Vaikkakin itselleni on se ja sama onko TPS hyvä tai huono somessa, antaisin paljon anteeksi jos edes jokin osa-alue edustusjoukkueessa näyttäisi ehjältä.
Ja mitä tulee tuohon Scissorsin listaamaan CM haun vaatimuksiin, niin ovathan ne periaatteessa bisneetöntä (tällä hetkellä) liikevaihtoa pyörittävälle firmalle melko kovat.
Olisi hauska listata CM-heebon twiitit ja muut someilut + tiedotteet + videot ja "kellottaa" aika, joka vuositasolla niihin on mennyt.
Toki se on se näkyvin osa, mutta valitettavan alhaalla on rima. Vai löytyykö edes rimaa?
Niin, hankalaahan se on toimia vaatimusten mukaan konkreettisesti. Toisaalta voisihan tuo oikeasti huolehtia siitä että alaisinaan toimisi oikeasti somealan huippuosaajia ja hoitaa delegoinnilla erinäisiä projekteja (esim. vaatimuksissa mainittuja) eteenpäin kuten yhteisömanagerin oikeasti kuuluisi. En näe TPS:n liiketoiminnan laatua tässä kohtaa esteenä oikeanlaiselle ja kunnianhimoiselle suorittamiselle. Olen itsekin jonkun verran kuullut läheltä miehen edesottamuksista ja eritoten tämä delegoinnin jalo taito tai vastuun kantaminen isoista kokonaisuuksista on ollut huhulähteideni mukaan puutteellista. Tuntuu että ammattitermin Community Manager sisäistäminen on nykyiselle Community Managerillemme äärimmäisen hankalaa.
Taas Suomessa on lama, mutta nyt TPS:n tilanne on tyystin toisenlainen. Joku voisi sanoa, että maailma on muuttunut, mutta tosiasia lienee kuitenkin, ettei TPS:n markkinointi ole pystynyt muuttumaan mitenkään lähes kahteenkymmeneen vuoteen. Edelleen siellä luullaan, että sponsorisopimukset neuvotellaan Turun murteella, ja asiakkaan on itse tultava TPS-toimistolle, koska seuran markkinoinnissa kuvitellaan, että tuote myy itse itsensä. Valitettavasti tämä luulo on totaalisen väärä.
Tästä olen osittain samaa mieltä. Pääosin TPS:n markkinointi on ollut melkoisen hukassa etenkin 2010-luvulla. Oli oikeastaan todella piristävä tuulahdus erilaista markkinointiosaamista tuo eilinen uusi kampanjalanseeraus, kunnes sitten luin tuon vittuilun kannattajia kohtaan sieltä. Siihen asti olin jopa melkoisen yllättynyt noin hyvästä, aiemmasta vähän poikkeavasta segmentoinnista. Mutta helvetti, kyllähän sekin sitten saatiin todella vastenmieliseksi käännettyä.
TPS:ssä on otettu tuollainen ylimielinen, näsäviisasteleva lähestymistapa. Kannattajiin suhtaudutaan todella naiivisti, ja toisaalta myös inhottavan kärjekkäästi. Ei sellaiseen olisi nyt kyllä varaa ollenkaan. Lisäksi myynti on kuulemani perusteella ollut melkoisen hauiksetonta jo pidemmän aikaa. Onko nyt niin että Sjöroos on vastuuhenkilö myynnin ja/tai markkinoinnin osalta? Miksi hän edelleen saa jatkaa pestissään?
TPS-johto ilmoitti alkuvuodesta, että nyt tehdään pitkän tähtäimen suunnitelmaa eli rakennetaan menestystä pitkäjänteisesti. Miten tähän ajatukseen sopii nykyinen skenaario eli ostetaan arpoja sieltä sun täältä ja yritetään saada jonkinlaista menestystä "elämäntapaintiaanien" palkkaamisella? Mitä lisäarvoa tällaiset pelaajat tuovat, jos taloudellinen tulos on näiden myötä satoja tuhansia euroja tappiolla? Eivät nämä "elämäntapaintiaanit" tuo mitään jatkuvuutta seuran toimintaan. Kyllä turkulainen kannattaja vihdoin ja viimein haluaisi, että oman kylän poikiin luotettaisiin ja joukkue olisi valmiina jo kesäharjoitusten aikana. Vain yhteiset harjoitukset hitsaavat joukkueen, ja ulkopuolelta myöhemmin tulevat vain rikkovat yhtenäisyyden. Tämän pitäisi jo vihdoin ja viimein olla selvää. Ei kannettu vesi kaivossa pysy.
Tämä sitten taas kuuluisi toiseen ketjuun. Oikeastaan tähän liittyen jätit juttusi viimeksi kesken. Kaipaisin seuraaviin asioihin tarkennusta:
- Mitä tarkoittaa "elämäntapaintiaani"? Puhutko nyt Dudaksesta, jota ei toistaiseksi ole edes hankittu?
- Eikö TPS:ssä mielestäsi luoteta oman kylän poikiin? Omasta mielestäni luotetaan, vähän liikaakin, mutta pakon sanelemana.
- Millä joukkueilla Liigassa kokoonpano ei olisi täydentynyt heinä-syyskuun aikana viime kausina?
- Miksei yhtenäisyys ole muualla rikkoontunut?
Nyt ennen kuin tämä tarinanparsi karkaa käsistä niin suosittelen miettimään näitä asioita. Voisit oikeastaan mielellään vastatakin mitä näistä olet mieltä. Laita yksityisviesti ellet tänne kehtaa. En edelleenkään arvosta tapaasi käydä näitä keskusteluita näin. Yllä nimimerkki
@Kulkija otti tähän kantaa myös.
Ei helvetti mitä toimintaa taas! Ihan hyvänoloinen tuote, mutta siihenkin piti sitten vetää joku säälittävä marttyyrishow kylkeen. Uskomatonta!
...
P.S Jos toimistolla menee vatsa kuralle Jatkoajan lukemisesta, niin se ei ole mitään verrattuna siihen miten kuvottavan olon te, toimiston väki, tuotatte kannattajille.
Tässä on omat ajatukseni niputettu aika hyvin. Kuten ylle kirjoitin, pidin tuota uutta tuotetta yllättävän hyvänä. Mutta mielikuva siitä, yksi tärkeimmistä myyntiin liittyvistä aspekteista, romutettiin täysin tuollaisella ihan vitun niljakkaalla kommentilla. Miksi helvetissä se ylpeys ei kestänyt olla laittamatta tuota tuonne? Ei jumalauta sentään.
Aivan turha itkeä jotain virttä "rahat on loppu"! Sitä varten siellä toimistolla on palkattuina herrat nimeltä Rauno Sjöroos ja Kari Salminen (+Mika Eskola?), että he hoitavat seuran pyörittämiseen tarvittavat rahat. Jos Varsinais-Suomessa ja yleisesti Suomessa on "lama" ja yritykset eivät halua sijoittaa minkään paikallisen urheilujoukkueen tukemiseen, niin sitten katseet on käännettävä Eurooppaan. TPS pelaa CHL:ssa saksalaista ja itävaltalaista joukkuetta vastaan. Eikö nyt vittu Itävallasta tai Saksasta löydy yritystä, joka haluaisi näkyä keski-Euroopan markkinoilla urheilutapahtumassa + samalla laajentaa markkinointiaan Pohjoismaihin?
Kuinkahan monta sähköpostia tai puhelua herrat Salminen ja Sjöroos ovat mahtaneet yhteensä laittaa keski-Eurooppaan päin sanotaan viimeisen kolmen kuukauden aikana? Jokohan siellä on kaikki volkswagenit, daimlerit, bmw:t, basfit, lidlit, atomicit, redbullit, ktm:t (yrityksiä tulee nopeammassa tahdissa mieleen kuin ehdin edes kirjoittaa) jne. jne. jne. soitettu läpi? Vai onko herrojen ratkaisu "ongelmaan" ollut niinkin yksinkertainen, että "viime kaudesta tuli tappiota pari milliä - no, korotetaan parikymppiä kausikorttien hintoja ja soitetaan sille tutulle kaivurikuskille Loimaalle, jos se sponssais meitä taas viidelläsadalla ja sais taas logonsa meidän rättiin"? Tämän jälkeen rapsutellaan säkkejä, ryystetään kahvia ja varaudutaan samalla siihen, että ensi kaudestakin tulee vähintään muutama satatuhatta turskaa!
Hyviä ja valideja huomioita. Noin helppoa se tosiaan voisi olla, teoriassa. Silti omasta mielestäni niitä helpompiakin korjauskohteita olisi.
Hoidettaisiin kuntoon edes perustukset, toisin sanoen myynti täällä koti-Suomessa. Ei 90-luvun sidosryhmille ole varaa näyttää persettä. Voin kertoa, että jos se perseennäyttö onnistuu kusemalla vanhojen aikojen kannattajien (esim.
@Wares yllä) muroihin, ja jos näitä istuu paljon turkulaisissa huippuyrityksissä päätöksentekijöiden paikoilla, niin sukupolvienvaihdokset Turun talousalueen yritysskenessä tarkoittavat sitä että minun ikäiseni, nuoremmat aikuiset istuvat näillä paikoilla nyt, vuonna 2015. Ei kohta enää vanhasta tottumuksesta tule tippumaan yhtään fyrkkaa Tepsin laariin. Ja jos nuo vanhatkin saa suututettua, pidän ihan jäätävänä aivoripulointina sitä että kuvitellaan että sidosryhmiin naiivisti suhtautumiseen vielä tänä päivänäkin olisi varaa!
Ylläolevasta huolimatta jokainen peliliike jonka tuo toimisto puskee ilmoille on loppupeleissä käsittämätöntä kuraa. Siellä on ajoittain hyviä vivahteita, muutamia teknisiä oivalluksia, viitteitä paremmasta, mutta sitten toisaalta esimerkiksi juuri mielikuvaan vaikuttavia elementtejä jotka sotkevat koko paletin taas aivan täysin. Jatkuvasti ammutaan itseään jalkaan. Itse olen myynnin ja johtamisen parissa arkityössäni työskentelevä, ja katselen tätä meininkiä todella, todella vittuuntuneena. En voi käsittää.