Talouden tasapainottamisen pitäis olla helppo rasti, koska sarjasta ei voi pudota. Veikkaan, et tällä hetkellä Tepsin johtoporras- / ryhmä, on Liigan kallein. Reilusti. Pelaajatarkkailu ja hudit minimiin. Vie valtavasti (jonkun) aikaa ja rahaa, kun joku turisti käy kääntymässä.
Junnuilla on suhteessa muuhun maahan ihan ok+ harjoitusolot. Kaikki lähtee siitä, kuka junnuja ohjaa/valmentaa alkuun. Eli itse kaipailen panostusta (muutaki ku tuulitakki ja kilsakorvaukset) valmennukseen nuorimmissa junnuissa (7-12 v) Tarkoitan vaatimustasoo ja irrottautumista vanhempien vaikutusyrityksistä, sekä tarkempaa seulaa kilparyhmiin. Lisäks jos katellaan Liiga-Tepsin nykyrosterissa pelaavia junnuja, on heillä ollu valtava halu tehdä hommii myös omien treenien ulkopuolella.
Halli (on se sitten ratapihalle, torilla, Artukaisissa tai Paattisten perukoilla), ei tee treeneistä, peleistä jne, yhtään sen parempaa. Osaajat pitää saada jäälle vetämään treenejä.
Silti sanoisin, et nykyisillä rahottajilla pitäis olla lähiryhmässä joku, joka osaa puolueettomasti arvioida päivittäistä taloutta suhteessa tapahtumiin, ilman Tepsi-kytköstä. Nyt se välillä vaikuttaa ihan fanipohjalta vedetyltä.
En tiedä tarkoititko sitä, mutta tästä saa sen kuvan, et sun mielestä talouden tasapainottaminen onnistuu, että veetään pelaajabudjetti minimiin ja johtoportaan supistamista, koska sarjasta ei voi pudota niin urheilullisella tuloksella ei väliä.
Todellisuudessahan se ei ole noin 'helppoa'. Ensinnäkin TPS on strategiassaan nostanut esille haluavansa olla Euroopan huippuseura. Joten sitä taloutta ei voi tasapainottaa minimoimalla kulut. Sekä se, että jos mennään sille linjalle, ettei urheilullisuudella ole väliä, niin se näkyy sitten yleisömäärissä, fanituotteissa yms. eli se vaikuttaa negatiivisesti varmasti myös liikevaihtoon ja tulokseen. Toisinsanoen, jos pelaajabudjetista pudotetaan 400k€ niin se ei suoraan tarkota 400k€ säästöä. Päinvastoin, todennäköisesti säästö on pienempi kerrannaisvaikutuksista johtuen.
Mun mielestä toi tasapainottaminen tarkoittaa sitä, että pyritään saada liikevaihtoa kasvatettua ja samaan aikaan parantamaan käyttökatetta. Se on musta ainut tapa, jos halutaan olla suurseura ja tasapainottaa talous. Ja tuo onkin sitten haastavaa, etenkin kun yleisömäärät ovat koronan takia mitä ovat ja ei ole takeita, että ne nousevat merkittävästi. Luulen, että liigassa hyvää tulosta on viimekädessä 'helpoin' tehdä nimenomaan menestymällä, mutta sitä ei voi tietenkään tehdä hinnalla millä hyvänsä. Eli TPS:n täytyy tehdä toiminnastaan laadukkaampaa ja kustannustehokkaampaa, jotta saadaan kuluja laskettua mutta enemmän liikevaihtoa ja parempaa käyttökatetta. Mun mielestä kaikkea muuta kuin helppoa.
Mutta tohon johtaportaaseen niin oon itse miettinyt samaa sen budjetin osalta, että aika kovaa tulosta saa tehdä, että maksaa itsensä takaisin. Kuten sanottu niin puheita on helppo pitää. Hauska nähdä nykyisen johdon tuloksia parin vuoden sisään, että miltä taloustiedot näyttävät ja urheilullinen tulos kausien jälkeen. Ois itseasiassa ihan hauska tehdä vertailu liigaseuroista, että mitkä seurat ovat pärjänneet parhaiten sarjassa viimeisen kymmenen vuoden aikana suhteessa pelaajabudjettiin ja seuran tulokseen.