Ristolainen on joka tapauksessa rooliltaan yleispakki eikä samivatanen, joten dominointia ei tässä mielessä liene koskaan luvassa. Jotain kuitenkin kertoo se, että kaiffaria pidetään kesän kierroksella toisiksi kovimpana pakkina ikäluokassaan koko maailmassa, varausnumero asettuu todennäköisesti alle kympin. NHL-scoutit ovat erityisesti pitäneet maalinedustapelistä, jossa Ristolainen ei kaihda kovien otteiden käyttöä, toki kokokin avittaa itseluottamusta noissa hommissa. Ristolainen ei varsinaisesti loista millään osa-alueella, vaan on tasainen suorittaja, joka käy heittää kentälle koska tahansa.
Olen tämän aikasemminkin sanonut, mutta mun mielestä tässä on laukausta vaille uusi "Sami Salo" (toivotaan että loukkaantumisia ei samalla tavalla tule), jos miehelle annetaan samalla tavalla aikaa kehittyä rauhassa ja muutama kilo lihasta saadaan vielä kroppaan. Vaikeampaa se rauhallinen kehitys toki on, kun varaus tulee ekalla kiekalla tätä menoa. Salohan varattiin vasta viimeisillä kierroksilla eikä kukaan uskonut hänen pelaavan sellaista uraa, kuin on pelannut.
Mutta voi hyvin olla, että Ristolainen pelaa pidempään NHL:ssä kuin esim. Vatanen, ihan pelkästään roolinsa takia, joka änärissä tuskin koskaan tulee olemaan mikään Erik Karlssonin rooli...
Jos Ristolainen ei rapakon taakse lähde jo ensi vuodeksi, niin ensi kaudella mun mielestä hän voi olla jo se 25min per peli pelaava pakki. Kehitysaskeleet tilastoituvat toivottavasti sinne plus/miinus -tilastoon, tehopisteitäkin saa toki tulla, mutta ei kauheasti odotuksia ole sinne. Tuskin SM-liigan taso ensi kaudella kauheasti nousee tähän kauteen verrattuna, etteikö peliaika voisi jälleen kasvaa. Tällä kaudella peliaika jo 21,40 keskimäärin.