Medianäkyvyys viime aikoina on ollut todella huono (ok, jo useamman kauden) ja asiat on vedetty vihkoon. Skeida saadaan kyllä muutettu suklaaksi ja yleensä meidät fanit saadaan tyytyväisiksi aika pienilläkin jutuilla. Nyt toimisto herätys ja take my money!
Tervetuloa palstalle SBW!
Jatkan ajatustasi... itse asiassa, kuten itsekin kisoja järjestävänä tiedät, Tepsin medianäkyvyys on ollut hyvä. Hyvällä tarkoitetaan näkyvyyssekunteja. Seurat myyvät mainoksia usein kertomalla asiakkailleen erään mediafirman sekuntikellolla videokanavista ja lehdistä laskettua näkyvyyttä. Tiedän, että eräs sponsori on jopa tyytyväinen, mitä enemmän seurasta meuhkataan. Logo näkyy paljon. Itse seuraa tämä ei huvita, kun vene vuotaa katsojamäärien ja kaiken muun menettämisen muodossa.
Negatiivinen kierre olisi joka tapauksessa voitettavissa. Viestin pitäisi olla tarkkaan mietitty, kohdennettu ja sitä pitäisi toistaa paljon. Medialle pitäisi tarjoilla aiheita - ei riitä, että seuralla on oma hoviselostajansa, vaikka hän olisi kuinka hyvä. Radio Cityllä on vain pieni osa radion kokonaiskakusta. Podcast on hyvä, mutta sitä kuuntelee korkeintaan pari tuhatta ihmistä. Ongelmia ovat juuri nyt luokattoman heikot tiedotteet ja kontaktointi.
Jos TPS kuvittelee olevansa oma media, jota muiden pitää seurata, mennään vikaan. Suomeksi: jos media saa tietää Tepsin asiat vain seuran Twitteriä tai nettiä tai niukkoja tiedotteita lukemalla, ryhtyvät toimittajat tekemään omaa näkökulmaansa.
Ei riitä, että TPS kehottaa väkeä menemään jonkun tuottamansa TV-dokumentin tai podcastin luo. Näitä omia tuotteita on siteerattava, jaettava ja niistä pitää ottaa useita poimintoja. Toimittajille on soiteltava ja lehdistötilaisuuksia pitää olla, nyt ei ole. Median kanssa touhuaminen on raadollista.
Joku teistä voi sanoa, että se ja se toimittaja on mulkero. Näin varmasti on. Näille toimittajaprinsessoille ei silti missään olosuhteissa saisi tarjota kiekkoa lapaan vaikkapa vaikeuttamalla työskentelyolosuhteita. Näin on tapahtunut aivan lähiaikoina. Vitutus näkyy tekstissä heti. Oli kuinka väärin tahansa, isolle yleisölle muodostuu mielikuva seurasta muutaman toimittajan välittämänä. Jääkiekko saa mediassa sellaisen näkyvyyden, josta moni vain unelmoi. Hyvä näkyvyys tuo myös varjoja.
Vielä muutama vuosi sitten Ilta-Sanomien Rantanen ja Nyholm laittoivat Twitteriin viestin, jossa Tepsin mediapalvelua kehuttiin NHL-tasoiseksi ja viesti oli kääntymässä. Nyt takamatkaa on paljon.
Tiedän, että tämäkin teksti ja monen muun teksti täällä on osastoa ”happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista”. Seuran nykyinen henkilökunta tekee varmasti parhaansa. Tepsin ympärillä olisi paljon väkeä, joka (edelleen) auttaisi mielellään, jos vain seura haluaisi. Onko seuralla nöyryyttä tulla koko seutukunnan joukkueeksi?