kahden suunnan sentteri
Jäsen
Niinistön sijaan Sipilän pitäisi pitää uudenvuoden puhe siihen erityiseen tapaansa. Kestoa voisi olla sellainen tunti-puolitoista, ja mukana myös kristillinen näkökulma.
Ei nykyisessä tilanteessa. Koska tätä kysymystä voidaan katsoa kahdesta näkökulmasta, tuleeko tervehdys instituutiolta vai henkilöltä. On eri asia, kuuluuko toivottaminen tai sen jättäminen protokollaan vai tuleeko se henkilön omasta tahdosta. Niin kauan kuin lähtökohta on jälkimmäinen, ei ole väliä toivottaako presidentti siunausta vai ei, eikä siitä voi mielestäni mieltänsä pahoittaa.
Mitä haittaa kenellekään on Jumalan siunauksesta? Meneekö siitä elämä pilalle?
Vaikka maltillinen ateisti olenkin, niin ei tuo minua haittaa. Periaatteessa olen toki sitä mieltä, että virallisesti valtion pitäisi olla ottamatta kantaa uskonnollisiin asioihin, mutta eipä tuosta toivotuksesta mitään vahinkoa koidu. Minun korvaani se on tässä tapauksessa presidentin henkilökohtainen ja hänen mielestään kohtelias toivotus kansalaisille, eikä kannanotto uskonnon puolesta.
Ulkokultaiselta se olisi kuulostanut, jos Tarja Halonen olisi loihtinut nuo kaksi sanaa puheeseensa, koska hän ei kirkkoon kuulunut.
Eli ainoastaan kirkkoon kuuluva voi olla uskovainen?Puhe oli vähintäänkin kohtuullinen, vaikka ei mielestäni mitään suurta sisältänyt. Eikä tarvitsekaan. Keskeinen asia itselleni oli usko Suomeen ja yhteisen vastuun ottaminen. Hyvä niin, ihan oleellinen asia. Lopun "Jumalan siunausta" voisi poistaa, mutta henkilökohtaisesti se ei ateistina kuitenkaan häiritse, koska Niinistö kuuluu kirkkoon. Ulkokultaiselta se olisi kuulostanut, jos Tarja Halonen olisi loihtinut nuo kaksi sanaa puheeseensa, koska hän ei kirkkoon kuulunut.
Kyselen keskuudessani samaa. Olen miettinyt tätä joka jeesuksen kerta, kun asiasta on käyty kummallista keskustelun tapaista näinä päivinä kerran vuodessa.Mitä haittaa kenellekään on Jumalan siunauksesta? Meneekö siitä elämä pilalle?
Pitkälti näin. Halonenhan tosin palasi kirkon jäseneksi heti presidenttikautensa jälkeen. Ja eroamisen syy oli aikoinaan tämän artikkelin perusteella enemmän ”poliittinen” kuin uskonnollinen. Eli siinä mielessä Haloselta tuollainen toivotus ei välttämättä olisi loppupelissä ollut niin ulkokultainen, kuin äkkiä voisi kuvitella.
Eli ainoastaan kirkkoon kuuluva voi olla uskovainen?
Ja sanoisin kirkkoon kuuluvista (itseni mukaanlukien) valtaosan olevan ns. uskovia.
Kyselen keskuudessani samaa. Olen miettinyt tätä joka jeesuksen kerta, kun asiasta on käyty kummallista keskustelun tapaista näinä päivinä kerran vuodessa.
Mielestäni jokaisella kansalaisella on sama oikeus toivottaa minkä hyvänsä jumalan siunausta puheessaan, tai saa yhtä hyvin olla toivottamatta. Tehköön kulloinenkin tasavallan presidentti kuten sopivimmaksi katsoo. Asia ei tee minun mielessäni kesää eikä talvea. Jos joku telaketjuateisti hajoaa siunauksen toivottamiseen - tai tulipalouskovainen siihen ettei toivoteta - niin siinäpä hajoavat. Omapa on pahoittunut mielensä.
En minäkään kuulu mihinkään uskonnolliseen yhteisöön, enkä harjoita mitään uskontoa. Ajattelen kuitenkin asiasta osittain toisin. Mielestäni sekä uskonnollisten että täysin uskonnottomien ihmisten soisi olla toisiaan kohtaan sen verran sallivia, että tällaiset selkeästi tapakulttuurin alueelle sisältyvät maneerit yms. voitaisiin hyväksyä tai ainakin niellä ilman sen suurempia ysköksiä. Toki rajanvedon tekeminen voi kieltämättä olla hieman haastavaa sen suhteen, missä kohden jonkin jumalan siunauksen tai suopeuden toivottaminen muuttuu hyväntahtoisesta maneerista poliittiseksi lausumaksi.Miksi yhteiskunta ei voisi olla uskonnoton? Siihen on pyrittävä.
Tuo olisi Saulilta kova veto, voisi mennä useammassa kotitaloudessa nakki ja perunasalaatti väärään kurkkuun.Allahu akbar vaan Suomen kansa.
Ei siitä haittaa ole, mutta jos presidentti alkaisi puhumaan Joulupukista vakavissaan olisin hieman huolissani hänen mielenterveydestään. Nyt kuitenkin vastaavanlaiseen satuolentoon uskominen nähdään hyvänä asiana.Mitä haittaa kenellekään on Jumalan siunauksesta? Meneekö siitä elämä pilalle?
Minä näkisin helevetin hyvänä asiana, jos Sauli toivottaisi kaikille myös Joulupukin siunausta.Ei siitä haittaa ole, mutta jos presidentti alkaisi puhumaan Joulupukista vakavissaan olisin hieman huolissani hänen mielenterveydestään. Nyt kuitenkin vastaavanlaiseen satuolentoon uskominen nähdään hyvänä asiana.
Tai no onhan Suomessa yksi uskonto jota suojellaan miltei yli kaiken: Sosialismi. Seuraavana on Venäjän etujen ajaminen.