Vaatii aika kovaa poliittista pokkaa sitoutua tuollaiseen järjestelyyn, pa kyseessähän on suurinpiirtein sama tilanne jossa vuokraisit kämppäsi jollekin ja sitoisit vuokran vaikka siihen miten paljon vuokralainen kohteessa kesii. Mutta joo, samaa mieltä muutoin, joku tolkku sopimukseen pitäisi saada ja sen luulisi olevan kaupunginkin intressissä koska muutoin loppuu se vähäkin tulo tältä osin.
Mahdollista eikä edes hirveää poliittista munaa vaativaa olisi vaikkapa 25-40% osuuden vuokrasta sitominen katsojamääriin. Eihän kukaan ole niin hullu, että koko vuokran antaisi liukua.
Näistä tunnusluvuista ja tulevan konkurssin todennäköisyydestä olemme jauhaneet ennenkin, ja mielipiteemme eriävät ratkaisevasti. Kaksi pääpointtia, joihin nojaan:
1) Tunnusluvut näyttävät yhtä todennäköisesti oikein kuin väärinkin, koska TPS:n kokoisessa yrityksessä julkaistava tilinpäätösinformaatio on käytännössä juuri sitä mitä yhtiö haluaa näyttää tai seurausta siitä, että tehdään korjauksia asioihin, jotka halutaan tulevilta vuosilta pois. Tilinpäätökset eivät ole PK-yrityksissä vertailukelpoisia kuin periaatteen tasolla tai yli kymmenen vuoden aikavälillä käytettäessä esim mediaaneja/keskiarvoja. Tunnusluvut näissä TPS:n kaltaisissa tapauksissa ovat aina irrelevantteja. (Julkisissa osakeyhtiöissä tilinpäätökset ovat vertailukelpoisia, koska niillä on velvoite antaa realistista informaatiota sijoitusmielessä liikkeellä oleville osakkailleen. PK-yrityksiä koskee periaatteessa sama velvoite, mutta osakkaat päättävät mikä on riittävä informaation taso. Yleensä informaatiota annetaan ulos niin vähän kuin mahdollista ja mahdollisimman hämärällä tavalla, lähinnä kilpailustrategisista syistä. Johdon ja osakkaiden välinen ei-julkinen keskustelu kertoo sitten, mikä on todellinen asioiden laita.)
2) Puhutaan alasta, johon liittyy suuria tunteita joka suunnasta. Näin ollen "umpihullu sijoittaja" voi asettaa kotikaupungin jääkiekon sen tuottavuuden edelle ja vanha kansantaloudellinen olettamus rationaalisuudesta ei päde. "Synergiaetuna" on toki mahdollista saada omalle, tuottavalle yritykselle esimerkiksi halvempaa mainostilaa. Tämä johtaa myös siihen, että todennäköisin ostaja on joku paikallisista isommista yrittäjistä lypsylehmineen.