Viestin lähetti Iso-Horst
Olen itsekin sitä mieltä, että nyt tarvitaan siirtomarkkinoilta tasokas kassari ja että viime kausi oli Lassilalta vaisu, mutta on huuhaata väittää Palloseuran olleen "kaksi vuotta kusessa" molareidensa vuoksi.
Täällä koko ajan puhutaan, että pitää hankkia ensi kaudeksi uusi huippumaalivahti siirtomarkkinoilta. Silti kukaan ei ole heittänyt edes ilmoille yhtään varsinaista nimeä, jonka saamiseen olisi mahdollisuuksia. Mutta pohjastan ensin omasta näkökulmastani tätä asiaa.
Oletaan, ettei Lassila jatka ja olen samaa mieltä, että Teemun viime kausi oli ailahteleva eikä hän ollut voittava maalivahti. Meille jää kuitenkin vielä Tuomo Karjalainen sekä a-juniorien kaksikko Juho Santanen ja Tino Välimäki, jotka pelasivat tilastoiltaan samantyyppisen kauden ja jakoivat vielä torjuntavastuun a-nuorten finaaleissa.
Tuomo taas on ollut ykkösmaalivahtina vain sen ajan jolloin Teemu oli toissa kaudella loukkaantuneena. Mielestäni hän esitti sinä aikana sellaisia otteita, että Teemun palattuakin olisi ansainnut enemmän peliminuutteja. Tämä kausi taas meni Tuomon osalta loukkaantumisiin. Monet ovat kirjoittaneet, että Tuomo olisi pätevä kakkonen, mutta juuri ollessaan kakkonen vähällä peliajalla on hän epäonnistunut.
Ajatellaanpä sitten vaihtoehtoja. Kotimaisista Euroopassa pelaavista maalivahdeista ovat mestaruuden ykkösmaalivahteina voittaneet Fredrik Norrena, Niclas Bäckström, Ari Sulander ja Mika Lehto. Heillä kaikilla on olemassa oleva sopimus nykyisen joukkueensa kanssa ensi kaudesta ja en nyt Lehtoa muutenkaan kovin korkella kuitenkaan arvosta.
Sitten nykyisistä SM-Liiga maalivahdeista Tim Thomas on tietenkin ylivoimainen ykkönen ja kelpaisi minullekin Palloseuraan, mutta epäilen vahvasti, että suunta on ensi kaudeksi NHL tai ainakin hinta on tällä kaudella noussut pilviin.
Muista SM-Liigan tämän kauden maalivahdeista ainoa varteenotettava tekijä, jolla ei ole sopimusta ensi kaudeksi on Petri Vehanen. Toinen merkittävä maalivahti ilman sopimusta on Karri Rämö, mutta ei vielä ensi kaudeksi ykköseksi. Nämä oletuksena, että NHL alkaa ensi syksynä ja Lock Out-pelaajat palaavat rapokon taakse ja Langkow suuntaa Sveitsiin.
Muista ennenkin SM-Liigaa pelanneista maalivahdeista kannattaa huomioida Ari Ahosen ja Tomas Duban nimet. Ahonen saattaa olla palaamassa Eurooppaan ja Duballa on tiettävästi ollut jotain kytköksiä myös Suomen suuntaan. Tosin kummallakaan ei ole ollut mitään kontakteja ollut Turun suuntaan ja molemmille tulisi varmaan sopimukseen NHL-pykälä.
Pohjois-Amerikasta voi hankkia sitten millaisen arpalipukkeen vain. Niistä on ihan mahdoton sanoa onnistuuko Suomessa vai ei. Nimi selässä ei siinä merkitse mitään kun edessä on Tepsin mikkihiiripuolustus jakamassa makuupaikkoja vastustajan hyökkääjille, jotta eivät ole iskemässä ripareita sisään.
Siinä asiassa olen kaikkien kirjoittajien kanssa samaa mieltä, että maalivahti asia pitää saada kuntoon, mutta itse lähtisin kauteen kolmikolla Karjalainen, Santanen, Välimäki ja heille joukkeen ja kannattien täysi tuki taakse. Jos homma ei kuitenkaan lähtisi käyntiin niin sitten hankittaisiin se arpalipuke Atlantin takaa.