TPS, media ja julkisuus

  • 2 983 032
  • 11 994

A - P

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Aivan käsittämätöntä juttua tämä edellinen. Ikäänkuin Tepsin kannattminen olisi joku asia minkä voi ostaa kaupasta ja taas poistaa jollei miellytä. Itellä kausikortti yli 30v eikä tulisi mieleenkään siitä luopua.
 

Khoenator

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Leijonat
Nooh, haluaisin ajatella että mistä herra Daenboudian puhuu, on enemmänkin jotain taukoa ja hengähdystä tarkoittavaa?

Jos on monia vuosia ollut äärimmäisen aktiivinen ja siihen päälle vielä sotkuinen ja tuuliset vuodet tepsissä. Jonkinlainen tauko ja hengähdys varmana tekisi terää itse kullekin.

Toivotaan että eiköhän se musta ja valkoinen siellä pinnan alla kyde, vaikka onkin hetken sivussa.
 

Akuma82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, VG-62
Aivan käsittämätöntä juttua tämä edellinen. Ikäänkuin Tepsin kannattminen olisi joku asia minkä voi ostaa kaupasta ja taas poistaa jollei miellytä. Itellä kausikortti yli 30v eikä tulisi mieleenkään siitä luopua.
Tässä täytyy todeta, että TPS:n kausikortin omistaminen ja joukkueen kannattaminen ovat kaksi täysin toisistaan erillään olevaa asiaa. Itse en ole ikinä omistanut kausaria, mutta joukkuetta olen kannattanut sen 30 vuotta. Peleissä olen käynyt vaihtelevasti. Joskus kuukausittain useita pelejä, kun taas viime kausina hyvin harvakseltaan. Silti olen edelleen ja tulen aina olemaan TPS:n kannattaja.
 

jelnausen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En äkkiseltään tiedä aneemisempaa kannattajakatsomoa kun Turussa. En tosin jaksa uskoa, että se on seuran vika. Varmasti olisi täydempi kuin nykyisin, jos TPS pärjää mutta sen pitäisi nimenomaan olla täynnä niin ylä- ja alamäessä.

En hirveästi ole käynyt muissa peleissä (n.15 vieraspeliä ikäni aikana), mutta mitä tv:stä nähnyt niin tuntuu että lähes pääsääntöisesti muissa kaupungeissa on tiiviimpi ja äänekkäämpi fanikatsomo. Ja ei TPS ainut seura ole joka kyntää. Jasu taisi sanoa, että esimerkiksi Vaasassa on yksi parhaimmista paikoista pelata ja voisin kuvitella, että suurin syy on fanikatsomon aiheuttama tunnelma ja paine. Ja seura nyt ei kovin menestynyt ole ja sielläkin ollu ties mitä faniläpsytin farssai yms. Tämän lisäksi TPS:n fanikatsomo ei mielestäni ole edes älyttömän iso, mutta silti pelistä toiseen näkyy enemmän mustia ja valkoisia pressuja kuin faneja.

Itse toki voisin toki nostaa tassuni ja mennä jatkossa fanikatsomoon, koska kotipelejä tulee kuitenkin se 15-20 katsottua kaudessa. Mutta en ole sen tyylinen ihminen, että viihtuisin fanikatsomossa. Mutta jotenkin koen, että fanikatsomo on se joka pitäisi saada koko halli mukaan. Sitäkin toimintaa varmasti voisi pelissä jotenkin kehittää.

Itellä on jotenkin hämärä muistikuva, että videotaululla on joskus ollut esim "Shalalaa", jolla on autettu fanikatsomoa hallin puolesta saamaan yleisö mukaan. Siinä olisi myös kehitettävää. En muista, että pelien aikana olisi mitään videoita, joilla pyritään saamaan yleisö mukaan. On vaa ties mitä Simbaa, jotka nekin ovat omalla tavallaan tokia hauskoja.
 

ILIMAVEIVI

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Täällä puhutaan kannattamisesta ja siitä mikä on sitä oikeaa kannattamista. Onko sellaista? Minusta seuran kannattaminen eli tässsä tapauksessa TPS:n on sitä kun olisi avioliitossa. Seuraa kannatetaan myötä ja vastoinkäymisissä ja se kestää seuran vastoinkäymiset ja myös perseilyt. Se on sitä oikeaa kannattamista ja fanittamista. Sitten on näitä että seuraa kannatetaan vain silloin kun se menestyy. Kyllä se on niin että vaikka tässä on TPS tarponut syvällä ja on seurana ns. pyllistänyt kannattajilleen niin siitä huolimatta minä kannatan TPS:ää. Tottakai kausikortin omaava kannattaja voi ns. vaatia vastinetta rahoilleen että seura menestyisi. Saako TPS riittävästi tukea katsomosta kannattajiltaan ? ikävä sanoa mutta ei TPS ole kyllä saanut kannattajiltaa katsomossa parasta tukea. Se että vastustaja joukkueen muutama kaveri pitää hallissa enemmän metakkaa ja tulee omiaan kertoo siitä. Oikea kannatamine/fanittaminen kestää kyllä erilaisia tunteita mitä joukkueen menestys tuo tullessaan. Joskus vituttaa enemmänkin mutta mitä sitten? Meikäläinen on kohta 50 vuotta kannattanut TPS:ää vaikka liiga seuroja olisi lähempänäkin esim. Kalpa ,Jukurit, Jyp . Mutta kun ne ei kiinnosta pätkääkään.
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Oikea kannattaminen särähtää korvaan huolella.

Jokainen saa kannattaa juuri niinkuin haluaa. Joku kulkee mukana voittojen mukana ja joku toinen ravaa perse rasvattuna kannattaja katsomossa vaikka turpaan on tullut 15vuotta 4 kuukautta ja 5 päivää.

Ja jokuset ovat molemmat yhtä vääriä kannattajia.
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Oikea kannattaminen särähtää korvaan huolella.

Jokainen saa kannattaa juuri niinkuin haluaa. Joku kulkee mukana voittojen mukana ja joku toinen ravaa perse rasvattuna kannattaja katsomossa vaikka turpaan on tullut 15vuotta 4 kuukautta ja 5 päivää.

Ja jokuset ovat molemmat yhtä vääriä kannattajia.

Voitko kutsua itseäsi Turun Palloseuran kannatajaksi, jos käyt peleissä vain silloin kun menestytään? Aina kun tarvotaan suossa niin et käy peleissä tai muutenkaan seuraa millään tavalla Palloseuran toimintaa. Oletko tällöin Turun Palloseuran kannattaja?
 

mtallskog

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mielestäni ehkä typerämpiä asiaoita mistä voi keskustella on oikea kannattaminen. Ei ole oikeaa tapaa kannattaa, vaan jokaisella on omat tapansa kannattaa. Toisille se on jokaisessa pelissä käyminen fanikatsomossa, toisille satunnainen matsi silloin tällöin yläkasomosta käsin. Mikään niistä ei ole yhtään enempää väärin, kuin joku toinen. Ja joku voi olla kannattaja, vaikkei kävisi huonon pelin takia lainkaan peleissä.

Itse olen kannattaja, joka on alkujaan ollut innokas kävijä. Väilissä vuosia käytännössä poissa hallista kokonaan ja nykyään kausikorttilainen. Tästä huolimatta pidin itseäni koko ajan kannatajana ja TPS on aina ollut se joukkue.
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Voitko kutsua itseäsi Turun Palloseuran kannatajaksi, jos käyt peleissä vain silloin kun menestytään? Aina kun tarvotaan suossa niin et käy peleissä tai muutenkaan seuraa millään tavalla Palloseuran toimintaa. Oletko tällöin Turun Palloseuran kannattaja?

Kyllä voi.

Kyllä on.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Erikoista juttua, jos oikeus kannattamiseen jaetaan kausikortin ostamisen perusteella. Mulla oli kausikortti jo Kupittaalle ja aika monta vuotta Artukaisissakin. Olen täällä monta kertaa vuosien varrella avautunut, miksi aktiiviseuraaminen on jääny mulla viime vuosina n. 1-4 matsiin vuodessa ja suurin syy on ihan Liigassa itsessään. Kyllä Palloseura ja sen tekemiset kiinnostavat edelleen, mutta en enää viitsi laittaa rahojani divaritason höntsäilyyn. Niissäkin harvoissa peleissä, kun olen käynyt, on tullu viimeistään toka erässä mieli lähteä kotiin. Sekin vaan on tehty hankalaksi, jollei ole omalla autolla tai fillarilla liikkeellä.
Sekoiltu on monta vuotta, mutta silti toivon Palloseuralle menestystä ja vitun sairaan kulttuurin, ylimielisyyden ja eniten ehkä tän sisäsiittoisen selänpesu-kerhon (mistä K. Kaskisen väkisin pestaaminen ollu räikein esimerkki) häviämistä.
Tuskin jatkossakaan kovin montaa peliä lähden Artukaisiin seuraamaan, mutta katson silti olevani oikeutettu täällä silloin tällöin seuran tekemisiä kommentoimaan. Vai antavatko täällä päivystävät palstapoliisit siihen luvan?
Btw, kaipailin jo tuolla yleisen keskustelun puolella nimim. @aurajoki takaisin. Hemmohan on ollu jo pitkään poissa. Toivottavasti nämä oikeinkannattajat eivät ole jatkuvalla vihapuheellaan karkottanu lopullisesti tätä kriittistä ja välillä ihan asiaakin kirjoittelevaa jäsentä pois täältä. Vähän jankkaava auriksen tyyli toki oli, mutta silti ihan oikeassa hän on monta kertaa ollu.
 

Black Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mä oon kyllä oikeampi kannattaja kuin kukaan teistä.

Minä tiedän miten pitää kannattaa oikein.

Mut olen siinä mielessä vittumaisempi kuin te muut neuvojat et mä en kerro teille miten se oikein kannattaminen tapahtuu.

Siinä on se etu että kukaan ei pääse ikinä samalle levelille kun ei tiedä mitä siihen vaaditaan. Eli saan jatkossakin kantaa hallitsevan oikeinkannattajan titteliä ilman todellisia haastajia.

Ehkä kaikkien muidenkin harhaoppineiden oikeinkannattajien kannattas olla hiljaa eikä viljellä ammattisalaisuuksiaan täällä.
 
Viimeksi muokattu:
En äkkiseltään tiedä aneemisempaa kannattajakatsomoa kun Turussa. En tosin jaksa uskoa, että se on seuran vika. Varmasti olisi täydempi kuin nykyisin, jos TPS pärjää mutta sen pitäisi nimenomaan olla täynnä niin ylä- ja alamäessä.

En hirveästi ole käynyt muissa peleissä (n.15 vieraspeliä ikäni aikana), mutta mitä tv:stä nähnyt niin tuntuu että lähes pääsääntöisesti muissa kaupungeissa on tiiviimpi ja äänekkäämpi fanikatsomo. Ja ei TPS ainut seura ole joka kyntää. Jasu taisi sanoa, että esimerkiksi Vaasassa on yksi parhaimmista paikoista pelata ja voisin kuvitella, että suurin syy on fanikatsomon aiheuttama tunnelma ja paine. Ja seura nyt ei kovin menestynyt ole ja sielläkin ollu ties mitä faniläpsytin farssai yms. Tämän lisäksi TPS:n fanikatsomo ei mielestäni ole edes älyttömän iso, mutta silti pelistä toiseen näkyy enemmän mustia ja valkoisia pressuja kuin faneja.

Itse toki voisin toki nostaa tassuni ja mennä jatkossa fanikatsomoon, koska kotipelejä tulee kuitenkin se 15-20 katsottua kaudessa. Mutta en ole sen tyylinen ihminen, että viihtuisin fanikatsomossa. Mutta jotenkin koen, että fanikatsomo on se joka pitäisi saada koko halli mukaan. Sitäkin toimintaa varmasti voisi pelissä jotenkin kehittää.

Itellä on jotenkin hämärä muistikuva, että videotaululla on joskus ollut esim "Shalalaa", jolla on autettu fanikatsomoa hallin puolesta saamaan yleisö mukaan. Siinä olisi myös kehitettävää. En muista, että pelien aikana olisi mitään videoita, joilla pyritään saamaan yleisö mukaan. On vaa ties mitä Simbaa, jotka nekin ovat omalla tavallaan tokia hauskoja.

Aissaatana. Nyt on legendaarista, tämän suomalaisempaa ei voi olla. :D

Ensin pari erää mollataan fanikatsomoa ja hallin tunnelmaa aneemiseksi, vittu miten paska meno. Ei täällä oo mitään tunnelmaa saatana! Ja sitten se kuuluisa mutta, emmä ny saatana itte mitää huutaa kehtaa, taputan jos tulee maali.
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Kyllä voi.

Kyllä on.

Miten voit olla jonkun joukkueen kannataja jos et seuraa edes tätä joukkuetta kuin kerran kymmenessä vuodessa?

Seurasin 2008 NHL:n pudotuspelejä. Toivoin hartaasti Red Wingsien voittavan ja niinhän siinä tapahtui, että he voittivat! Usko tai älä. En ole kuitenkaan seurannut punasiipiä enää vuosiin. Hädin tuskin tiedän heidän pelaajiaan. Olenko Red Wingsien kannattaja nyt koska toivoin heille ~10v sitten voittoja? En ymmärrä.

Logiikassasi melkein jokainen turkulainen on Tepsin kannataja. Kultavuosina harva se turkulainen toivoi Tepsille menestystä. Meillähän on siis ihan vitusti kannattajia! Mitä me täällä itketään kannattajien perään, kun niitä löytyy sieltä 30v takaa.

Jos toivot Tepsille menestystä TÄSSÄ HETKESSÄ voit sanoa itseäsi kannattajaksi. Jos seuraat Tepsiä ja sen tekemistä miten vain = voit kutsua itseäsi kannatajaksi. Jos et tiedä yhtäkään Turun Palloseuran pelaajaa tai ole katsonut yhtäkään ottelua moneen vuoteen tai muutenkaan kiinnosta Turun Palloseuran toiminta = et voi sanoa itseäsi kannatajaksi.
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Minusta on periaatteessa kummallista yrittää luokitella kannattajia. Kannattaja on kannattaja, kannatusta voi olla kaikenlaista. Joku voi kannattaa 24/7, joku taas vain jos ollaan menestyviä ja uskottavia, joku vain jos on aikaa tai mahdollisuuksia. Riippuu niin paljon ihmisestä ja ihmisen omasta elämästä. Kannatusta on mielestäni hölmöä yrittää luokitella. Jokainen tietää millainen kannattaja on, eikä se tee sinällään toisesta sen huonompaa kannattajaa. Kannattaminen on yksinkertaisesti jonkin kohteen seuraamista ja tukemista. Voiko sellaista tehdä väärin ellei lasketa mukaan ääritekoja kuten väkivaltaa? Mielestäni ei. Tottahan toki esimerkiksi kunniankerääjät kultakeväinä pännivät varmasti jollakin tasolla niitä 24/7 kannattavia, mutta molemmille on oma paikkansa. Loppujen lopuksi enemmistö kannattajista on juuri niitä jotka ovat mukana pitkälti peliotteiden ja omien mahdollisuuksien mukaan, eivät niinkään roihuavan sydämen. Mutta onko se väärin? Mielestäni ei.

Voit olla kannattaja vaikket kävisikään peleissä kun otetaan kaikilta köniin 1-5. Voit olla kannattaja vaikket ajattelisikaan huonojen peliesitysten ansaitsevan tukea peleissä käymisen muodossa. Mikset voisi olla? Riippuu ihan siitä miten kukin ajattelee. Kannattaminen on äärimmäisen yksinkertaista ja ennen kaikkea harmitonta sekä vapaaehtoista ajanvietettä, mutta siitä on tehty ehkä turhankin vakava aihe, syyttä suotta. Se voi olla inhimillistäkin että kaikkea tahdotaan arvotella, mutten minä viitsi lokeroida ihmisiä oikeinkannattajiksi, väärinkannattajiksi, kunniankerääjiksi ja muiksi vastaaviksi. Ei se hyödytä ketään. Yleisö merkitsee, ja se on pääasia. On luonnollista etteivät ihmiset halua mennä katsomaan surkeaa joukkuetta. Samoin on luonnollista että ihmiset menevät ilomielin katsomaan menestyvää joukkuetta. Jos itse on läpi mustan kiekon menevä tosifani, hienoa niin, mutta myös muilla on oikeus kannattaa omalla tavallaan, olivat he sen myötä kuinka "ärsyttäviä" tai "vääriä" tahansa.

Jätin tämän tähän kun teki mieli kommentoida aihetta.

Ymmärrän täysin mitä kirjoitat ja oman mielipiteesi. Omasta mielestä vaan kannattaminen on sitä, että seurataan ja käydään peleissä. Kasuaalit on mielestäni juuri noita, jotka seuraavat välillä ja silloin kun menestystä tulee, mutta kun sitä ei tule niin heitä ei näy mailla eikä halmeilla. Toki, tähän aiheeseen on varmasti miljoona eri mielipidettä eli varmastikkaan yhtä oikeaa vastausta ei tulla ikinä saamaan.
 

jelnausen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Aissaatana. Nyt on legendaarista, tämän suomalaisempaa ei voi olla. :D

Ensin pari erää mollataan fanikatsomoa ja hallin tunnelmaa aneemiseksi, vittu miten paska meno. Ei täällä oo mitään tunnelmaa saatana! Ja sitten se kuuluisa mutta, emmä ny saatana itte mitää huutaa kehtaa, taputan jos tulee maali.

Näinhä se meni. Kiitos ja näkemiin.
 

Tuuletin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps, änäri suomalaiset
Tunnelma hallissa olisi aivan varmasti parempi kun peliesitykset olisivat parempia. Kiinnostava ja mukaansa tempaava ottelu sytyttää katsojat illasta toiseen pommin varmasti. Itse hiukan taka-alalle jättäytyneenä entisenä mutkalaisena olen huomannut nauttivani enemmän pelistä kun saan sitä rauhassa seurata. Tietysti toivon mutkan heräävän henkiin ja tuovan parempaa tunnelmaa halliin mitä viimeisen kahden/kolmen kauden aikana on näkynyt, mutta kyllä se peli on paras välinen tunnelman nostattajaksi. Mitä oikein ja väärin kannattamiseen tulee, on uskomatonta lukea vähätteleviä kommentteja ihmisistä jotka eivät joka peliä hallilla katsomassa käy. Itse nykyään kuulun väärin kannattajiin ja katson matseja koti sohvalta elämätilanteestani johtuen, mutta ainakin itse pidän itseäni todella intohimoisena ja pitkäaikaisena kannattajana joten syö pientä mieltä lukea ja kuunnella porukan dissaamista ja oman kannattajuuden korostamista vain siksi että ehtivät ja pystyvät käymään jokaisessa kotipelissä. Ja kyllä tulen väkisin raahautumaan hallille kun panokset kasvavat, joten olen kai glory Hunter ja ylpeä siitä.
 

jelnausen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Voitko kutsua itseäsi Turun Palloseuran kannatajaksi, jos käyt peleissä vain silloin kun menestytään? Aina kun tarvotaan suossa niin et käy peleissä tai muutenkaan seuraa millään tavalla Palloseuran toimintaa. Oletko tällöin Turun Palloseuran kannattaja?
Miten voit olla jonkun joukkueen kannataja jos et seuraa edes tätä joukkuetta kuin kerran kymmenessä vuodessa?

Seurasin 2008 NHL:n pudotuspelejä. Toivoin hartaasti Red Wingsien voittavan ja niinhän siinä tapahtui, että he voittivat! Usko tai älä. En ole kuitenkaan seurannut punasiipiä enää vuosiin. Hädin tuskin tiedän heidän pelaajiaan. Olenko Red Wingsien kannattaja nyt koska toivoin heille ~10v sitten voittoja? En ymmärrä.

Logiikassasi melkein jokainen turkulainen on Tepsin kannataja. Kultavuosina harva se turkulainen toivoi Tepsille menestystä. Meillähän on siis ihan vitusti kannattajia! Mitä me täällä itketään kannattajien perään, kun niitä löytyy sieltä 30v takaa.

Jos toivot Tepsille menestystä TÄSSÄ HETKESSÄ voit sanoa itseäsi kannattajaksi. Jos seuraat Tepsiä ja sen tekemistä miten vain = voit kutsua itseäsi kannatajaksi. Jos et tiedä yhtäkään Turun Palloseuran pelaajaa tai ole katsonut yhtäkään ottelua moneen vuoteen tai muutenkaan kiinnosta Turun Palloseuran toiminta = et voi sanoa itseäsi kannatajaksi.

"Someone who wants a particular team to win and might show it by going to watch the team play"

Määritelmä sanalle "supporter", joka mielestäni on hyvä käännös kannattajalle. Lainaus on Cambridgen sanakirjasta.

Viitaten tuohon lainaukseen ja oma mielipiteeni on, että kannattaja on ihminen, joka haluaa tietyn joukkueen voittavan. Voisin kuvitella, että suurin osa Turkulaisista, jotka silloin tällöin käyvät peleissä ja käyvät erityisesti sillon, kun ollaan finaaleissa haluaa TPS:n voittavan. Ja haluaa tätä vaikka ei mitenkään osallistu välttämättä toimintaan tai käy aktiivisesti peleissä.

Mitä tulee sun Red Wings keissiin, niin oleellista on, että haluatko Red Wingsin edelleen voittavan. Ja mielestäni melkein jokainen turkulainen on TPS:n kannattaja. Ongelma on heidän aktivoittaminen tulemaan useammin peleihin.

Mun mielestä toi on tosi outoa kategorisoida kuka on kannattaja ja kuka ei. "Aktiivinen" voi hyvin laittaa sitten siihen eteen. Esimerkiksi sun määritelmä kannattajasta on mielestäni nimenomaan aktiivinen kannattaja.

Mutta kaikilla on oikeus mielipiteisiinsä. En edes ymmärrä mitä väliä sillä on kuka saa kutsua itseään kannattajaksi ja kuka ei. Mä lähinnä vaan hymähtäisin, jos joku tps:n "oikea" kannattaja tulis mulle ilmoittaa, että sulla ei ole oikeutta kutsua itseäsi kannattajaksi. Ja toi sais mussa varmaa sellasen reaktion aikaan, että onpa TPS:n kannattajat itseään täynnä, että en tuu jatkossakaan.
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Se on mielenkiintoista nähdä miten monet asiat josta syytämme seuraa ilmenevät myös kannattajien keskuudessa. Seuraa on syytetty ylimielisyydestä kannattajia kohtaan, joka on joskus ilmennyt räikeimmillään mm. ajatuksena että jokaisella oikealla kannattajalla tulee olla pelipaita päällä kun tulee kannattajakatsomoon, vähän samoin kuin täällä määritellään ettet voi olla oikea kannattaja, jos et käy katsomassa tarpeeksi matseja kaudessa.

Sama omien junnujen kanssa; täällä ollaan hyvin herkkiä kivittämään kaikki omat junnut joilla tulee virheitä ja vaikeita jaksoja. Sitten kun seura luovuttaa ja pelaajat lyövät läpi muualla niin on taas uusi syntipukki. (Tämä ei ole mikään puolustuspuhe seuralle em. epäonnistumisista)

Välillä miettii että ehkä me saamme myös Palloseuran osalta vain mitä ansaitsemme. Vaikka voisi ajatella että esimerkiksi yksi kirjoitus Jatkoaikaan on merkityksetön niin kaikki ne vaikuttavat yleiseen ilmapiiriin seuran ympärillä, muiden kannattajien kokemukseen ja ehkä jonkun pitkän tapahtumaketjun kautta myös seuran tekemiin päätöksiin.

Kun katsoo hallia nykyisin pelipäivänä niin ensimmäinen ajatus ei ole että tulisi väheksyä kenenkään tapaa kannattaa ja kutsua tai olla kutsumatta itseään kannattajaksi. Ennemminkin niin että jokainen joka Palloseuraa jollain tasolla seuraa ja kannattaa on potentiaalinen aktiivikannattaja jos seura vielä saa kurssin oikaistua ja lakkaa paistattelemasta jatkuvasti negatiivisessa valossa.
 

eCiuj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jotenkin ironista, että samalla kun stereotypiat faneista -ketjussa TPS:stä puhutaan muodossa "ei ole kannattajia" täällä ollaan herätty vääntämään iänikuisesta oikein-/väärinkannattamisesta.

Vaikka mustavalkoinen sydämeni sykkiikin ja intohimoni on kaikkea muuta kuin sammumaan päin, niin osaan ymmärtää täysin heitä, ketkä etääntyivät Turun Palloseurasta viime vuosikymmenellä. Kuten käyttäjä @Daenboudian tuossa luettelikin, hirveän positiivisen adjektiivein ei TPS:ää ole voinut kuvailla viime vuosina saati tällä hetkelläkään. Jokaista positiivista kipinäntynkää on tahtonut seurata ämpärillinen kylmää vettä päälle. Mikään positiivinen alku ei ole tahtonut johtaa mihinkään. Ja liian usein taustalla on Seuran omat toilailut. Hyvä, tuorein esimerkki on vuosikymmenen loppupuolisko. Muutaman jopa kelvollisen kauden jälkeen TPS:n kasvot alkoivat olla jo puhtaampaan päin. Etunenässä niitä oli pesemässä jo-mainittu Kallion Tomi, miksei Kaapo Kakkokin ja kumppanit. Ja kaikki tämä viemäristä alas yhden sekoilukauden aikana. Uusi alku osa liian monta edessä. Vaatii kannattajaltakin aika paljon sietokykyä jaksaa lähteä "uuteen nousuun" kausi toisensa jälkeen, kun muu ei nouse kuin alkoholi päähän. Onneksi edes se.

Tällä hetkellä näkisin pöhinän olevan ihan OK, maltillisesti sanoen. Jotenkin vaikea uskoa, että kaudessa ponnistetaan pleijareiden ulkopuolelta mestaruuskahinoihin vaikka TJ näin onkin linjannut, mutta jos jotain niin on oikeita tekijöitä oikeilla paikoilla. Tai siis, oikeita jos on Seuraan luottaminen. Mutta ei pitkälti auta muu kuin luottaa, teot puhuvat sitten puolestaan.

Mutta jotenkin koen, että fanikatsomo on se joka pitäisi saada koko halli mukaan. Sitäkin toimintaa varmasti voisi pelissä jotenkin kehittää.

Itellä on jotenkin hämärä muistikuva, että videotaululla on joskus ollut esim "Shalalaa", jolla on autettu fanikatsomoa hallin puolesta saamaan yleisö mukaan. Siinä olisi myös kehitettävää. En muista, että pelien aikana olisi mitään videoita, joilla pyritään saamaan yleisö mukaan. On vaa ties mitä Simbaa, jotka nekin ovat omalla tavallaan tokia hauskoja.

Kaikki palaute otetaan aina kuuleviin korviin, ollaan sitten kuinka samaa tai eri mieltä. Lainattuun kohtaan tarkemmin "tartun", kysymyksen muodossa.

Kannattajakatsomon yksi pääagendoista on saada muuta hallia mukaan, tässä olemme täysin samaa mieltä. Nimittäin vaikka kannattajakatsomo olisi ääriään myöten täynnä (nelisensataa olisi raaka arvio nuppiluvusta), niin muu halli vetää lähemmäs kymmenentuhatta henkeä enemmän. Yksinkertaisella matematiikalla 10000>400, joten enemmän kuin kannattavaa aktivoida muutakin hallia.

Mutta kuinka kannattajakatsomovetoista muun yleisön sytyttäminen on, jos jumbotronilla pyörii "ohjeet" miten toimia? Kuka orkesteria silloin vetää, kannattajakatsomo vai jumbotronia ohjaava henkilö? Kättä yhteen ja ääntä auki, se ei vaadi mitään muuta kuin oma-aloitteisuutta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: kopo

Tuuletin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps, änäri suomalaiset
mitään muuta kuin oma-aloitteisuutta.
Kyllä se halli mukaan lähtee kun pelissä on jotain katsottavaa ja jännitettävää. Hyvänä esimerkkinä viimeinen junnu mestaruus. Edustus oli syvällä juuri tuolloin ja kiinnostus Palloseuraa kohtaa melko alhaalla, mutta ku junnut pääsivätkin finaaliin oli taas tupa täynnä ja kaikki huusivat tepsiä ja tunnelma katossa. Taas nähtiin että kyllä "koko" Turku tepsin takana on kun siihen annetaan syytä. On utopistinen ajatus että artukaisissa kävisi 8000+ ihmistä katsomassa kun peli on paskaa illasta toiseen. Tällä hetkellä itse olen luottavaisin mielin tulevaisuuden ja tulevan kauden suhteen. Taustalla on niin paljon tietotaitoa että se ei voi olla näkymättä tulevaisuudessa. On naiivia ajatella että tämän hetken johtoporras olisi tullut vaan rahastamaan ja höntsäämään ns. suojatyöpaikkaan. Tuskin Westerlund tai Urama haluaa naamaansa liata huvikseen vain sen takia että saavat olla Turussa töissä.
 

jelnausen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mutta kuinka kannattajakatsomovetoista muun yleisön sytyttäminen on, jos jumbotronilla pyörii "ohjeet" miten toimia? Kuka orkesteria silloin vetää, kannattajakatsomo vai jumbotronia ohjaava henkilö? Kättä yhteen ja ääntä auki, se ei vaadi mitään muuta kuin oma-aloitteisuutta.

Pihvi oli, että kannattajakatsomo ja halli vetäisi koordinoidusti. Ymmärrän, että siellä on äänihuulet punasena, jos kannattajakatsomossa joutuu huutamaan 60minuuttia.

Voisi olla, että kannattajakatsomossa olisi muutamia yksinkertaisia kannustushuutoja, joihin on helppo yhtyä mukaan. Ja sitten kun kannattajakatsomo rupeaa vetämään niin hallin teknikko pistää videon näytölle. Tai että esim. etukäteen sovittu että ekalla mainostauolla vedetään joku. Tai esim. nordistyyppinen "Toinen puoli huutakaa meille". Toki sekin on noloa, jos kannattajakatsomo vetää ja toiselta puolelta ei tule mitään. Tai jos tosiaan yleisö ei vain lähde mukaan. Ehkä oon liian optimistinen yleisön mukaan lähtemisestä.

Vaihtoehtoja on varmasti satoja mitä voi tehdä, että tahtipuikko pysyy kannatajakatsomolla. Toki tähän pitää seura saada mukaan ja voi olla, että video söis jonkun mainoksen paikan.

Toki voin olla pahasti väärässä, että kannustusta ei tule ennenkuin peli on jännää ja joukkue sytyttää. Mutta usein, kun itse pelissä käyn niin en saa oikein edes selvää mitä kannattajakatsomossa huudetaan. Niin paha siihen on mukaan lähteä. Tällainen mielikuva itselle on jäänyt.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Nyt jo jengi syttyy kun on tärkeä peli. Pitäisi vaan pystyä myymään kannattamisen kulttuuri, jossa matsiin mennään pitämään hauskaa ja elämään matsi sen sijasta, että se katsottaisiin. Tämä koskee koko yleisöä toki niin, että ehkä kannattajakatsomoon tulemisen kynnys laskee. Viikonloppupeleissä tämä jo vähän toimii, mutta aika paljon enemmänkin olisi otettavissa ja ennen kaikkea annettavissa.

Jos on haastetta tarttua sävelestä ja sanoista, niin kannattaa mennä lähemmäksi ydintä, niin että pääsee helpommin mukaan. Niin ne on parhaimmillaan.

Toki sama on vähän kaikkialla Suomessa. Jos TPS-kannattajat lähtee reissuun, niin käytännössä aina viedään vierashallia kuin mätää kaurista. Joten ei se muillakaan kotona niin auvoista ole. Pelkästään vierasryhmien näkeminen vinouttaa reaalimaailmaa. Edelleen koska porukka on tiiviimin ja haluaa pitää hauskaa.
 

alessi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Markus Nurmi, Leevi Teissala, Lukas Wernblom
Toki sama on vähän kaikkialla Suomessa. Jos TPS-kannattajat lähtee reissuun, niin käytännössä aina viedään vierashallia kuin mätää kaurista. Joten ei se muillakaan kotona niin auvoista ole. Pelkästään vierasryhmien näkeminen vinouttaa reaalimaailmaa. Edelleen koska porukka on tiiviimin ja haluaa pitää hauskaa.

Tätä ei voi tarpeeksi korostaa. Neljällä virallisella vierasreissulla olleena, kyllähän usein mökässä päihitetään kotijoukkeen kannattajat. Parhaimpana jäänyt mieleen 5-1(?) peli Lukkoa vastaan viime vuoden alkupuolella Raumalla, jossa Kakko iski hattutempun. Toki helppohan se on voittaa mökässä jos oma joukkue ns. murskaa matsissa, mutta pätee tämä sama kyllä myös hävittyisiin vierasmatseihin oman kokemukseni mukaan.

edit;

kylmät väreet tulee varsinkin 1:11 alkavasta chantista Kakolle.
 

Tuuletin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps, änäri suomalaiset
Nyt jo jengi syttyy kun on tärkeä peli. Pitäisi vaan pystyä myymään kannattamisen kulttuuri, jossa matsiin mennään pitämään hauskaa ja elämään matsi sen sijasta, että se katsottaisiin. Tämä koskee koko yleisöä toki niin, että ehkä kannattajakatsomoon tulemisen kynnys laskee. Viikonloppupeleissä tämä jo vähän toimii, mutta aika paljon enemmänkin olisi otettavissa ja ennen kaikkea annettavissa.

Jos on haastetta tarttua sävelestä ja sanoista, niin kannattaa mennä lähemmäksi ydintä, niin että pääsee helpommin mukaan. Niin ne on parhaimmillaan.

Toki sama on vähän kaikkialla Suomessa. Jos TPS-kannattajat lähtee reissuun, niin käytännössä aina viedään vierashallia kuin mätää kaurista. Joten ei se muillakaan kotona niin auvoista ole. Pelkästään vierasryhmien näkeminen vinouttaa reaalimaailmaa. Edelleen koska porukka on tiiviimin ja haluaa pitää hauskaa.
Ymmärrän pointtisi hyvin. Itselle ainakin nykyään merkitsee enemmän laadukas lätkä kuin tunnelma hallissa. Olen melko varma kun artukaisissa pelattava kiekko olisi huomattavasti parempaa ja viihdyttävämpää tunnelma hallissa ja mutkassa lähtisi nousemaan samassa suhteessa. Peli voi olla täyttä kuraa vaikka hallissa olisi täysi karnevaali tunnelma.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös