Yksittäisten liikkeiden korjaamisesta se koko tekemisen taso lähtee - tai kauniimmin sanottuna: yksittäisiin asioihin keskittymisestä.
Juuri näin! Tässä asiassa olemme täysin samalla kannalla.
Osa tänne kirjoittajista vain ei ymmärrä tai "halua ymmärtää" tuota asiaa. Nytkin mä olen kuulemma käynyt kuumana tai meuhkannut jostain aivan pikkuasiasta. En mä nyt vain näe, että missä vaiheessa mä olen käynyt kuumana tai meuhkannut. Mä nostin asian - havaitsemani epäkohdan - esille ja tiedustelin siitä. Eihän siinä kauaakaan kestänyt, kun yksi sankari ratsasti paikalle kertomaan, kuinka "
hänelle ei ole asialla väliä". Tähän sitten liittyy vielä muutama perskärpänen, niin soppa on valmis.
Seuraavassa viestissänihän mä sanoin, että se on helvetin vaarallinen suunta, jos lähdetään tuolla asenteella "
ei sen niin väliä" - toisin sanoen EI VÄLITETÄ! Tehdään hommia vähän siihen suuntaan, mutta ei tosissaan. Tuollainen asenne näkyy helvetin nopeasti kentällä - useimmiten vastustajan maalisarakkeessa, niin miksi sitä ei pyrittäisi kitkemään pois koko organisaatiosta? Toimiston puolella sen kitkeminen luulisi olevan vielä hemmetisti helpompaa kuin kentällä. Toisin sanoen mentäisiin ammattimaisempaan suuntaan joka puolella.
Tännehän tullaan helvetin nopeasti avautumaan vaikkapa jo matsin ollessa käynnissä jostain "
Gysbersin aivopierusta" tai kuinka "
Lassilan olisi pitänyt ottaa tuo kiinni". Nämä saavat yleisen hyväksynnän. Mutta jos mä mainitsen jostain havaitsemastani
kentän ulkopuolisesta epäkohdasta, niin johan täällä on Kettuherra-vastainen rintama perskärpäsineen huutelemassa.
Paras kommenttihan oli se, että "
pistetään ensiksi peli kuntoon ja vasta sitten murehditaan näitä muita asioita". Muuten hyvä ajatus, mutta samat ihmiset eivät huolehdi näistä asioista. Valmennus huolehtii pelistä. Toimiston väki huolehtii vastaavasti näistä kaukalon ulkopuolisista asioista, joista havaitsemiani epäkohtia mä olen tässä vuosien varrella tuonut jo useampiakin esille.
Selvitin tämän koko "komentoketjun" rakenteen saadakseni selvyyden siihen, miksi eri sivuille ilmestyy kokoonpanot eriävinä. Syy tähän on ollut osittain siinä, että kolme eri tahoa saa kokoonpanot (HC TPS itse, Liiga ja Veikkaus) ja kaikki järjestelmistä riippuen pikkaisen eri muodoissa.
Eli siinä on ollut jotain häikkää tai epäselvyyttä, vai? Ollaan käytetty kolmea eri järjestelmää kokoonpanojen ilmoittamiseen, josta sitten ovat johtuneet nämä heitot eri paikoissa ilmoitetuissa kokoonpanoissa. Eikö se nyt sitten ole hyvä, että asia tuli esille ja se saatiin/saadaan korjattua?
Mä nimittäin tiedän varmaksi yhden epäselvyyttä aiheuttavan seikan. Keski-Euroopassa kokoonpanot ilmoitetaan Pohjoismaista poikkeavalla tavalla. Tämä tuotti aikoinaan hankaluuksia European Trophyn aikoihin - ja todennäköisesti edelleen CHL-matseissakin. Suomessahan (Pohjoismaissa) kokoonpanot ilmoitetaan perinteisesti kaavalla:
vasen laitahyökkääjä - keskushyökkääjä - oikea laitahyökkääjä
vasen puolustaja - oikea puolustaja
maalivahti
Keski-Euroopassa kaava meneekin näin:
Torhüter
Verteidiger (Links) - Verteidiger (Rechts)
Angriff (Zentrum)
Angriff (Links) - Angriff (Rechts)
Suoraan sanottuna jääkiekon seuraajallekin tuo keskieurooppalainen tapa tuotti ensi alkuun vaikeuksia etenkin kun jääkiekkoiluun liittyvä paikallinen sanasto ei ollut niin vahvasti vielä hallussa. Eikä tuo joukkueen kokoonpanon ilmoittaminenkaan paikalliselle medialle kuulemma ollut tehtävänä mistään helpoimmasta päästä silloin kun TPS oli lähdössä vierasreissuille. En tiedä, onko tähän asiaan tullut viime vuosina jo jotain yhtenäisempää, yleiseurooppalaista linjaa.
Summa summarum, jatkossa kokoonpanot kaikissa kolmessa paikassa samat.
Kiitos tästä!
Toivottavasti jatkossa siis Otto Karvinen merkitään ketjun oikeaan laitaan, JOS hän pelaa keskushyökkääjän oikella puolella ja vastaavasti Lauri Tukonen vasempaan laitaan, JOS hän pelaa keskushyökkääjän vasemmalla puolella.