Viestin lähetti kosh
Täällä näkee vuosittain kommentteja pasista "valmentajan unelmapelaaja...ym" . Voisiko joku kertoa miksi hän ei saa koskaan jatkosopimusta ja uutta seuraa etsiessään hänet otetaan aina try-outille.
Mietipä asia toisin päin. Mistä mahtaa johtua, että Pasia kehuvat kaikkien Pasin entisten seurojen fanit ja haukkujat löytyvät muualta. Pasi on hyvin pidetty kaveri SaiPan, HIFK:n ja Kärppien fanien keskuudessa. Kun Pasi meni Kärppiin oli fanien joukossa useita, jotka kirosivat hankinnan alimpaan helvettiin. Muutaman kärppäpaidassa viettämänsä kuukauden ansiosta Pasi kuitenkin voitti fanien suuren enemmistön puolelleen ja moni fani jäi kaipaamaan häntä.
Lappeenrannassakin oli monia, jotka eivät ilahtuneet Nielikäisen värväämisestä. Esimerkiksi tässäkin ketjussa Pasia puolustellut Murmeli oli hyvin aktiivinen Pasin vastustaja, mutta syksyn pelejä seuratessaan on hänkin pystynyt myöntämään erehtyneensä Pasin suhteen.
SaiPa-valmentajat kertoivat elokuussa epäröineensä Nielikäisen hankkimista hänen huonon maineensa takia. Kahden viikon jälkeen Skriko kertoi minulle ilahtuneensa siitä, että "Pasista kerrotut jutut ovat täyttä p...apuhetta". Nielikäinenhän loukkaantui oltuaan tryoutilla vasta pari päivää. Hänen kanssaan tehtiin sopimus 1,5 viikkoa myöhemmin, vaikka Pasi ei ollut ehtinyt pelata yhtään ottelua SaiPa-paidassa. Pasin pelilliset taidot olivat olleet koko ajan valmentajien ja seurajohdon tiedossa. Syy, miksi kaveri haluttiin tryoutille oli se, että valmentajat halusivat nähdä millainen tämä parjattu Nielikäinen todellisuudessa on. Kun paljastui, että hän on mukava ja fiksu kaveri, joka tulee muiden kanssa hyvin toimeen ja on pikemminkin joukkuehenkeä luova kuin sitä pilaava, oli Kaarnan helppo heittää sopimuspaperi Pasin eteen.
Ja mitä Pasin huonoon maineeseen tulee, niin sen syntymiseen on monta syytä. Yksi on se, että Pasin historiasta löytyy muutama hölmöily, joista kaveri on kyllä sittemmin ottanut opikseen. Toisekseen HIFK:ssa Pasin rooli oli pelata se 4 minuuttia ottelua kohti ja taklata kaikkea mikä liikkuu. Hyvävoimainen täysillä luistellut satakiloinen taklaaja kaatoi kaukalossa miehiä tehokkaasti. Miinuspuolella oli se, että näyttöhaluisena ja yli-innokkaana tulokkaana taklausten joukossa oli ryntäyksiä ja laitataklauksia, jotka veivät Pasin aika usein myös jäähypenkille.
Yksittäisistä Pasin teoista ehkä suurin vaikutus on kuitenkin ollut Pasin pari vuotta sitten antamalla lausunnolla Marco Tuokosta. Muistaakseni Pasi sanoi, että "se mikkihiiri juoksee vielä joku päivä nyrkkiäni päin". Olen kuullut, että tuosta kommentista olisi silloin keskusteltu liigahallituksessa asti. Tarkemmin en uskalla tuon keskustelun sisältöä tänne laittaa, koska olen luvannut olla paljastamatta lähdettäni. Sen verran voin kuitenkin sanoa, että se keskustelu ei ollut Pasin kiekkouran kannalta parasta peeärrää. En olisi pitänyt mahdottomana, jos sen jälkeen Pasia ei olisi liigakaukalossa nähty. Onneksi kuitenkin Kärpät antoi miehelle mahdollisuuden näyttää ja viime kevään näyttöjen ansiosta syntyi sopimus täksi kaudeksi.
Minä olen sitä mieltä, että Pasin värvääminen oli hyvä ratkaisu. Hän on selkeä profiilipelaaja ja kuuluu suurena, vahvana ja fyysisenä pelaajana osastoon, joka SaiPassa kaipasi vahvistamista. Toivottavasti Pasi nähdään Lappeenrannan keltapaidassa myös ensi kaudella.