Pudotuspelien alkua odotellessa voisi tehdä katsausta ensi kauteen. Minun silmiini ei ole osunut minkäänlaisia huhuja uusista pelaajahankinnoista koskien ensi kautta, mikä on vähän hämmentävää. Parin viime vuoden aikana on kyllä pidetty hyvin salassa sopimukset uusien pelaajien kanssa, eikä vuotoja ole tapahtunut kuten ennen muinoin. Ensi kauden joukkueen rakentamisen pitäisi olla jo tässä vaiheessa loppusuoralla ja käytännössä joukkue on jo lähes valmis. Aina tietenkin yksittäisiä pelaajia voi tulla vielä myöhemmin keväällä tai alkukesästä. Säännöllisesti kuulee myös puhuttavan siitä, kuinka seuraavaa kautta koskevia sopimuksia tehdään jo lokakuussa tai viimeistään ennen joulua. Kovasti kiinnostaisi kuulla edes pieniä vihjeitä ensi kauden uusista pelaajista.
Maalivahtiosastolla jatkaa Anttila, joka on mennyt paljon eteenpäin ja hänestä voidaan saada hyvä liigamaalivahti tuleviksi vuosiksi. Karejevin osalta ajattelin syksyllä, ettei ole mitään mahdollisuuksia siihen, että hän pelaisi Tepsissä myös kolmannen kauden. Venäjän nykytilanne voi tietenkin muuttaa asioita ja ehkä hän saattaisikin jäädä tänne. Toki Euroopasta varmasti ottajia löytyy. Toivoisin hänen jatkavan, mutta en jaksa vieläkään uskoa, että jatkaisi ensi kaudella.
Puolustuksen osalta tilanne näyttää ensi kautta ajatellen seuraavalta:
Anttalainen - Rafkin
Pulli - Suomi
xxx - xxx
Rotaatiossa ovat Lehtonen, Kiviharju ja Saari
Toivoisin sekä Arellin että Ivarssonin jatkavan. Kummankin osalta tiedetään, mitä saadaan ja ovat parhaimmillaan laatupuolustajia liigaan nimenomaan puolustavan puolustajan tontilla. Toki molemmat ovat esittäneet syystä tai toisesta välillä ailahtelevia otteita ja välillä tullut ihmeellisiä virheitä, mutta kyllä heihin voi puolustuspäässä luottaa. Voi tosin olla, ettei molempia saada pidettyä. No aika näyttää, mutta minä ainakin toivon molemmilla jatkoa jo pelkästään jatkuvuudenkin takia.
Pulli on pelannut pääsääntöisesti hyvää peruspeliä. Ei ole loistanut, mutta ei myöskään ole ollut haitaksi kentällä. Muutama huonompi peli on kauteen mahtunut, mutta nuori ja kokematon pelaaja kyseessä, niin voidaan antaa anteeksi. Uskoisin, että hänestä saadaan hyvä liigapuolustaja. Suomi, kun saa kehitettyä fysiikka ja voimapuolta kesän aikana, niin hänellä on hyvät mahdollisuudet todelliseen läpimurtoon ensi kaudella. Taitoa ja nopeutta löytyy samoin pelikäsitystä. Puolustustyöskentelyä pitää parantaa samoin kamppailupelaamista.
Lajusen osalta minulla on tällä hetkellä todella ristiriitaiset fiilikset. Hän on parantanut kauden edetessä ja kokeneita pelaajia ja johtajuutta pitää myös joukkueessa olla. Käsittääkseni Lajunen on myös hyvä pukukoppipelaaja. Toinen puoli on se, ettei liike tunnu aina riittävän ja välillä tulee junnumaisia virheitä ja ihmeellisiä ratkaisuja kiekolla, vaikka puhutaan nimenomaan kokeneesta kiekollisesta puolustajasta. Minä olen todellakin fifty-fifty, että pitäisinkö hänet ensi kauden joukkueessa. Olin jossain vaiheessa sitä mieltä, että ei jatkoon, mutta nyt en oikein tiedä. Eronen ei sitten ilmeisesti ole täällä jatkamassa ja uskoisin Viron pelaavan ensi kaudella Pohjois-Amerikassa, vaikka ei tämä kausi nyt ihan mennyt odotusten mukaan. Odotin Virolta paljon enemmän tällä kaudella.
Ivarssonin ja Arellin tilanteesta riippuen ensi kauden puolustukseen tarvitaan minun mielestäni 1-2 stay-at-home puolustajaa, jotka eivät anna vieraiden hyppiä silmille Tepsin maalin edessä. Pari laadukasta kiekollista puolustajaa myös tarvitaan joukkueeseen ja tämä nyt sillä ajatuksella, ettei Lajunen jatka. Puolustuksen osalta ei ole minulla ainakaan tiedossa mitään huhuja. Joskus taisi olla jotain juttua jostain AHL-puolustajasta, mutta en tiedä oliko se enemmän tasoa kalamiesten kalajutut. Sanoisin kuitenkin, että Rafkin, Anttalainen, Pulli ja Suomi muodostavat ihan hyvän rungon, vaikka ehdottomasti tuohon tarvitaan lisää laatua.
Hyökkäysosasto on sitten aika iso työmaa ja siellä on paljon kysymysmerkkejä.
1.ketju Pyyhtiä - xxx - Nurmi
2.ketju Tammela - Intonen - xxx
3. ketju Liukas - xxx - Väisänen
4.ketju xxx - Jasu - Haapanen
Pärssinen lähtee tämän kauden Pohjois-Amerikkaan ja hänen osaltaan Tepsi ura on tältä erää ohi tämän kauden jälkeen. Tepsi tarvitsee ensi kaudeksi 1.sentterin. Toivottavasti sille tontilla on katsottuna oikeasti kova tekijä, eikä mitään arpaa, jonka kohdalla sitten toivotaan, että ihme tapahtuu ja tekee tulosta. Nurmi aiheuttaa välillä verenpaineen nousua ja tuntuu olevan jonkin verran ailahtelevainen tapaus kaikella tavoin, mutta kyllä hän on osoittanut olevansa kärkiketjujen pelaaja liigassa. Nurmella on sopimuksessaan optio ulkomaille siirtymisestä, joten on mahdollista, ettei ensi kaudella Tepsissä pelaa. Jos hän ei täällä jatka, niin toivottavasti tilalle on katsottuna kunnon maalitykki, joka pystyy tasaiseen maalintekoon ja ratkaisemaan pelejä. Josh Kestnerin paluu olisi sellainen märkä päiväuni. Toivottavasti ei ole katsottu mitään arpaa, jonka kohdalla toivotaan parasta ja pelätään pahinta.
2.ketjussa on paikka Tammelalle ja Intoselle. Intonen on parantanut kauden mittaan ja ollut loppukaudesta hyvä. Jasu voisi antaa hänelle tukiopetuksesta aloittamisesta. Haluaisin uskoa, että Intonen pystyisi pelaamaan ensi kaudella koko kauden 2.sentterin roolissa. Pieni kysymymerkki on, että pystyykö, mutta ei se mahdotonta ole. Toki jos ajatellaan, että pystyttäisiin vyöryttämään vaarallisia hyökkäyksiä kolmen ketjun voimin, niin Intonen voi olla myös kolmosessa ja kakkoseen hankitaan laadukas 2.sentteri. Voivat toki olla toisinpäin. Uskoisin valmennuksen ja johdon paremmin osaavan arvioida, mihin Intosen kyvyt ensi kaudella riittävät. 2.ketjun oikeaan laitaan tarvitaan myös hyvä maalintekijä. Minulla on nyt Uramalle ja Kalliolle yksi toive. Jätetään nämä toivotaan toivotaan tapaukset hankkimatta ja hankitaan oikeasti pelaaja, josta on iloa hyökkäyspäässä.
3.ketjuun tarvitaan uusi sentteri ja he voivat vaihtaa Intosen kanssa paikkoja. Minua nyt huolestuttaa Liukaksen tilanne, koska jatkosopimusta ei ole julkaistu. Näkisin ensi kaudella Liukaksen ketjuhierarkiassa ylempänä, koska hänellä olisi paljon annettavaa myös hyökkäyspäässä. Melkein voisi antaa näyttöpaikan kärkiketjuissakin, jos täällä jatkaa. Sitä tilannetta en halua nähdä, että hän pelaa toisessa liigajoukkueessa. Jos hän lähtee ulkomaille, niin ok, mutta jos toiseen liigajoukkueeseen menee, niin tämä on yhdenlainen katastrofi. Liukas on jo nyt tärkeä osa joukkuetta ja voisi olla ensi kaudella hyvinkin vielä isommassa roolissa. Minusta tälläkin kaudella olisi voinut antaa näyttöpaikkoja kärkiketjuissa. Väisänen sopisi minusta hyvin ensi kaudella kolmosketjuun. Jos minun ajatukseni ei toteudu, niin kolmoskejtuun tarvitaan hyvin molempiin suuntiin pelaava laituri, joka saa jotain aikaan myös hyökkäyspäässä.
4.ketjussa pelaavat oikeutetusti Jasu ja Haapanen. Molemmilla on oma tärkeä puolustava roolinsa. Haapasesta ei tule mitään hyökkäyspään virtuoosia ja tuloksentekijää, mutta hyvä 4.ketjun ja alivoimien pelaaja. 4.ketjun vasempaan laitaan pitäisi minun mielestäni hankkia isokokoinen ja kamppailuvoimainen santapaperiosaston tyyppi. Kyllä joukkueessa pitää sellainenkin pelaaja olla.
Deschenau, Usheninin -veljekset, Hults ja Vainionpää ovat pelaajia, joiden osalta voidaan sanoa kiitos ja näkemiin. En näe heille mitään käyttöä ensi kauden joukkueessa. Rodewaldin osalta pitää sanoa, että jos palkkatoive ei ole mikään hirmuinen, niin hän voisi mennä 3.ketjun laidassa. Hän on ollut hyvä puolustussuuntaan ja alivoimalla. Hänestä tiedetään, mitä saadaan ja on ollut hyvä ottelujen loppuhetkillä, kun on pitänyt puolustaa omaa johtoasemaa. Jos hän haluaa täällä jatkaa, niin minun puolestani voi hyvin jatkaa, mutta ei hinnalla millä hyvänsä. Näkisin hänelle käyttöä oikein roolitettuna. Hän toisi joukkueeseen kamppailuvoimaa ja kahden suunnan pelaamista. Steenbergen oli hyvä Slafkovskyn ja Rodewaldin kanssa. Tuntui, että hänen pelaamistaan auttoi, kun Rodewald ja Slafkovsky isoina miehinä hoitivat kulmaväännöt ja kamppailupelaamisen. Onhan Steenbergen sellainen Väyrysen kaltainen tehoton pörrääjä, mutta työmoraali on ollut ihan hyvä. Jos ajatellaan, että materiaalissa pitää myös olla laajuutta, eikä palkkapyyntö ole mikään älytön, niin voisin varauksin harkita hänelle jatkosopimuksen tekemistä. Ongelmaksi muodostuu tosin se, että hänen paikkansa olisi korkeintaan kolmosketjussa ja siinä ketjussa pitäisi myös puolustuspäässä homman toimia ja kaksinkamppailut eivät todellakaan ole hänen vahvuutensa. Vähän riippuen sopimustilanteesta voisin harkita jatkoa, mutta en myöskään jää kaipaamaan, jos tämä jää herran viimeiseksi kaudeksi Tepsin paidassa.
Kovasti toivon, että Slafkovsky nähtäisiin ensi kaudella Tepsin paidassa, mutta toive taitaa olla täyttä utopiaa. Ei taida olla mitään mahdollisuuksia sille, että täällä vielä ensi kauden pelaisi. Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä hänet vielä yhden kauden ajan täällä, koska voisi olla ensi kaudella todella kova tekijä ja pistepörssin kärkisijoilla.
Hyökkäysosastolle tarvitaan aika monta uutta pelaajaa, mutta hyökkääjien osalta en ole senkään vertaa huhuja kuullut tai nähnyt kuin puolustajien osalta. Toivoin, että Kallio ja kumppanit ovat oppineet jotain pelaajahankinnoista ja onnistumisprosentti olisi ensi kaudella parempi. Tämän kauden osalta ulkomaalaishankinnat menivät aikalailla vihkoon. En tiedä, mutta tulee mieleen, että Usheninin veljekset olivat jonkinlainen paniikkihankinta.