TPS kaudella 2014–2015 – joko nyt?

  • 671 436
  • 1 669

Jakub

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Pikkarainen on pelle. On eriasia pelata kovaa, kuin pelata pikkusikaa ja tökkiä kokoajan vihellyksen jälkeen tai antaa joka töötissä hiukan kyynärpäätä ja mailaa. Samalla kuitenkin suu vaahdossa itkee tuomareille joka tuomiosta ja tilanteesta. Kun tätä lätkää on seurannut yli 30 vuotta niin kyllä nämä vaan erottaa kentältä siitä normaali massasta. Ainahan joka joukkueesta löytyy joku, joka itkee tuomareille ja sikailee joskus, mutta J. Ruutu ja Pikkarainen tekevät sitä jatkuvasti ja nykyisellään, vain sitä kun juna muuhun on jo mennyt. Siinä se ero. Ja tätähän Pikkaraisen peli on ollut jo viimeiset 4-5 vuotta, ei se ole siitä miksikään muuttunut. Yksi niistä, onneksi harvalukuisesta joukosta, jotka eivät kunnioita paskan vertaa peliä ja kanssa pelaajia.
 

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En käsitä että pitää mennä vastustajan veskalle aukomaan päätä. Enkä myös sitä että ensin itse ajelee kovia niittejä kun tulee hiukan takasin niin itkee tuomarille.
Samaa esitti Ruutu.
Enkä myös pidä Pikkaraista tepsiin sopivana pelaajana. Pitänyt tepsiä rehellisenä ja puhtaaseen lätkään perustuvana jenginä.

Mitä se sille maalivahdille nyt sit sanoi? Varmaan jotain todella ilkeetä kun puolet HPK:n faneista on täällä asti avautumassa vielä voitonkin jälkeen?
 

Jakub

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mitä se sille maalivahdille nyt sit sanoi? Varmaan jotain todella ilkeetä kun puolet HPK:n faneista on täällä asti avautumassa vielä voitonkin jälkeen?
Jos minua meinaat niin en tiedä yhtään mitä se mussutti kerhon pelissä. tämä mun viestini oli nyt ihan yleinen huomio kaverista viimeisen viiden kauden aikana. Ei minkään yksittäisen pelin tai tilanteen tunnekuohu.Ei tunnekuohu itseasiassa ollenkaan, vaan yleinen oksennusreaktio ko. pelaajatyyppiä kohtaa, koskee myös jarkko Ruutu. NHK:ssä joku Matt Cooke on hiukan saman reaktion aiheuttanut muutaman kerran.
 

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jos minua meinaat niin en tiedä yhtään mitä se mussutti kerhon pelissä. tämä mun viestini oli nyt ihan yleinen huomio kaverista viimeisen viiden kauden aikana. Ei minkään yksittäisen pelin tai tilanteen tunnekuohu.Ei tunnekuohu itseasiassa ollenkaan, vaan yleinen oksennusreaktio ko. pelaajatyyppiä kohtaa, koskee myös jarkko Ruutu. NHK:ssä joku Matt Cooke on hiukan saman reaktion aiheuttanut muutaman kerran.
Niin no siis nakke-81 näytti tietävän mitä Pikkarainen oli Sarokselle mennyt pahasti sanomaan, sitä lähinnä hain ja häntä siksi lainasin. TPS:llä ei ole tuollaista kaveria ollut aikoihin, mitä Pikkarainen TPS:lle on, sellainen pelaaja joka sytyttää kovilla ja puhtailla taklauksilla joukkueen ja turkulaisyleisön ja samalla vahtii vähän, ettei omia tähtiä ajella ihan päättömästi.
 

Rosvosektori

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boogaard, Russell, Lauri&Janni, Doan, Domit
Pikkarainen on pelle. On eriasia pelata kovaa, kuin pelata pikkusikaa ja tökkiä kokoajan vihellyksen jälkeen tai antaa joka töötissä hiukan kyynärpäätä ja mailaa. Samalla kuitenkin suu vaahdossa itkee tuomareille joka tuomiosta ja tilanteesta. Kun tätä lätkää on seurannut yli 30 vuotta niin kyllä nämä vaan erottaa kentältä siitä normaali massasta. Ainahan joka joukkueesta löytyy joku, joka itkee tuomareille ja sikailee joskus, mutta J. Ruutu ja Pikkarainen tekevät sitä jatkuvasti ja nykyisellään, vain sitä kun juna muuhun on jo mennyt. Siinä se ero. Ja tätähän Pikkaraisen peli on ollut jo viimeiset 4-5 vuotta, ei se ole siitä miksikään muuttunut. Yksi niistä, onneksi harvalukuisesta joukosta, jotka eivät kunnioita paskan vertaa peliä ja kanssa pelaajia.

Se on hienoa kuulla jos sinulla on noin pitkä otanta lajista nimeltä jääkiekko. Suosittelen ottamaan seuraavaan matsiin hyvän asennon sohvalle ja seuraamaan tarkasti Ilkan pelejä tällä kaudella, tulet varmasti viihtymään.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ymmärrän kyllä hyvin Tepsifanien halun puolustella Pikkaraista ja itse kyllä voin myöntää että tarvittaessa I.Pikkarainen osaa myös pelata mutta kyllä se on Tepsiläistenkin pystyttävä myöntämään että täysi kusipää ja pelle jätkähän se on. Sen hän on osoittanut jo useiden vuosien ajan liigassa.
 

Daenboudian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
I.Pikkarainen osaa myös pelata mutta kyllä se on Tepsiläistenkin pystyttävä myöntämään että täysi kusipää ja pelle jätkähän se on.

Muut vihaa ja omat (ainakin osa) rakastaa. Tällaisia pitäisi olla joka jengissä. Tunteet kuuluu urheiluun ja hämmentäjät, kunhan niitä on riittävän vähän per jengi, ovat vain nonparelleja kakussa. Vaikka ottaisi pois, ei tuhoa tuotetta, mutta ovat mukava ja piristävä lisä. Pikkarainen saa tarvittaessa vastustajan pakan sekaisin, antaa muutaman kovan taklauksen ja pitää omiensa puolta. Välillä ottaa toki jäähyjä, joissa ei ole järjen hiventäkään. Tekevälle sattuu. Tykkään.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Muut vihaa ja omat (ainakin osa) rakastaa. Tällaisia pitäisi olla joka jengissä. Tunteet kuuluu urheiluun ja hämmentäjät, kunhan niitä on riittävän vähän per jengi, ovat vain nonparelleja kakussa. Vaikka ottaisi pois, ei tuhoa tuotetta, mutta ovat mukava ja piristävä lisä. Pikkarainen saa tarvittaessa vastustajan pakan sekaisin, antaa muutaman kovan taklauksen ja pitää omiensa puolta. Välillä ottaa toki jäähyjä, joissa ei ole järjen hiventäkään. Tekevälle sattuu. Tykkään.
Eli ei löytynyt ainakaan sinulta suoraselkäisyyttä myöntää mikä Pikkarainen on oikeasti miehiään vaan lähdit tuolle perinteiselle puolustelulinjalle. Mikäs siinä, sanoin jo että ymmärrän sen.
 

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ymmärrän kyllä hyvin Tepsifanien halun puolustella Pikkaraista ja itse kyllä voin myöntää että tarvittaessa I.Pikkarainen osaa myös pelata mutta kyllä se on Tepsiläistenkin pystyttävä myöntämään että täysi kusipää ja pelle jätkähän se on. Sen hän on osoittanut jo useiden vuosien ajan liigassa.

Millä perusteella on pelle? Pelaa kovaa ja useimmiten taklaa nimeomaa puhtaasti ja vie taklaukset komeasti loppuun saakka. Kusipäänä voi tietenkin vastustajat sitä pitää, mutta miksi ihmeessä tepsiläiset pitäisi Pikkaraista kusipäänä? Koska se pelaa kovaa ja välillä läikkyy yli? Ja kuten olen jo parikin kertaa kysynyt, niin olisi kiva tietää mitä Pikkarainen nyt on sitten tuomareille tai Sarokselle sanonut, kun niin törkeitä sanoja on ilmeisesti päästellyt suustaan, ettei ole enää tervetullut Hämeenlinnaan ollenkaan.

En millään ymmärrä vertausta Jarkko Ruutuun, Pikkarainen ei heiluttele hanskoja ja huutele, että mennäänkö ja lähde pakoon niinkuin mikäkin rotta, eikä tietääkseni kyykkää muutenkaan, tappelee jos syytä on ja suojelee omiaan, ei millään rottailulla yritä kalastella jäähyjä.

E: Boldaus tosiaan oma ja varmaan kun olen eri mieltä niin en tietenkään ole suoraselkäinen.
 

Daenboudian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Eli ei löytynyt ainakaan sinulta suoraselkäisyyttä myöntää mikä Pikkarainen on oikeasti miehiään vaan lähdit tuolle perinteiselle puolustelulinjalle. Mikäs siinä, sanoin jo että ymmärrän sen.

Mitä minun pitäisi myöntää? Ilkka Pikkarainen on mielestäni hieno mies. Tuo väriä muuten neutraaliin joukkueeseen.
 

eki likanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Albijon Muzaci
Vertaukset Jarkko Ruutuun ovat hevonpaskaa. Talonmies voi hyvin olla vastustajalle kusipää, mutta Ruudun tasoista spedeilyä ei Pikkaraiselta ole nähty. Joskus talkkari toki vetää vähän rumastikin, mutta ei se sentään veskan päälle hyppää tms. Pahan sanan saattaa toki sanoa ja ymmärtäähän sitä, jos nuorelle miehelle ja faneille siitä paha mieli tulee.
Mutta oikeasti, Lääskiä päin on ajeltu niin hemmetin rumasti koko alkukauden ajan, että korkea aikahan se oli sille joku poliisi hommata. Tähän duuniin Pikkarainen on varmaan Liigan parhaita ehdokkaita. Mut toivottavasti tosiaan Hämeenlinnan x-fileseihin jääneet ikävät puheet tajuaa jättää pois ettei jengi tätä enempää järkyty ja unen tulo niistä esty.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mitä minun pitäisi myöntää? Ilkka Pikkarainen on mielestäni hieno mies. Tuo väriä muuten neutraaliin joukkueeseen.
Kyllä, erittäin hieno mies on. Kuten sanottua, Pikkarainen osaa myös tarvittaessa pelata mutta kusipäänä pidän miestä sen takia että häneltä löytyy myös törkeyksiä varmasti enemmän kuin keneltäkään muulta liigapelaajalta ja pellenä pidän miestä sen takia että mies ei useimmiten edes tajua tehneensä väärin vaan jää mussuttamaan tuomarille päivänselvistä tuomioista.

Yksittäisiä tilanteita tähän on turha edes ottaa enkä esim. tuosta hämeenlinnan tapauksesta ole kuullutkaan. Jokainen voi tarvittaessa käydä vaikka youtubesta katselemassa Ilkan edesottamuksia. Materiaalia on taatusti saatavilla eikä siellä tuubissakaan ole kuin osa tämän miehen saavutuksista.

Mäntymaan Ville noin esimerkkinä pitää varmasti lainaamani nimimerkin tavoin Pikkaraista hienona miehenä. Montakos kertaa se talonmies on Mäntymaalta taklannut tajun kankaalle ja montako näistä taklauksista oli puhtaita? Mäntymaan ura loppui näihin taklauksiin.
 

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mäntymaan Ville noin esimerkkinä pitää varmasti lainaamani nimimerkin tavoin Pikkaraista hienona miehenä. Montakos kertaa se talonmies on Mäntymaalta taklannut tajun kankaalle ja montako näistä taklauksista oli puhtaita? Mäntymaan ura loppui näihin taklauksiin.


Kerran tajun kankaalle on taklannut. Kerran aivotärähdyksen arvoisesti. Mutta sana jota et itse tunnu esim. minun viestistäni huomaavan on useimmiten. Useimmiten taklaa kovaa, mutta puhtaasti. Kaikki tietää, että on noita kovempiakin tällejä sattunut ja tapahtunut, mutta useimmiten hoitaa homman kovaa, mutta puhtaasti.

Niistä tuomioista mussuttamisesta voidaan olla montaa mieltä, kun ollaan varmaan eri mieltä siitäkin, saako liigassa taklata ollenkaan.
 

Rosvosektori

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boogaard, Russell, Lauri&Janni, Doan, Domit
Mäntymaan Ville noin esimerkkinä pitää varmasti lainaamani nimimerkin tavoin Pikkaraista hienona miehenä. Montakos kertaa se talonmies on Mäntymaalta taklannut tajun kankaalle ja montako näistä taklauksista oli puhtaita? Mäntymaan ura loppui näihin taklauksiin.

Hienoa että itse otit esille tapaus Mäntymaan. Ville itse on sanonut, ettei ole lainkaan katkera, vaan että loukkaantumiset ja jopa uran päättävät loukkaantumiset ovat riski jota peli nimeltä jääkiekko pitää sisällään. Nyt se realisoitui hänen kohdallaan ja hän on sinut sen kanssa. Eli hyvän esimerkin osasit poimia.

http://www.iltasanomat.fi/sm-liiga/art-1288623312411.html

Ja aika rohkeasti lähdet sohimaan muurahaispesää haukkumalla Pikkaraista kusipääksi ja pelleksi, kun omassa joukkueessasi luistelee herra Huml. Juo kuppi kaakaota ja nautitaan kivasta syyspäivästä.

Edit. lisäyksenä linkki Mäntymaan omista kommenteista
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kerran tajun kankaalle on taklannut. Kerran aivotärähdyksen arvoisesti. Mutta sana jota et itse tunnu esim. minun viestistäni huomaavan on useimmiten. Useimmiten taklaa kovaa, mutta puhtaasti. Kaikki tietää, että on noita kovempiakin tällejä sattunut ja tapahtunut, mutta useimmiten hoitaa homman kovaa, mutta puhtaasti.
Sanon nyt jo kolmannen kerran että mielestäni Pikkarainen osaa tarvittaessa myös pelata. Ja tarkoitan tällä sitäkin että hän osaa myös taklata puhtaasti. Silti, noita törkeyksiäkin Ilkalle on sattunut niin paljon ettei niitä voi oikein "rapatessa roiskuu" tyylisinä vahinkoinakaan enää pitää. En arvosta kyseistä kaveria pätkääkään enkä todellakaan jäisi suremaan jos joku kolaisi Pikkaraisen sairaalakuntoon vaikka tokikaan en sellaista toivo kenellekään.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ja aika rohkeasti lähdet sohimaan muurahaispesää haukkumalla Pikkaraista kusipääksi ja pelleksi, kun omassa joukkueessasi luistelee herra Huml. Juo kuppi kaakaota ja nautitaan kivasta syyspäivästä.
Minun mielestäni olet melkoisen pahasti pihalla jos lähdet rinnastamaan Humlia Pikkaraiseen. Humlillakin on toki omat vikansa enkä itse pidä yhtään Iivanan filmaamisesta ja anovasta koiran katseesta mutta se on sentään täysin harmitonta toimintaa muille pelaajille, verrattuna Pikkaraisen törkytaklauksiin.
 

Rosvosektori

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boogaard, Russell, Lauri&Janni, Doan, Domit
Minun mielestäni olet melkoisen pahasti pihalla jos lähdet rinnastamaan Humlia Pikkaraiseen. Humlillakin on toki omat vikansa enkä itse pidä yhtään Iivanan filmaamisesta ja anovasta koiran katseesta mutta se on sentään täysin harmitonta toimintaa muille pelaajille, verrattuna Pikkaraisen törkytaklauksiin.

Löytyyhän Humlin historiasta tapauksia joissa viesti selkärangasta ei ole kulkeutunut aina aivoihin asti. Mutta tämä oli itseltäni off-topic ja tämä on ehkä hieman väärä ketju ruveta puimaan Kärppäpelaajan rikoshistoriaa. Olisit voinut myös ottaa kiinni noista Mäntymaan kommenteista. Tällä kaudella herrat Pikkarainen ja Huml ovat olleet varsin nätisti kaukalossa, joten ihmettelen kovasti että miksi Ilkkaa täällä jahdataan ja haukutaan kusipääpelleksi. On päässyt ilmeisesti ihon alle, joten Pikkarainen on onnistunut tehtävässään sekä kaukalossa että kotikatsomossa. Ja vielä tuosta Humlista, tykkään kovasti kaikista pelaajista jotka eivät ole harmaata massaa. Jos ei homma kaukalossa herätä tunteita niin sit voi kattoa vaikka salkkareita.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Löytyyhän Humlin historiasta tapauksia joissa viesti selkärangasta ei ole kulkeutunut aina aivoihin asti. Mutta tämä oli itseltäni off-topic ja tämä on ehkä hieman väärä ketju ruveta puimaan Kärppäpelaajan rikoshistoriaa. Olisit voinut myös ottaa kiinni noista Mäntymaan kommenteista. Tällä kaudella herrat Pikkarainen ja Huml ovat olleet varsin nätisti kaukalossa, joten ihmettelen kovasti että miksi Ilkkaa täällä jahdataan ja haukutaan kusipääpelleksi. On päässyt ilmeisesti ihon alle, joten Pikkarainen on onnistunut tehtävässään sekä kaukalossa että kotikatsomossa. Ja vielä tuosta Humlista, tykkään kovasti kaikista pelaajista jotka eivät ole harmaata massaa. Jos ei homma kaukalossa herätä tunteita niin sit voi kattoa vaikka salkkareita.
Meinasin sanoa että Humliltakin löytyy uran ajalta joku ylilyöntikin ja vaikkapa joku Aarnion Antti tai Tyrväisen Antti noin esimerkkinä Pikkaraisen tavoin taklaa paljon ja kovaa ja heiltäkin löytyy joku ylilyönti uran ajalta mutta nämä ovat sentään yksittäistapauksia joita voi sattua jopa Raimo Helmiselle (linkki vie Youtubeen).

Pikkaraiselle sen sijaan törkeyksiä sattuu tuon tuostakin, joten en pidä niitä enää yksittäistapauksina tai vahinkoina vaan tuomitsen yksinkertaisesti koko miehen kusipääksi ja pelleksi enkä arvosta herran toimintaa.

Jos ihon alle pääseminen tarkoittaa sitä että minulla menisi jotenkin pasmat sekaisin Pikkaraisen toiminnan takia niin ei todellakaan. En arvosta herraa sen vertaa että viitsisin normaalisti juuri edes miettiä kaverin touhuja. Sattumalta bongasin tämän keskustelun (tulin etsimään lähinnä kommentteja teidän valmentajan vaihdoksesta) ja kun nyt tällä erää ei ole töissäkään juuri tekemistä niin aloin keskustelemaan.
 

Rosvosektori

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boogaard, Russell, Lauri&Janni, Doan, Domit
Meinasin sanoa että Humliltakin löytyy uran ajalta joku ylilyöntikin ja vaikkapa joku Aarnion Antti tai Tyrväisen Antti noin esimerkkinä Pikkaraisen tavoin taklaa paljon ja kovaa ja heiltäkin löytyy joku ylilyönti uran ajalta mutta nämä ovat sentään yksittäistapauksia joita voi sattua jopa Raimo Helmiselle (linkki vie Youtubeen).

Pikkaraiselle sen sijaan törkeyksiä sattuu tuon tuostakin, joten en pidä niitä enää yksittäistapauksina tai vahinkoina vaan tuomitsen yksinkertaisesti koko miehen kusipääksi ja pelleksi enkä arvosta herran toimintaa.

Jos ihon alle pääseminen tarkoittaa sitä että minulla menisi jotenkin pasmat sekaisin Pikkaraisen toiminnan takia niin ei todellakaan. En arvosta herraa sen vertaa että viitsisin normaalisti juuri edes miettiä kaverin touhuja. Sattumalta bongasin tämän keskustelun (tulin etsimään lähinnä kommentteja teidän valmentajan vaihdoksesta) ja kun nyt tällä erää ei ole töissäkään juuri tekemistä niin aloin keskustelemaan.

Aarnio nyt oli luisteleva persereikä ja auta armias jos hänellä olisi ollut mittaa yhtään enempää, silloin olisi ihmisiä kuollut kaukalossa. Jos sanot että Aarniolla oli yksittäistapauksia ja seuraavassa lauseessa taas kerrot, että Pikkaraiselle näittää tulee tuon tuosta ja on täten kusipääpelle, niin suosittelen etsimään jonkun toisen ketjun työpäiväsi piristykseksi. Toki keskustelu on mukavaa ja mielipiteitä kiva kertoa, ei siinä mitään.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Aarnio nyt oli luisteleva persereikä ja auta armias jos hänellä olisi ollut mittaa yhtään enempää, silloin olisi ihmisiä kuollut kaukalossa. Jos sanot että Aarniolla oli yksittäistapauksia ja seuraavassa lauseessa taas kerrot, että Pikkaraiselle näittää tulee tuon tuosta ja on täten kusipääpelle, niin suosittelen etsimään jonkun toisen ketjun työpäiväsi piristykseksi. Toki keskustelu on mukavaa ja mielipiteitä kiva kertoa, ei siinä mitään.
Sano sinä mitä sanot mutta se nyt vaan on fakta että Aarnion törkeydet jäi pariin kolmeen koko uran aikana ja Pikkaraisella niitä on niin paljon ettei laskemaan kerkiä. Samat pari kolme jo pelkästään Mäntymaata kohti.
 

juaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ymmärrän kyllä hyvin Tepsifanien halun puolustella Pikkaraista ja itse kyllä voin myöntää että tarvittaessa I.Pikkarainen osaa myös pelata mutta kyllä se on Tepsiläistenkin pystyttävä myöntämään että täysi kusipää ja pelle jätkähän se on. Sen hän on osoittanut jo useiden vuosien ajan liigassa.

Jos minä myönnän, että Pikkarainen on kusipää ja pelle, niin sinä varmaan pystyt sitten myöntämään saman asian Juho Keräsestä? Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun kyseinen mies on ajanut kaverin selästä laitaan ihan hilloksi.

E: Voin myöntää sen, että Keränen osaa myös tarvittaessa pelata.
 

Zikako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kappas kärppäläisiä kertomassa "totuuksia" Ilkka Pikkaraisesta, jotenkin ei yllätä.

Jatka Ilkka vain samalla tyylillä, paitsi keskiviikkona voisit olla vempassa muiden entisten Pelsujen tapaan.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jos minä myönnän, että Pikkarainen on kusipää ja pelle, niin sinä varmaan pystyt sitten myöntämään saman asian Juho Keräsestä? Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun kyseinen mies on ajanut kaverin selästä laitaan ihan hilloksi.

E: Voin myöntää sen, että Keränen osaa myös tarvittaessa pelata.
Keränen on hieman kaksipiippuinen tapaus. Toisaalta häneltä on nähty useita aika rumiakin selkään ajoja mutta ei kertaakaan suoranaisia törkeyksiä tai sucker puncheja joita Pikkarainen esimerkkinä on viljellyt. Keräsen taklauksissa joutuu joka kerta miettimään että oliko tuo oikeasti vahinko vai tahallinen teko. Liian kova vauhti on Keräsen taklauksille ominaista.

Pikkaraiselta sen sijaan nähdään tämän tyyppisiä ratkaisuja:
http://www.youtube.com/watch?v=y9W2pqt8a0g
http://www.youtube.com/watch?v=0-49BjULHj4

Kummassakaan ei ole epäilystäkään siitä etteikö teko olisi tahallinen rike. Ja näitä on Ilkan historiassa enemmänkin. Montako vastaavaa löytyy Keräseltä?
 

Hantta#23

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Voisko tää Porvoon Kärpänen jo siirtyä kirjoittelemaan sinne omille sivustoillensa ja lopettaa tämä naurettava vääntäminen Pikkaraisesta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös