Torinon olympialaiset 2006

  • 59 961
  • 540
Tila
Viestiketju on suljettu.

scholl

Jäsen
sampion kanssa ei voi olla enempää eri mieltä lumilautailusta. Siis lähinnä olympialajina. Tuo laji ei mielestäni kuulu olympialaisiin. Softball sekä baseball pudotettiin jo ja nyt olisi aika tehdä sama lumiskeittailulle.

Syynä ei ole se, etteikö laji olisi urheilua, vaan se, ettei kilpailutoiminnalla oikeasti ole kunnon arvostusta. Kun kilpailija on vähän aikaa menestynyt ja saavuttanut sillä nimeä, hän siirtyy tekemään löysissä kuteissa videoita, joita pissikset ostavat ja muuta showjuttuja. On aivan eri asia joku Janne Lahtela tai Georg Hackl, jotka ovat huipulla täältä ikuisuuteen kuin nuo lumilautailijat, jotka vaihtuvat parin vuoden välein. Siihen kun vielä lisätään se, että ainakin lumikouru (Suomen kielitoimisto vittuuntuu, jos käyttää englantia täällä) on täysin överiarvostelulaji, jossa puhutaan jatkuvasti kotiinpäinvetämisestä niin jäätanssimaiset skandaalit on mahdollisia. Aivan turha laji tuossa muodossa olympialiikkeeseen.

edit: sanat sekoavat
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
scholl kirjoitti:
sampion kanssa ei voi olla enempää eri mieltä lumilautailusta. Siis lähinnä olympialajina. Tuo laji ei mielestäni kuulu olympialaisiin. Softball sekä baseball pudotettiin jo ja nyt olisi aika tehdä sama lumiskeittailulle.

Lienee ensimmäinen kerta Jatkoajan historiassa kun olen jossain asiassa jotakuinkin samaa mieltä schollin kanssa.

Edellisten olympialaisten yhteydessä yritin katsoa tätä lajia jossa lökäpöksyt menestyvät mutta yritykseksi lopultakin jäi, lajin syvin olemus ei minulle avautunut - en edes kyennyt pitämään lajia urheiluna tai onhan se jonkin sortin urheilua siinä kuin rytminen kilpavoimistelukin mutta ei mielestäni olympiakelpoinen laji millään muotoa.

Ehkäpä lajissa häiritsee se ylenmääräinen rentous ja "välinpitämättömyys", itse kun urheiluksi mieltää lajit jossa joutuu tekemään töitä ja joissa suorituksesta näkyy tekeminen ja yrittäminen kaikella tapaa niin sitten tällainen laji jossa "urheilijat" lähinnä naureskellen selviävät suorituksestaan sotii minun (vanhoillista) käsitystäni vastaan urheilusta.

vlad.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
vlad kirjoitti:
Lienee ensimmäinen kerta Jatkoajan historiassa kun olen jossain asiassa jotakuinkin samaa mieltä schollin kanssa.

Edellisten olympialaisten yhteydessä yritin katsoa tätä lajia jossa lökäpöksyt menestyvät mutta yritykseksi lopultakin jäi, lajin syvin olemus ei minulle avautunut - en edes kyennyt pitämään lajia urheiluna tai onhan se jonkin sortin urheilua siinä kuin rytminen kilpavoimistelukin mutta ei mielestäni olympiakelpoinen laji millään muotoa.

Ehkäpä lajissa häiritsee se ylenmääräinen rentous ja "välinpitämättömyys", itse kun urheiluksi mieltää lajit jossa joutuu tekemään töitä ja joissa suorituksesta näkyy tekeminen ja yrittäminen kaikella tapaa niin sitten tällainen laji jossa "urheilijat" lähinnä naureskellen selviävät suorituksestaan sotii minun (vanhoillista) käsitystäni vastaan urheilusta.

vlad.

Totta,totta,totta...

Mutta jos mitali (varsinkin kultainen) tulee tästä lajista,niin kyllä pidän sitä silti hienona suorituksena.

Kaikki lasketaan...
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
vlad kirjoitti:
Ehkäpä lajissa häiritsee se ylenmääräinen rentous ja "välinpitämättömyys", itse kun urheiluksi mieltää lajit jossa joutuu tekemään töitä ja joissa suorituksesta näkyy tekeminen ja yrittäminen kaikella tapaa niin sitten tällainen laji jossa "urheilijat" lähinnä naureskellen selviävät suorituksestaan sotii minun (vanhoillista) käsitystäni vastaan urheilusta.

vlad.
Olen jossain määrin edelleen hiukan epäluuloinen lajia kohtaan, ja minua myös kieltämättä häiritsee se hälläväliä asenne mitaleja kohtaan. Toisaalta kuitenkin noissa jannuissa on jotain alkuperäistä tallella, siis sitä, että urheilu on hauskaa, maailman urheileva nuoriso kokoontuu jne. Minua myös puhuttelee se, että joku omistautuu unelmalleen ja tekee sen eteen töitä, kuten Mattila, ja vielä toteuttaa sen. Ehkä tämä liittyy omaan elämäntilanteeseeni, kun olen kaikenlaisia suunnanmuutoksia miettinyt.

Mutta oli miten oli, lätkä on ykköslajini olympialaisissa. Mäkihyppy ja yhdistetty tulee varmaan seurattua, hiihto jäänee satunnaisiin väläyksiin ja muut lajit tulee seurattua, jos kohdalle sattuu. Mielenkiintoinen pari viikkoa tulossa.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No eihän lumilautailu lajiluonteensa kannalta ole sen huonompaa kuin taitoluistelu. Hypitään ja tehdään temppuja. Jos jätkillä on samalla hauskaa, niin ei se mun mielestä tee siitä ei-urheilua. Ja kumparelaskun perusluonnekin on aika lailla sama, vaikka laskunopeus pisteisiin vaikuttaakin.

Omalla kohdallani en ole oikein koskaan löytänyt kelkkailun hienoutta. Myöskin joukkuemäki on harvinaisen typerä laji, koska mäkihyppy on niin yksilölaji kuin mikään voi olla. Joka kisastahan voisi laskea myös joukkuepisteet, mitä sitä erikseen tarvitsee järjestää?
 

Warre

Jäsen
EPO-käryjä?

Uutiset ja nyttemmin teksti-tv tietää kertoa, että ennen kisoja tehdyissä testeissä on jäänyt kiinni useita henkilöitä. Eihän ne meidän pojat ja tytöt, eihän...?
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
KOK kiistää Reutersin kautta käryjen olemassaolon, kerrotaan maikkarin netissä.

Saas nähdä.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Ghost kirjoitti:
KOK kiistää Reutersin kautta käryjen olemassaolon, kerrotaan maikkarin netissä.

Saas nähdä.

Ja Kari Niemi-Nikkola, ihanin ikinä, missään, kiistää, että suomalaisiin kohdistuisi mitään epäilyjä. Viimeksi Suomen hiihtäjät on kuulemma testattu tiistaina leirillä. Tosin onhan siinäkin monta hyvää päivää aikaa, mutta ei ne voi enää tehdä itsestään pellejä.
 

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
peruspata kirjoitti:
Tosin onhan siinäkin monta hyvää päivää aikaa, mutta ei ne voi enää tehdä itsestään pellejä.
Lieneekö sattumaa, että Virpi Kuitunen arpoo osallistumistaan takaa-ajoon viimehetkiin asti. Lienee yhtä vähän kuin Marit Björgenin "sairastelu" kisojen alla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
eh kirjoitti:
Lieneekö sattumaa, että Virpi Kuitunen arpoo osallistumistaan takaa-ajoon viimehetkiin asti. Lienee yhtä vähän kuin Marit Björgenin "sairastelu" kisojen alla.
Eikös Kuitusella ole ihan syykin tähän arpomiseen eli se, että hän haluaa keskittyä kympille, jossa kultaan olisi parhaat mahdollisuudet.
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Peräti kahdeksan hiihtäjää joutuu viiden päivän karenssiin, koska hemoglobiiniarvot ylittivät raja-arvot. Tunnetuin rajanylittäjä on Saksan naishiihtäjä Evi Sachenbacher. Myös Valko-Venäjän Sergei Dolidovitsh muistetaan takavuosilta maailmancupin osakilpailuvoittajana. Kaikilla suomalaishiihtäjillä hemoglobiinilukemat olivat rajojen alapuolella.

Tietysti korkea ilmanala vaikuttaa tuohon hemoglobiiniarvoon nostavasti, mutta silti yllättävän monta hiihtäjää tuohon testiin kompastui. Saapa nähdä. Kaisa Varikselle kävi vastaava juttu kolme vuotta sitten Val di Fiemmessä.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
scholl kirjoitti:
sampion kanssa ei voi olla enempää eri mieltä lumilautailusta. Siis lähinnä olympialajina. Tuo laji ei mielestäni kuulu olympialaisiin. Softball sekä baseball pudotettiin jo ja nyt olisi aika tehdä sama lumiskeittailulle.

Ymmärtääksen baseball ja softball jäivät pois sen takia, että niille pitää rakentaa omat pelipaikkansa, jota ei pahemmin voi muiden lajien kanssa käyttää yhteisesti - edes keskenään. Ei niinkään suosion puutteen takia. Se, etteivät suomalaiset jostain lajeista mitään ymmärrä/halua ymmärtää, ei tee niitä olympiakelvottomiksi. Henkilökohtaisesti olisin halunnut pitää mainitsemani lajit vielä olympiakartalla, mutta senhän tietävät jo kaikki.
 

scholl

Jäsen
Txjokeri kirjoitti:
Ymmärtääksen baseball ja softball jäivät pois sen takia, että niille pitää rakentaa omat pelipaikkansa, jota ei pahemmin voi muiden lajien kanssa käyttää yhteisesti - edes keskenään.

KOK haluaa myöskin karsia kesäkisoihin osallistuvien urheilijoiden määrää. Kisat ovat kertakaikkiaan kasvaneet liian suuriksi ja monissa lajeissa onkin otettu entistä tiukempi seula käyttöön eli mukaan pääsee vähemmän urheilijoita per laji ja tosiaan lajeja myöskin karsitaan.

Evi Sachenbacher oli hakenut poikkeuslupaa ylittää tuo hemoglobiiniarvo, mutta hänelle ei tätä ollut myönnetty. Toinen jobinpostiasia DSV:lle on se, että Axel Teichmannin jalka on operoitu ja häneltä jää kisat näinollen väliin.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
vlad kirjoitti:
Ehkäpä lajissa häiritsee se ylenmääräinen rentous ja "välinpitämättömyys", itse kun urheiluksi mieltää lajit jossa joutuu tekemään töitä ja joissa suorituksesta näkyy tekeminen ja yrittäminen kaikella tapaa niin sitten tällainen laji jossa "urheilijat" lähinnä naureskellen selviävät suorituksestaan sotii minun (vanhoillista) käsitystäni vastaan urheilusta.

Olen eri mieltä. Ensinnäkin lumilautailijat ovat sahanneet temppujaan kerta toisensa jälkeen ja takuulla tehneet duunia lajinsa eteen. Samantyyppinen laji suoritukseltaan on mäkihyppy, jossa jätkät hyppäävät kaksi hyppyä eivätkä haalareissaan hikoa - pikemminkin palelevat. Toiseksi, miksi kaiken urheilun pitäisi olla ryppyotsaista puurtamista, jossa kilpailusuorituksen jälkeen rojahdetaan maaliin puolikuolleena ja räkä roiskuen á la Mika Myllylä? Lajin arvostus lumilautailijoiden joukossa kertoo vaan uuden lajin harrastajien nykyaikaisesta asenteesta urheiluun. Mitä pahaa siinä on? Eikös kunnolla tehdystä hommasta pidä saada hyvä palkkio. Eihän se muilta ole pois.

Itse katson mielelläni lumilautailijoiden suorituksia ja reloja, naureskelevia olemuksia. Uskon lajin arvostus tulee jatkossa kehittymään samalla tapaa kuin freestylen, jota sitäkin aluksi pidettiin vain hauskanpitona ilman "vakavan" lajin statusta.
 

scholl

Jäsen
Alamummo kirjoitti:
Itse katson mielelläni lumilautailijoiden suorituksia ja reloja, naureskelevia olemuksia. Uskon lajin arvostus tulee jatkossa kehittymään samalla tapaa kuin freestylen, jota sitäkin aluksi pidettiin vain hauskanpitona ilman "vakavan" lajin statusta.

Erona on silti se, että freestylessa arvostetaan maailmancupia ja olympialaisia. Koko urheilu-ura kuluu niiden parissa, eikä lähdetä parin vuoden jälkeen tekemään pissisvideoita. Ei jonkun urheilulajin arvostus voi olla yleisön silmissä kovin korkea, jos porukka vaihtuu parin vuoden välein kuin A-junnujen lätkäkisoissa konsanaan.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
scholl kirjoitti:
Erona on silti se, että freestylessa arvostetaan maailmancupia ja olympialaisia. Koko urheilu-ura kuluu niiden parissa, eikä lähdetä parin vuoden jälkeen tekemään pissisvideoita. Ei jonkun urheilulajin arvostus voi olla yleisön silmissä kovin korkea, jos porukka vaihtuu parin vuoden välein kuin A-junnujen lätkäkisoissa konsanaan.

Juu juu, nyt arvostetaan. Mutta miten oli silloin kun laji oli tuore about 20 vuotta sitten?

Jos olympialaisista pitäisi poistaa jotain, niin se olisi kelkkailu ja short track -luistelu. Voiko olla naurettavampaa näkyä kuin kaksi isoa äijää makkarankuoripuvut päällä makaamassa jalasten päällä päällekkäin ja laskemassa näennäisen holtittomasti hillittömän kallista jääränniä alas. Tai luistelemassa lätkäkaukaloa ympäriinsä toisiinsa törmäillen. Short trackista tulee mieleen jääspeedway, jossa sisäradalta lähtijä näyttää aina voittavan. Urheilua ei kummassakaan ole mielestäni tippaakaan, vaan menevät lähinnä hupipaloina, joita voi telkan ääressä tirskua paremman tekemisen puutteessa.
 

Pontus Toikka

Jäsen
Suosikkijoukkue
C of RED
Olen samaa mieltä siitä etteivät nämä lumilautailijat ole oikein olympialaisiin sopivaa sakkia. Jotenkin tuntuu siltä että olympialaiset ovat vaan paikka mistä voi hankkia mainetta, jotta voi siirtyä tekemään niitä pissis videoita. Ei osallistuta sen kilpailun takia vaan sen että saadaan myöhemmin tehtyä enemmän rahaa. En voisi kuvitella että myllylä osallistui sen takia että sai myytyä enemmän karpaasi sinappia.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Kysynpäs nyt tälläkin palstalla, kun tuolla toisessa ei tunnu kukaan vastaavan.

Eli tietääköhän joku onko Olympialaisjääkiekkoilusta olemassa internetissä oma veikkauksensa?
 

scholl

Jäsen
Itse pidän kelkkailusta. Joskus lapsena tullut laskettua Stigalla ja sellaisella 4 hengen rattikelkalla olisi hulppeata päästä laskemaan. Olen seurannut vuosien varrella joka talvi suht paljonkin kelkkailua telkkarista. Harmi vain, että legendaarisimpien kilpailijoiden ura alkaa olla jo ehtoopuolella. Legendaarinen Christoph Langenhan lopetti jo uransa nyt syksyllä. Ohjaskelkkailusta en pidä aivan yhtä paljon, mutta syy miksi sitä tulee seurattua myöskin jonkinverran, on luonnollisesti Hackl Schorsch. Se on aivan uskomattoman legendaarinen ja omalla tavallaan karismaattinen urheilija. Silloin jos ollaan BR1 kanavalla ja haastattelijana on Waldemar ("Ich bin ein halber Bayer und ein halber Franke. In Bayern legt man auf so etwas Wert") Hartmann niin silloin tv-elämyksen voi jo sanoa olevan Geil!
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Alamummo kirjoitti:
Olen eri mieltä. Ensinnäkin lumilautailijat ovat sahanneet temppujaan kerta toisensa jälkeen ja takuulla tehneet duunia lajinsa eteen. Samantyyppinen laji suoritukseltaan on mäkihyppy, jossa jätkät hyppäävät kaksi hyppyä eivätkä haalareissaan hikoa - pikemminkin palelevat. Toiseksi, miksi kaiken urheilun pitäisi olla ryppyotsaista puurtamista, jossa kilpailusuorituksen jälkeen rojahdetaan maaliin puolikuolleena ja räkä roiskuen á la Mika Myllylä? Lajin arvostus lumilautailijoiden joukossa kertoo vaan uuden lajin harrastajien nykyaikaisesta asenteesta urheiluun. Mitä pahaa siinä on? Eikös kunnolla tehdystä hommasta pidä saada hyvä palkkio. Eihän se muilta ole pois.

Itse katson mielelläni lumilautailijoiden suorituksia ja reloja, naureskelevia olemuksia. Uskon lajin arvostus tulee jatkossa kehittymään samalla tapaa kuin freestylen, jota sitäkin aluksi pidettiin vain hauskanpitona ilman "vakavan" lajin statusta.

Makunsa kullakin täytyy näin alkuun todeta, älä kuitenkaan ymmärrä väärin, yhtä arvostettavina pidän kummankin mieltymystä.

En kiistä sitä etteivätkö lumilautailijat harjoittele paljon ja tee toistoja toiston perään joten siinä mielessä lajia voidaan pitää urheiluna siinä missä mäkihyppyäkin - mikä myös kuuluu minun listallani lajeihin evvk. En vain oikein hyväksy tätä lumilautailijoiden lajin ympärille pesiytynyttä lajikulttuuria ja siihen liittyvää alakulttuuria, ehkäpä olen tässä mielessä hyvinkin konservatiivinen ajatusmaailmaltani. Koko lajikulttuuri tuntuu minusta vastenmieliseltä ja on täysin verrattavissa näihin skeittailijoihin tjsp.

Jotenkin olen käsittänyt näille lumilautailijoille lautailun olevan ennemminkin elämäntavan kuin urheilun, mikä on ihan arvostettava piirre sinänsä mutta ei nyt pelkän suositun "elämäntavan" vuoksi lajia tarvitse raahata yhdeksi lisäksi lajina lajien joukkoon olympialaisiin.

Toisaalta jos tarkastelen itseäni niin olen ehkäpä väärä henkilö käymään keskustelua olympialaisista ja sinne kuuluvista lajeista koska mitä enemmin minulle on tullut ikää lisää sitä suppeammaksi lajirypäs josta olen kiinnostunut muodostuu - näistä Torinon kisoista löytyy tasan tarkkaan yksi laji jota jaksan jonkin sortin intensiteetillä seurata ja se on jääkiekko. Muut lajit kuuluvat listallani joko luokkaan evvk tai ev(v)vk. En itkisi päivääkään vaikka päätettäisi tyystin lopettaa olympialaisten pito - niin talvi- kuin kesäkisojenkin.

vlad.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Sports Illustrated povaa Suomelle 11 mitalia.

Kultaa:
Hannu Manninen, normaalikilpailu
Hannu Manninen, sprinttikilpailu
Hopeaa:
Kalle Palander, pujottelu
Janne Ahonen, normaalimäki
Janne Ahonen, suurmäki
Antti Autti, lumikouru
Pronssia:
Naisten maastohiihtojoukkue, viesti
Janne Lahtela, kumparelasku
Naisten jääkiekkojoukkue
Matti Hautamäki, suurmäki
Joukkuekilpailu, mäkihyppy
 

Mr. Penguin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins, Blues, Kärpät, Leksand
AAhhh!!! Avajaiset jo menossa! Edelleen epäilyttää tuo Italia isäntämaana, mutta katellaan nyt. Kohta se kuitenkin alkaa, maailman paras urheilutapahtuma mielestäni! Talviolympialaiset rocks!


Anteeksi turha riemupostini. ;)
 

Kalba

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vähän eritasoista ohjelmaa näissä avajaisissa jos vertaa vaikkapa Helsingin viimekesäisten mm-skabojen avajaisten professori X:ään...
 
Kalba kirjoitti:
Vähän eritasoista ohjelmaa näissä avajaisissa jos vertaa vaikkapa Helsingin viimekesäisten mm-skabojen avajaisten professori X:ään...

Puhumattakaan Ilkka Kanervasta lausumassa kauniita sanoja kauniilla aksentillaan englanniksi.

Muuten toi vapaaehtoistyöläisten mäkihyppääjä oli oikeasti hieno.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös