Tre Kronor - Tshekin tasavalta 01.09.04 Globen, Stockholm

  • 7 512
  • 96

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
No ruotsi sen sitten kuittasi 4-3. Mutta se nyt oli Suomen kannalta ihan sama voittaako Ruotsi yhdellä maalilla vai tuleeko tasapeli, koska Suomelle riittää tasapeli Ruotsia vastaan lohkovoittoon, kun vaan Saksa kaatuu.

Euroopan lohko

Ruotsi 4 pts 9-5
Suomi 2 pts 4-0
Tshekki 0 pts 3-8
Saksa 0 pts 2-5
 

JLand

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, NY Yankees, NY Giants
Tämä ottelun perusteella Euroopan lohkon voittaminen nousee erittäin tärkeäksi tekijäksi. Jos kolmas erä käynnisti Tshekin koneen niin joukkue olisi puolivälierässä erittäin vaarallinen vastustaja.

Kaiken kaikkiaan ottelusta tuli kuin tulikin viihdyttävä. Aika hyvää jääkiekkoa mun mielestä.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Viestin lähetti vlad
Kokonaisuudessaan ottelusta jäi edelleen hitusen valju kuva, intensiteetti ei ollut parhainta mahdollista, tähän osaltaan vaikuttanee se, että kaksi erää tsekit oli selkeästi alakynnessä, vastaavasti kolmannessa erässä ruotsalaiset suoristivat selkänsä totaalisesti, minkä tsekit sitten käyttivät erinomaisella tavalla hyödykseen.

Niin tsekit oli kaksi erää alakynnessä maalien valossa mutta muiden ottelutilastojen (laukaukset, maalipaikat, taklaukset) valossa Tsekki oli Ruotsia parempi myös kahdessa ekassa erässä. Qvistin veljeksistä Tell oli vain kaksi erää mainiossa vireessä ja tolppaa lähemmäksi tsekit ei silloin päässeet. Kaiken lisäksi Ruotsi teki lähes kaikki (3/4) maalinsa ylivoimalla ja tasakentällisin peli oli varsin tasaista. Harmillista ettei tsekkien kiri riittänyt aivan tasoitukseen asti.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti flintstone
Harmillista ettei tsekkien kiri riittänyt aivan tasoitukseen asti.
Katsoin ottelun Viasatin kautta. He haastattelivat erästä miestä Sundinin haastattelun yhteydessä. Mies kertoi: "Jos minä kirjoittaisin joskus kirjan, niin kirjoittaisin siihen että iloitse myös toisten menestyksestä".

Tämä iskostui jotenkin mieleeni ja ajattelin välittömästi Suomi - Tsekki ottelua - jonka myös katsoin Viastatilta - jossa ruotsalaiset kommentoivat Suomen peliä, koko ajan positiivisesti ja kehuivat paljon suomalaisia jääkiekkoilijoita. Ruotsalaiset iloitsivat vilpittömästi Suomen puolesta.

Ymmärrän sen että kateellinen pikku-veli suomalainen ei iloitse pahemmin Ruotsin puolesta, mutta jos aletaan kannustamaan tsekkejä ja slovakeja... Minusta silloin on jotain hämminkiä korvienvälissä. Minusta tällaisen ihmisen tulisi tarkistaa hieman elämänarvojaan.

Henkilökohtaisesti en kannusta koskaan mitään muuta maajoukkkuetta kuin Suomen, enkä edes harmittele sen kummemmin jos joku muu maajoukkue saa siipeensä niukasti. Sensijaan iloitsen monista yksilösuorituksista ja yksittäisistä tapahtumista peleissä. Minulla on myös paljon suosikkipelaajia, kansallisuudesta riippumatta.

Minusta on aina hienoa kun joku menestyy, oli pelaajan nimi sitten Sundin, Vlk tai Hentunen.

Ottelusta:
Veikkaan että tsekin pelaajat saivat kuulla kunniansa toisella tauolla. Tämä ja se että Ruotsilla loppui virta teki sen että Tsekit saivat tuulta purjeisiin. Tsekkihän on tunnettu myötätuulen joukkue ja he tulivat vasta kun huomasivat että heillä oli mahdollisuus kiriä Ruotsin etumatka kiinni. Jopa Jaromir Jagr osoitti elon merkkejä - myös kotiinpäin!!!!!

Pani myös minä merkille toisessa erässä kun Tsekillä oli mahdollisuus pelata ylivoimaa, pelaajat eivät edes punoneet juonia ennen aloitusta, niin jäässä heidän peli (aivonsa) oli.

Minusta tämä on selvä tapaus, Hlinkan äkillinen poismeno on lamaannuttanut Tsekin pelin.

Tellqvist maalissa pelasi hyvän pelin. Maalit olivat kaikki "normaaleja".

Kent "Fopan isä" Forsberg käväsi studiossa. Hän mainitsi että turnaus on kanadalaisten tekemä ja se on tehty kanadalaisille. Olisi melkoinen sensaatio jos joku muu onnistuisi voittamaan World Cupin.
 

Begbie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Viestin lähetti finnishninja
Ruotsalaiset iloitsivat vilpittömästi Suomen puolesta.

Ymmärrän sen että kateellinen pikku-veli suomalainen ei iloitse pahemmin Ruotsin puolesta, mutta jos aletaan kannustamaan tsekkejä ja slovakeja... Minusta silloin on jotain hämminkiä korvienvälissä. Minusta tällaisen ihmisen tulisi tarkistaa hieman elämänarvojaan.

Joo, kyllä ihmisen elämänarvoissa tällöin on jotain pahasti vialla. Vai onko kyse sittenkin vain jääkiekosta?
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti finnishninja
Ymmärrän sen että kateellinen pikku-veli suomalainen ei iloitse pahemmin Ruotsin puolesta, mutta jos aletaan kannustamaan tsekkejä ja slovakeja... Minusta silloin on jotain hämminkiä korvienvälissä. Minusta tällaisen ihmisen tulisi tarkistaa hieman elämänarvojaan.

Niin varmaan juu! Toisaalta Tsekin voitto olisi käsittääkseni avittanut Suomea lohkovoittajaksi melkoisesti mutta mitäpä tuosta, me suomalaiset olemme vain aina kateellisia sveduille...

Viestin lähetti finnishninja
Kent "Fopan isä" Forsberg käväsi studiossa. Hän mainitsi että turnaus on kanadalaisten tekemä ja se on tehty kanadalaisille. Olisi melkoinen sensaatio jos joku muu onnistuisi voittamaan World Cupin.


Se on hyvä, että sveduilla on jo selitys valmiina, mikäli Kanada vie Cupin nimiinsä...
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Viestin lähetti finnishninja
Ymmärrän sen että kateellinen pikku-veli suomalainen ei iloitse pahemmin Ruotsin puolesta, mutta jos aletaan kannustamaan tsekkejä ja slovakeja... Minusta silloin on jotain hämminkiä korvienvälissä. Minusta tällaisen ihmisen tulisi tarkistaa hieman elämänarvojaan.

No minä nyt olin sattunut veikkaamaan Tsekkiä tuossa pelissä (kerroin yli 3) joten olin luonnollisesti tsekkien puolella.

Toisekseen nuo jääkiekon ikuiset Hannu-Hanhet eivät tarvitse tippaakaan minun kannustustani.

Ja vielä kolmaalta Tsekin voitto Ruotsista olisi helpottanut Suomen tietä lohkon ykköseksi, joten olemalla Tsekin puolella olin käytännössä myös Suomen puolella.

Ja neljäältä, oletko ikinä kuullut sellaisesta että joku voisi kannustaa ennakkoon heikonpana pidettyä altavastaajaa? Ruotsi oli kotonaan eilisen pelin ennakkosuosikki, huonosti Suomea vastaan esiintynyt Tsekki selkeä astavastaaja.

Mutta hei ehkä mulla on tosiaan jotain hämminkiä korvienvälissä ja elämänarvoissakin on varmasti vikaa kun en hihku Tre Kronorin voittoa.

Off topic:
Ei Ruotsi silti mulle ole urheilussa mitään sellaista etteikö ruotsalaistenkin puolella voisi olla, kuten olin esimerkiksi Olympialaisissa silloin kun ruotsalainen ei uhannu suomalaisen menestymistä.
 
Viimeksi muokattu:

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Minä pidän lajista nimeltä jääkiekko. Ruotsin joukkueessa on useita loistavia jääkiekkoilijoita, kuten Forsberg ja Sundin. Kun heidän tasoisensa pelaajat esiintyvät kaukalossa, on se hienoa nähtävää. Ihan sama missä joukkueessa esim. Foppa ja Sundin pelaavat.

Vain Suomi-peleissä en nauti ruotsalaisten tähtipelaajien hienoista esityksistä, muuten kyllä.

Onneksi Ruotsin mv-peli on ollut kehnoa, ainakin tähän saakka. Suomelle jää ihan hyvä mahdollisuus voittaa lauantain peli Ruotsia vastaan, kun naapurin vaihtoehdot maalin suulle ovat kaikki aika heikkoja tälle tasolle.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Viestin lähetti finnishninja
Ymmärrän sen että kateellinen pikku-veli suomalainen ei iloitse pahemmin Ruotsin puolesta, mutta jos aletaan kannustamaan tsekkejä ja slovakeja... Minusta silloin on jotain hämminkiä korvienvälissä. Minusta tällaisen ihmisen tulisi tarkistaa hieman elämänarvojaan.

Tämä palsta on tosiaan kaiken maailman tunnevammaisia täynnä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti flintstone
Niin tsekit oli kaksi erää alakynnessä maalien valossa mutta muiden ottelutilastojen (laukaukset, maalipaikat, taklaukset) valossa Tsekki oli Ruotsia parempi myös kahdessa ekassa erässä.

Totta, olet oikeassa. Tsekki kykeni tilastojen mukaan hallintaan mainitsemillasi osa-alueilla, tästä huolimatta Tsekin otteista paistoi välillä hälläväliä asenne mikä ehkäpä osaltaan vei viimeisen terän viimeistelystä, varsinkin muutamat profiilipelaajat olivat varjojen mailla - tai tältä minusta näytti.

Peli olisi varmasti saanut toisen suunnan mikäli tsekit olisivat onnistuneet maalinteossa jo ensimmäisessä erässä tolppalaukauksen sijaan.

Ruotsin asenteen notkahtaminen yhdistettynä tsekkien onnistumiseen muutti ottelun suunnan totaalisesti kolmannessa erässä, tasoituskaan ei ollut kaukana. Ruotsalaiset varmasti ottavat tästä opiksi eikä ottelussa Suomea vastaan moista pääse tapahtumaan.

vlad.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti flintstone
No minä nyt olin sattunut veikkaamaan Tsekkiä tuossa pelissä (kerroin yli 3) joten olin luonnollisesti tsekkien puolella.
Kuten sanoin, korvienvälistä täytyy löytyä sen verran että osaa veikata oikeata joukkuetta. Minähän kerroin sinulle eilen että Ruotsi voittaa ottelun:-))
Toisekseen nuo jääkiekon ikuiset Hannu-Hanhet eivät tarvitse tippaakaan minun kannustustani.
Hannu-Hanhet tai ei, he eivät kaadu eivätkä nouse sinun ja minun kannustuksen mukana, enkä ole koskaan vaatinut ketään kannustamaan Ruotsia. En vain jaksa ymmärtää sitä joku kannustaa jotain maata, vaikkei edes tunne sen pelaajia.
Tsekin voitto Ruotsista olisi helpottanut Suomen tietä lohkon ykköseksi, joten olemalla Tsekin puolella olin käytännössä myös Suomen puolella.
Minä olen Suomen puolella. Haluan että Suomi voittaa omat ottelunsa ja järjestää itse oman tiensä jatkoon, parhaimmalla mahdollisella tavalla, riippumatta siitä miten muut pelaavat.
silloin kun ruotsalainen ei uhannu suomalaisen menestymistä.
Ruotsalainen ei uhkaa koskaan suomalaista sen kummemmin kuin ketään muutakaan. Joskus vaan on niin ettei suomalainen PÄRJÄÄ ruotsalaiselle. Turha siitä on ruotsalaisille vihoitella jos omat voimat eivät riitä.

Johannes:

Minä pidän lajista nimeltä jääkiekko. Ruotsin joukkueessa on useita loistavia jääkiekkoilijoita, kuten Forsberg ja Sundin. Kun heidän tasoisensa pelaajat esiintyvät kaukalossa, on se hienoa nähtävää. Ihan sama missä joukkueessa esim. Foppa ja Sundin pelaavat.
Hienoa nähdä että täällä on edes joku joka näkee jääkiekon lajina samalla tavalla kuin minä.
Onneksi Ruotsin mv-peli on ollut kehnoa, ainakin tähän saakka.
Tellqvist on arvaamaton, hän saattaa pelata joskus todella hyvin. Muistanet varmasti viime vuoden MM-kisat. Finaalissa tarvittiin kaikkien mahdollisten kameroiden apua, ennen kuin Tellqvist antautui.
 
Viimeksi muokattu:

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
Finnishninja

Henkilökohtaisesti kannustin Tshekkiä puhtaasti siksi, että se oli Suomen kannalta edullisempaa. Esimerkiksi Tshekkien maalin voitto Ruotsista olisi tiennyt sitä, että Suomi on lohkovoittaja päätösottelun niukalla tappiollakin, mikäli Saksa vain kaatuu.


Tämä siis sikäli, kun olen ymmärtänyt säännöt oikein, eli kolmen joukkueen päätyessä tasapisteisiin järjestyksen ratkaisevat keskinäiset ottelut ja niiden maalisuhde. Tosin Saksan kaatuessa Suomelle riittänee Ruotsia vastaan tasapeli näinkin.


"Minä olen Suomen puolella. Haluan että Suomi voittaa omat ottelunsa ja järjestää itse oman tiensä jatkoon, parhaimmalla mahdollisella tavalla, riippumatta siitä miten muut pelaavat."

Niin olen minäkin, ja niin haluan minäkin. En silti kertakaikkiaan osaa potea huonoa omaatuntoa siitä, että valitsisin kuolemanotteluun mielummin Saksan kuin Tshekin viikon jokaisena päivänä ja kahdesti sunnuntaina.



Ranger
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Ohmi
Se on hyvä, että sveduilla on jo selitys valmiina, mikäli Kanada vie Cupin nimiinsä...
Vain Neuvostoliitto on onnistunut viemään pokaalin kerran toiselle puolelle isoa vettä, joten ymmärtänet hyvin miten suuresta haasteesta tässä on kysymys.

Kent Forsberg muuten sanoi myös: Jos Ruotsi selvittää itsensä semiin, niin kaikki on mahdollista...
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Viestin lähetti finnishninja
Kuten sanoin, korvienvälistä täytyy löytyä sen verran että osaa veikata oikeata joukkuetta. Minähän kerroin sinulle eilen että Ruotsi voittaa ottelun:-))

No itseasiassa veikkaaminen on todennäköisyyksien ja kertoimien vertailua ylikertoimien löytämiseksi ja omasta mielestäni selvästi yli 3 kerroin Tsekin voitolle Ruotsista oli tällainen.

Tsekin voiton puolesta puhui:
- Tsekki pääsi peliin levänneenä, Ruotsi oli pelannut edellisenä iltana vielä klo 23 maissa
- Vokoun oli Suomea vastaan vakuuttava, Ruotsilla oli pieni maalivahti ongelma kun Salo haparoi Saksa-pelissä ja Tellqvist harjoituspelissä Tsekkiä vastaan
- Tsekki voitti edellisen kohtaamisen hyvällä esityksellä 5-3
- Tsekin rökäle tappio Suomelle, edessä varmasti ryhdistäytymistä ja näytönhalua

Viestin lähetti finnishninja
Hannu-Hanhet tai ei, he eivät kaadu eivätkä nouse sinun ja minun kannustuksen mukana, enkä ole koskaan vaatinut ketään kannustamaan Ruotsia. En vain jaksa ymmärtää sitä joku kannustaa jotain maata, vaikkei edes tunne sen pelaajia.

Mitä tarkoitat tuntemisella? henkilökohtaista tuntemista, vai pitääkö olla oikein kaveripiiriä nämä pelaajat?

Mainitsit edellisessä viestissäsi että sinulla on kansalaisuuksista riippumatta suosikkipelaajia, tunnetko sinä heidät vai saako olla suosikkipelaajia tuntematta heitä mutta kokonaisen joukkueen puolella olo vaatii koko joukkueen kuulumisen kaveripiiriin?

Viestin lähetti finnishninja
Minä olen Suomen puolella. Haluan että Suomi voittaa omat ottelunsa ja järjestää itse oman tiensä jatkoon, parhaimmalla mahdollisella tavalla, riippumatta siitä miten muut pelaavat.

Niin minäkin olen ja niin minäkin toivon mutta tiedän kuitenkin käytännössä että sopivalla ristiinpelaamisella ei vaadita täydellistä voittosarjaa kaikista alkusarjan peleistä.

Joskus taannoin jossain MM-turnauksessa Ruotsi pelasi surkean alkusarjan ja selvisi hädin tuskin jatkoon, samaan aikaan Suomi voitti oman lohkonsa. No kuinka ollakaan lohkovoittaja Suomi kohtasi kuolemanottelussa Kanadan ja lohkokolmonen Ruotsi sai vastaansa Sveitsin.
 
Viimeksi muokattu:

sneak

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti finnishninja


Tämä iskostui jotenkin mieleeni ja ajattelin välittömästi Suomi - Tsekki ottelua - jonka myös katsoin Viastatilta - jossa ruotsalaiset kommentoivat Suomen peliä, koko ajan positiivisesti ja kehuivat paljon suomalaisia jääkiekkoilijoita. Ruotsalaiset iloitsivat vilpittömästi Suomen puolesta.

Noi ruotsalaiset mitkä iloitsivat vilpittömästi suomen puolesta ei varmaan oleet samat ruotsalaiset mitkä,
iloitsivat Paavo Nurmen puolesta??
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti sneak
Noi ruotsalaiset mitkä iloitsivat vilpittömästi suomen puolesta ei varmaan oleet samat ruotsalaiset mitkä,
iloitsivat Paavo Nurmen puolesta??
En tiedä, itse olen nähnyt vain Wiljam Njurmen elävänä.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti finnishninja
Ymmärrän sen että kateellinen pikku-veli suomalainen ei iloitse pahemmin Ruotsin puolesta, mutta jos aletaan kannustamaan tsekkejä ja slovakeja... Minusta silloin on jotain hämminkiä korvienvälissä. Minusta tällaisen ihmisen tulisi tarkistaa hieman elämänarvojaan.

Öö, en kyllä voi mitenkään ymmärtää kuinka tsekkien tai slovakien kannustaminen tarkoittaisi, että korvienvälissä on hämminkiä? Ei kai suomalaisilla voi olla mitään yhteispohjoismaista velvoitetta olla aina Ruotsin puolella, jos Suomi ei pelaa? Hieman tällainan asenne finnishninjan kirjoituksesta paistaa. Ihmisillä voi kuitenkin olla lukuisia syitä tuntea sympatiaa eri maita kohtaan. Itse tunnen henkilökohtaisesti muutamia tsekkejä, ja minulle on luonnollista olla samalla puolella näiden sympaattisten kavereiden kanssa. Myös Saksa ja Unkari ovat itselleni paljon Ruotsia läheisempiä - vaikka näistä jälkimmäistä ei jääkentillä paljon pääse kannustamaan...

Voin vielä lisätä, että yhtälailla on mielestäni naurettavaa olla aina Ruotsia vastaan kaikissa tilanteissa. Kansainvälisissä yhteyksissä kannattaa ymmärtää, että ihmisillä on erilaisia preferenssejä ja sympatioita, jotka saattavat perustellusti poiketa omista...
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti flintstone
Tsekin voiton puolesta puhui:

- Tsekki pääsi peliin levänneenä, Ruotsi oli pelannut edellisenä iltana vielä klo 23 maissa
Ei mitään väliä, Ruotsilla oli meno päällä edellisen päivän ottelusta ja kaikki veikkasivat että Ruotsi jyrää Tsekin yli samalla vauhdilla. Näin kävikin (noh, virta loppui kolmannessa erässä), vaikka Tsekki olikin lähellä tasoitusta lopussa.

- Vokoun oli Suomea vastaan vakuuttava, Ruotsilla oli pieni maalivahti ongelma kun Salo haparoi Saksa-pelissä ja Tellqvist harjoituspelissä Tsekkiä vastaan
Salon kömmähdys lähetti hänet todennäköisesti eläkkeelle, Tellqvist ei ole pelannut tähän mennessä kahta huonoa ottelua peräkkäin maajoukkueessa. Vokoun, ainoa + Tsekillä, ei tosin riitä yksin kääntämään Tsekin peliä parissa päivässä, josta toinen vielä matkustaessa.

- Tsekki voitti edellisen kohtaamisen hyvällä esityksellä 5-3
Ruotsi oli todella kankea, sillä heillä oli takana raudanluja harjoitusjakso. Tällä harjoitusottelulla ei ollut mitään merkitystä, jos katsotaan tulevia otteluita.

- Tsekin rökäle tappio Suomelle, edessä varmasti ryhdistäytymistä ja näytönhalua
Tsekki joka oli täysin jäässä, ei yhtään maalia, pelaajat apaattisia, valmentajan äkillinen poismeno, uusi valmentaja, minimaallinen valmistautumisaika, keskenkuntoinen Jagr joka saa paljon peli-aikaa, hitaat ja kankeat pakit... olisi ollut sensaatio jos Tsekki olisi voittanut! Siitä huolimatta, heidän kolmas eränsä oli loistava (tämä varauksin, sillä Ruotsi hyytyi täysin).

En olisi uskaltanut lyödä vetoa Tsekin puolesta, varsinkin kun samaan aikaan Ruotsin tähdet nostivat vauhtiaan koko ajan.
Mitä tarkoitat tuntemisella? henkilökohtaista tuntemista, vai pitääkö olla oikein kaveripiiriä nämä pelaajat?
Jos minä kannustan jotain joukkuetta, niin tiedän jonkun verran sen pelaajista, ainakin tunnistan jokaisen nimen ja tiedän missä he pelaavat normaalisti.
Moni "kannusti" Tsekkiä ja varmasti moni heistä tietää missä Hejduk ja Jagr pelaavat, mutta sitten alkaakin jo tulla vaikeuksia. Pari-kolme pelaajaa lisää ja loput ovat vain valkoisia rivi-miehiä, joista ei tiedetä mitään.
Joukkuetta jota ei tunne, ei voi myöskään kannustaa. Se on mahdotonta. Tosin heidän menestyksestään voi olla iloinen. Minä iloitsin kovasti Tanskan menestyksestä (vaikka se rajoittuikin vain pariin hyvään matsiin) toissavuonna, vaikken tunne (tunnista) edes puolia joukkueen miehistöstä.
No kuinka ollakaan lohkovoittaja Suomi kohtasi kuolemanottelussa Kanadan ja lohkokolmonen Ruotsi sai vastaansa Sveitsin.
Suomi voitti lohkonsa, mutta siihen loppui virta. Suomi ei järjestänyt itseään jatkoon omalla koneella, olkoonkin että vastassa oli Kanada. Suomella on yhtä hyvät mahdollisuudet voittaa Kanada kuin Ruotsillakin. Kun Suomi ja Ruotsi kohtaavat, on vaikea sanoa etukäteen kumpi voittaa. Suomi voi yllättää Ruotsin ihan milloin tahansa. On tosin todennäköisempää että Ruotsi yllättää Kanadan, kun taas Suomi lasketaan useimmiten hävinneeksi jo ennen ottelua, jos ei muuten niin alitajunnassa, jostain kumman syystä.

Tietenkin, lohkojen pelit menevät usein ristiin, nytkin Ruotsi sai aloittaa kevyesti Saksaa vastaan, kun taas Suomella oli vastassa Tsekki. Voimme tosin myös kääntää tämän: jos Ruotsi olisi ensin nöyryyttänyt Tsekin, olisi Suomella ollut todennäköisesti vastassa Tsekki, jonka voittaminen olisi ollut vaikempaa. Tsekkihän ei ollut mitenkään poissa pelistä Suomi-ottelussa tilanteen ollessa vielä 1-0 Suomelle.

Mestaruuksia voitetaan parhaiten järjestämällä homma kotiin oman koneen voimin. Ne voitot ovat myös kaikkein makeimpia. Muut tallatkoon omia polkujaan - säkälohkojensa kanssa.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Viestin lähetti finnishninja
- Tsekki pääsi peliin levänneenä, Ruotsi oli pelannut edellisenä iltana vielä klo 23 maissa
Ei mitään väliä, Ruotsilla oli meno päällä edellisen päivän ottelusta ja kaikki veikkasivat että Ruotsi jyrää Tsekin yli samalla vauhdilla. Näin kävikin (noh, virta loppui kolmannessa erässä), vaikka Tsekki olikin lähellä tasoitusta lopussa.

Kuten itsekin sanot niin Ruotsin virta loppui 3.erässä ja tsekit oli hyvin lähellä nousta tasoihin. Jos tsekkien avausmaali olisi tullut jo 2.erän aikana lukuisista loistavista paikoista niin uskon että voittaja olisi ollut eri kuin eilen. Edellisillan pelillä oli näkyvää merkitystä Ruotsin peliin.

Viestin lähetti finnishninja
- Vokoun oli Suomea vastaan vakuuttava, Ruotsilla oli pieni maalivahti ongelma kun Salo haparoi Saksa-pelissä ja Tellqvist harjoituspelissä Tsekkiä vastaan
Salon kömmähdys lähetti hänet todennäköisesti eläkkeelle, Tellqvist ei ole pelannut tähän mennessä kahta huonoa ottelua peräkkäin maajoukkueessa.

Tellqvist kuitenkin haparoi edellisessä pelaamassaan pelissä joten mitään varmuutta onnistumisesta ei joukkueen sisällä varmasti ollut. Ja miten edellisellä pelillä (edellisessä epäonnistuminen, joten tässä pelissä varma onnistuminen) on merkitystä vain maalivahdin kohdalla jos sillä ei tietenkään ole merkitystä joukkueelle vrt edellinen harjoituspeli Tsekille 5-3.

Viestin lähetti finnishninja
- Tsekki voitti edellisen kohtaamisen hyvällä esityksellä 5-3
Ruotsi oli todella kankea, sillä heillä oli takana raudanluja harjoitusjakso. Tällä harjoitusottelulla ei ollut mitään merkitystä, jos katsotaan tulevia otteluita.

Niin eihän Ruotsi tietenkään olisi halunnut voittaa tuota peliä Tsekkiä vastaan, vaan se hävisi sen tahallaan. Myös tsekit on varmasti treenanneet World Cupia varten, ei Ruotsi ole tuossa ainoa.

Viestin lähetti finnishninja
- Tsekin rökäle tappio Suomelle, edessä varmasti ryhdistäytymistä ja näytönhalua
Tsekki joka oli täysin jäässä, ei yhtään maalia, pelaajat apaattisia, valmentajan äkillinen poismeno, uusi valmentaja, minimaallinen valmistautumisaika, keskenkuntoinen Jagr joka saa paljon peli-aikaa, hitaat ja kankeat pakit... olisi ollut sensaatio jos Tsekki olisi voittanut!

Et ilmeisesti ole koskaan katsonut tilastoja miten noiden rökäletappioiden kärsineiden joukkueiden seuraavassa pelissä on monesti käynyt.

Viestin lähetti finnishninja
Jos minä kannustan jotain joukkuetta, niin tiedän jonkun verran sen pelaajista, ainakin tunnistan jokaisen nimen ja tiedän missä he pelaavat normaalisti.
Moni "kannusti" Tsekkiä ja varmasti moni heistä tietää missä Hejduk ja Jagr pelaavat, mutta sitten alkaakin jo tulla vaikeuksia. Pari-kolme pelaajaa lisää ja loput ovat vain valkoisia rivi-miehiä, joista ei tiedetä mitään.
Joukkuetta jota ei tunne, ei voi myöskään kannustaa.

Kuka tästä Tsekin joukkueesta on sinulle valkoinen rivimies?

Koodi:
Tsekki

Nro 	Pp 	Nimi 	         Seura
1 	MV 	Petr Briza 	 Sparta Praha
29 	MV 	Tomas Vokoun 	 Nashville Predators
32 	MV 	Roman Cechmanek  Los Angeles Kings

2 	P 	Jiri Fischer 	 Detroit Red Wings
3 	P 	Marek Zidlicky 	 Nashville Predators
4 	P 	Roman Hamrlik 	 New York Islanders
6 	P 	Jaroslav Spacek  Columbus Blue Jackets
8 	P 	Marek Malik 	 Vancouver Canucks
15 	P 	Tomas Kaberle 	 Toronto Maple Leafs
41 	P 	Martin Skoula 	 Colorado Avalanche
71 	P 	Jiri Slegr 	 Boston Bruins

9 	H 	David Vyborny 	 Columbus Blue Jackets
16 	H 	Petr Cajanek 	 St Louis Blues
17 	H 	Petr Sykora 	 Anaheim Mighty Ducks
20 	H 	Radek Dvorak 	 Edmonton Oilers
22 	H 	Robert Reichel 	 Toronto Maple Leafs
23 	H 	Milan Hejduk 	 Colorado Avalanche
24 	H 	Martin Havlat 	 Ottawa Senators
26 	H 	Martin Rucinsky  Vancouver Canucks
28 	H 	Martin Straka 	 Los Angeles Kings
30 	H 	Jiri Dopita 	 Pardubice
40 	H 	Vaclav Prospal 	 Anaheim Mighty Ducks
62 	H 	Patrik Elias 	 New Jersey Devils
63 	H 	Josef Vasicek 	 Carolina Hurricanes
68 	H 	Jaromir Jagr 	 New York Rangers
75 	H 	Tomas Vlasak 	 Kazan

Ainakin minä seuraan sen verran jääkiekkoa että nämä miehet on tulleet joko SM-liigasta (Briza ja Vlasak), NHL:stä tai Tsekin aikaisemmista maajoukkueista (Dopita, tosin myös vierailu NHL:ssä on mielessä) tutuiksi.
 
Viimeksi muokattu:

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Vaughan
Ei kai suomalaisilla voi olla mitään yhteispohjoismaista velvoitetta olla aina Ruotsin puolella, jos Suomi ei pelaa? Hieman tällainan asenne finnishninjan kirjoituksesta paistaa.
Ymmärrät nyt sen mitä haluan sanoa parhaaksi näkemälläsi tavalla, eikö niin?

Puhumme nyt kahdesta eri asiasta. Siis jonkun joukkueen TODELLISESTA kannustamisesta ja joukkueen kaksinaamaisesta ihailusta.

Todellinen kannustus:
- On seurannut joukkuetta kauan.
- Tietää kuka on valmentaja ja tuntee hänen historiansa.
- Tuntee pelaajat nimeltä ja tietää missä joukkuessa he pelaavat
Tässä vähimmäisvaatimukset, yleensä tiedetään lisäksi paljon muutakin.

Kaksinaamainen kannustus:
- Alkaa yhtäkkiä kannustamaan joukkuetta, josta ei tunne kuin pari pelaajaa, heidätkin vain nimen perusteella.
- Kannustaa joukkuetta, ilkkuakseen vastustajalle (Slovakia - Ruotsi).

En tunnista jälkimmäistä joukkueen aidoksi kannustukseksi. Tästä yksi esimerkki Göteborgin MM-kisoista kun Slovakia kohtasi Ruotsin. Olin paikalla. Suomalaiset fanit menivät Slovakian vaihto-aition taakse kannustamaan Slovakiaa. Tämä ei ollut nimenomaan Slovakian kannustusta, vaan Ruotsille ilkkumista. Ruotsalaisen hämmästelivät tätä paljon.

Sympatia on eri asia. Myös minä sympatisoin montaa eri maajoukkuetta, varsinkin pieniä sellaisia.

Ei, suomalaisella ei ole mitään velvoitteita olla Ruotsin puolella, eikä KUKAAN vaadi suomalaisia kannustamaan Ruotsia.

En vain jaksa olla ihmettelemättä tätä niin vaikeata pikku-velikompleksia, joka niin usein saan suomalaisen ilkkumaan ruotsalaiselle ja kaivelemaan epäkohtia heidän toimistaan.

Miksi me emme voi keskittyä omaan jääkiekkoomme täysillä? Pitääkö joka kisoissa olla aina oma maaottelunsa Ruotsin kiemuroista?
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti flintstone
Et ilmeisesti ole koskaan katsonut tilastoja miten noiden rökäletappioiden kärsineiden joukkueiden seuraavassa pelissä on monesti käynyt.
Mistä löydän tilastoja, joista näkee sellaisten joukkueiden pelejä, joiden valmentajat ovat traagisti poistuneet keskuudestamme, juuri ennen suurta turnausta?

Flintstone, vaikka Ruotsin joukkueella olisi ollut Lemiux huippukunnossa, et olisi veikannut heidän puolesta. Et veikannut korvienvälillä, vaan perseellä.

Toivotan sinulle onnea veikkailussasi. Kerrotko kisojen jälkeen kuinpa paljon meni metsään?
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Ruotsalainen lehdistöhän vähättelee aina suomea, joten on täysin luonnollista että suomalainen fani reagoi siihen tällä tavalla. Ruotsalaisten vähättelyyn kun ei ole edes mitään perusteita, siksi tasaisia ovat maiden keskinäiset ottelut olleet viimeiset 10 vuotta. Uskoisin suomalaisten asenteenkin muuttuvan jos kohtelu lahden takaa muuttuu.

Eipä silti, se muuttuu joka tapauksessa lahden takana, koska tämä on hyvin suurella todennäköisyydellä viimeinen parhaiden pelaajien turnaus pitkään aikaan missä ruotsi on paperilla suomea vahvempi.
 

Mr. Smith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Canucks
Viestin lähetti finnishninja
Kaksinaamainen kannustus:
- Alkaa yhtäkkiä kannustamaan joukkuetta, josta ei tunne kuin pari pelaajaa, heidätkin vain nimen perusteella.
- Kannustaa joukkuetta, ilkkuakseen vastustajalle (Slovakia - Ruotsi).

En tunnista jälkimmäistä joukkueen aidoksi kannustukseksi. Tästä yksi esimerkki Göteborgin MM-kisoista kun Slovakia kohtasi Ruotsin. Olin paikalla. Suomalaiset fanit menivät Slovakian vaihto-aition taakse kannustamaan Slovakiaa. Tämä ei ollut nimenomaan Slovakian kannustusta, vaan Ruotsille ilkkumista. Ruotsalaisen hämmästelivät tätä paljon.

Niin joo, elikkäs jos oma tiimi ei pelaa pelissä niin ei saa kannustaa kumpaakaan? Itselle ainakin on mukavampaa kannustaa jompaa kumpaa tiimiä (aikaisempien näyttöjen perusteella, suosikkipelaajia tms.) kuin vain seurata matsia. Ja yleensä se kannustettava joukkue tuppaa vaan olemaan se toinen joukkue, kun Ruotsi pelaa. Eli päässä heittää siis todella pahasti sinun kriteereillä.

Ja Göteborgin kisoista vielä, että taisi suurin osa suomalaisista olla tosiaan Slovakian takana. Mutta että silloinkaan ei saisi kannustaa Slovakiaa?? Jep, kiva kun joku antaa normit joiden mukaan tulee elää. Siistiä.
 

artell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti finnishninja
En vain jaksa ymmärtää sitä joku kannustaa jotain maata, vaikkei edes tunne sen pelaajia.

Meitä on moneen lähtöön. Minä pystyn ihan kevyesti katsomaan Uganda-Saudiarabia -käsipallo-ottelua ja olemaan hetken katsomisen jälkeen vaikka Ugandan puolella, vaikken tunne yhtään Ugandan pelajaa, saati koko lajia kunnolla.

EDIT: Sori off-topic
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös