Selitelkää nyt siinä..näin sen koko Suomi näkee..
Siinä on Ville Vahalahti, joka juoksee Rauman suuntaan euronkuvat silmissä vilkkuen.
Aika outoa tällainen tulkinta - joskin hetken pohdittuani hyvinkin ymmärrettävää!
Kun mä sain kuvan tifosta kännykkääni, mun ensimmäinen reaktioni oli: "
Heh... hyvää vittuilua seurajohdolle." - eli mulle tuli ensimmäisenä mieleeni ajatus tuosta tifon kylttimäisyydestä johtuen: "
hätätilanteen sattuessa Rauman suunnalta löydät pelastuksen". Elävässä elämässäkin on vastaavia kylttejä, joissa on neljä kuvaa: liekit, juokseva mies, nuoli ja vaahtosammutin. Eikä ketään näitä kylttejä ota vittuiluna ajatuksella: "
juoskaa vaahtosammuttimien perässä". Tämä siis oli primitiivireaktioni: vittuilua seurajohdolle + vinkkejä (TPS:n nykyisille tai TPS:n tavoittelemille) pelaajille. Ottakaa ennemmin suunnaksi Rauma! Siellä ymmärretään pelimiehille maksaa talentin mukaan.
Melko pian aloin myös huomata noita uutisia ja somessa leviäviä "väärintulkintoja" tifosta. Tifo on suunnattu Ville Vahalahdelle (ja/tai Petteri Nummelinille): "
saatanan rahan perässä juoksijat". Sellaiseksi sitä ei varmasti ole tarkoitettu - vaikka en ollutkaan hallilla enkä tunne ensimmäistäkään tifon tekijää/suunnittelijaa. Mutta näin uskon, että miksikään vittuiluksi yksittäiselle/yksittäisille pelaajalle/pelaajille tuota ei takuuvarmasti ollut tarkoitettu. Nythän tuo on tulkittu lähinnä siten, että lakanaan olisi piirretty yksittäinen pelipaita (vaikka #28 tai #3), nuoli Raumalle ja setelitukko. Tällöin tifo olisi ollut pelkkää vittuilua.
Mielestäni suurin ajatus koko lakanassa oli tuo kylttimäisyys. Tuollaisilla kylteillähän - oikeassa elämässä - annetaan pääsääntöisesti ohjeita tai kehotuksia. Mutta kuten sanottua: ymmärrän hyvin, miksi tuo kyltti on niin helppo väärinymmärtää. Siinä ei näytetä mitään mitä tuo juokseva mies pakenee. Siksi se on niin helppo tulkita, että tuo juokseva mies (Vahalahti/Nummelin) juoksee euronkuvat silmissään kohti Raumaa. Aikaisemmassa vaahtosammutin-esimerkissänikin miehen vasemmalla puolella on liekkejä. Nämä siis puuttuvat täysin tuosta lakanasta.
Minkälainen reaktio kyltistä olisi tullut, JOS tuon juoksevan miehen vasemmalla puolen olisi vaikka istunut Jaakko Ketosen näköinen mies rahakirstun päällä tarjoten Jalostajan hernekeittopurkkia? Ehkä se olisi helpottanut kuvan "oikeinymmärtämistä"?