Re: Pelaajahankinnoista
Puhut kyllä totuuttakin mutta ainoastaan tuloksilla on merkitystä, kaikki muu on puhtaasti asioiden selittelyä paremmin päin. Tosiasia on, että ei tässä tuloksellisesti erikoisesti ole viime aikoina onnistuttu. Kritiikkiä lisää johdon muu toiminta, joka kulminoitui tällä kaudella sietämättömäksi. Täällä ramppasi kaiken maailman vitsejä vaikka luvattiin kovia nimiä.
Minulle on ihan sama vaikka rahaton ja mykkä Jouko istuskelisi taksinkyydissä kaiket päivät kommentoimatta sanallakaan, niinikään minulle on aivan se ja se sama vaikka palloseurasta ei lähtisi tiedotteen tiedotetta vuosikausiin, niinikään annan piutpaut vaikka nettisivuilla olisi kolme vuotta vanhoja asioita ajankohtaista-otsakkeen alla. Merkitystä on sillä, että tämä perinteikkään hienon seuran alasajo loppuisi heti. Ensisijaisesti kentällä, toissijaisesti muutenkin.
Esim pelaajahankintojen osalta elämme todella niukkoja aikoja verrattuna aiempiin menestyksen vuosiin. Silloin ja siis vielä esim kaudella 2001-2002 meille käärittiin kermaa markkinoilta. Voi olla että ajat ovat muuttuneet koko liigassa mutta kyllä tässä mieleen tulee väkisin sekin että toiminnan edellytykset ovat luisumassa vituralleen. Tarkoitan mm taloudellisia edellytyksiä. Katsokaa kuka niistä asioista on ollut ainakin nimellisessä vastuussa ko aikana. Ensimmäiset pari kolme vuotta meni hyvin vankalle pohjalle paalutettuna, sen jlk ollaan pikku hiljaa luisuttu alaspäin. Ismo Alankoa mukaillen, huomenna täytyy hommata jostain ripeästi valuttaa, muuten voittamisen kylttyyri kyykkii housut kintussa pusikossa paskalla. Kysymys kuuluukin, miksi ja kuinka kauan tätä touhua aiotaan sietää?
Vaikka tähän saataisiinkin äkillinen efedriini-piikki jollain hullunrohkealla yksittäisellä vuodella (ensi kausi?) ei tämä toiminta ole pitkän päälle missään mallissa. Ensimmäinen ongelma on se, ettei porukka käy enää hallissa. Tähän on käsittäkseni täysin välttämätöntä löytää ratkaisu tai tämä laiva ajaa hanat kaakossa väistämättä karille. Palloseuraa missaa tällä hetkellä kokonaisia ikäluokkia, jotka tottuvat käymään jossain muualla kuin kiekkopeleissä. Tällaiset asiat kertaantuvat. Milloin Turussa on viimeksi voitu rehellisesti puhua minkäänlaisesta kiekko-buumista? Aivan.
Olen myös ensi kauden osalta, vaikka keskeneräistä työtä ei saakkaan legendaaristen sanojen perusteella arvostella, helvetin skeptinen. Joukkueen keski-ikä on yli 28 vuotta. Melkein kaikilla kuluneilla jarrupaloilla pitkät sopparit perstaskussa. Ja vaikka ei saisikaan olla ilkeä nuoria/meidän ikiomia ikuisia lupauksia kohtaan niin en jaksa uskoa heistä olevan vielä ensi kaudella vastuunkantajiksi. Heistä lahjakkaat ovat vielä liian nuoria ja puukädet roikkuvat muutoin mukana vaikkei mitään todennäköisyyttä lopullisesta kukkaanpuhkeamisesta ole. Joukkueen ikärakenne on tällä hetkellä ihan samalla tavalla päin persettä kuin aiemminkin.
Jortikka on kova jätkä, olen tätä mieltä aivan varauksettomasti. Täytyy kuitenkin muistaa että loppukädessä hän on valmentaja eikä mikään saatanan taikuri.