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ray Bourque, Man Utd
Eipä ainakaan Etelä-Suomessa talven aikana montaa sellaista päivää ole, että talvirenkaita oikeasti tarvitsisi. Pakkohan ne kuitenkin on vaihtaa koska laki on laki.
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No eipä ole täällä päässä ollut puhettakaan vielä renkaiden vaihdosta.

Pari kuukautta pelkkää stadia tai ainakin kehä 3:n sisällä, niin eipä jaksa alkaa tunkittamaan ketään/mitään. Saapahan kuitenkin keskellä talvea kuunella tarpeeksi sitä nastojen kitinää kuivalla tiellä.

Suolaa sitten taas ihan vitusti, eks je.
 

scholl

Jäsen
komisario kirjoitti:
Eipä ainakaan Etelä-Suomessa talven aikana montaa sellaista päivää ole, että talvirenkaita oikeasti tarvitsisi. Pakkohan ne kuitenkin on vaihtaa koska laki on laki.

Tuosta olen eri mieltä. Nastarenkaita ei tarvitse, mutta kyllä talvirenkaita tarvitsee. Kesärenkailla ei kyllä pysy tiellä. Aika ajoin voi olla aika pitkäkin ajanjakso, jolloin tiet eivät ole sulina.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
komisario kirjoitti:
Eipä ainakaan Etelä-Suomessa talven aikana montaa sellaista päivää ole, että talvirenkaita oikeasti tarvitsisi. Pakkohan ne kuitenkin on vaihtaa koska laki on laki.

Grome kirjoitti:
No eipä ole täällä päässä ollut puhettakaan vielä renkaiden vaihdosta.

Pari kuukautta pelkkää stadia tai ainakin kehä 3:n sisällä, niin eipä jaksa alkaa tunkittamaan ketään/mitään. Saapahan kuitenkin keskellä talvea kuunella tarpeeksi sitä nastojen kitinää kuivalla tiellä.

Suolaa sitten taas ihan vitusti, eks je.

Talvi "yllättää" autoilijat joka syksy. Varsinkin pk-seudulla tämä on erittäin yleinen ilmiö, liikennekaaos on valmis jo parista hippusesta. Oman kokemukseni perusteella syynä on yleinen piittaamattomuus: kelin mukaan ajaminen, talvirenkaat, matka-ajan pitenemisen huomioonottaminen ja turvavälien pitäminen auttavat ehkäisemään talviajan onnettomuuksia.

Sitten on tietysti näitä lainaamieni tekstien takaa löytyviä tahvoja jotka kuvittelevat että suolaamalla se talvi pysyy poissa, itse ei tarvitse tehdä mitään.

Sama marina joka syksy. Ja sitten ihmetellään kun rytisee.
 

Veijari

Jäsen
Tein tuossa paikallisiin rengasliikkeisiin kyselyjä Continentalin Conti 3 kitkarenkaista (225/45/17). Viidestä rengasliikkeestä kyselin hintaa ja haarukka oli 720€-820€ alle asennettuna. Satasen siis säästää helposti kun viitsii vähän nähdä vaivaa.
 

scholl

Jäsen
Tulppu kirjoitti:
Ja sitten ihmetellään kun rytisee.

Se yllättäminen on vain median luoma selitys. Kaupunkiliikenteessä autoja on enemmän ja lähempänä toisiaan kuin teilläpäin ja jos tulee poikkeuksellinen keli niin silloin kolareiden määrä voi olla tavanomaista suurempi. Ei siinä ole mitään ihmeellistä. Se on vain niin, että jos huonolla näkyvyydellä tai liukkailla keleillä joltain lähtee lapasesta niin siinä on helposti aika monta autoa samassa nipussa. Mutta turha siitä ottaa stressiä. Kaupan kautta kotiin.

Lisäisin vielä senkin, että kyllähän päivittäisessä liikenteessäkin tapahtuu hyvin paljon läheltäpititilanteita ja faktaa on se, että jos on liukasta niin läheltäpiti onkin hyvin äkkiä osuma.
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tulppu kirjoitti:
Sitten on tietysti näitä lainaamieni tekstien takaa löytyviä tahvoja jotka kuvittelevat että suolaamalla se talvi pysyy poissa, itse ei tarvitse tehdä mitään.

Mun mielestä tästä ei ollut kyse kummassakaan viestissä. Varsinkin rannikolla mistään talvesta ei voi yksinkertaisesti puhua.

Kun suolattu tie jäätyy, se on yllättävän liukasta ja samalla näyttää kesäkeliltä. Ja kun suola kulkee sulamis-jäätymis kierrolla, niin vaaditaan armotonta suolausrallia ympäri vuorokauden. Ja jos sitä lunta nyt joskus tulee tännekin, niin pienemmät tiet jää auraamatta, koska jostain täytyy säästää.

Jos vaikka muu Suomi tekee sillä aikaa niitä pieniä ja "ketään ei kiinnosta" kolareita, niin me tehdään sitten ne muutamat ja vähän isommat.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Jep, tänään oli aamulla "melko liukasta" kun kesärenkailla lipsutteli ja lunta oli useampi sentti ja pakkastakin pari astetta. Moottoritie ei houkutellut alkuunkaan, vaan pienempiä teitä pitkin töihin. Huomasi ainakin ABS:n olemassaolon. Talvirenkaita joutuu odottelemaan vielä huomiseen kunhan vaan saapuvat matkahuollon kautta. Onneksi tuloi hankittua uudet kesäkumit, niin on edes jotain pitoa.
 

Andrei

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei ole Jyväskylässäkään kiirettä tämän asian suhteen. Nyt näyttää, että lauantaina olisi pakastumaan päin, mutta sanokaa mun sanoneen kun lauantai tulee tuo ennuste on kerinnyt muuttua jo lähes 80 kertaa, ja lämpöä piisaa...
Mielellään laittaisin jo nastat alle, sen verran kivempi on ajaa niillä (siis lumella).
 

Haapamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
JyP Ja Suolahden Urho
Juu ei vielä kiirettä renkaan vaihtoon ... taas on kiva vaihtaa siinä räntäsateessa ne renkaat ..... (no onneksi ei joudu auton alla meneen !!) ......
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Skeletor kirjoitti:
Continental ContiWinterViking 2
Kleber Kapnor 5

Onko jollain kokemusta varsinkin Kleberin talvirenkaista? Hintaeroa renkassarjoilla on 50 euroa. Käsittääkseni Kleberit ovat nykyään Michelinin valmistamat.

Klebereillä ajoin viime talven (205/65/15) ja täytyy myöntää, että tyytyväinen olen ollut. Hinta ei päätä huimannut, nastat ovat pysyneet kiinni renkaissa ja auto tiessä.

Kuitenkin minun Kleberini ovat käsittääkseni Nokialaiset. Ainakin ne ovat vastaavat kuin Hakkapeliitta 2:t eli ne eivät taida nuo Skeletorin mainitsemat Kapnor 5:t olla? Ei jaksa möyriä tallistakaan niiden merkintöjä katsomaan.

Talvirenkaat ajattelin tuossa viikonloppuna vaihtaa, mikäli säät eivät pakota aikaisemmin.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Torsti kirjoitti:
Kuitenkin minun Kleberini ovat käsittääkseni Nokialaiset. Ainakin ne ovat vastaavat kuin Hakkapeliitta 2:t eli ne eivät taida nuo Skeletorin mainitsemat Kapnor 5:t olla? Ei jaksa möyriä tallistakaan niiden merkintöjä katsomaan.
Oletko varma, että sinulla ei ole Kapnor 4:t? Muistaakseni ne vastaavat kuvioltaan Hakkapeliitta 2:sta ja tuo Kapnor Kleber 5 pohjautui johonkin Michelinin malliin.

Olen kuullut hyvää noista nelosista ja olisin sellaiset omaan autooni hankkinut, mutta silloin ei ollut saatavilla kuin tuota vitosta.
 

Veijari

Jäsen
Tänään iskettiin uudet kitkat alle. Ainakin pirun hiljaiset ovat nuo Continentalin testimenestyjät ensikuulemalta, joten tyytyväinen olen. Vielä kun pääsisi talviolosuhteisiin ajelemaan.
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tiistaina sen parikymppiä taas maksoin. Yllättävän aikaisin tällä kertaa mutta siinä samalla sitten tehtiin pientä muuta säätöäkin talvea varten.
 

scholl

Jäsen
Mistä internetistä näkee tulevan sään esim. 10vrk?
Itse en huomenna millään ehtisi/haluaisi viedä vielä prätkää talvisäilytykseen, mutta olisi kiva tietää se, ettei tule lunta mitään kinoksia. Seuraava 1,5vkoa tuskin pystyn viemään. Ja senkin jälkeen olisi kiva ajella vielä. Usein ajanut joulukuussakin, mutta vähintään marraskuun lopussa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös