Viestin lähetti Jukka
Kun puhutaan Suomen korkeasta verotuksesta harvoin muistetaan kertoa, että esim. keski-euroopassa veroprosentti hyvätuloisilla on matalampi siitä syystä, että he saavat palkkaakin huomattavasti enemmän kuin Suomessa ja sama määrä veroa saadaan kerättyä pienemmällä prosentilla. 25% 4000 eurosta on yhtä paljon kuin 50% 2000 eurosta. Täällä siis hyvinkoulutetut saavat paljon pienempää palkkaa kuin vaikka Saksassa. Onko vika valtiossa vai huonoja palkkoja maksavissa yrityksissä?
No tuota... ei muuten pidä paikkaansa. Aina puhutaan näistä, ja on ties minkälaista tutkimusta kertomassa jotain, mutta jämpti on kyllä niin että ei niitä eroja käytännössä ole paljoakaan Suomen ja esim. Saksan välillä. Eli mitä saat liksaa ja mitä saat maksaa mistäkin, menee aika lailla tasan. Kyllä niillä kaikilla valtioilla on omat menonsa ja tulonsa, satua ei ole tässäkään yhteydessä.
Otetaan tämmöinen esimerkki tosielämästä, kaksi henkilöä, sama koulutus, asuinmaat Suomi ja Saksa:
Henkilö A, Suomi:
Palkka: 2000€/kk, veroa keskim. 31.25%, netto = 1350€
Henkilö B, Saksa:
Palkka: 2750€/kk, veroa 50%, netto = 1375€
Oho, mitenkäs se nyt näin kävikin? Kaikki muu sitten Saksassa onkin paljon halvempaa, mutta "hyvätuloisilla" tuloveroprosentti on sikamaisen korkea.
nomutkumunkumminkaimankaverillaonniinmatalaveroprosentti. Oma veroprosenttini on tällä hetkellä 26%, eli sen maksan veroa palkastani kuukausittain. Se on selkeästi pienempi kuin Suomessa vastaavilla tuloilla, mutta se ei tule ilmaiseksi, sillä minä en kuulu tällä hetkellä minkään maan sosiaaliturvan piiriin. Jos haluaisin liittyä asuinmaani "sossuun", joutuisin maksamaan 400€/kk lisää veroina, koska ansaitsen liian hyvin. Jos ansaitsisin muutaman sata euroa vähemmän, saisin paljon halvemman sosiaaliturvan. Nyt selviän terveydenhuollostani noin 120€/kk yksityisellä vakuutuksella, eli sen verran perusturvaa katson tarvitsevani.
Mitään eläkesysteemiä minulle ei ole, sitä en saa valtiolta, mutta sen tarjoaa minulle niin halutessani yritys jossa työskentelen. En ottanut sitäkään, vaan otan kaiken suoraan "käteen".
Keski-euroopan asunnot ovat nopea galluppi tehden tuplasti kalliimpia kuin Suomessa, ja autoista maksetaan myös loppupeleissä melkein yhtä paljon kuin meillä.
Kyllä siis joka maassa valtio ne samat rahat ottaa tavalla tai toisella, olkaa ihan huoleti. Suomi ei ole yhtään sen heikommassa asemassa kuin muutkaan maat.
Itse tosin tienaan tällä hetkellä aika hyvin, koska otin minimiprosentit ilman mitään turvia, ja firma maksaa asumiseni, ja työpaineesta johtuen en ehdi edes käyttää juurikaan rahaa, että ihan hyvin saldo karttuu, mutta tämä toimii vain rajoitetun ajan.
Sikäli Suomessa on heikompi verotuksellinen tilanne, että valinnanvaraa ei ole, kaikki maksaa sen mitä taulukot sanoo.
Mielestäni siis Suomessakin olisi pirun hyvä systeemi jos jokainen saisi valita veroprosenttinsa sen mukaan mitä palveluja haluaa valtiolta, ja mitä haluaa ottaa yksityisiltä. Ainiin, mutta eihän se toimi, koska sitten rikkaat eivät ole maksamassa köyhien toimeentuloa, ja sehän on taas epäreilua.