Tuleeko tasavallan presidentin toivottaa uudenvuodenpuheessaan ”Jumalan siunausta"?

  • 11 685
  • 98

Tuleeko tasavallan presidentin toivottaa uudenvuodenpuheessaan ”Jumalan siunausta”?

  • Kyllä

    Ääniä: 84 33,7%
  • Ei

    Ääniä: 165 66,3%

  • Äänestäjiä
    249

Old Ray

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens
Tulee, jos presidentti itse niin haluaa. Pääasia on ettei sitä sanota protokollan takia, vaan sanojan omasta tahdosta. Mitä väärää siinä on, että uskovainen toivottaa ei-uskovaisille jumalan siunausta? Minusta se on hieno ele. Samalla toivon, että uskovaiset ymmärtävät ja hyväksyvät, jos ei-uskovainen jättää toivomasta jumalan siunausta.

Näkikö joku presidentin puheen kirjoitetun version, oliko jumalan j-kirjain kirjoitettu isolla vai pienellä?

"Toivotan teille kaikille hyvää alkanutta vuotta ja Jumalan siunausta!" - Linkki Suomen tasavallan presidentin nettisivuille

Ja tosiaan ei-uskovaisella ei ole mielestäni oikeutta pahentua, koska Niinistö toivotti Jumalan siunausta myös heille. Jos sen näkee pahana, niin muuttaa vaikka Ruotsiin. Luulen, että siellä on linnassa, jos julkisesti sanot jotain tuollaista hirveää epätasa-arvoista eriarvoistamista.

Edit: Äänestin siis kyllä, koska uskon ketjun avaajan tarkoittaneen "tuleeko" sanan sijaan "sopiiko". Minun mielestäni ei siis pidä, mutta jos haluaa toivottaa Jumalan/jumalan siunausta, niin totta kai saa sen sanoa.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Presidentti on valtion instituutio eikä pelkkä yksityishenkilö, joten ihan mitä vain hän ei voi mennä sanomaan. Kirkko on kuitenkin edelleen valtion huomassa, joten on ihan perusteltua, että presidentin puheessa on myös uskonnollinen elementti mukana. Toivotuksessa näkyy Niinistön arvomaailmaa ja rivien välistä voi ehkä lukea jotain hänen kannastaan kirkon asemasta yhteiskunnassa.

Toivon, ettei presidentillä olisi mahdollisuutta toivotella jumalan siunauksia puheissaan. Nyt on, ja Niinistö on käyttänyt hänelle kuuluvaa harkintavaltaa asian suhteen.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Totta kai. Minä ainakin haluan presidentin toivottavan minulle Jumalan siunausta. Muut eivät sitä sitten mulle toivotakkaan, pois lukien muija. Sekin vaan vittuillakseen, "herrasiunaa taas sun kuntoas", tyyliin. Vastasin siis ehdottoman kyllä.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Puuttumatta nyt sinänsä kenenkään valtaoikeuksiin Herramme tasavallan presidentti olisi mielestäni voinut toivottaa ennemminkin Kokoomuslaista siunausta kansalaisilleen. Jumalat siunailee sitten kyllä omia lampaitansa aina kun ehtivät.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei kyllä jäänyt Niinistön puheesta tälläkään kertaa juuri muuta mieleen, kuin tuo "Jumalan siunausta".

Mutta mielestäni tuo presidentin toivotus on ihan hyväksyttävä tässä yhteydessä. Toki varmasti mielensäpahoittajiakin löytyy, joita tuo Salen loppulausahdus närästää.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Tuleeko?

No ei ole pakko, mutta jos haluaa niin siitä vaan. Itsensähän siinä vaan nolaa.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Miksi ei ole vaihtoehtona "ihan sama"-valintaa? Tämä on sellainen asia, jolla ei ole ainakaan mulle mitään merkitystä. Lähinnä ihmetyttää, että asialla on tosiaan joillekin niin suuri merkitys...
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kysymykseen on vain yksi vastaus, "ei", tosin sisältämättä imperatiivia. Jumalan siunauksia voi toivottaa tai olla toivottamatta. Mikään ei estä tasavallan presidenttiä toivottamasta, mutta toisaalta mikään ei myöskään edellytä näin tekemään.

Itse asia on minulle täysin yhdentekevä. Jos joku toivotuksista ilahtuu, niin hyvä hänelle. Jos taas joku pahastuu, niin en valitettavasti osaa neuvoa kuinka helpottaa vammautunutta mieltä. Paitsi tietysti äänestämällä siunailematonta ehdokasta joskus aikanaan. Ja keskittymällä edes jotenkin olennaisiin asioihin.
 

Hindenburg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sharks, Lexaa
Vastasin tähän kyllä. En ole uskonnollinen ihminen, mutta jos kerran suomalaiset ovat lottohullua kansaa, niin miksei voisi pistää muutaman betsin Jumalallekin. Ei se ota jos ei annakaan?
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vieläkö tästä aiheesta joku pahoittaa mielensä? Kyseiseen toivotukseen päättyi presidentti Niinistön puhe tälläkin kertaa. Sale on ollut johdonmukainen tässäkin asiassa. Ja se on hyvä asia se.
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
Kysymykseen on vain yksi vastaus, "ei", tosin sisältämättä imperatiivia. Jumalan siunauksia voi toivottaa tai olla toivottamatta. Mikään ei estä tasavallan presidenttiä toivottamasta, mutta toisaalta mikään ei myöskään edellytä näin tekemään.

Itse asia on minulle täysin yhdentekevä. Jos joku toivotuksista ilahtuu, niin hyvä hänelle. Jos taas joku pahastuu, niin en valitettavasti osaa neuvoa kuinka helpottaa vammautunutta mieltä. Paitsi tietysti äänestämällä siunailematonta ehdokasta joskus aikanaan. Ja keskittymällä edes jotenkin olennaisiin asioihin.

@Pisin Kääpiö 186cm; vastauksesi on ristiriitainen. "Jos joku toivotuksista ilahtuu..." verrattuna ensimmäiseen virkkeeseen eivät rimmaa keskenään. Jos Suomessa on valtionkirkkoja 2 kappaletta (ortodoksit & evlut), voi kyseisten uskontokuntien siunauksia levittää vapaasti, siinäpä toivotelkoon.

Jos Niinistö vain osaisi, voisi hän toivottaa hauskaa Hanukkaa, pääsiäistä, Idi-el-Fitriä, Ashuraa ja niin edelleen asianmukaisina ajankohtina ja alkukielillä. Mikäli uskonnottomilla/ateisteilla on vastaavia juhlia, samoin. Siitä vaan oppimaan.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Vieläkö tästä aiheesta joku pahoittaa mielensä? Kyseiseen toivotukseen päättyi presidentti Niinistön puhe tälläkin kertaa. Sale on ollut johdonmukainen tässäkin asiassa. Ja se on hyvä asia se.

Sama. Jossei joku halua kuunnella Jumalan siunausta -lopetusta, niin laittakoot mutelle tai olkoot katsomatta koko puhetta.
 

Fordél

Jäsen
En näe mitään pahaa siinä, että Niinistö toivottaa siunausta. Siunauksen toivottamisella halutaan toivottaa toiselle kaikkea hyvää, menestystä ja turvaa. En ymmärrä, että miksi tällaista hyväntahtoisuutta pitäisi kritisoida vaikka sitten toivotuksen taustalla olisi yksi uskonnoista?

Ei mua haittaa, vaikka muslimi, skientologi tai ateisti toivottaisi mulle oman maailmankatsomuksensa tavalla kaikkea hyvää. Tärkeintä on tässäkin kohdin ajatus ja sisältö, ei ulkoiset seikat.

Toki itse en presidenttinä toivottaisi nimenomaan Jumalan siunausta, mutta varmastikin esittäisin jonkinlaisen toivotuksen.

Eli vastaus kysymykseen, presidentin ei tule (=ei ole pakkoa) toivottaa Jumalan siunausta uudenvuodenpuheessaan, mutta hän saa niin halutessaan oikein hyvin tehdä eikä siitä kannata mielestäni mitenkään pahastua.
 
Viimeksi muokattu:

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Ei minulla ole mitään sitä vastaan, että joku uskovainen haluaa toivottaa minulle siunausta. Hyvältähän tuo kuulostaa. Mutta uudenvuodenpuhe pitäisi alkaa klo 11 tai ainakin nykyistä aikaisemmin, ettei Wienin uudenvuodenkonserttia tarvitsisi lähettää jäljessä. Ruotsin kaltaisessa sivistysvaltiossa konsertti sentään näytetään suorana, ja SVT:n lähetys näkyi jälleen Femmalla. Viimeistä kertaa tosin, mikäli olen ymmärtänyt oikein. Siunauksista ja presidenteistä en niin välitä niin kauan kuin ihmiskunnalla on Radetzky-marssi ja Tonava kaunoinen.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Ei tarvitse toisaalta, mutta miksei toki voisi toivottaa. Kysymyksen asettelu kuulostaa juurikin siltä, että sitä vatvotaan pian kansalaisäänestyksillä ja mot-ohjelmissa jollei ole tehty jo.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Onhan se Allahkin jumala. Luultavasti osa mielensäpahoittajista loukkaantuisi muuta kuin kristinuskoa harjoittavien puolesta jos toivotus jäisi puheesta pois.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Jos joku, ihan kuka hyvänsä, toivottaa jollekin parasta mitä uskoo olevan olemassa, niin voiko siitä mieltänsä pahoittaa?
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Jos joku, ihan kuka hyvänsä, toivottaa jollekin parasta mitä uskoo olevan olemassa, niin voiko siitä mieltänsä pahoittaa?

Ei nykyisessä tilanteessa. Koska tätä kysymystä voidaan katsoa kahdesta näkökulmasta, tuleeko tervehdys instituutiolta vai henkilöltä. On eri asia, kuuluuko toivottaminen tai sen jättäminen protokollaan vai tuleeko se henkilön omasta tahdosta. Niin kauan kuin lähtökohta on jälkimmäinen, ei ole väliä toivottaako presidentti siunausta vai ei, eikä siitä voi mielestäni mieltänsä pahoittaa.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Tulee.

Toki tilanne on sikäli varsin perverssi, että valtakunnan pää niin tekee ja kirkon pää ei, mutta näillä mennään.

Aina on tietty olemassa Sipilänkin malli, eli katsotaan ja "hyvältä näyttää".
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
Ei minulla ole mitään sitä vastaan, että joku uskovainen haluaa toivottaa minulle siunausta. Hyvältähän tuo kuulostaa. Mutta uudenvuodenpuhe pitäisi alkaa klo 11 tai ainakin nykyistä aikaisemmin, ettei Wienin uudenvuodenkonserttia tarvitsisi lähettää jäljessä. Ruotsin kaltaisessa sivistysvaltiossa konsertti sentään näytetään suorana, ja SVT:n lähetys näkyi jälleen Femmalla. Viimeistä kertaa tosin, mikäli olen ymmärtänyt oikein. Siunauksista ja presidenteistä en niin välitä niin kauan kuin ihmiskunnalla on Radetzky-marssi ja Tonava kaunoinen.

@Radiopää; mikäli Wienin uuden vuoden konsertin alkuaika ahdistaa, voi soittaa vanhoja konsertteja alkuun youtubesta tai muilta äänitteiltä. Eilisiltana havaitsin sen, että kissan paukkuahdistukseen oli löydettävissä lohdustusta Wienistä.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
@Radiopää; mikäli Wienin uuden vuoden konsertin alkuaika ahdistaa, voi soittaa vanhoja konsertteja alkuun youtubesta tai muilta äänitteiltä. Eilisiltana havaitsin sen, että kissan paukkuahdistukseen oli löydettävissä lohdustusta Wienistä.

Kiitos vinkistä, mutta minä olen suorien lähetyksien ystävä. En ole vielä täysin toipunut digitaalisen lähetyksen lisäämästä viiveestä.
 

Yö-Orava

Jäsen
Ihan vitun yhdentekevää. Kuten niin moni muukin asia ja aihe josta tuntuu loputonta hinkkausta palstoilla ja muualla riittävän.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Aivan sama toivottaako vai ei. Sen sijaan minua kiinnostaa: mikä motiivi hänellä on siihen ja onko se loppuun asti mietitty?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös