Viestin lähetti Toimitus
Jatkoajalla mediana tai minulla henkilökohtaisesti ei ole intressiä sekaantua enemmälti aiempana käytyyn keskusteluun. Koska tietyissä esitetyissä väitteissä on kuitenkin kyse entisestä toimittajastamme ja siten välillisesti myös Jatkoajan puolueettomuudesta viime vuosina, on syytä mainita pari seikkaa:
Oloneuvos on tehnyt hommia TPS:lle kuluvasta kaudesta alkaen, ei aiempien kausien aikana. Tilanteesta keskusteltiin, ja Jatkoajan TPS-toimituksesta kyseinen henkilö erosi - omasta aloitteestaan - ennen kauden alkua.
Tämä ihan selvyyden vuoksi ja väärinkäsitysten välttämiseksi.
Yhteistyöterveisin,
Jarmo Hannikainen
Toimituspäällikkö ja TPS-vastaava
Koska väitteet olen esittänyt minä, vahvistan myös minä yllä kuvatun oikeaksi. Taitavana sanankäyttäjänä Hannikainen välttää kuitenkin sanomasta suoraan tiettyjä seikkoja. Fakta on se, että oloneuvos kirjoitti toimittajan ominaisuudessa palloseuraan liityviä juttua ilman rajoitusta a) suuntaan b) toiseen ennen liittymistään tepsin "viralliseen" organisaatioon. Nyt ei enää kirjoita.
En usko että olen väärässä, käytetystä terminologiasta "keskustelujen jlk erosi omasta pyynnöstään" huolimatta, tulkinnassani että myös Jatkoajan toimitus näki uudessa asetelmassa tietyntyyppistä journalistista ongelmatiikkaa.
Edit: poistettu viimeinen kpl, koska alkuperäisessä uutisessa olikin jätetty toimittajan toimesta varsin asiallinen huomautus, "lisää tiedotustilaisuuden annista myöhemmin". Sorry.
Viestin lähetti Mr.Fox
Eikö tuollaisen sopimuksen allekirjoittaminen olisi ollut edes pienehkön mediatilaisuuden arvoinen? Seuran johtohenkilöiden mielestä ilmeisesti ei. Riittää kun hovijulkaisija TS saa tiedon asiasta. Muut mediat (inkl. Jatkoaika.com) sitten lukekoot uutisen seuraavan päivän lehdestä.
Vahalahden tapauksessa kävi juuri niinkuin kuin Mr.Fox esittää mitä tulee TS:n rooliin tässä leikissä. Joku kertoi uutisen TS:lle ennen muita medioita.
Käsittäisin Mr.Foxin tuossa viestinsä loppuosassa tarkoittavan, btw hän on siinä mielestäni täysin oikeilla linjoilla, sitä että tiedottaminen nykymaailmassa ei tarkoita sitä, että säännönmukaisesti annetaan vinkkiä 1-2 "kivalle tyypille" ja muille jätetään asiasta kertomatta. Uutisen sisällöstä riippuen seuraavalla kerralla "kivoja tyyppejä" saatetaan vaihtaa ja jättää muut taas pimentoon.
Miten vaikeaa on a) salata esim. sopimustieto kaikilta ulkopuolisilta henkilöiltä ja b) järjestää heti seuraavana aamuna tiedotustilaisuus tai lähettää tiedote kaikille samaan aikaan. Näin toimiessa seura saisi varmasti huomattavasti enemmän julkisuutta, jota kaikki sidosryhmät ml media, sponsorit ja asiakkaat arvostaisivat. Näin toimii valtaosa muista sm-liigajoukkueista.
Eli heti kun oli jotain kerrottavaa, niin kahvipannu päälle ja toimittajat äkkiä paikalle. Ja sitten toimittajille annetaan mahdollisuus päättää, onko asiassa uutisen siemen vai ei. Se on vaikeaa ainoastaan jos sitä ei tietoisesti haluta.
Ei siis esimerkiksi näin:
Jatkoajan uutinen 9.10.2004 klo 0.45
TPS:n Pulliainen taas Jokipoikiin
TPS:ssä vaille peliaikaa jäänyt keskushyökkääjä Tuukka Pulliainen siirtyy toistamiseen vuokralle Jokipoikiin. Pulliainen kiekkoilee Mestiksen joensuulaisseurassa viisi seuraavaa ottelua.
Tepsin nettisivujen uutinen 11.10.2004 klo 08
Tuukka Pulliainen vuokralle Jokipoikiin
Ko tilanteessa Pulliainen oli siis pelannut jo yhden ottelunkin Jokipojissa ilman että tepsin hätäilemätön tiedotus huomasi asian.