Näinköhän? Käydäänpä nyt tuo kirjoituksesi oikein kohta kohdalta läpi.
Miten niin Oberyn epäonnistui? No, siten niin että Oberyn kuoli. Vuori sen sijaan ei kuollut eikä Oberyn saanut Tywinia tai ketään muutakaan tunnustamaan julkisesti että olisivat antaneet käskyn Elian murhaamiseen yms. Kosto jäi saavuttamatta eikä sarjassa esitetty Ellaria Hieta vaikuta naiselta joka vain kylmästi järkeilisi, että Oberyn aiheutti itse oman kuolemansa. Sitä eivät ole hänen tyttärensäkään joten kostomotiivi on looginen.
Trystanen ja Myrcellan avioliitolla ei ole tässä kontekstissa merkitystä koska a) Trystane on kostotoimia vastustavan Doranin poika ja b) sekä Ellaria että Hietakyyt ovat puoliksi muita kuin Martelleja. On ihan loogista että kostoa janoavat naiset eivät aio laskelmoiden odottaa vuosia päästäkseen murhamaan Myrcellan; he kun pitivät Oberynia todellisena hallitsijanaan. Kostoteema on edelleen looginen.
Dornen sisäisestä tilanteesta täytyy muistaa että a) sitä ei ole sarjassa pahemmin esitelty ja b) ainakin Ellarian puheiden mukaan kansa olisi vahvasti kostotoimien kannalla. Kukaan ei tietysti tiedä mikä totuus on ja totta kai ruhtinaan surmaaminen voi johtaa sisäisiin levottomuuksiin, mutta tässä tapauksessa oletan että Dornen tilanne tarkentuu kauden aikana ja joku yllätys on luvassa. Varmaa vain se, että suhteessa edelliseen kauteen Doranin ja Trystanen surmaaminen oli loogista, niin riskaabelia kuin se tavallaan olikin. Doranhan uhkasi tapattaa Ellarian mikäli tämä vielä nousee häntä vastaan, kostomotiivi oli tässäkin tapauksessa normijärkeä voimakkaampi ja pätee näin ollen edelleen.
Ja mitä nämä muut Dornen muut aatelissuvut edes ovat ja miten Ellaria ja Hietakyyt eivät olisi verrattavissa Freyhin, Boltoneihin ja Baelishiin? Suhteessa koko sarjan aiempiin käänteisiin Doranin surmaaminen oli loogista vrt. Stannis ja Renly, Lysa Arryn ja Punaiset Häät. Yövartion johtaja on tapettu sarjassa omien toimesta jopa kahdesti joten millä tavalla Doranin ja Trystanen murha olisi "epäloogista sotkua"?
Vuori kuoli myrkkyyn. Ser Robert Strongia ei voi pitää Vuorena ja ulkomaailmalle Vuori kuoli Oberynin myrkkyihin. Joten miksi siis Ellaria näkee, että kostoa ei suoritettu, kun murhan julkisesti tunnustanut mies kuoli Oberynin toimesta ja tämän "isäntä" vähän myöhemmin Tyrionin toimesta. Koska lauma Lannistereita joilla ei ollut mitään osuutta murhaan ovat edelleen valtaistuimella? Ellarian motiivi tuntuu olevan vain tappaa kaikki ilman, että pääsevät itse istuimelle, vailla mitään muuta logiikkaa kuin kostonhimo, koska Oberyn kuoli tyhmyyttään? Elia Martell ei ole mitään Ellarialle. Doranin motiivi taas oli saada Trystane Myrcellan avustuksella sinne ja näin ollen Dornen perijä valtaan...
Ja sinä edelleen sivuutat sen kinslaying -teeman. Se ei ole mikään pieni teema sarjankaan sisällä. Otetaan esimerkiksi, vaikka, kun Robb teloittaa Karstarkin. Ikuisesti kirottu, Tyrion on myös isänsä tapon jälkeen aika jättimäinen hylkiö. Sarjan sisälläkin siis jopa kaukaisten sukulaisten tappaminen (ja toki myös läheisten) on iso asia, mutta nämä pistävät kylmäksi serkkunsa ja isänsä veljen ihan tuosta noin vaan, koska kostonhimo? Sori, mutta tuo on edelleen todella surkea looginen selitys tuolle.
Miten Myrcellan tappaminen vie heitä yhtään lähemmäksi sysäämään Lannistereita alas valtaistuimelta? Tuohan lähinnä heikentää heidän asemiaan. Sen sijaan, että voisivat mennä ottamaan Oberyn paikan hallinnossa nämä ovat nyt Myrcellan murhaajan tyttäriä ja näillä ei varmasti ole mitään asiaa lähelle Cerseitä tai Tommenia, jos sarjassa on yhtään järjen hiventä. Pelkkä kostonhimo on huono selitys, kun tuosta Oberyninkin kuolemasta on kulunut kaikella järellä kuukausia, ellei jopa vuosi kaiken tuon matkustelun jälkeen ja tässä vaiheessa suurin raivo on varmasti jo laskenut. Kuolema oli edelleen itse aiheutettu, ei Doranin vika. Toki, jos lähdet tuolle linjalle, että Ellaria nyt ei vaan vaikuta järkevältä naiselta niin voin varmaan heittää itse vastaväitteenä, että vaikuttaapas. Todisti kuitenkin itse tuon Oberynin tyhmyyden tuossa tilanteessa...
Eli, koska sisäistä tilannetta ei ole esitelty se poikkeaa täysin kaikista muista valtakunnista valtakunnan sisällä ja siellä kaikki seuraavat iloisesti jotain random leskeä ja sen äpärätyttäriä? Eikä kukaan näistä vasalleista (tai näiden liittouma) halua nousta tilalle täyttämään valtatyhjiötä, kuten on käynyt muilla alueilla? Kansa voi olla asiasta mitä mieltä haluaa, lopulta aateliset päättävät asiasta ja se on täysin eri asia onko muut alueen perheet halukkaita viemään Dornea sotaan Tyrell-Lannister liittoumaa vastaan, sotaan, jota Dorne ei voi mitenkään voittaa. Doranin perässä ehkä, mutta Ellaria Sandin... mä en nyt ihan vakuutu. Kyseessä on kuitenkin vain Oberyn Martellin rakastajatar, ei sen enempää.
Ei minua kiinnosta sinulle luetella Dornen muita aatelissukuja vai lähdetkö sille linjalle, että koska ketään ei ole mainittu niitä ei ole olemassa ja koko Dornea hallitsee yksin Doran eikä siellä ole muita ylimistösukuja?
Ensinnäkin, siten, että Bolton, Frey ja Baelish ei kukaan tapa sukulaisiaan valtaan noustakseen. Jokainen näistä myös varmuudella liikkeellään saa sen vallan. Ellarialla ei ole mitään aatelisverta, ei mitään oikeutta rakastajattarena mihinkään rippeeseen valtaa, äpärätkään eivät taida Dornessa periä valtaa ja kukaan ei seuraa omia sukulaisiaan murhaavia valtaanpyrkijöitä tuossa maailmassa, jossa se on kuninkaansurman lisäksi ehkä pahin asia mitä voit tehdä.
Yövartio koostuu murhaajista, raiskaajista ja ties mistä roistoista. Odotat, että tälläisessä seurassa jotain johtajaa kunnioitetaan erityisen paljon, kun paska on osunut tuulettimeen noin muutenkin Whitewalkereiden muodossa? Jälkimmäistä toteutusta olen jo täällä kritisoinut, joten sillä perustelemalla et ihan kauheasti multa pisteitä saa ;)
Stanniksen ja Renlyn keskinäinen riitahan oli sarjassa hyvin pohjustettu, koska hahmot saivat hyvin aikaa ja toimivat omalla logiikallaan aika pitkälle. Stanniksen osalta toki edellisellä kaudella lähdettiin metsään... Stannis on järkkymätön ja armoton mies, joka ei peräänny, jos jokin asia kuuluu hänelle. Robertin perijänä King's Landing kuului hänelle, ei Renlylle. Renly taas oli "kesän ritari", joka ei uskonut, että oma velipoika voi olla niin järkkymätön, että lähtee sotimaan selvää ylivoimaa vastaan. Renlystä jäi itselle enempi mielikuva, että kuninkuus voisi olla kivaa, ei varsinainen velvollisuus ja Tyrellit ohjailivat tätä päästäkseen valtaan tämän avulla. Toki tässä Renlyn osalta niin kirjassa kuin sarjassa raapaistiin vain pintaa. Stanniksen osalta tuota armottomuutta ja täyttä uskoa siihen, että hänen kuuluisi olla kuningas pohjustettiin paljon enempi... noh sattuneista syistä.
Itse en ole vieläkään vakuuttunut, että Stannis oli täysin tietoinen tappaneensa välillisesti Renlyn ja en tiedä voiko tuota Melissandren synnyttämää varjoa pitää Kinslayinginä..