Kuitenkin Kettuherra mainitsee Norrenan olevan koulutettu? Mitä kouluja Norrena on käynyt? Kysyn vain kun en tiedä, enkä ole muuta kuullut.
Itse asiassa minäkään en tiedä onko Norrella jotain koulutusta vai ei!
Yhden jutun mä tiedän kuitenkin varmaksi. Silloin 90-luvulla kun Norrena sieltä Pedersören pelloilta muutti Turkuun, niin hän käveli käytännössä suoraan Åbo Akademin pääsykokeista sisään. Sen enempää mä en tiedä mitä hän on siellä opiskellut tai kuinka paljon, mutta ÅA:ssa hän ainakin on kirjoilla. Tietysti aina voidaan kiistellä ÅA:n pääsykokeiden tasosta jne. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että ei sinne ihan jokainen lantavarvas tuosta vain kävele sisään. Todennäköisesti Jursin koulun aikana opinnot jäivät vähiin - sitä en todellakaan tiedä onko hän - ja jos on, kuinka paljon - jatkanut opintojaan myöhemmin. Joka tapauksessa mikäli Norren peliura ei olisi auennut olisi hän hyvin suurella todennäköisyydellä tänä päivänä jonkun alan maisteri.
Ainakin osa näistä jutuista tuli ilmi silloin, kun Norre palasi takaisin Turkuun. Olisiko ollut IS:n veteraanitoimittaja Eero Toivola, joka haastatteli Norrea leppoisissa tunnelmissa? Sama herra oli nimittäin tehnyt sen Norren ensimmäisenkin haastattelun, kun uusikin haastattelu alkoi tyyliin: "
Muistatko Norre kun tulit silloin 90-luvulla Turkuun. Mä haastattelin sua silloin etkä sä oikein uskaltanut edes vastata suomeksi...". Mun mielestäni tässä haastattelussa tai tämän haastattelun jälkimainingeissa tuli sitten jotain juttua tuosta Norren koulutustaustasta.
Ja ei jojon hommiin ihan hirveästi kouluja tarvitse käydä. Toki joku pystyy asiat ryssimään jopa maajoukkuetasolla.
Joo, en mä sitä tarkoittanutkan, että joukkueenjohtajan pitäisi olla mitään tohtorismiehiä. Tarkoitin sillä koulutusheitollani lähinnä sitä, että joukkueenjohtajan tehtäviin kuuluu järjestää ja organisoida paljon asioita, ymmärtää lomakkeiden täyttöä, pysyä minuuttiaikatauluissa jne. Missään nimessä en väitä, etteikö täysin kouluttamatonkin henkilö tällaisiin asioihin pystyisi - tai vastaavasti etteikö koulutettu henkilö voisi tällaisissa asioissa ryssiä. Hyvin todennäköisesti koulutettu tai kouluja (esim. yliopistoa) käyvä henkilö on kuitenkin törmännyt vastaaviin tehtäviin huomattavasti kouluttamatonta henkilöä useammin.