Tunkilla ollut jo käyttöä?

  • 254 013
  • 1 554

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nanna Karalahti
Onko "jo" lokakuussa talvirenkaat vaihtava jotenkin nolo tai asia yleisesti kielletty/paheksuttu kun jokainen täällä renkaat vaihtanut kauheasti "joutuu" selittää miksi näin on tehnyt?
Vain nynnyt vaihtaa ennen kuin vaimo huomautellut vähintään kahden viikon ajan tihentyvällä frekvenssillä, että eikö olisi jo syytä ja ennen kuin on kerran liukastellut marraskuussa kesäkumeilla töistä kotiin ja pelännyt tappavansa itsensä ja muut. Sen jälkeen yrittää ensin vaihtaa itse kotona kertomatta vaimolle että melkein kuoli, mutta oikean kokoisen avaimen löydyttyä tunnin etsimisen jälkeen ensimmäinenkään mutteri ei liikahda senttiäkään. Pakko varata aika ammattilaisilta, mutta eiootahan ne myy seuraavat kaksi päivää.

Onneksi seuraavana yönä oli +5 astetta ja tie vain märkä. Töissä lounastauolla voi sitten kertoa korostetun huolettomasti, että olisihan ne pitänyt vaihtaa jo, mutta käyn nyt sitten ylihuomenna, kun viikonlopuksi on luvannut pakkasta ja pitäisi käydä anoppilassa.
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Onko "jo" lokakuussa talvirenkaat vaihtava jotenkin nolo tai asia yleisesti kielletty/paheksuttu kun jokainen täällä renkaat vaihtanut kauheasti "joutuu" selittää miksi näin on tehnyt?
Ehkä tämä johtaa juurensa vanhaan aikaan, jolloin renkaita ei ollut soveliasta vaihtaa kuin viimeisellä hetkellä pimeällä, pakkasessa ja lumisateessa parkkipaikalla kiroillen. Muuten "nastat kuluvat", "kohta taas lämpenee" ja "naapurin Reino hätäili" kommentit olivat ennen ns. "vanhoilta konkareilta" usein kuultua mantraa. Toki nastan pituus oli silloin aivan eri luokkaa mitä se on nykyisin, eli varmaan silloin nastat myös kuluivat enemmän. Nykyisin monet käyttävät rengashotellia (kuten itsekin) ja vaihdattavat renkaansa liikkeessä. Uudet renkaat ostetaan kun vanhat eivät enää ole kunnossa, eikä renkaita enää säästellä samaan malliin mitä ennen. Tämä on vain hyvä asia kaikkien, etenkin liikenneturvallisuuden kannalta katsottuna.
 

Glove

Jäsen
Vain nynnyt vaihtaa ennen kuin vaimo huomautellut vähintään kahden viikon ajan tihentyvällä frekvenssillä, että eikö olisi jo syytä ja ennen kuin on kerran liukastellut marraskuussa kesäkumeilla töistä kotiin ja pelännyt tappavansa itsensä ja muut. Sen jälkeen yrittää ensin vaihtaa itse kotona kertomatta vaimolle että melkein kuoli, mutta oikean kokoisen avaimen löydyttyä tunnin etsimisen jälkeen ensimmäinenkään mutteri ei liikahda senttiäkään. Pakko varata aika ammattilaisilta, mutta eiootahan ne myy seuraavat kaksi päivää.

Onneksi seuraavana yönä oli +5 astetta ja tie vain märkä. Töissä lounastauolla voi sitten kertoa korostetun huolettomasti, että olisihan ne pitänyt vaihtaa jo, mutta käyn nyt sitten ylihuomenna, kun viikonlopuksi on luvannut pakkasta ja pitäisi käydä anoppilassa.
Entä jos ei ole huomauttelevaa vaimoa, ajetaanko koko talvi kesäkumeilla?
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Ehkä tämä johtaa juurensa vanhaan aikaan, jolloin renkaita ei ollut soveliasta vaihtaa kuin viimeisellä hetkellä pimeällä, pakkasessa ja lumisateessa parkkipaikalla kiroillen. Muuten "nastat kuluvat", "kohta taas lämpenee" ja "naapurin Reino hätäili" kommentit olivat ennen ns. "vanhoilta konkareilta" usein kuultua mantraa. Toki nastan pituus oli silloin aivan eri luokkaa mitä se on nykyisin, eli varmaan silloin nastat myös kuluivat enemmän. Nykyisin monet käyttävät rengashotellia (kuten itsekin) ja vaihdattavat renkaansa liikkeessä. Uudet renkaat ostetaan kun vanhat eivät enää ole kunnossa, eikä renkaita enää säästellä samaan malliin mitä ennen. Tämä on vain hyvä asia kaikkien, etenkin liikenneturvallisuuden kannalta katsottuna.

Olen joskus kuullut sanonnan nastat on halvempaa kuin pelti ja pelti halvempaa kuin henki.

Tuo on naurettavin syy olla vaihtamatta että nastat/kitkat kuluu kun talvellakin päätiet on monilta osin paljaat. Vanhan liiton juttuja jotka tässä tapauksessa ovat kyllä väärässä.
 

BaronFIN

Jäsen
Kitkat voi huoletta heittää alle. Oma 21. sesonki alkoi viikko sitten. Nyt pitkä ennuste näyttää +10 astetta tänne etelään niin suurin huoli on, että kumi sulaa alle kuin intermediumin rengas F1:ssä. Vitsi vitsi…

Toisen auton nastat tulee vaihdettua sitten joskus. Nyt ei kyllä omatunto kestä yhtään rapisutella niillä menemään kun talven ensi henkäisy tuli ja meni.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Olikin käyttämässäni rengasliikkeessä ruuhkaa, kun sain vaihtoajan vasta ensi viikon keskiviikolle. Noh, onneksi tänne lounaiskulmaan on luvattu pidemmäksi aikaa noin +10 asteen kelejä, niin eipähän tässä ongelmia pitäisi olla.

Toki kun kitkat menevät alle, niin olisihan tuon vaihdon voinut hoitaa jo aiemmin. Mutta kun on tarkoitus ensi kesänä ajella uusilla renkailla, niin vetelen sitten vanhoilla ns. tappiin asti.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Keskiviikolle sain renkaanvaihtoajan tuosta läheltä. Eihän tuolla olisi sääennusteen puolesta kiire, mutta kun oikea takarengas on vaurioitunut (ja piti käydä paikkaamassa ja vanne suoristamassa syyslomalla Parikkalassa) niin täristää sen verran, että mielummin pistätän talvikumit jo nyt alle. Ne kun on auton edellisten omistajien jäljiltä ihan priimakunnossa eli ei ole paljoa talvella ajeltu. Kesärenkaat meinasin keväällä vaihtaa muutenkin, kun ne ovat sen verran kuluneet. Voi olla, että pitää ostaa uudet vanteet samalla.

Tuohon liittyen olisiko jollain vinkata hyvää paikkaa pk-seudulta (mielellään toki jostain Myyrmäen suunnalta) mistä saisi järkevään hintaan uudet renkaat (ei tarvitse olla kalleimmat kun ajan sen verran vähän), vanteet ja samalla auton vuosihuollon kun sekin tulee noihin aikoihin ajankohtaiseksi? En tiedä autoista yhtään mitään niin en oikein luota itseeni, että osaisin netistä tilata oikeanlaiset renkaat ja vanteet. Ja vanhanaikaisena setämiehenä suosin muutenkin ihan livenä tapahtuvaa ostotilannetta.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuohon liittyen olisiko jollain vinkata hyvää paikkaa pk-seudulta (mielellään toki jostain Myyrmäen suunnalta) mistä saisi järkevään hintaan uudet renkaat (ei tarvitse olla kalleimmat kun ajan sen verran vähän), vanteet ja samalla auton vuosihuollon kun sekin tulee noihin aikoihin ajankohtaiseksi? En tiedä autoista yhtään mitään niin en oikein luota itseeni, että osaisin netistä tilata oikeanlaiset renkaat ja vanteet. Ja vanhanaikaisena setämiehenä suosin muutenkin ihan livenä tapahtuvaa ostotilannetta.
Kokeile tehdä tarjouspyyntö Autojerryllä, sain ainakin viime syksynä hyvän rengastarjouksen sitä kautta.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Nyt on nastat alla ja autokin kulkee tasaisesti. En kyllä käsitä miten mielestäni ihan mitätön kesärenkaan vaurio aiheutti sen, että auto tärisee kuin minä krapula-aamun käsitöissä.
 

penalalli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Leeds United
Aamulla vaihdatin kitkat alle ja meno on selvästi pehmoisempaa kuin suvikumeilla.
Talvesta ei tietty vielä tietoakaan...
 

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
Tänään kävin isän luona vaihtamassa nastat alle. Olishan kesärenkailla vielä ens viikonkin pärjänny, mutta oli niin perkeleen hieno keli vaihtaa nyt, niin vaihdettiin kaikkiin sen talouden autoihin renkaat. Kolmisen tuntia siihen meni valmisteluine kaikkineen. Isä oli keksiny taas kikka kolmosen tunkkiin, niin nyt se nousee paineilmalla... Helpotti huomattavasti hommaa.
 
K

Kiekkokatsoja

Uusi laki tarkoittanee sitä, että josko huomisesta alkaen (marraskuun eka) ajelee kesäkumeilla, ja tie on liukas, niin voi tulla sakko. Tai josko tulee liikenneonnettomuus kesäkumeilla liukkaalla, niin voi tulla ongelmia.

Tuo sääennuste näyttää etelään, että seuraavaan pariin viikkoon, ei olisi liukasta. Mutta ennakkoonhan, nuo talvikiekot kannattaa vaihtaa.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Uusi laki tarkoittanee sitä, että josko huomisesta alkaen (marraskuun eka) ajelee kesäkumeilla, ja tie on liukas, niin voi tulla sakko. Tai josko tulee liikenneonnettomuus kesäkumeilla liukkaalla, niin voi tulla ongelmia.

Tuo sääennuste näyttää etelään, että seuraavaan pariin viikkoon, ei olisi liukasta. Mutta ennakkoonhan, nuo talvikiekot kannattaa vaihtaa.
Ei tasan ratsata renkaita, mutta jos ajaa vaikka ojaan ja poliisi osuu paikalle, niin voi saada sakon. Lisäksi aika monessa renkaassa on tuo vuoren kuva ja all season merkintä. Näin eu aikana sekin varmaan riittää lain mukaan vaikka niistä ei oikeiksi talvirenkaiksi ole? Positiivista on, että nyt ilmastonmuutoksen aikaan ei joulukuun ensimmäinen päivä tarvi riipiä talvikumeja alle jos keli on kuin huonompana juhannuksena. Tunkilla on tulevalla viikolla käyttöä, kun elokuussa tilatut Nokian Hakka greenit vihdoin tulevat tehtaalta. Renkaissakin on ollut saatavuusongelmia kun korona-ajan päättyminen tyhjensi varastot.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tulin vaihdattamaan renkaita paikalliseen Euromasteriin ja tässä odotellessa saapui joku sankari paikalle.

Oli varannut ajan ja aika nopeasti selvisi ettei säilytyksessä olevat renkaat olleet tässä toimipisteessä. Siitä alkoi hirveä kiukuttelu, että miksi Euromaster ei automaattisesti siirrä niitä renkaita toimipisteestä toiseen, miksi järjestelmä antaa varata ajan jos renkaat ovat toisessa toimipisteessä. Euromasterin henkilö otti asian rennosti, mutta itseä alkoi vituttamaan. Olisi tehnyt mieli kommentoida, että kai sä nyt vittu muistat missä viimeksi renkaat vaihdoit ja varaisit sen ajan sinne samaan toimipisteeseen. On kyllä niin tätä 2020-lukua, kun kaikesta koitetaan siirtää vastuu muille.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Minä en jaksanut alkaa talvirenkaiden vaihtoon. Vaihdon koko auton sellaiseen, jossa oli talvirenkaat valmiiksi alla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Otin uuden auton kitkoilla, kun edessä oli reissu Keski-Suomeen heti alkutekijöiksi. No, nyt sitten ihmetellään vaihtopaikkaa ja rengashotellia pahimman sesongin aikana. Toisaalta eipä tässä kiire ole varsinaisesti, vaikka olisi voinut ajaa tuonkin reissun lopulta kesäkiekoilla.

Kakkosautoon vaihdoin itse, kuten kymmenkunta vuotta tein parhaimmillaan kolmelle autolle. Vaan en jaksa miettiä tuossa pehmeällä pihalla Teslan nostelua, vien mieluummin ruuhkan jälkeen ammattilaisille. Niistä puheenollen, onko kokemuksia Motonetin rengashotellista ja työnlaadusta? Tietysti osin paikkakuntakohtaistakin varmasti. Veisin mieluiten pienelle paikalliselle puljulle säilöön, koska vastaavat työnjäljestä varmasti, mutta kun on kuulemma hotellit täysi. Vianor ja Euromaster muita vaihtoehtoja, mutta niistä en hirveästi kehuja ole kuullut.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Otin uuden auton kitkoilla, kun edessä oli reissu Keski-Suomeen heti alkutekijöiksi. No, nyt sitten ihmetellään vaihtopaikkaa ja rengashotellia pahimman sesongin aikana. Toisaalta eipä tässä kiire ole varsinaisesti, vaikka olisi voinut ajaa tuonkin reissun lopulta kesäkiekoilla.

Kakkosautoon vaihdoin itse, kuten kymmenkunta vuotta tein parhaimmillaan kolmelle autolle. Vaan en jaksa miettiä tuossa pehmeällä pihalla Teslan nostelua, vien mieluummin ruuhkan jälkeen ammattilaisille. Niistä puheenollen, onko kokemuksia Motonetin rengashotellista ja työnlaadusta? Tietysti osin paikkakuntakohtaistakin varmasti. Veisin mieluiten pienelle paikalliselle puljulle säilöön, koska vastaavat työnjäljestä varmasti, mutta kun on kuulemma hotellit täysi. Vianor ja Euromaster muita vaihtoehtoja, mutta niistä en hirveästi kehuja ole kuullut.

Motonet korjaamot ovat (ainakin pääosin) yrittäjävetoinen ketju eli niitä operoi yleensä joku, enemmän tai vähemmän paikallinen, motonetistä erillinen yritys. Jokaisen oma arvio sitten onko tällainen tarpeeksi "paikallinen pulju". Kokemuksia ei minulla ole tarjota.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Mulle tulossa maaliskuussa uusi auto. Kitkoissa ja kesärenkaissa molemmissa pari milliä laillista pintaa. Eli järkevintä taitaa olla pitää kitkat alla ensi talven alkuun saakka ja ostaa sitten uudet. Vaidossa annettava kuitebkin kahdet ajokuntoiset ja kilometrejä tulossa ainakin 30t luovutukseen menessä.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Miksi maamme pääkaupungissa edelleen n. neljäsosa ajelee talvirenkaat alla? Tulkaa ny selittää.
Näillä keleillä saavat jo poliisillekin selitellä.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Näillä keleillä saavat jo poliisillekin selitellä.
Sai selitellä täälläkin pari viikkoa. Nyt porukka köröttelee neljääkymppiä, kun lunta tullut viimeiset viisi tuntia ihan yhtäjaksoisesti.

Helsingissä tuskin tulee, mutta eipä tuo poliiseja kiinnosta ennen kuin toukokuu on pitkällä, koska tähän aikaan keli on tässä maassa ihan hemmetin epävakaa.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Sai selitellä täälläkin pari viikkoa. Nyt porukka köröttelee neljääkymppiä, kun lunta tullut viimeiset viisi tuntia ihan yhtäjaksoisesti.

Helsingissä tuskin tulee, mutta eipä tuo poliiseja kiinnosta ennen kuin toukokuu on pitkällä, koska tähän aikaan keli on tässä maassa ihan hemmetin epävakaa.
Alkuviikosta kertoivat että sakkoa tulee jos täällä nastoilla menee. Tuskin niitä aktiivisesti metsästetään, mutta jos muun yhteydessä tulee eteen.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Alkuviikosta kertoivat että sakkoa tulee jos täällä nastoilla menee. Tuskin niitä aktiivisesti metsästetään, mutta jos muun yhteydessä tulee eteen.
Niin varmaan olisi täälläkin tullut, mutta nyt olisi ihan hyvä syy riitauttaa sakot. Toki eiköhän poliisikin osaa sääennusteita lukea. Lunta tai räntää pitäisi tulla pitkälle ensi viikkoon.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksi maamme pääkaupungissa edelleen n. neljäsosa ajelee talvirenkaat alla? Tulkaa ny selittää.
Mulla on kitkarenkaat, ei kai niistä mitään haittaakaan ole?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös