En tiedä onko tarpeellista livetilaisuuksille, jossa paita puetaan päälle.
Väännän rautalangasta: suurelle yleisölle on varmasti samantekevää, miten seura asioita julkaisee. Jos seuralle on tärkeää, että uutinen saa kerralla kunnolla näkyvyyttä – missä tahansa asiassa – on syytä järjestää mediatilaisuus.
Itse mediatilaisuus ei ole kuitenkaan se juttu: Etenkin sähköisen median toimittajalle on tärkeää saada ennen kaikkea haastattelu kahden kesken, jotta omia kysymyksiä voi kysyä. Fiksu viestintäihminen kuitenkin pohjustaa mediatilaisuudessa aluksi seuran agendaa, jotta myös markkinointiviesti menisi läpi. Nuo paidanpukemiset ovat sitä varten, että saadaan uutiseen kuvitusta. Voihan mediatilaisuuden jälkeen olla vaikka treenit tai kuvaussessio jäällä, ihan miten vain.
Pitää siis muistaa, että viestintä ja markkinointi ovat eri asia. Tuo TuTon juttu oli markkinointia. TuTo piti samasta casesta myös mediatilaisuuden ja ansaitun median näkyvyyttä tuli. Eikä maksanut mitään.
Ammatikseni myös opetan journalismia. Tämä keskustelu avasi hyvin silmäni siitä, miten organisaatiot eivät välttämättä huomaa, kuinka helposti he saisivat lisänäkyvyyttä. Samalla samat organisaatiot syytävät rahaa samoissa viestimissä mediatilaan.
Tässä vielä lyhyesti kiteytettynä aiempi teksti:
Vaihtoehto 1: Jos on pelkkä tiedote, tulee mediaan lyhyt uutinen ja arkistokuva. Uutisessa on sitaatti tai kaksi.
Vaihtoehto 2: Jos on tiedotustilaisuus, toimittaja menee paikalle, tulee pidempi juttu, tuore valokuva tai telkkarissa kuvituskuva + haastattelu.
Vaihtoehto 3: seura markkinoi somessa ja samalla on tiedotustilaisuus. Kaikki ovat tyytyväisiä.
Huom! Sinne mediatilaisuuteen tulee todennäköisesti aina vain muutama toimittaja. Jos ne ovat oikeita (Turussa TS, Yle ja STT), on iso näkyvyys taattu.
Viimeksi muokattu: