Tässä pudotuspelihuuman ohessa vähän ajatuksia ensi kauden kokoonpanosta.
1. ketju Pyyhtiä - Pärssinen - uusi hankinta
2. ketju Nurmi - Iskhakov - uusi hankinta
3. ketju Liukas - Intonen - Korpikoski
4. ketju Vainionpää - Jasu - Haapanen
Rotaatiohyökkääjät: Kuru, Janatuinen, Väisänen, Slafkovsky
Pakkiparit
Anttalainen - Eronen
Bohm - Lajunen
Viro - Rafkin
7. puolustaja Ivarsson
Rotaatiopuolustajat: Pulli, Knazko ja Laitamäki
Täytyy tunnustaa, että minulla on aika huono käsitys, että löytyykö junnujoukkueista potentiaalisia ja lupaavia junnuja, jotka voisivat olla 1-3 vuoden sisällä liigajoukkueen vakiokokoonpanon pelaajia tai hyviä rotaatiopelaajia. Joku junnuista paremmin perillä oleva voisi kertoa meidän junnujen tilanteesta ja heidän potentiaalistaan tunkeutua liigajoukkueen miehistöön. Olisi mielenkiintoista kuulla, ketkä voisivat mahdollisesti esiintyä tulevaisuudessa liigajoukkueessa. Väisänen, Slafkovsky, Pulli, Knazko ja Laitamäki ovat varmaan lähimpänä liigajoukkueen kokoonpanoa.
Pois lähtevät minun papereissani Kestner, Pajuniemi, Ibragimov, Larsson, Bibic, Wirtanen ja Rämö. Voin olla väärässäkin, mutta uskon, että Pärssinen, Nurmi ja Viro pelaavat Tepsissä vielä ensi kauden. Tietenkään asiaa ei minulta kysytä, mutta minun mielestäni vuosi liigassa tekisi vielä hyvää heille. Tämän kauden näyttöjen perusteella Wirtaselle olisi myös ensi kaudella käyttöä, jos palkka ei ole mikään älytön vaan kohtuullinen. Toisaalta en näe Wirtasta sellaisena pelaajana, joka olisi pakko pitää, jos ajatellaan pitkällä tähtäimellä. En tiedä voisiko Vainionpäästä saada koulittua hyvän alempien ketjujen sentterin, mutta odotukseni eivät tämän suhteen ole kovinkaan korkealla. Vainionpään suhteen olen aika skeptinen.
Näkisin, että Pärssinen on jo lunastanut paikkansa 1.ketjun sentterinä ja saa siinä pelata myös ensi kaudella, jos ei mitään ihmeellistä esim. taantumisen muodossa tapahdu. Oikeaan laitaan täytyy hankkia kunnon maalitykki, joka tekee tasaiseen tahtiin maaleja. Mielellään pelaajan tulisi olla sellainen, joka pystyy myös itse luomaan itselleen maalipaikkoja ja pystyy myös ketjukavereilleen luomaan paikkoja. Haluan nähdä 1.ketjun avainpelaajalta nykyistä enemmän vastustajan haastamista ja maalille menemistä. Pyyhtiän peliesitykset ovat olleet lupaavia, vaikka tehoja ei vielä hirveästi ole tullut. En sementoi hänen paikkaansa ykkösketjussa, mutta on hänellä mahdollisuudet ottaa paikkansa ko. ketjusta. Tämä toki edellyttää, että tulosta alkaa tehojen muodossa tulemaan nykyistä enemmän. Kakkos- ja kolmosketjut voisivat myös olla Pyyhtiälle sopivia ketjuja. Ylhäällä olevat ketjut eivät ole lukkoon lyötyjä.
2.ketjun osalta mietityttää Iskhakovin paikka. Pudotuspelit eivät ole häneltä erityisen hyvin menneet, mutta pitää antaa vähän armoa, kun hän kuitenkin pelaa vasta ensimmäistä kauttaan aikuisten peleissä ja on pienikokoinen. Ei ole tietoa, että jatkaako Iskhakov, mutta jos jatkaa, niin näkisin, että Nurmen tai toisen isokokoisen ja kamppailuvomaisen hyökkääjän olisi syytä olla hänen kanssaan samassa ketjussa. Nurmi esimerkiksi pystyy suojaamaan kiekkoa ja tekemään tilaa Iskhakoville häärätä. Melkein siirtäisin Iskhakovin ketjun toiseen laitaan ja hankkisin uuden sentterin. Toisaalta laatusenttereitä on hankalampi löytää ja saada, joten voi olla, että Iskhakov pelaa jatkossakin keskellä ja hankitaan oikeaan laitaan maalitykki, joka pystyy tekemään maaleja monella tavalla. Hyviä laitureita on helpompi löytää tai ainakin sellainen mielikuva minulla on.
3.ketjusta ajattelin, että siinä olisi sopiva paikka Liukakselle. Nelosketjussa hän on pelannut tälla kaudella, mutta näkisin, että hän voisi olla ylemmissä ketjuissa. Voisi ehkä jopa antaa ainakin näyttöpaikan 2.ketjussa. Intonen on esiittänyt sen verran hyviä otteita, että ainakin tämän hetken tilanteen perusteella ja kehityksen jatkuessa, uskon hänen olevan ensi kaudella vakiokokoonpanossa. Intonen on pelannut junnujoukkeissa sentterinä, mutta liigassa hän on pelannut enimmäkseen laidalla. On hän liigassakin sentterinä pelannut, mutta minulla ei nyt ole ajatusta, että kumpi on hänelle parempi paikka. Olisi mielenkiintoista tietää valmennuksen ja joukkueen johdon suunnitelmista hänen suhteensa. Onko hänestä nyt tarkoitus tehdä sentteri vai laituri? Intosen paikka voisi kyllä olla jopa ylempänä, kuin kolmosketjussa. Kolmosen oikeaan laitaan ajattelin Korpikoskea. Pelasi ennen loukkaantumistaan piste per peli tahdilla, mutta en ole varma onko hänen paikkansa enää kärkiketjuissa. Minun mielestäni kolmonen voisi olla hänelle hyvä. Voisi siinä antaa tulitukea kärkiketjuille. Minusta ensi kauden kolmosketjun tulisi olla sellainen, joka pystyy myös maaleja tekemään erityisesti silloin, kun kärkiketjujen hyökkääjät eivät saa tulosta aikaiseksi. Silloin täytyy alemmista ketjuista löytyä ratkaisijoita.
4.ketjun sentterin roolin hoitaa itseoikeutetusti Jasu ja hänen oikealla laidallaan pelaa Haapanen. Haapanen on erittäin hyvä alivoimalla ja minusta puolustustyöskentely on hyvää. Minusta täyttää paikkansa alemmissa ketjuissa ja häntä on vähän turhankin kovalla kädellä kritisoitu. Hänen kohdallaan mietityttää sopeutuminen ja halu pelata alempien ketjujen työmyyrän roolissa pidemmän päälle. Yhdessä CMoren haastattelussa sanoi hyökkäyspään osaamisen olevan vahvuus ja haluaisi enemmän käyttää niitä. No ei hänestä kyllä Tepsin maalitykkiä tai kiekollista johtajaa taida tulla. Nelosketjun vasemmassa laidassa haluaisin kyllä ensisijaisesti nähdä jonkun muun pelaajan, kuin Vainionpään. Vainionpää pelasi eilen ehkä uransa parhaan pelin Tepsin paidassa ja oli merkittävässä roolissa johtomaalissa, mutta on hän silti ollut pettymys. Hänestä piti tulla alempien ketjujen fyysinen ja kamppailuvoimainen sopivan "paha poika", joka isännän ottein pimentää vastustajan kärkihyökkääjät ja tarvittaessa puolustaa omiaan. Sopivaa hämmentämistä ja vastustajan ihon alle menemistä oli tilauksessa, mutta aika vähän on toistaiseksi nähty niitä ominaisuuksia, jota hänessä piti olla. Vainionpään paikka olisi enemmänkin rotaatiossa tai minun puolestani hänelle voisi järjestää siirron toiseen joukkueeseen. Neloseen haluaisin hänen tilalleen laiturin, joka täyttää edellä mainitsemani kriteerit.
Hahmottelemani pakkikalusto näyttää itseasiassa kovalta tähän sarjaan. Anttalainen on lunastanut paikkansa hyvänä ja luotettavana liigapuolustajana. Hyvä runkopuolustaja. Hänen täytyy vain muistaa jättää hölmöilyt tekemättä. Jos Eronen nyt oikeasti on tulossa, eikä kyseessä ole uutisankka, niin saadaan kyllä puolustukseen lisää vahvaa kiekollista osaamista ja hyvää luistelua. Eronen korvaa heittämällä Larssonin ja hän on ehdottomasti liigan eliittiä omassa roolissaan. Bohmin todellakin toivon jatkavan. Hänellekin on virheitä sattunut, mutta on pääsääntöisesti luotettava peruspuolustaja, joka hoitaa hommansa hyvin. Ei hän ole erityisen näkyvä, mutta puolustussuuntaan hommat hoituvat hyvällä varmuudella. Näitä pakkeja täytyy myös olla joukkueessa. Olen aika paljon Lajusta kritisoinut ja kironnut välillä, mutta onhan hänen kiekollinen pelaamisensa hyvällä tasolla ja oikein hyvä puolustaja liigaan. Virheitä on jonkin verran tullut ja myös tyhmiä jäähyjä, mutta en tiedä ovatko nämä johtuneet enemmänkin siitä viisikkopelin hajoamisesta, kuin hänen omasta heikkoudestaan puolustuspäässä. Olin vielä vähän aikaa sitten sitä mieltä, ettei haittaisi, vaikka lähtisi, mutta kyllä minä hänet joukkueessa pitäisi, jos vain mahdollista. Joukkueessa pitää olla myös näitä kokeneita pelaajia. Kolmosparista löytyvät sitten Rafkin ja Viro. Pojat ovat kehittyneet kauden aikana älyttömästi. Virolla oli vaikeuksia alkukaudesta, mutta nyt on ollut joukkueen parhaimmistoa. Puolustuspelaaminen on jämäköitynyt ja parantunut. Hyökkäyssuuntaan saa paljon hyviä asioita aikaiseksi. Rafkin aloitti hyvin, mutta sitten tuli heikko jakso, joka kesti pitkään, mutta on kevään mittaan parantanut koko ajan. Välillä on vähän vaikeuksissa 1 vs. 1 tilanteissa ja on välillä Viron tavoin hieman hasardiherkkä omalla alueella, mutta on ehdottomasti hyvä puolustaja. Molemmista on paljon iloa ensi kaudella, jos ja toivottavasti, kun kehitys jatkuu. Ivarssonin haluaisin myös nähdä ensi kauden joukkueessa, vaikka ei ole ehkä ihan vastannut odotuksia. Hänellä on ollut yllättävän paljon huonoja hetkiä, mutta paljon myös hyviä hetkiä. Sanoisin, että yllättävän epätasainen.
Tässä nyt jotain ajatuksia ja mietteitä. Se täytyy vielä sanoa, että Tepsin tilanne näyttää mainiolta ja nyt on huomattavasti paremmat lähtökohdat lähteä rakentamaan tulevaa kautta, kuin vuosi sitten. Nyt meillä on runko, jonka pohjalle on hyvä rakentaa ja tekemään täsmähankintoja. Uraman puheiden perusteella tosin hankinnat on ilmeisesti jo tehty. Tepsissä on tällä hetkellä paljon isoja kehitysaskeleita ottaneita pelaajia ja niitä pelaajia, jotka ovat näyttäneet pystyvänsä pelaamaan liigassa. Olen kyllä erittäin luottavaisin mielin ensi kauden suhteen.